Adriani ndërmori një politikë paqesimi dhe konsolidimi dhe i caktoi ushtrisë një rol kryesisht mbrojtës
ADRIANI
Adriani, si Imperator Caesar Divi Traiani filius Traianus
Hadrianus Augustus, dhe Divus Hadrianus, i njohur si Hadrian (Publius Aelius
Hadrianus, 76-138), kishte dashuri për gjithçka që vinte nga Greqia. Mbretërimi
i Adrianit ishte një nga periudhat më të qëndrueshme dhe më të mbara të
Perandorisë Romake. Pa dyshim, ndihmesa e tij më e madhe ishte politika e
kufijve. Duke braktisur politikën e pushtimit që kishin ndjekur paraardhësit e
tij, ai punoi për konsolidimin dhe unifikimin e një perandorie shumë të madhe.
Ai udhëtonte pa pushim për të kontrolluar fortifikimet dhe garnizonet.
Administrator i efektshëm, Adriani ndërmori riorganizimin e
plotë të efektivave ushtarake dhe shpalli reforma administrative të
rëndësishme. I pasionuar pas artit, letërsisë dhe arkitekturës, ai u akuzua nga
aristokracia romake se shpenzonte shumë dhe se e donte në mënyrë të tepruar
kulturën greke.
Adriani erdhi në pushtet si rrjedhim i veprimit të fundit të
kushëririt të tij, perandorit Trajan, i cili e adoptoi atë si djalin e tij kur
ishte në shtratin e vdekjes. Adriani e mësoi këtë lajm me anë të një letre, kur
ishte guvernator i Sirisë. Sipas zhurmës së përhapur, autorja e vërtetë e
letrës ishte Plotina, gruaja e Trajanit. Me gjithë aftësinë dhe shkathtësinë e
tij, Adriani nuk e mori pushtetin pa vështirësi. Senati reagoi ndaj zhurmave që
thonin se bëhej fjalë për një komplot, duke ekzekutuar menjëherë katër
gjeneralë të Trajanit.
Adriani i dërgoi një letër Senatit, për t'i kërkuar falje që
nuk ishte këshilluar me të, duke i dhënë siguri të plota se asnjë anëtar i
Senatit nuk do të dënohej me vdekje pa u gjykuar në fillim nga perët e Senatit.
Ai dërgoi në Romë mikun e vet besnik, Antinou, ndërkohë që vetë merrej
personalisht me trazirat që shpërthyen në rajonin e Danubit.
Gjeneralët e kritikonin Adrianin se kishte braktisur
politikën e pushtimit, të ndërmarrë nga Trajani në Armeni dhe Mesopotami, duke
e zëvendësuar atë me nënshkrimin e traktateve të paqes. Adriani ndërmori një
politikë paqesimi dhe konsolidimi dhe i caktoi ushtrisë një rol kryesisht
mbrojtës. Ai filloi realizimin e një linje mbrojtjeje (lime) të përhershme në
kufijtë. Atje ku relievi nuk siguronte pengesa natyrore, në rajonet që i
nënshtroheshin presionit të vazhdueshëm të barbarëve, u ngritën fortifikata.
Madje, edhe lumenjtë e rëndësishëm, si Rini dhe Danubi, u fortifikuan në vendet
e pasigurta. Muri i famshëm i Adrianit, që shtrihej midis Anglisë dhe Skocisë,
përbënte vetëm një pjesë të një programi të gjerë fortifikimesh.
Fortifikatat e Adrianit përforcoheshin nga patrulla
ushtarësh të vendosur në kampe të përhershme. Strukturat e brendshme të
ushtrisë u perfeksionuan dhe disiplina u bë më e rreptë. Ushtarë të përkohshëm,
të cilëve u ishte mësuar përdorimi i armëve të rënda, ruanin në vazhdimësi postat
kufitare, ndërkohë që legjionet qëndronin të pozicionuara në brendësi të
kufirit. Në afërsi të këtyre bazave dhe fortifikatave filluan të formoheshin
koloni civile. Adriani u jepte këtyre kolonive statusin e komunave dhe i
nderonte shpesh me vizita të tij. Gjatë një mbretërimi pothuajse paqësor, atij
iu desh të nënshtronte hebrenjtë, të cilët ngritën krye, kur ai themeloi një
koloni pagane në Jeruzalem dhe u përpoq të ndalonte të bërit synet.
Adriani shpresonte që mbretërimi i tij të ishte një periudhë
si ajo e Augustit dhe e shpalli këtë në monedhën e tij. Nën autoritetin e tij,
perandoria arriti një nivel paqeje dhe stabiliteti, të cilat nuk i kishte
provuar që prej kohës së Augustit. Adriani diti të ruante popullaritetin e tij
në Romë duke organizuar lojëra cirku, me luftime gladiatorësh dhe me anë të
reformave fiskale bujare, nga të cilat mund të përmendet anulimi i borxheve
ndaj shtetit.
Dashuria e tij për arkitekturën shprehet plotësisht në
tempujt e shumtë dhe në ndërtesat private, që u ndërtuan me urdhrin e tij në
Athinën e dashur e, madje, edhe në Romë. Pa dyshim që veprat më të njohura të
mbretërimit të tij janë Panteoni, Tempulli i Venusit dhe vila e tij e
mrekullueshme e Tivolit. Zemërgjerësia e tij bëri që klasa senatoriale të mos e
mbështeste.
Shkrimtari i krishterë Tertulieni e ka quajtur Adrianin
omnium curiositatum explorator, eksplorues i gjithçkaje që është kurioze.
Adriani udhëtonte në të gjithë perandorinë që të plotësonte dëshirën e tij për
të mësuar. Ai kishte interesa të gjera dhe shumë talent që bashkonin tek ai
shpirtin praktik të romakëve me zhdërvjelltësinë e mendjes së grekëve. Gjeneral
i aftë, ai nuk sprapsej asnjëherë përpara ashpërsisë së jetës së kampit.
Adriani ishte, gjithashtu, edhe një administrator i zoti. Për shkaktë edukimit
grek, ai ishte i pasionuar pas artit, letërsisë, shkencës, gjë që ishte e
rrallë te romakët. Ai themeloi Atheneumin e Romës, shkruante poema dhe
këndonte. Talenti dhe cilësitë që ai kishte nuk mundën ta bënin atë të tërhiqte
simpatinë e aristokracisë romake, e cila i hidhte poshtë me përbuzje këto
aktivitete intelektuale dhe i konsideronte si jo të denja për një romak të
vërtetë.
Për ta fyer, Adrianit i vunë nofkën "Greku".
Arsyeja e vënies së kësaj nofke ishte dashuria e tij për kulturën greke, por,
gjithashtu, edhe ajo që romakët e konsideronin si "sensualitetin e tij të
tepruar". A nuk kishte qarë ai si një grua, kur, i rrëmbyer nga Nili, vdiq
i preferuari i tij Antinou? Adriani e hyjnizoi atë dhe themeloi në vendin e
vdekjes së tij një qytet, të cilin e quajti Antinoe. Monedha e Mantinesë, ku
Antinou kishte një tempull, u stampua me portretin e tij. Ende ekzistojnë shumë
buste të këtij djali të ri, me tipare të ëmbla dhe shumë i bukur.
JETËSHKRIMET – KURESHTI NGA JETA E ADRIANIT
* Meqenëse ishte admirues i zjarrtë i kulturës greke,
Adriani iu fut njohjes së mistereve të Eleusisit, ashtu siç kishte bërë edhe
Augusti përpara tij. Këto liturgji të fshehta, prej të cilave më e njohura
është kulti i Demeterit në Eleusis, u dhuronin atyre që njiheshin me këto
mistere (mistëve) një përvojë fetare individuale, që mungonte në fenë zyrtare.
Ato premtonin jetën e amshuar dhe lumturinë pas vdekjes. Ata që njiheshin me
misteret betoheshin se do ta ruanin sekretin, kështu që ne dimë pak gjëra mbi
ritet që zhvilloheshin në Telesterion ose salla e mësimit. Kandidati recitonte
formula dhe përjetonte një lloj zbulimi pasi pinte një pije të shenjtë. Një
himn i Demeterit vendos një lidhje ndërmjet origjinës së Mistereve dhe
legjendës së perëndeshës së të korrave, që niset në kërkim të vajzës së saj,
Kore, të rrëmbyer në mënyrë të mistershme.
Comments
Post a Comment