Ndërmëndje për zëëmblin dhe të hijshmin e aktrimit, Sandër Prosi
Nga Albert Vataj
Sot 30 vite më parë u nda nga
jeta Sandër Prosi, zëëmbli i skenës, stomatologu që magjepsi me personalitetin
dhe karakteret e tij, me mishërimin që ai u dha roleve, personazheve,
karaktereve, për t'i jetësuar ato në kujtesën e përgjithmonshme.
Më 25 mars 1985 Sandër Prosi,
ndërsa ishte me xhirimet e filmit "Pranverë e hidhur" në qytetin e
Durrësit, gjeti vdekjen e papritur. Një vdekje enigmë, për të cilën është folur
me rezervë të madhe, sikur të prekej një e vërtetë që duhej shtyrë në kohë, e
për të cilën duhej folur kur të vinte momenti i duhur.
Kinematografia shqiptare pa
shumësinë e personazheve të Prosit, pa lojën e tij do të kishte mangët një nga
gurët e themelit të mozaikut të saj. Çdo mungim është një sprovë e
bashkëjetimit në amshim, përmes veprës dhe kujtimeve. Çdo ikje është një
shndrrim, edhe ajo e Sandër Prosit kësisoj ndodhi, ai tashmë është një
mbamëndje e përgjithmonshme e teatrit dhe filmit.
Tek ai fjala shqipe ishte më
e bukur, më e ëmbël, tek ai personazhet emblematike të historisë së kombit
shqiptar, rivijnë me atë shkëlqim shpërthimtar për të ngritur peshë vetëdijen
tonë, për të rrokur më fuqishëm të drejtën tonë të krenarisë nacionale!
Dhaskal Todri dhe Ismail
Qemali s’mund të përsëriten më, por ne jemi të pasur, pasi Sandër Prosi na i ka
skalitur në dublat e fimave këto figura dhe ne kemi pse të mburremi. Të gjitha
rolet e tij janë ajo gravura e qëndisur me fije shpirti, një qiell llamburitës
me yjë kur ne harrohemi në ndërmëndje dhe kujtime.
Sandër Prosi lindi në
Shkodër, më 6 janar 1920, për t’u shuar më 25 mars 1985. Pasi mbaroi shkollën
fillore do të vazhdonte gjimnazin e Tiranës. Asokohe merr pjesë në dramën
"Vilhelm Teli", si sprovë fillimore e aktrimit. Austria është
destinacioni i radhës, ku do të studiojë për stomatologji, dipllomë të cilën
nuk e mori. Është viti 1947, kohë kur Sandër Prosi do të hidhet në sfidën e
aktrimit, duke u bërë pjesë e konkursit në Teatrit Popullor, për ta fituar atë.
Prej këndej nisi rrugëtimi i tij i gjatë në promovimin e vlerave të tij
interpretuese, në aftësinë për të depërtuar thellë në personalitetin dhe
konstruktin sentimental të personazheve, të cilët i jetësoi me kaq vërtetësi sa
të ngjan sikur ishte vetë që luante historitë e tij. Nuk do të kishte të
reshtur ngjitja në skenat e teatrit e futja në sheshgjirimet e filmave për të
shënuar kështu 85 role në 75 vepra të autorëve tanë si A.Z. Çajupi, K. Jakova,
B. Lëvonja, L. Papa, I. Kadare, T. Laço, R. Pulaha, D. Agolli, Dh. Xhuvani dhe
të autorëve të huaj si; Shekspiri, Shileri, Çehovi, Karaxhale, Gorki, Brehti
etj..
“Ishte i madh edhe në rolet e
vogla, mbamendet të jetë shprehur në një përvjetor të ndarjes me të, regjisori
Viktor Gjika, pasi për të nuk kishte role të mëdha e të vogla, ai punonte që
t’i bënte të mëdha edhe rolet e vogla dhe ia arrinte". Kritiku Josif
Papagjoni mësohet të ketë thënë për Prosin se: “Çdo fjalë e thënë për të nuk
është shumë dhe të gjitha fjalët nuk mjaftojnë për të”. Por ajo çka është e
sigurtë, çdo fjalë e thënë është një penel më shumë për të ravijëzuar portretin
e tij, Sandër Prosit, kontit të hijshëm të skenës dhe ekranit shqiptar.
Për Pirro Manin, Sandër Prosi
ishte ndryshe, askush nuk mund të harrojë të qeshurën e tij të bukur, aq sa
edhe fisnike.
Ai e dorëzoi frymën e tij të
fundit atëherë kur ende mund të mbushte me emocion përmes lojës virtuoze dhe
shpirtit të pasur, të cilin ia mishëroi të gjithë roleve që e kthyen këtë
personalitet në një gurthemel të qenësishëm të teatrit dhe kinematografisë
shqiptare.
Ai tashmë më shumë se
"Nderi i Kombit", Urdhër të cilin ia akorduan me rastin e 25-vjetorit
të ndarjes nga jeta, është shëmbëllim i së bukurës, i së fisshmes, atërores në
kujtesën historike të aktrimit dhe memuarin e atyre që jetuan emocionalisht me
personazhet që skaliti me pasion e përkushtim. Në përjetësi udhëtoftë ky shpirt
i pasur, ky njeri i madh, kjo ndërmendje e përgjithmonshme e së bukurës.
Ajo
që më ka magjepsur tek kjo figurë është atërorja. Ai sikur kishte
ardhur të shëmbëllente madhështinë, hijen dhe personalitetin e një ati,
të një dishepulli, të cilin shumkush vetëm në përfytyrime ka mundur ta
endi.
Galeria krijuiese
Në
teatër Sandër Prosi ka interpretuar tek "Cuca e maleve", "Orët e
Kremlinit", "Hamleti", "Fytyra e dytë", "Doktori pacient", "Otello",
"Makbethi", "Epoka para gjyqit", "Gjenerali i ushtrisë së vdekur",
"Familja e peshkatarit", "Çatia e të gjithëve", "Revizori",
"14 vjeç dhëndër", "Gratë gazmore të Uindsorit", "Rrënjët e thella",
"Xhaja Vanja" etj. Pas vitit 1961, rolet e tjera i takojnë
kinematografisë në filmat "Debatik", "Detyrë e posaçme" (1963), Vitet e
para (1965), "Horizontet e hapura" (1968), "Plagë të vjetra" (1968),
"Guximtarët" (1970), "Gjurma" (1970), "I teti në Bronz" (1970),
"Mëngjese lufte" (1971), "Yjet e netëve të gjata" (1972), "Shtigje
lufte" (1973), "Gjenerali i ushtrisë së vdekur" (1975), "Në fillim të
verës" (1976), "Përballimi" (1976), "Fijet që priten" (1977), "Njeriu me
top" (1977), "Gjeneral Gramafoni" (1978), "Udha e shkronjave" (1979),
"Yje mbi Drin" (1979), "Vajzat me kordele të kuqe" (1980), "Plumba
perandorit" (1980), "Plaku dhe hasmi" (1981), "Qortimet e vjeshtës"
(1981), "Nëntori i dytë" (1982), "Dora e ngrohtë" (1983), "Kush vdes në
këmbë" (1984) dhe "Pranverë e hidhur" filmi i regjisorit Muharrem Fejzo
që ai la në mes.
Comments
Post a Comment