TOMAS HOBSI : Është cilësi e njerëzve që nga zanafillj që njeriu për njeriun është ujk
Tomas Hobsi (Thomas Hobbes) u lind më 5 prill 1588; ai ishte
biri i një prifti dhe një vajze fshati të vogël pranë Malmesurit, në
jugperëndim të Anglisë. Pasi frekuentoi shkollën e fshatit, ndoqi një
institucion privat të Malmesburit për formimin në gjuhët klasike. Mbështetja
financiare e një të afërmi e lejoi të ndiqte studimet në Oksford, që i
përfundoi më 1607. Vitin pasardhës, Hobsi u bë mësues në banesën e baron
Kavendishit, konti i ardhshëm i Devonshirit, dhe bashkë me të birin e këtij të
fundit ndërmori udhëtimet e studimit jashtë Anglisë. Me përjashtim të disa
ndërprerjeve të shkurtra, qëndroi për shumë kohë në shërbim të kësaj familjeje,
duke punuar paralelisht dhe me raste si sekretar i Frensis Bekonit.
Më 1629, Hobsi botoi një perkthim të ri të Historia e luftës
së Peloponezit, të historianit athinas Tuqididit. Nga viti 1629 deri më 1634,
udhëtimet e gjata e lidhën me personalitetet më të mëdha europiane të shkencës
dhe të filozofisë, që patën një ndikim vendimtar në zhvillimin e mendimit të
tij. Kështu ai takoi në Itali Galileun, në Francë Dekartin, matematikanin
Marsen dhe filozofin e natyralistin Gasendi. Në atë kohë lexoi gjithashtu
Pëbërbërësit të Euklidit të Aleksandrisë, që datonin nga shekulli III para Jezu
Krishtit.
Më 1640, ithtar i sovranitetit mbretëror, Hobsi tërhoqi mbi
vete rrufetë e Parlamentit dhe pëlqeu t'u vidhej trazirave të luftës civile që
po fillonte; ai u strehua në Paris, ku qëndroi njëmbëdhjetë vjet. Aty i dha
mësim për dv vjet për matematikën Çarlit II të ardhshëm të Anglisë, strehuar si
ai, dhe botoi më 1642 veprën Për qytetarin, pjesa e tretë e një projekti në tri
vëllime mbi Përbërësit e filozofisë. Pak kohë para kthimit në Angli u botua
vepra e tij e famshme Leviathan (1651), që mbetet vepra më e rëndësishme e
filozofisë politike në gjuhën angleze.
Në vitet që pasuan, Hobsi përpiloi dhe botoi dy vëllimet e
tjera të veprës Përbërësit efilozofisë - Për trupin (1655) dhe Për njeriun
(1658). Më 1668, nuk iu pranua leja për të botuar Betemoth, një studim historik
dhe analitik i epokës së tij; ky tekst do ta shihte dritën e botimit vetëm më
1889.Pak para se të vdiste,Hobsi po punonte mbi një përkthim të ri në anglisht
të Iliadës dhe të Odisesë. Vdiq në Harduik, më 4 dhjetor 167.
Në mes të shekullit XVII, mendimet e ajkës së shoqërisë
europiane ishin pushtuar kryesisht nga dy përvoja historike. Nga njëra anë
bëhej fjalë për tmerrin e luftërave të fesë, që kishin shkatërruar vendet si
pasojë e Reformës, nga viti 1562 deri më 1598 për Francën, nga viti 1642 deri më
1646 për Anglinë dhe nga viti 1618 deri më 1648 për mbarë Europën Qendrore me
luftën e llahtarshme të Tridhjetë Viteve. Nga ana tjetër, ishin zhvillimet
shumë të mëdha që shkencat e natyrës arritën kudo, falë metodave matematikore
me të cilat punojnë tashmë. Këto dy përvoja erdhën dhe u bashkuan në veprën e
Tomas Hobsit, në gjirin e një sistemi mekanist, që përfshinte sa njohjen e
natyrës aq edhe atë të njeriut, dhe para së gjithash tërë shtetin.
Ka mundësi që entuziazmi i Hobsit për mënyrën e re të trajtimit
të shkencave të natyrës të jetë nxitur nga Frensis Bekoni, të cilit i shërbeu
si sekretar në vitet e rinisë. Por mënyra e tij e të menduarit u ndikua
jashtëzakonisht shumë nga takimi i tij me Galileun, në Itali, si dhe nga
diskutimet filozofike që pati në Paris, ku kaloi njëmbëdhjetë vite të jetës.
Bashkëbiseduesit e tij kryesorë qenë aty filozofi libertin Gasendi (1592-1655),
që rizbulonte në atë kohë materializmin e qetë të Epikurit, por edhe murgu
franceskan Marin Marsena (1588-1648), përmes të cilit Hobsi ra në kontakt me
idetë e Rëne Dekartit (1596-1650), më i ri se ai, por që ishte bërë i famshëm
shumë shpejt.
Takimi me Galileun nguliti tek ai bindjen se natyra përbëhet
nga trupa që lëvizin nëpërmjet një këmbimi tërheqjeje dhe shtytjeje, në mënyrë
të llogaritshme. Hobsi rimori nga atomizmi antik idenë se përfshirja njerëzore
ishte gjithashtu me natyrë materiale. Nga kartezianizmi përshtati "metodën
gjeometrike", që qëndronte te përfundimi logjik i të vërtetave të
vërtetuara aty për aty, të cilave u jep një vlerë analoge me atë të aksiomave,
përfundimeve logjike.
Hobsi e përgjithësoi sistemin e vet në tri shkrime të
titulluara: Për trupin, Për njeriun dhe Për qytetarin. Ashtu si bota materiale
lëviz sipas një mekanizmi të ndërlikuar ingranazhesh, si ajo e një ore të
ndërlikuar, edhe njeriu është rrënjësisht ashtu si një makinë. Mjeku Uiliam
Harvei, mik i vjetër i Hobsit, e kishte treguar në mënyrë të shkëlqyer këtë
nëpërmjet qarkullimit të gjakut. Prandaj, sipas Hobsit, pulsionet psikologjike
dhe gjendjet si kënaqësia dhe dhimbja, dashuria dhe urrejtja, dëshira dhe
frika, mund të çojnë te pulsioni fizik i dorës së parë, që është ruajtja e
vetes. Një pulsion i tillë i bindet domosdoshmërisë, megjithëse këtu nuk bëhet
fjalë për një vullnet të lirë.
Kjo doktrinë materialiste e njeriut - ose
"antropologji", në kuptimin hobsian të fjalës - është pikënisja e
teorisë së tij të shtetit, që është pjesa më e rëndësishme e filozofisë së tij
(si dhe e asaj që ka mbetur). Para se të bëhet qytetar i një shteti, njeriu nga
natyra është një qenie që priret të ruajë veten dhe të përfitojë sa më mirë nga
ekzistenca e tij. Pra ai dëshiron të ketë sa më shumë që është e mundur për
veten, pa marrë aspak parasysh të afërmin e tij. Duke mos kërkuar bashkësinë si
fakt zoopolitikon ("kafshëpolitike") të Aristotelit, ai është një
kapitalist "modern", gjithmonë në konkurrencë me të ngjashmin e tij,
një lloj "protokapitalisti".
Ndodh që fuqia shtetërore të jetë në duart e një uzurpatori.
I tillë ishte Oliver Kromuelli, "prijësi" i revolucionit anglez, nën
tiraninë e të cilit u botua vepra e Hobsit, e titulluar Leviathan, që i
referohet përbindëshit të Dhjatës së Vjetër dhe simbolit të gjithë pushtetit të
shtetit. Ky pushtet mund të jetë i mishëruar gjithashtu nga një mbret trashëgimtar
si Karli II, nxënës i Hobsit. Kjo nuk ka rëndësi. Por në të gjitha rastet,
sovrani duhet të mbretërojë në mënyrë absolute, pa kontrollin e instancave të
tjera, sepse çdo pakësim i pushtetit të tij do të sjellë rrezikun e
marrëdhënieve të forcave antagoniste, pra një rrezik i afërt i luftës civile.
Me këtë doktrinë të shtetit, Hobsi përsoste sistemin që
Nikola Makiaveli kishte formuluar në fillim të erës të luftërave civile dhe të
luftërave fetare. Ai e përfshinte teorinë e shtetit modern te racionalizmi i ri
dhe përuronte në këtë mënyrë rrugën e absolutizmit politik, domethënë të një
epoke të historisë çuditërisht "të qetë", që do të bënte të lindte
Filozofia e Dritave.
Veprat kryesore: De corpore (1655); De Homine (1658); De
cive (1642); (këto janë tri pjesë të Elementa philosophica të tij); De corpore
(1640); Leviathan (1651). Botimi i të gjitha veprave të shkruara latinisht doli
në Amsterdam, në vitin 1668, në 4 vëllme.
JETËSHKRIMET - KURESHTI NGA JETA E TOMAS HOBSIT
* Tomas Hobsi ishte edukator dhe mësues i shtëpisë të kontit
të mëvonshëm Erl Devonshajrit. Udhëtoi shpesh në Francë, ku kaloi afër 20 vjet.
Ndonëse në planin teorik tregoi prirje të pikasura ndaj problematikës politike,
refuzoi vendosmërisht të marrë pjesë në çfarëdo planesh dhe aksionesh konkrete
politike. Në pleqëri kishte autoritet më të madh në botën e jashtme sesa në
Angli.
* Sipas Hobsit, filozofia, si njohje racionale e pasojave
sipas shkaqeve të njohura ose shkaqeve sipas pasojave të njohura, ndahet së
pari në filozofinë e natyrës dhe në filozofinë e shtetit. Pjesa e tretë
përbërëse e filozofisë është mësimi mbi njeriun, si qenie e cila nuk është
vetëm element i shtetit por edhe i natyrës. Në teorinë gnoseologjike të Hobsit
gjejmë elemente të empirizmit dhe të materializmit mekanik (sipas tij, të
gjitha fenomenet janë lëvizje mekanike të pjesëzave të materies dhe në ndijime
- sensations - themelohet gjithë dituria jonë), por gjithashtu - sidomos nën
ndikimin e kartezianizmit - edhe teza racionaliste të shprehura në mënyrë të qartë.
Hobsi konsideronte se të menduarit në thelb është llogaritje me shenja
artificiale arbitrare (fjalë), bashkimi dhe ndarja e tyre, mbledhja dhe
zbritja.
* Sipas Hobsit, edhe të gjitha veprimet e vullnetshme janë
të domosdoshme, përkatësisht jo të lira sikurse të gjitha lëvizjet të cilat nga
një domosdoshmëri mekanike rezultojnë nga lëvizjet e mëparshme. Ndijimet
krijohen me anën e presionit që krijojnë objektet. Ngjyrat, tingujt e tjera nuk
gjenden në objekte. Nominalist, që thotë se nuk ka asgjë të përgjithshme përveç
emrit, Hobsi thekson veçanërisht se pa gjuhë nuk do të kishim as të vërtetën as
gënjeshtrën, sepse «e vërteta» dhe «gënjeshtra» janë atribute të të folurit.
Filozofia si njohje racionale e lidhjes kauzale dhe e pasojës ndërmjet trupave
ka për qëllim parashikimet shkencore dhe shfrytëzimin e këtyre parashikimeve
për nevojat e jetës praktike. Nga aspekti i kësaj njohjeje racionale, Hobsi me
guxim do ta përjashtojë nga filozofia mësimin mbi perëndinë, ëngjëjt dhe mbi të
gjitha qeniet joempirike të cilat nuk janë trupa. Frika nga forca e padukshme -
konsideron Hobsi - nëse lejohet publikisht është religjioni, ndërsa në qoftë se
nuk lejohet është bestytni. Andaj vendimi se ç'është religjioni dhe ç'është
bestytnia varet nga ligjdhënësi. Shumë religjione janë krijuar gjithashtu për
shkak se nuk bënë dallimin e ëndrrës dhe të zhgjëndërrës. Por Hobsi do të
konsiderojë se edhe historia, në të cilën nuk mund të aplikohet llogaria, nuk
është shkencë e vërtetë, kështu që as nuk meriton ndonjë vëmendje të filozofeve.
* Pjesa më intresante dhe më origjinale e filozofisë së
Hobsit është mësimi i tij mbi moralin dhe shtetin.Është cilësi e njerëzve që
nga zanafillja që njeriu për njeriun është ujk (homo homini lupus), ndërsa
gjendja parësore e njeriut është lufta e të gjithëve kundër të gjithëve (bellum
omnium in omnes). Njerëzit, në realitet, janë të barabartë nga natyra, por në
gjendjen natyrore, para ekzistimit të shtetit secili njeri dëshiron ta ruajë
lirinë e vet dhe me këtë rast të sigurojë pushtetin mbi të tjerët. Në gjendjen
natyrore që determinohet nga ligji mbi vetëruajtjen nuk ka pronë natyrore, nuk
ka as drejtësi as padrejtësi; ekziston vetëm lufta, kurse «dy forca themelore
në luftë janë forca dhe matshtrimi». Në një gjendje të tillë të lirë natyrore
njeriu është egoist, «ujk i vetmuar», qenie joshoqërore. «Të shohësh
fatkeqësinë e huaj është kënaqësi, mirëpo kjo fatkeqësi na pëlqen jo pse është
fatkeqësi, por pse ajo është fatkeqësi e huaj. Njësoj është po kështu e
pakënaqshme lumturia e huaj, pikërisht për shkak se është lumturi e huaj.
Mirëpo, kjo gjendje e parë në realitet imorale nuk mund të qëndrojë, është e
rrezikshme dhe i rrezikon të gjithë njësoj. Andaj njerëzit detyrohen (dhe ky
ligj natyror është shprehje e mendjes së vërtetë) t'i japin fund gjendjes së
luftës për interesin e paqes, e cila pa dyshim paraqet për secilin të mirën më
të madhe ngase siguron rendin dhe rregullat e jetës së përbashkët, rojtar dhe
garantues i së cilës bëhet shteti. Andaj sovrani, kushdo që të jetë, ka në
duart e veta pushtetin absolut dhe të pandashëm, sepse qëndron në krye të
shtetit, i cili është krijuar nëpërmjet kontratës shoqërore të individëve që
heqin dorë nga një pjesë e të drejtave natyrore dhe i bartin te sovrani.
* Tezat herëherë plotësisht absurde të Tomas Hobsit mbi
faktin sesi sovranit i lejohet çdo gjë (madje të bëhet edhe despot) dhe sesi
njëmend shumë më mirë është që pushtetin kryesor ta mbajë monarku dhe
parlamenti, Hobsi, në të vërtetë dinte t'i mbrojë edhe me argumente spirituoze,
mirëpo megjithkëtë kufizimi i doktrinës së tij shoqërore-politike tregohet
karakteristike dhe për justifikimin e veprimeve të tij frikësuese nënshtetase
jetësore të cilat, ndërkaq, nuk i ndihmuan të evitojë dyshime të ndryshme,
madje edhe përsekutimet e herëpashershme.
Comments
Post a Comment