Ezel, triumfi oriental i Konti Monte Kristos
Nga Albert Vataj
Hakmarrja si trill dhe metamorfoza si sfidë
Shkrimi origjinal është publikuar në formë serie në
"Débats des Journal" më 1844, Paris. Carlos Javier Villafane Mercado
ka përshkruar efektin që kishte në Europë, kjo kryevepër e njëmendtë. Shkrimet
e njëpasnjëshme në formë episodesh kishin një audiencë të madhe, njerëzit ishin
të magjepsur. Padurimi për të ndjekur shtypin dhe për të mësuar mbi ecurinë e
një zemër të thyer që kërkon të mbledhë copat dhe formësuar mozaikun e
hakmarrjes, shkruhej qartë në kronikat e kohës. Ato rreshta ishin ndryshe nga
çdo përvojë tjetër leximi e deriasokohshme. Interesimin që rrëmbeu nuk kishte
të ngjarë t'i qasej diçkaje tjetër. Ditë pas dite, mëngjeseve, në punë apo në
rrugë, njerëzit flisnin vetëm për këtë histori. George Saintsbury (1845-1933),
shkrimtar, historian, studiues dhe kritik deklaroi: "Ka qenë libri më
popullor në Europë. Ndoshta ishte romani që do të mbante rekordin për një kohë
të gjatë për nga interesimi, në shumë vende të ndryshme ku ai arriti të joshte
admirimin e lexuesve". Ky popullaritet është shtrirë edhe në kohët
moderne, duke e cilësuar atë si libri më i përkthyer në botë në pothuajse të
gjitha gjuhët moderne. Ka pasur të paktën 29 filma mbi bazë të tij, si edhe
disa seriale televizive.
Ai është romani i Aleksandër Dyma, "Le Comte de
Monte-Cristo", autor i cili plazmon në memorien e vetëdijes kulturore dhe
tekstshkruese edhe me romanin "Tre Musketeers".
A nuk është korniza e kësaj panorame, ajo, brenda të cilës
është e mbishkruar fama e serialit turk, "Ezel". Ai tashmë nuk është
thjesht një serial, është një fenomen kulturor, anipse i përqarkuar nga një
armatë ngrehaluce, kundërshtarësh dhe kritizerësh, groteskësh dhe vulgarësh, që
përpiqen të anatemojnë interesimin publik, dhe të kryqëzojnë një sipërmarrje, e
cila veç adhurimit nga publiku, ka marrë dhe vlerësime të jurive dhe
institucioneve ndërkombëtare. E megjithatë, ai vazhdon të ndiqet, vazhdon të
rrëmbejë, të magjepsë interesimin e teleshikuesit, sot "Ezel", si
atëherë "Le Comte de Monte-Cristo". "Ezel" është jo vetëm
për "gratë e dëshpëruara", por edhe për burrat e "Kont Monte
Kristos". Profil fizik dhe psikologjik, sentimental dhe emotiv i Ezel,
është një model në të cilin e gjejnë veten të konturuar shumë meshkuj, dhe jo
vetëm. Por ajo që e bën këtë serial, një ngasje ndryshe nga krejt tjetërçka, që
ekrani i vogël mëton për kohën e lirë, është instinkti i hakmarrjes, intriga,
lënda e tekstit, fotografia, muzika, loja e aktorëve dhe krejt tjetërçka që
përplotëson këtë serial. Është tek çdonjëri ngulmues, padurimi i fundit të
hakmarrjes, terreni sentimental, nëpër të cilin lëviz një makinë e përbindshme
drejtësie dhe vrastare, krimi dhe dashurie, mëdyshjeje dhe vendosmërie, për të
çmbushur helmin e viteve të fajit të pakryer. Gjithkush në përvojën e tij
jetësore është ndjerë i tradhtuar, është viktimë e një makinacioni dashakeq të
personave, të cilët duke penetruar lehtësisht përmes dashurisë, mirëbesimit,
mirësisë dhe naivitetit, kanë mundur të mbërrijnë lehtësisht në kreshtën e
qëllimeve të tyre të errëta, ashtu siç i ka ndodhur edhe tek
"Ezel", sikurse edhe tek
"Le Comte de Monte-Cristo". Vetë jeta, shpesh e udhërrefen individin
nëpër situata të tilla. Dhe është vetë ajo që, e merr për dore për ta nxjerrë.
Ky është, "tamam" thelbi i gjithë këtij pasioni, kësaj ngasjeje,
këtij tërbimi, këtij ngulmi për të qëmtuar hap pas hapi fundin e hakmarrjes. I
tillë ishte "Le Comte de
Monte-Cristo", i tillë është edhe "Ezel". Që nga fillimi,
vazhdimi dhe deri në fund ai është padurimi ynë për të mbushur hendekun që ka
hapur padrejtësia, zemërthyerja. Përmbysja në mënyrë të beftë e ngjarjeve dhe
loja me të mundshmen në rrethanat e befasisë, i propozon këtij seriali gjithnjë
e më shumë admirues.
Anatema
Shumë hamendësime janë orvatur të dalin në konkluzione mbi
rrjedhojat patogjene dhe manirat që kanë molepsur shoqërinë, e cila e gjen
veten të përfshirë thekshëm në këtë lojë trillesh. Turravrap për të trazuar
syprinën e qetë ku noton kjo marrëdhënie mes ekranit dhe individit, mendoj se
hyn në mëvetësinë që kërkojnë të përvetësojnë një kategori e shoqërisë dhe një
lloj integriteti sipëror shijesh etike dhe estetike. Tendenca për ta vendosur
veten jashtë "tufës" nuk merr përsipër të vlerësojë aksh person, i
cili duke mos konsumuar "Ezel", ai përfshihet në të tjera forma
artpërftuese më elitare. Përcjellja në mënyrë përbuzëse dhe trajtimi i asaj
kategorie teleshikuesish në një rend të ulët botëkuptimi, është më shumë një
diferencë, sesa një analizë e mirëmenduar. Përfshirja në perceptimin kolektiv
të shijeve estetike, një lloj arti apo një mënyrë argëtimi i jep asaj vlerë.
Nuk mendoj se edhe shoqëria parisiane e viteve kur i publikua pjesë pas pjese
në "Débats des Journal", "Le Comte de Monte-Cristo", duhet
të përballej më ushtat e helmatisura të penave majëmprehtë të atyre që përbënin
njëmend kritikën. E megjithatë, ai libër mbetej një magji që ata nuk ia falën
asnjë përmendje ndryshe, por e lexuan deri në fund dhe e mbajtën për një kohë
të gjatë në kryeradhën e veprave më të përkthyera dhe më të lexuara.
Mëtimi
Duke komentuar atë joshje që ka gozhduar para televizorit
miliona teleshikues, do të përpiqem të dekodoj
këtë sjellje, t'i jap formë këtij ngulmi. "Ezel" është një
serial dhe duke qenë i tillë atij i është dashur të sfidojë gojët e liga dhe të
provojë të kundërtën atyre që këtë dimension kinemaje, duan ta trajtojnë jo si
një njësi shprehëse shumëformëshe, po si një përsiatje konsumi.
"Ezel", në kryeherën e vet, shquhet për lojën aktoriale. Tipat dhe
karakteret janë përzgjedhur mjeshtërisht. Kamera dhe fotografia si rrallë kanë
aftësinë të depërtojnë në brendinë e personazheve, duke e bërë atë më lexueshëm
dhe më përjetues. Plastika e mimikave dhe loja me figurën dhe dritën, e cila e
gjen veten të harmonizuar nga veprimi i aktorëve, janë gjithashtu elemente që
bëjnë diferencën. Fjalori dhe kodet e sjelljes së mirëpërcaktuara për secilin
nga personazhet, dëshmojnë për një tipar tjetër që do ta vendoste me të drejtë
"Ezel" në majën e preferencave të deritashme.
Ndonëse seriali është ende një gjysmën e parë të së tërës së
saj dhe impresionet e para duket se kanë konsumuar dhe nuk pritet ndonjë gjë e
re, ndonjë rrjedhojë dhe tension tjetër zhvillimesh, përnjëherësh përmbyset
gjithçka. Seriali nuk ka pranuar të ulë densitetin e papriturave, kurtheve,
intrigave, raportet kohërendëse, zjarrin e dashurisë, ethet për dominim dhe
padyshim dhe ngulmit për të mbledhë me dhimbje dhe metamorfozë të gjithë copat
e mozaikut të hakmarrjes.
Ajo që e ka bërë për vete teleshikuesin dhe që do të
qëndrojë gjatë në mbamendjen e shqiptarëve, mendoj se është përkimi dhe
ngjashmëria i dominuese së ngjarjeve. Individi duke parë këtë film përcjell
realitetin në gjendje transi. Atij i kalon para syve e gjithë ajo që është,
dëshiron të jetë dhe mundet. Asnjë situatë, apo fragment i këtij seriali nuk e
dëbon shikuesin, përkundrazi, forca tërheqëse e ka bërë atë më preferuar.
Përshtypje
Një veçori tjetër që ka bërë Ezel të përfshihet në rrjetet
sociale është kasta e personazheve dhe transmetimi i atypëratyshëm i
impresionit viziv. Unë nuk do të isha i njëmendtë me ata që kërkojnë që gjithë
meritat t'ia atribuojnë personazhit kryesor, dhe kjo referuar aparencës, hireve
të tij mashkullore, botës së tij. Ai vërtetë mishëron shumëçka nga suksesi që
mbart në vetvete ky serial, por do të ishte i mangët shkëlqimi i tij, pa
pasqyrimin në dritëpërçues. Me fjalë të tjera "Ezel" nuk mund të
ishte kaq tërheqës, nuk mund të reflektonte kaq joshje mashkullore, nëse do
t'ia hiqnim portretit dhe personazhit të tij atë forcë lëvizëse të hakmarrjes,
atë vërshimë stuhishëm ndjenjash dhe dyzimesh. Ai do të ishte i paplotë pa Daja
Ramiz dhe rolin që ka ky i fundit, jo dhe aq në thurjen e planeve dhe
intrigave, kumtimit të urtësisë dhe maturisë, por dhe mëtimit të një pozite
atërore që kultivon në të shkuarën, të tashmen dhe të mëtejshmen e personazhit
Ezel. Pa Ejshanin gjithashtu, që mbetet dhe zanafilla dhe përfundimi i kësaj
drame modern, Ezel do të ishte absolutisht i paplotë. Xhengisi, Aliu dhe Tefo e
përplotësojnë personazhin Ezel. Intriganti dhe njeriu i kulisave, krimineli
gjakftohtë dhe fisnik, ushtari besnik dhe … Për të vazhduar me lojën e
retrospektivës, të djeshmen që vjen e rivjen si për ta ushqyer me energji
vazhdimin, një tjetër çelës suksesi nga skenaristët.
Comments
Post a Comment