Faik Konica, 70 vjet nga vdekja e ambasadorit të përjetshëm të shqiptarëve në SHBA
Sot si asohere kur vërtetë fatet e Shqipërisë dhe
shqiptarëve tolloviteshin nëpër lajkmitë e fuqive të mëdha dhe lakejve, fqinjë
të sotëm të Shqipërisë, SHBA mbetet po ajo, kur Faik Konica përfaqësoi dhe
mbrojti interest në një nga sofrat më të fuqishme dhe bëri që zëri i shqiptarëve
të mbrohej nga zëri më i zëshëm atëherë e sot. SHBA dhe Konica në këtë 70 vjet
nga humbja e një emblem të shqiptarëve, një guximtari të pashoq për të vënë
dorën në plagët shqiptare që lëngojnë edhe sot, mbeten po ato zëra dhe force kurajoze
për të thënë dhe për të bërë.
Plot 70 vjet më parë ndërroi jetë personaliteti i madh
kulturor-politik shqiptar Faik Konica. Fjalët janë të tepërta për këtë
personazh të madh të historisë e kulturës shqiptare. Në testamentin e tij do të
linte për publikun fjalët e dhimbshme: “Ndërroj jetë me mejtimin se ju jeni
njerëzit që më keni kuptuar më qartë në këtë dhe. Nuk do të më tretë dheu, nëse
ti imzot Noli dhe ti Lamja im i vogël dhe gjithë ata që e quajnë veten
shqiptarë nuk do ta çojnë kufomën time të tretet në tokën mëmë”. Faiku vdiq në
Uashington i vetmuar, pranë të cilit gjendej një mikesha e tij zonja G. A.
Graham nga e cila na ofrohen çastet e fundit të jetës së Faik bej Konicës. Ja
si i përshkruhen ato momente: “Faik bej Konica u përmend përsëri diku nga ora
nëntë e pesëdhjetë. Më kërkoi dhe foli pak. Humbi në kllapi dhe hera e fundit
kur u përmend ishte më vonë. Kishte nevojë për një gotë ujë, por iu luta që të
pres. Ai sikur u pajtua dhe e ktheu kokën. Kjo ishte njëherazi edhe hera e
fundit që bisedova me z. Konica...”.
Analiza e tij për shqiptarët është nga më të arrirat. Në
thelb është kjo: “Nëse ka kush që do t’i bëjë keq Shqipërisë, janë vetë
shqiptarët”, tha ai në një nga rravgimet e tij cinike për shqiptarët”. Faik
Konica, lindi më 15 mars të vitit 1875 në Konicë dhe vdiq më 15 dhjetor të
vitit 1942 në Uashington. Ky “njeri me kulturë të lartë” (Noli), “enciklopedi
shëtitëse” (G. Apolineri), eseist i shkëlqyer, stilist i përkryer, themelues
teorik dhe praktik i kritikës letrare shqiptare, veprimtar politik me orientim
perëndimor, siç ishte kultura e popullit që i takonte, poliglot, solli një
model të ri në mendësinë shqiptare.
Jetëshkrimi
Rrjedh nga një familje e vjetër feudale, dera e
Zenelbejllinjëve të Konicës, kurse e ëma vinte nga dera e bejlerëve të
Delvinës. Mësimet e para i mori në vendlindje, në gjuhën turke, arabe dhe
greke. Mësoi në Shkodër në Kolegjin Saverian, Mbas dy vjetësh ai la Shkodrën
dhe shkoi për të vijuar studimet në shkollën e Gallatasarait në Stamboll, të
cilën e kreu më 1890-n, kur ishte 15 vjeç. Në këtë shkollë ai u njoh me
djaloshin tiranas Murat bej Toptanin, me të cilin e lidhën bindjet atdhetare.
Studimet e plota i kreu në Francë (ku edhe ndërroi fé, u pagëzua i krishterë)
dhe ShBA.
Ishte bir i derës së famshme të bejlerëve të Konicës. Nga e
ëma binte gjak me Ali Pashë Tepelenën edhe pse vetë kurrë nuk e ka pohuar.
Fliste një frëngjishte të kulluar. Më vonë hyri në liceun perandorak francez të
Stambollit për të kryer pastaj shkollën e mesme në Francë. Ndoqi studimet për
filozofi në Dizhon dhe Paris. Ku u konvertua në besimin e krishterë katolik me
emrin Faik Domenik Konica. Kjo ngjarje ndodhi në verën e vitit 1895, kur ai
sapo kishte mbaruar studimet e larta në Dizhon (Dijon) të Francës për Gjuhësi
Romane dhe Filozofi. Pagëzimin e Faik Konicës me emrin Domenik e dëshmojnë edhe
disa letra të viteve 1895-‘97 dërguar shqiptarëve të Bukureshtit, ku ai ka
firmosur me emrin e ri Faik Domenik Konica. Këto letra ruhen edhe sot në dosjen
e tij në Arkivin Qendror të Shtetit shqiptar. Pas vitit 1895, ai nuk e mohoi
kurrë faktin se ishte konvertuar në i krishterë, edhe pse emrin Domenik nuk e
përdori gjatë në shkrimet e tij. Shtysat kryesore që e nxitën këtë djalosh,
pinjoll të një familjeje të shquar myslimane, të pagëzohej si i krishterë,
mendojmë se duhen kërkuar në formimin e tij kulturor e shkencor në shkolla
katolike, si dhe në përkushtimin atdhetar, në tolerancën fetare dhe në intuitën
e tij. Si 21 vjeçar nxori numrin e parë të revistës “Albania”, ndër revistat më
të mira shqiptare, që u botua deri më 1909 në Bruksel e Londër, me ndihmën e
Austro-Hungarisë, e cila nxiste lëvizjen kombëtare shqiptare për të penguar
shtrirjen e sllavëve në Ballkan. Duket se Faiku e shihte zgjedhën osmane si një
tjetërsim të karakterit europian të popullit shqiptar, prandaj ai mendonte se
për të arritur çlirimin kombëtar duhej kryer së pari afrimi shpirtëror me
Europën e krishterë. Me fjalë të tjera ai sugjeronte një evoluim të mendësisë
fetare, shkëputje prej mendësisë myslimane përmes konvertimit në fenë e të
parëve, në fenë e krishterë, në fenë e përbashkët të shqiptarëve me kontinentin
mëmë të kohës së para pushtimit osman. Pra, sipas tij, shteti i pavarur
shqiptar duhej të ishte i njëjtë për nga përkatësia fetare me shtetin e Gjergj
Kastriot Skënderbeut. Tërthorazi kuptohet se ai e lidhte procesin e çlirimit
kombëtar nga zgjedha osmane edhe me një proces katarsi të pjesës myslimane të
popullit tonë, e cila duhej të pendohej për braktisjen që i kishte bërë fesë së
të parëve nën trysninë e rrethanave gjatë pushtuesit osman. Në rikrishterizimin
e shqiptarëve myslimanë ky rilindës shihte një nga faktorët kryesorë për
forcimin e unitetit kombëtar të kombit tonë. Ndasia fetare e popullit shqiptar
në të krishterë e myslimanë, e krijuar gjatë pushtimit osman, sipas tij, nuk i
shërbente unitetit, por përçarjes kombëtare, pra vonimit të proceseve
çlirimtare. Këtë mendim e ka shprehur dhe atdhetari Mustafa Kruja disa dekada
më vonë. Pas pagëzimit, Faiku i propozoi mikut të tij të ngushtë, Murat bej
Toptanit, të pagëzohej edhe ai e të dy së bashku të nxisnin miq e shokë të
tjerë për t’u pagëzuar dhe ata. Mirëpo Murati iu përgjigj se nuk mund ta bënte
një hap të tillë, pasi vëllezërit Frashëri, te të cilët ai ishte dhëndër, do ta
dëbonin nga shtëpia. Murati pra i dha të kuptonte Faikut se pagëzimi në të
krishterë i shqiptarëve myslimanë që jetonin brenda Perandorisë Osmane, ishte
një veprim që nuk mund të kryhej, prandaj ky nuk nguli më këmbë për këtë
problem. Djaloshi tiranas pati të drejtë, atmosfera shoqërore dhe ajo fetare në
trojet shqiptare të perandorisë nuk mund ta lejonte një kapërcim aq të madh në
ndërgjegjen e shqiptarëve myslimanë, të cilët kishin disa breza ose shekuj që
jetonin si myslimanë.[1] Më 1912 u diplomua për letërsi në universitetin e
Harvardit të SHBA me medalje ari, ndërkohë që është cilësuar nga miqtë e tij si
"biblioteka lëvizëse". Fitoi disa konkurse, duke u nderuar me çmime
për aftësitë e tij intelektuale jo të zakonta. Faik Konica qysh i ri e lidhi
jetën me veprën e tij dhe me lëvizjen kombëtare shqiptare.
Pasi botoi broshurën "Shqipëria dhe turqit" (1895)
në Paris ai vendoset në Bruksel të (Belgjikës), ku nxjerr revistën
"Albania", kjo revistë politiko-kulturore dhe letrare u bë organi më
i rëndësishëm e më me autoritet i Rilindjes sonë. E botuar në gjuhën shqipe,
frënge dhe pjesërisht turke, si një enciklopedi e vërtetë, ajo propogandoi për
vite me radhë 1897-1909 programin e lëvizjes kombëtare shqiptare, historinë dhe
kulturën e popullit tonë. Faiku kishte marrë thu ndaj anëtarëve të Kongresit të
Manastirit, sepse sipas tij me vonesë të madhe ia kishin dërguar një telegram
për të marr pjesë në këtë kongres vendimtar për alfabetin e gjuhës shqipe.
Ndërsa delegatët e Kongresit thonë se ia kanë dërguar dy telegrame për
pjesëmarrje, pasi që Faiku në të parën nuk ju kishte përgjigjur. Në anën tjetër
Faiku këmbëngulë se të parin telegram nuk e kishte pranuar, dhe mu për këtë
shkak pason hidhërimi dhe revolta e tij ndaj tyre. Faiku në jetën e tij
familjare ishte i pa fat apo ndoshta edhe vetë ashtu e kishte zgjedhur. Ca
thonë se kishte qenë i martuar me një farë Sophie Annette Hygo me të cilin i
kishte lindur një djalë me emrin Henrik. Edhe Apolineri të cilin e cekëm më
lartë thotë se Faiku kishte qen i martuar, por të dhëna tjera për familjen e
tij nuk ofron.
Më 1909 Konica, si u mbyll revista "Albania" në
Londër, i ftuar nga atdhetarët shkon në SHBA ku drejton gazetën
"Dielli" edhe më pas gazetën "Trumpeta e Krujës". Me
themelimin e Federatës "Vatra", më 1912 ai zgjidhet sekretar i
përgjithshëm i saj. Faik Konica dhe Fan Noli[2], duke qenë udhëheqësit kryesor
të lëvizjes kombëtare shqiptare në SHBA, do të shkojnë në Londër për mbrojtjen
e çështjes kombëtare në Konferencën e Ambasadorëve. Në Sent Luis (1897) nxori
të përkohshmen “Trumbeta e Krujës”, ndërkaq në Boston, së bashku me Nolin,
themeloi Federatën Panshqiptare “Vatra”, që mbronte pavarësinë e shtetin
shqiptar, të sapoformuar. U zgjodh sekretar dhe kryeredaktor i
"Diellit", që u bë organ i saj. Në kongresin shqiptar të Triestes
(1913), që u mblodh për të kundërshtuar copëtimin e Shqipërisë nga armiqtë e
saj, Konica u zgjodh kryetar. Nuk e duronte dot Ismail Qemalin, kryetarin e
përkohshëm të shtetit. Mbase edhe për inatin e tij, më 1913 e lë Vlorën dhe i
bashkohet në Durrës forcave të Esat Toptanit, që ndonëse e urrente e ndihmoi të
formonte qeverinë e ndarë shqiptare. Mbretin Zog herë e lavdëronte, herë e
shante. Megjithatë, më shumë se sa ambasador i Zogut, ai ishte ambasador i
vendit të tij; dhe Zogun e respektonte si kryetar shteti por personalisht nuk e
vlerësonte. Polemizoi edhe me Fan Nolin, ku me raste e quajti edhe bolshevik
dhe mbërriti deri aty derisa sa i kërkoi departamentit amerikan që të mos
lejohej më hyrja e atij komunisti në ShBA, por nuk e humbi respektin për
aftësitë e këtij të fundit. Noli do ta quante veten nxënës të tij. “Mësova se
në shkrimet e Konicës ne e kishim atë që na duhej: letërsinë e mirë shqipe”,
thotë Noli, i cili me këshillat e Konicës kishte përkthyer disa vepra nga
Shekspiri, Ibseni, Edgar Alan Poe dhe Don Kishotin e Servantesit. Konica ishte
mik me poetin e njohur francez, Gijom Apolinerin, që kritiku letrar Luan
Starova, do ta quante një miqësi evropiane. Shkrimtari Zhyl lë Metrë do të
thoshte për Konicën: “Ky i huaj që e shkruan kaq mirë gjuhën tonë”. Gjatë
Luftës së Parë Botërore dhe më pas, ai zhvilloi veprimtari të dendur diplomatike
në dobi të atdheut, në Austri, Zvicër, Itali e gjetkë. Ishte delegat i “Vatrës”
në Konferencën e Ambasadorëve në Londër për krijimin e shtetit shqiptar. Në
1921 u kthye në SHBA, ku u zgjodh kryetar i Federatës "Vatra", po
ndërkaq në vitet '20 u lidh dhe ndikoi në lëvizjen demokratike që zhvillohej në
Shqipëri. Këtë do ta bënte nëpërmjet gazetës "Dielli" dhe
"Shqiptari i Amerikës". Me dështimin e Revolucionit Demokratik, me
ardhjen e Ahmet Zogut në fuqi, Konica u emërua ministër fuqiplotë i Shqipërisë
në SHBA. Ministër i oborrit mbretëror në SHBA (përfaqësues i Shqipërisë),
Konica ishte një pianist i shkëlqyer dhe një shkrimtar gjenial. Ai mbahet si
krijuesi i prozës moderne shqipe. Çdo krijues i letërsisë shqiptare që vjen pas
tij mund vetëm të quhet nxënës i tij.
Faiku vdiq në Uashington i vetmuar, pranë të cilit gjendej
një mikesh e tij zonja G. A. Graham nga e cila na ofrohen çastet e fundit të
jetës së Faik bej Konicës. Ja si i përshkruan z. Graham ato momente: “...Faik
bej Konica u përmend përsëri diku nga ora nëntë e pesëdhjetë. Më kërkoi dhe
foli pak. Humbi në kllapi dhe hera e fundit kur u përmend ishte më vonë. Kishte
nevojë për një gotë ujë, por iu luta që të pres. Ai sikur u pajtua dhe e ktheu kokën.
Kjo ishte njëherazi edhe hera e fundit që bisedova me z. Konica...”. Më 1914
ishte Konsull i përgjithshëm i Shqipërisë në Uashington.
Në vitin 1926 Ahmet Zogu e emëroi Konicën ministër fuqiplotë
në SHBA, post që e ushtroi deri në vitin 1939, kur Italia e pushtoi Shqipërinë.
Pas kësaj u shfuqizua nga Qeveria Amerikane ngaqë delegata e diplomacisë
shqiptare ishte zhytur në borxhe. Prish raportet përfundimisht me Ahmet Zogun,
që i ristabilizon më 1942 në verë për çështjen shqiptare nën okupacionin italian.
Vdiq më 15 dhjetor 1942 në Uashington, nga një hemorragji cerebrale. Trupi i
tij u përcoll për në banesën e fundit nën tingujt e kompozitorit të famshëm
Vagnerit, që aq shumë e kish adhuruar.
“Ndërroj jetë me
mejtimin se ju jeni njerëzit që më keni kuptuar më qartë në këtë dhe. Nuk do të
më tretë dheu, nëse ti imzot Noli dhe ti Lamja im i vogël dhe gjithë ata që e
quajnë veten shqiptarë nuk do ta çojnë kufomën time të tretet në tokën mëmë.
Kam lënë menjanë edhe harxhimet e rrugës për trupin pa jetë dhe shumën për dy
metra vend në Shqipëri”, thuhet në testamentin e Konicës.
Sistemi komunist për pesëdhjetë vjet e ndaloi kthimin e
eshtrave të tij në tokën shqiptare. Noli dhe Lamja i vogël (Sejfulla Maleshova)
nuk mund të bënin asgjë. Më 4 mars 1946 Noli i shkruante Lames që të ndikonte
tek autoritetet shqiptare të plotësohej amaneti i Konicës. Pasi Malëshova nuk
mundi të bënte gjë, ndërhyri vet tek autoritetet shqiptare dhe fatkeqësisht,
për arsye politike, nuk gjeti mirëkuptim. Eshtrat e tij u kthyen në atdhe, në
një ditë maji të vitit 1995 dhe u vendosën në Parkun e Tiranës, pranë varreve
të vëllezërve Frashëri. Kështu u plotësua amaneti i Konicës, të anatemuarit,
njeriut “që hodhi baltë mbi letërsinë shqiptare” , “shkrimtarit reaksionar”,
sikurse u quajt paturpësisht, i cili u letua nga letrat shqipe për motive
politike. Në këtë turp morën pjesë edhe shkrimtarët e kritikët letrarë, të
cilët kurrë nuk do të kenë forcë, përmes kritereve estetike, ta zhvendosin nga
maja e kulturës shqiptare. Atje është i përgjithmonshëm. I veçanti, tekanjozi –
Faik Konica. Faik Konica është një nga personalitetet më në zë të kulturës dhe
letërsisë shqiptare. Prozator dhe poet, publicist dhe estetist, kritik letrar
dhe përkthyes, ai me veprën e tij të shumanshme pasuroi dhe ngriti në lartësi
të reja fjalën shqipe dhe mendimin letrar shqiptar. Njeri me dituri të madhe,
dhe dhunti artistike, mjeshtër i hollë i gjuhës shqipe, Konica ka hyrë në
historinë e kulturës sonë kombëtare jo vetëm si erudit e stilist i përkryer,
por edhe si shkrimtar me vlera të shquara ideoartistike.
Comments
Post a Comment