KOLOSËT E RREMË BRENDA VETES
Mark SIMONI
1. Nëpër
rrugicat me kalldrëm të qytetit tim të lindjes, gjithë fëmijërisë sime mbaj
mend të sillej një njeri i çuditshëm që s’do ta harroj kurrë. Me mjekër
të gjatë deri në brez, me një palë rroba allosoj që s’dihej se nga ç’kohë
vinin, ngarkuar me trasta të rënda plot gurë, me shpatë të ndryshkur ngjeshur,
vetmitar, i brengosur, gjithë trishtim, ndrysh nga gjithë njerëzit e kësaj
bote. Por ajo që vazhdon të më çudisë dhe sot e kësaj dite nga ai njeri
nuk janë as petkat e tij, as mjekra e gjatë dhe shpata e vjetër. Mbaj mend se,
kur kalimtarët e fyenin apo e merrnin nëpër këmbë, ai krejt i bindur bërtiste
me zë të lartë se qe “Mbreti i Arabisë”. Nuk e di se ç’mund të ketë qenë
ajo dallgë, ajo krisje, ai rreng, ajo dalldi, që ka prishur zemrekët në kokën e
tij, që ia ka mbrapshtuar dhe bërë rrokopujë gjithë inventarin e memories. Ç’imazh
influent i është sjellë përfytyrimeve të tija të sëmura për t’i mbushur mendjen
se ai s’qe gjë tjetër veçse “Mbreti i Arabisë”. Cila përrallë e
ka marrë në qafë, ç’kalorës ka kaluar turravrap në përfytyrimin e
tij dhe e ka thirrur për në vende të largëta e toka të panjohura.
Servantesi ka pesë shekuj që na e ka dhënë
matricën për të kuptuar dallditë kalorësiake. Don Kishoti i tij është më
klasiku që rend pas aspiratave të mëdha, misioneve të papara, figurave. Dhe nuk
kam asnjë dyshim që personazhin e fëmijërisë sime e kanë marrë në qafë dhe e
kanë luajtur mëndësh pikërisht fantazia dhe dëliri, Madje, jam i bindur se
vetëm e vetëm ata kanë qenë mallkimi i tij nga të cilët ka ardhur çmendimi.
Një patologji e tillë e rëndë ka mundësinë më të
madhe të dëmtojë, së pari, krijuesit e dobët, me fantazi të sëmurë dhe mitomani
të fortë. Realiteti paralel i jetës së tyre virtuale pushtohet nga modelet që
ato do të kishin dëshirë të ishin (shkrimtarë të mëdhenj, artistë me zë,
krijues të famshëm). Dhe vjen pastaj një çasti (dekiku fatal) kur ata i
besojnë sindromit të tyre, nisin të sillen si të rëndësishëm, krejt të bindur
se janë pikërisht ata që e bëjnë letërsinë e artin dhe askush tjetër.
2.
Moti dhe kontinenti qe i ftohtë, bënte dimër. Me një makinë të vogël e
rrangalle, që gulçonte vazhdimisht, me ca miq po shkonim për në Lindje. Anash
rrugës iknin qytete e peizazhe vendesh që i patëm lexuar vetëm nëpër libra.
Bullgaria dukej bosh, rrugët e saj qenë shkretëtirë. Pas qindra e qindra
kilometrash udhë, më në fund, në një shesh të Sofjes, diku pranë kishës Shën
Sofi na zunë sytë njerëz. Megjithëse kruspulluar e mbledhur nën kapotat e tyre,
ata silleshin e bubërronin si në rit rreth ca tezgash garravaçe e mjerane. Mbi
to, sistemuar e palosur me rregull, stema, distinktivë, medalje të
vjetra. O Zot, po shiteshin. Për herë të parë kuptova se edhe stemat e
medaljet mund të shiteshin. Në sfond të këtyre stemave padyshim që kishte
ngjarje e histori të ndryshme, (të lavdishme apo dhe mizore). Në ato tezga të
vogla shiteshin e bliheshin histori njerëzish, ngjarje gjithfarëlloj. Kujtesa
kolektive pati dalë në treg. U mundova të krijoja një ide se ku kishin
përfunduar njerëzit që i patën mbajtur mbi gjoks këto dekorata. Ndoshta të
vdekur, harruar, mbase lëngonin në shtretër të ftohtë, vetmuar në qoshe
pavijonesh, rënë në luftëra të lavdishme, ashtu si dhe mundej, të vdekur për
gazep si vetë krimet që patën bërë ndaj të tjerëve. Qe e lodhshme të shkoje me
imagjinatë pas historisë së secilës prej dekoratave.
Mes tërë atyre kureshtarëve që silleshin në të
ftohtë rreth tezgave kishte turistë që vizitonin për të parën herë Lindjen,
koleksionistë, studiues të heraldikës, modelistë, blerës antikuarësh, piktorë
që punonin instalacione, rekuizitierë filmash e teatrosh, nostalgjikë, heronj
në tentativë që mendonin se për pak kishin mbetur pa marrë a fituar medalje, të
tjerë që mendonin se i kishin merituar medaljet dhe tashmë pati ardhur koha që
ëndrra e tyre të realizohej, ta kishin të varur në gjoks lavdinë e mohuar.
Ndenjëm gjatë aty përreth, deri sa mbërritën
valë-valë mitomanët. Erdhën dhe i blenë të gjitha, edhe stemat, edhe medaljet,
edhe distinktivët, bashkë me historitë e ngjarjet, dhe, pasi i futën nëpër qese,
ikën. Jam i sigurt se të nesërmen nëpër rrugët e qytetit duhet të kenë vërshuar
gjithë krekosje blerësit e medaljeve, mbushur gjokset e tyre me lavditë e të
tjerëve. Miti pati gllabëruar ndërgjegjen e blerësve, sindromi i modelit se si
ata kishin dëshirë të ishin, i pati pushtuar.
Mirë thotë Jungu, kur flet për imazhet e paqena,
(por që shikohen njëherësh nga të gjithë), duke na përmendur e kujtuar “halucinacionet
kolektive”.
3. Në
një këngë elegante labe, me një stil fin, me një ekonomi dhe kursim fjalësh, me
në humor inteligjent thuhej:
“Halil Shanoja prej Dorave,
Na qave kokën, na qave,
Edhe një gjerman që vrave,
Qe i vrarë, Pa ti e vrarë.”
Comments
Post a Comment