PERIKLIU: Lumturia mbështetet te liria dhe se vetëm kuraja mund të sjellë pak liri në këtë betejë
Perikliu (Pericles ,Perikles),rreth 462-429 p.e.s., greq:
Περικλῆς, dmth. "i
rrethuar nga lavdia", ishte një burrë shteti i shquar dhe me ndikim,
udhëheqës i shtetit demokratik të Athinës në epokën e lulëzimit të saj më të
lartë, orator,demokrat dhe gjeneral.
Perikliu, demokrat i zjarrtë, është zgjedhur strateg për më
shumë se 20 vjet. Vendimet e tij politike e shtrinë ndikimin e Athinës përtej
kufijve të saj dhe ndihmuan në zhvillimin e një perandorie athinase. Ambicia e
tij imperialiste pati si rezultat luftën e Peloponezit kundër Spartës dhe
aleatëve të saj. Ai vdiq në vitin e parë të konfliktit, si viktimë e murtajës.
Qeveria jonë është origjinale. Ajo nuk ndjek shembullin e
asnjërit prej fqinjëve tanë. Po, të tjerët na kanë kopjuar, ne nuk kemi kopjuar
nga askush. Na quajnë demokraci, pasi i gjithë populli dhe jo vetëm një pakicë
merr pjesë në jetën politike. Edhe në drejtësinë tonë ndiqet parimi se të
gjithë janë të barabartë përpara ligjit. Ne i emërojmë administratorët tanë në
funksionet e tyre sipas meritës dhe aftësisë që kanë dhe jo duke u ndikuar nga
origjina e tyre. Asnjë qytetar, qoftë edhe i varfër, nuk lihet jashtë punëve të
qytetit, nëse ai mund të kontribuojë sado pak. Mos harroni asnjëherë se
lumturia mbështetet te liria dhe se vetëm kuraja mund të sjellë pak liri në
këtë betejë.
Perikliu mbizotëroi në skenën politike në kulmin e periudhës
klasike, kur Athina u bë një kryeqytet ku lulëzonin kultura dhe artet. Ai
ëndërronte të fillonte një lëvizje të gjerë rindërtimi në shtetet e tjera
greke, ku tempujt dhe ndërtesat publike ishin dëmtuar nga luftërat kundër
persëve, por iu desh të mjaftohej me zbukurimin e Athinës.
Posti i gjeneralit ose i strategut ishte i vetmi ku mund të
rizgjidheshe çdo vit. Prandaj ai lakmohej nga të gjithë ata që kishin ambicie
politike, si Perikliu. Strategu kishte të drejtën ekskluzive marrjen e
vendimeve dhe dhënien e urdhrave në periudhë konfliktesh. Pasi vendimet të
miratoheshin nga Asambleja, ushtrimi i ndikimit politik kërkonte mbështetjen pa
rezerva të popullit. Në fakt, titulli i strategut të jepte një status dhe
ndikim, por jo një pushtet të vërtetë.
Perikliu, me ndihmën e një aleati politik, Efialtit,
përfundoi reformat demokratike të Klistenit, duke vendosur parimin e
shpërblimit të të zgjedhurve. Tashmë, Athina ishte një demokraci e kompletuar,
në të cilën asnjë qytetar nuk mund të mënjanohej nga ushtrimi i funksionit
publik me pretekstin se ishte i varfër. Tuqididi pretendon se Athina vetëm
emrin kishte demokraci dhe se në të vërtetë "qeverisej nga qytetari i
parë". Kjo është krejtësishte pavërtetë, sepse Perikliu ishte vetëm njëri
nga 10 strategë të zgjedhur dhe sepse asnjëri prej tyre nuk mund të qeveriste
pa mbështjetjen e të gjithë popullit. Çdo vit ai duhej të rizgjidhej. Aty nga
fundi i karrierës, kundërshtarët e tij politikë u përpoqën t'ia lëkundnin
popullaritetin, duke sulmuar miqtë e tij. Ai e humbi postin një herë, por më
vonë u rizgjodh dhe vdiq duke ushtruar funksionin e tij.
Reformat e Klistenit, të bazuara në parimet e Solonit,
vendosën në Athinë një demokraci të vërtetë. Përveç krijimit të funksionit të
strategut, Klisteni ishte autori i vendosjes së ostrakizmit, sistem i dëbimit
politik, që bënte të mundur shmangien e konflikteve të pushtetit me një opozitë
të vazhdueshme. Me votën e dy të tretave të qytetarëve, personi që
"dëbohej" duhej të largohej nga Athina për 10 vjet. Ostrakizmi bëri
të mundur që Perikliu dhe shumë të tjerë të eliminonin rivalët politikë.
I cilësuar si "historiani i pare shkencor",
Tuqididi shkroi një histori të mrekullueshme të luftës së Peloponezit. Ai është
historiani i parë që e ka tejkaluar tregimin e thjeshtë të ngjarjeve, duke u
interesuar më tepër për shkaqet që qëndrojnë pas tyre. Në analizën që u bën
shkaqeve të luftës, ai nënvizon rëndësinë e krijimit të dy blloqeve influencash
brenda Greqisë, situatë, që, sipas tij, e bënte konfliktin të pashmangshëm. Ai
e admironte Perikliun pikërisht për talentin që ai kishte për ta kthyer
Asamblenë në anën e vet.
Aspasia, e dashura e Perikliut, Anaksagora, profesori i tij,
dhe Fidiasi, skulptori i Partenonit, kanë dalë përpara drejtësisë pothuajse në
të njëjtën kohë, për shkaqe të ndryshme. Perikliu u përfshi drejtpërsëdrejti
vetëm në procesin e Fidiasit, i akuzuar se kishte gdhendur në mburojën e
Athinasë portretet e tij dhe të strategut akt që u konsiderua si sakrilegj nga
akuzuesit e tij. Kjo fushatë shpifjesh pati efektet e saj, pasi Perikliu nuk
arriti të rizgjidhej atë vit. Ai e rifitoi titullin e strategut një vit më pas.
Dështimi elektoral i Perikliut atë vit pati si shkak
zhgënjimin e athinasve në luftën kundër Spartës, si edhe mospranimin e
politikës së tij. Në shumë aspekte kjo luftë ishte pasojë e drejtpërdrejtë e
dëshirës së Perikliut për të transformuar Lidhjen e Delosit në Perandorinë
Athinase. Korinti, rivali tregtar i Athinës, i kërcënuar nga vullneti
ekspansionist i Perikliut, thirri Spartën në ndihmë. Kur Perikliu ua ndaloi
anijeve të Megarës hyrjen në portet e qyteteve aleate të Athinës, lufta u bë e
pashmangshme. Strategjia e Perikliut qëndronte në shmangien e çdo konfrontimi
me armikun, duke u mbështetur në fuqinë detare të Athinës. Kjo do të thoshte që
popullsia e fshatrave duhej të shkonte në qytet dhe të këqyrte, e pafuqishme
për të vepruar, vjedhjen dhe shkatërrimin e të korrave dhe të fermave nga
armiku.
Epidemia e murtajës, nga e cila vdiq edhe Perikliu, ishte
pasojë e mbipopullimit urban. Vdekja e strategut të madh e la Athinën të ndarë.
Është e kotë të shtrohet pyetja se si do të kishte ndikuar Perikliu në rrjedhën
e historisë, nëse do të kishte jetuar më gjatë. Por duket se ndarjet politike,
që dolën në pah pas vdekjes së tij, e bënë vazhdimin e luftës të vështirë dhe
çuan në disfatën përfundimtare të Athinës.
Demokratët e bindur, si Perikliu, donin ta vazhdonin luftën,
por disa elementë më konservatorë ishin për bisedime me Spartën dhe qenë gati
të pranonin një Këshill të ndikuar nga spartanët. Pas Perikliut, asnjë strateg
nuk bëri përpjekje për të patur një ndikim të qëndrueshëm mbi politikën.
Nuk është rastësi që periudha kur Perikliu mbizotëroi në
skenën politike, u konsiderua Epoka e Artë e kulturës athinase. Perikliu erdhi
në pushtet në momentin kur Athina po rindërtohej, pas plaçkitjes së qytetit nga
persët. Të gjitha monumentet duhej të restauroheshin. Athinës Nike (Fitimtare)
iu ngrit një tempull dhe Akropoli u pajis me një hyrje madhështore (Propiletë).
Por vepra më prestigjioze qe Partenoni, që i kushtohej perëndeshës mbrojtëse të
qytetit, Athinasë, statuja e të cilës, e lartë 12 metra, ishte prej fildishi
dhe ari. Athina, me të drejtën e krenarisë për rolin e saj në mposhtjen e
fuqive të huaja, donte t'i thurte lavde madhështisë së vet. Teatri u zhvillua
dhe arriti pikën kulmore me tragjeditë e Eskilit dhe të Sofokliut dhe me
komeditë e Aristofanit. Filozofëve, si profesori i Perikliut, Anaksagora, u
bëheshin pyetje mbi natyrën e universit. Skulpturat klasike, ashtu si edhe
mendimi filozofik, i thurnin lavde Njeriut, në të gjithë madhështinë e tij.
Kleoni u përpoq, pas vdekjes së Perikliut, të orientonte
politikën athinase. Demokrat si edhe ai, Kleoni rriti rrogën e heliastëve
(anëtarë gjyqi) nga 2 në 3 obole në ditë. Si edhe Perikliu, Kleoni e
konsideronte si shumë të rëndësishme sigurimin nga ana e Athinës të një aleance
të fortë greke dhe trefishoi haraçin e aleatëve. Ai këshilloi që të jepeshin
dënime shumë të ashpra për qytetet që nuk do t'i qëndronin besnike Athinës,
ndërsa për Mitilenën, veçanërisht, kërkoi dënimin me vdekje të të gjithë
qytetarëve të saj meshkuj dhe kthimin në skllevër të grave dhe të fëmijëve.
Fitorja e tij kryesore ushtarake në Sfakteri u pasua nga një humbje e
mynxyrshme detare në Amfipolis, ku edhe gjeti vdekjen. Kleoni është keqtrajtuar
shumë në dëshmitë historike. Komeditë e Aristofanit, për shembull, e paraqesin
si një personazh të ndyrë dhe arrogant. Ndonëse demokrat, populli athinas
ushqente admirim dhe respekt për klasën aristokratike. Është aristokrati
Perikli dhe jo Kleoni, që ka mbetur i lidhur me imazhin e demokracisë athinase.
JETËSHKRIMET – KURESHTI NGA JETA E PERIKLIUT
* Kundërshtarin politik të Perikliut, Tuqididin, e pyeti
njëherë mbreti i Spartës, se kush nga të dy ishte më i fortë në gojtari dhe në
luftë. Tuqididi upërgjigj:
- Po të luftoj unë me Perikliun e mund dhe e shtrij për
tokë, ndërsa kur të ngrihet ai do të dijë të tregojë me të tillë elokuencë
sikur të ishte ai fituesi që më ka mundur mua. Të gjithë të pranishmit do ta
besojnë, edhe pse e kanë parë me sytë e tyre të kundërtën.
Perikliu bëri ndërtime publike madhështore në Athinë.
Atje punuan artistët më të shquar të kohës nën drejtimin e
Fidias. Qytetarëve të Athinës u dukej se Perikliu kishte shpenzuar pa masë për
të zbukuruar qytetin. Gjatë një mbledhjeje ai u kritikua shumë. Perikliu
qetë-qetë u përgjigj:
- Po mirë. Në qoftë se ju duket që unë kam shpenzuar shumë
nga fondi publik, atëherë do t'i paguaj vetë të gjitha shpenzimet e mia.
Kjo bëri shumë përshtypje dhe qytetarët e Athinës nuk e
përmendën më çështjen e shpenzimeve.
* Një mbledhje zgjati deri natën vonë nga një fjalim i gjatë
i Perikliut, një qytetar fare i panjohur, që kishte një çështje personale
kundër athinasit të madh, ia ndërpreu me ashpërsi fjalën disa herë. Kur mbaroi
fjalimin e ndoqi prapa deri në shtëpi duke e sharë dhe duke e kërcënuar.
Perikliu nuk e prishi fare qetësinë, madje nuk i hodhi asnjë shikim për ta parë.
Kur arriti te pragu i shtëpisë iu drejtua shërbëtorëve që po e shoqëronin me
pishtare në dorë:
- Shoqërojeni me pishtarë këtë njeri deri në shtëpinë e tij.
Kjo ishte hakmarrja e Perikliut ndaj këtij njeriu.
* Perikliu ishte nisur me anijet e tij të luftës për një
ekspeditë të vështirë kundër anijeve të Samos. Një eklips i diellit i shqetësoi
shumë ushtarët dhe detarët. Për t'i bindur ata se nuk kishte asgjë të
jashtëzakonshme dhe të rrezikshme nga errësimi i papritur i diellit, thirri
personelin e shërbimit të anijes dhe në sytë e te gjithëve i hodhi mantelin e
tij në kokë një detari.
- Sheh tashti? - e pyeti.
Tjetri u përgjigj se nuk shihte. Pastaj Perikliu i tha:
- Ke frikë?
- Jo, se është manteli juaj që nuk më lejon të shoh.
- Atëherë çfarë ndryshimi ka midis kësaj dhe asaj që ju
habit aq shumë?!
* Kur Perikliu ishte në shtratin e vdekjes të gjithë miqtë e
kishin rrethuar dhe flisnin për punët e mira që kishte bërë për atdheun dhe për
cilësitë pozitive të karakterit të tij.
Dikush lavdëronte madhështinë e ndërtimeve që ishin bërë me
urdhrin e tij, dikush paqen dhe sigurinë e madhe të Athinës, dhe dikush tjetër
ndihmat për të varfërit.
Perikliu duke dëgjuar këto lavde, u ngrit dhe tha:
- Ka edhe një gjë tjetër që unë mburrem më shumë.
Dhe kjo është se për shkakun tim asnjë nuk ka mbajtur zi në
Athinë.
Comments
Post a Comment