Salvador Dali, kumtues i kurmit të gjakosur të së vërtetës
Nga Albert Vataj
Tash në përvjetorin e vdekjes së Salvador Dalisë, përulemi
si nën peshën e një besimi dhe ndërsejmë në memorien e të tashmes këtë rrufe
krijimi. Në fillimtarin e kësaj qëmtese mëtoj nji prej “predikimeve” të tij, që munet me ken dhe
nervi i kësaj shtjelle rrapëllitëse: “Inteligjenca na bën të çlirojmë nëpër
mjegull disa nuanca të skepticizmit, që kanë mbi të gjitha për efekt kryesor të
zvogëlojnë për ne në disa koeficientë të një pasigurie gastronomike dhe
superxhelatinoze, prustiane, të një loje parimisht të lartë. Për këto arsye
është mirë dhe njëkohësisht e nevojshme që kohë pas kohe, spanjollët si Picasso
dhe unë, të vinim në Paris për t’u vënë para syve francezëve një copëz të
papjekur dhe të gjakosur të së vërtetës”. Jo vetëm Parisi por bota krejt u
përmend nga kjo përpjekje titanësh.
Salvador Dali është një prej majave që ngërthehet ngulmues
përnga lartësitë më të epërme të kuadratit të tablosë. Dhe jo vetëm aq, ai ishte
dhe mbetet një artist shumëdimensional dhe një njeri i padeshifrueshëm. Nuk ka
një fushë të krijimtarisë artistike ku ai të mos ketë dhënë një kontrobut, të
mos ketë lënë gjurmë të plazmuara fort. Kurrnji oaz i të qenit mishërisht dhe
shpirtërisht i lidhur me krijimin, nuk ka mundur të jetë i palakmuar nga Dali
dhe i papërfshirë nga shtjella përpirëse e këtij krijuesi. Por gjithsesi ai
ishte dhe mbetet një nga surrealistët më kokëkrisur dhe më përfaqësues. Një
pervers dhe model i njeriut të përkushtuar për të bukurën, për mesazhin dhe
gjithseçka që përkon me afrinë që arti ngas me artdashësit. Dali padyshim ishte
dhe mbeti një ndër personazhet më të spikatur në memorien e arteve figurative.
Ishte kreshta e surrealizmit. Ai do të mëtonte kësaj rryme një revulucion
botkuptimor dhe ideor, artistik dhe estetik, duke bërë që kohë pas kohe
admiruesit e surealizmit të kuptonin në të atë qasje figurash të shndritshme të
messhekullit XIX, Dalinë si protagonistin. Sepse i tillë ishte ai. Mbeti as më
shumë e as më pak, një shpërthim. Si në tablo edhe në jetë ai ishte një
individualitet i patëdytë. Ndoshta edhe nga temperamenti i tij, e pse jo edhe
nga një mistikë e përbrenshme që e kudodrejtonte atë, ishte dhe mbeti sot dhe
do të rrok pa asnjë mëdyshje edhe shijet e brezave që do të vijnë, si një tipar
i rradhë.
Në galerinë botërore të pikturës, Dali është penelata më e
jashtëzakonshme. Nuk kanë nguruar ta thonin këtë shumë ekspert, shumë njohës të
korpusit të tij artistik. Megjithëse kritika e kohës do ta lëndonte tej mase,
duke e ngasur mbase të zgjojnë tek ai atë piktor të përmasave të mëdha që
njohim. Në këtë prag dallojmë qartazi se si një forcë rrapëllitëse të deng me
pamëshirën e saj, me qëllimin e vetëm të të vërë përfundi. Por ai u rrit nga
kjo, u formëzua në stuhitë e forta të kohës dhe nga relievi i thukët ku fati e
kishte degdisur, veçojmë këtu në pozitat e tij familjare. Këto pikënisin që me
vdekjen e vëllait, të nënës, me divorcin e të atit, me përplasjet që kishte me
përfaqësuesit të kampit surrealist.
Shumëdimensionalizmi i formës, mendimit, idesë, mesazhit, e
pse jo dhe revoltës qasen përnga një kumt që e tipizon këtë personalitet të
niveleve eterne të krijimit. Dali në një masë të kosniderueshme përfshin,
gjithrrokë në tansinë e veprimtarisë së tij artistike zhanre që vetë piktura i
mbart. Ose më saktë, ajo është ama e tyne, si filmi, fotografia, skulptura,
arkitektura, etj. Uni babëzitës tek ai ishte dhe një tipar që rrugëtoi atë
drejt shumë theqafjesh, prej të cilave nuk mund të themi se ia doli dhe aq
gangull. Ai kishte një tërheqje të pazakontë për pjesëmarrje në sjellje dhe i
madhërishëm, në mënyrë për të përthithur vëmendjen ndaj vetes. Në rrapëllimën e
tekave, shprehi këto të gjenialiteti që trashëgoi, ai u ndesh me një kritikë që
duke e u përpjekur ta anatemonte e bëri më të vëmëndshëm për artdashësit. Kjo
në një farë mënyre e himnizoi magjinë e tij të përfaqësimit në art.
Jeta e hershme
Domingo Salvador Felipe Jacinto Dali i Domènech, lindi më 11
maj, 1904, në qytetin e Figueres, në rajonin e Empordà-s, Spanjë. Kishte një
vëlla më të madh, që ndërroi jetë, prej të cilit ai trashëgoi emrin. Jo vetëm
kaq ai ishte “reinkarnimi” i të vëllait, gjë të cilën do ta besonte dhe që e
ndoqi në gjithë galerinë artistike. Madje kjo reflektohet në atë që e tipizon
më fort pikturën e Dalisë, si orët që varen, globi në formën e vezës, sende dhe
objekte që shndërrohën për të marrë formën e gjënezës, krijimit. Linja hollake
këmbësh dhe ngarëndje të mundimshme. Gjithsesi në jetën e tij vëllai është
shkak dhe pasojë e këtij gjeniliteti. Askush nuk do të gërmonte të gjente tek
ai një Dali, të cilin ne njohim sot pa meridianet e këtij filli të hollë që
bashkë me të përqarkoi gjithë universin e tij artistik. Megjithëse për vëllain
mësohet të ketë thënë se ngjante me të si dy pika uji, por që kishin të
ndryshëm refleksionet. Dali gjithashtu kishte një motër, Ana María, e cili
ishte tre vjet më e vogël se ai. Më 1949 ajo ka publikuar një libër rreth
vëllait të saj, “Dali siç shihet nga motra e tij”.
Hapin e parë në fushën e artit ai do ta hidhte në vitin 1924
me ilustrimin e librit, “Les bruixes de Llers”, autor i të cilit ishte poeti,
Carles Fages de Climent, mik dhe shok shkolle i piktorit. Dali gjithashtu ka
eksperimentuar me Dada, i cili ka ndikuar në gjithë punën dhe jetën e tij. Ndër
miqt e tij nënvizohen Pepín Bello, Luis Buñuel, dhe poeti Federico García
Lorca. Tipi arrogant dhe prepotenca, karakteristike të piktorit edhe në art i
kushtoi atij diplomimin, të cilin e humbi në periudhën e provimeve. Ai kishte
deklaruar se në akademi (bëhet fjalë për vitin 1926) askush nuk ishte në
lartësinë e duhur për të shqyrtuar atë. Po atë vit Dali bëri vizitën e tij të
parë në Paris, ku u njoh me Pablo Picasso. Pikaso kishte dëgjuar vlerësime
pozitive për Dalinë nga Joan Miro. Puna e tij do të tregonte shënja dalluese
mbi tendencat e reja të Dalisë, ç’ka dëshmon në kumtet e tija krijuese një
qasje për të përçuar diçka nga Pikasso dhe Miro. Gjithashtu në periudhën e
mëvonshme ai do të reflektonte në punët e tija hiret e klasikëve, listën
emërore e të cilëve do ta niste Fafaelo, për të vijuar me Bronzino, Zurbaran,
Vermeer, deri te Velázquez. Dhe jo vetëm i risolli ata në veprën e tij, por
edhe i imitoi në teknikat që ata përdorën, pavarësisht diferencës së kohës.
Ekspozitat e tij e parë u hap në Barcelona ku tërhoqi shumë vëmendjen, nxituan
sakaq urimet dhe vlerësimet.
Më 1929, Dali bashkëpunoi me surrealistin Luis Buñuel.
Kontributi i tij ne filmin “Un chien andalou” ishte ndihma që do të jepte
Buñuel për të shkruar skenarin e filmit. Më vona ai luajti në një film, për të
cilin ai vetë nuk ka pretenduar se ka bërë diçka për të qenë. Në gusht të vitit
1929, Dali u takua muzën e ardhshme të
frymëzimeve të tij, njëkohësisht bashkëshorten e tij të ardhshme Gala, një
emigrante ruse dhe ish gruaja e poetit të madh surrealist Paul Éluar. Një
epison shumë interesant dhe që mbetet një nga gurët më të rëndësishëm të
mozaikut të korpusit të tij artistik dhe jetësor, ishte konflikti me të atin.
Shkak ishte Gala dhe natyrisht një deklaratë e pahishme për nënën e tij. I
zemëruar, Don Salvador kërkoi që djalin e tij tërheq mbrapsht fjlalët dhe këtë
ta bënte publikisht. Dali, natyrisht refuzoi, ndoshta nga frika e dëbimit nga
grupi Surrealist, e pse jo dhe nga të qenit konseguent në marrëzinë e tij. Babai
reagoi ashpër dhe deklaroi se do ta përjashtonte atë nga trashëgimia. Për të
mos e lënë me kaq, Dali në përgjigje të kësaj anateme i dërgoi babait një
prezervativ me spermën e tij duke i thënë: “Merre këtë. Kjo është e vetmja gjë
që ju detyrohem.” Në vitin 1931, Dali realizoi një nga veprat e tij më e
famshme, vazhdimësia e kujtesës, pikturë e cila futi në surrealizëm imazhin e
butë. Dali dhe Gala, kurorzuan në martesë më 1934 bashkëjetesën që kishte
zanafillë në vitin 1929. Ndërsa shumica e artistëve surrealistë ishte bërë
gjithnjë e më shumë të lidhura me politikën e majtë, Dali mbajtur një pozicion
të paqartë mbi subjektin e duhur të marrëdhënieve ndërmjet politikës dhe artit.
Një ndër figurat kryesore të surrealizmit, André Breton akuzuar Dali për mbrojtje
të të “resë” dhe “të paarsyeshmes” një “dukuri e Hitlerit”, por Dali e hodhi
poshtë këtë kërkesë, duke thënë: “Unë s’jam Hitlerian as në fakte as në
synime.” Ndërkohë Dali këmbëngul, se surealizmi mund të ekzistojë në një
kontekst apolitike, duke refuzuar në mënyrë të qartë për të denoncuar
fashizmin. Kjo shënon dhe krisjet e para të grupit. Më 1934, Dali ishte subjekt
i një “gjyqi”, në të cilin ai u përjashtua nga grupi surrealist. Për këtë, Dali
u përgjigj, “Unë jam vetë surealist.”
Në këtë fazë, Dali u njoh një artdashës shumë të pasur, Edward
James, i cili e kishte ndihmuar Salvadore Dali të shfaqej fuqishëm në botën e
artit. Dhe kësaj ia arriti me blerjen e shumë vepra dhe duke mbështetur
financiarisht atë për dy vjet. Ata u bënë miq të mirë. Më 1940 Lufta e Dytë
Botërore sapo ka filluar në Evropë, Dali dhe Gala zhvendosen në Shtetet e
Bashkuara të Amerikës, ku kanë jetuar për tetë vite. Më 1941, Dali bën skenarin
e filmit ”Jean Gabin Moontide”. Më 1942, ai boton autobiografinë e tij, “E
fshehta e jetës së Salvador Dalisë”. Shkruan gjithashtu katalogjet për
ekspozita e tij.
Piktura e Dalis pas Luftës së Dytë Botërore shfaq dukshëm
shenja të virtuozitet teknik dhe një interes me qasje nga iluzioni optike,
shkenca dhe feja. Ai u bë një katolike gjithnjë e më i devotshëm. Vitet e
mëvonshme piktori do të përfshihej në veprimtari të ndryshme deri tek spotet e
reklamave. Më 1982, Mbreti i Spanjës, Huan Karlos i dhuron Dalis titullin
“Markez i Púbol”. Ai vdiq më 23 janar, 1989 në moshën 84-vjeçare dhe u varron
në dhomën e nëndheshme të teatrit Museo në Figueres.
Simbolizëm
Vetë piktura e Dalisë është në tansinë e të qënit si materie
dhe si koncept. Dali nuk mund të lexohet ndërsa po dëgjon një bisedë për të
cilën shfaq interes anësor apo thellësisht përfshirës. Ai është një një
përsonifikim i simbolizmit. Simbolizmi, natyrshëm që ka një vend të
kosniderueshëm, për të mos thënë se është sinteza e gjithë veprimtarsë së tij
artistike. Tek vazhdimsia e kujtesës gjejmë gjurmët e shprehjes së famshme të
Albert Ajnshtajn: “Gjithçka është relative, kjo është absolute”. Gjithashtu një
shumëpërdorim në pikturat e Dalis gjen simbolika e orëve që ngjajnë me copa të
shkrira djathi në një ditë të nxehtë. Po, edhe elefanti zë një vend të bollshëm
dhe spikatës. Këtë element e dallojmë përsiatur në disa punë që janë nga më
përfaqësueset e piktorit. Tendencat e tij artistike dallojnë për një finesë dhe
zhdërvjelltësi formash dhe linjash. Nga ana tjetër një realizim mëse perfekt i
objekteve. Për këtë ai mësohet të ketë thënë
se “Unë jam piktura e fotove të cilat më vdesin nga gëzimi. Unë jam i
krijuar me një natyrshmëri absolute, pa shqetësimin më të vogël estetik. Unë
jam duke bërë gjëra që të më frymëzojë me një emocion të thellë dhe unë jam
duke u përpjekur të bëj më të bukurën.”
Në pikturën e tij ai lidh vezën me paralindjen, krijimin dhe
zvargia orvat idenë se ai kërkon që me humbjen e vëllait, prej të cilit
trashëgoi emrin, të orjentonte përnga një tjetër forcë graviteti gjithkasë që
përbën botën e tij. Gjurmët e thella të kësaj humbjeje, të dashurisë me Galën
nga ana tjetër dhe të trazirave me të atin dhe me surrealistët janë evidente,
janë vetë piktura e tij. Simbolikën e vezës e përdorur gjithashtu si një
figuracion, forcë dhe përcaktueshmëri mendimi dhe impresioni, dëshmon në të
njëjten kohë në këtë kontekt simbolikën e shpresës dhe dashurisë. Pikëtakimi me
vdekje, shkatërrim, i paanë dhe dëshirën seksuale janë gjithashtu elemente
shprehëse në pikturën e Dali. Jo pa shkas kërmilli është i lidhur me kokë të
njeriut, orvatje për të simbolizuar mbeturinat dhe frikën, mefshtësinë dhe
pamotivimin, karakteristika këto të një njëriu të velur dhe pa një horizon të
përcaktuar qartazi. Ai ishte Salvador Dali. Përfaqësuesi i një epoke të
garrametshme, i një rryme që lindi me shkas artin dhe me objektiv politikën,
por që mori nga gjenialiteti i tij më madhështoren, anipse përplot me ndyrësi
dhe luhatje në të qënit mjeshtër.
Comments
Post a Comment