Shkurte Fejza, rrëfimi i ikonës shqiptare të 40 viteve të fundit
Si e ndien veten Shkurta,
pas një karriere të gjatë në muzikën tonë të pastër dhe të bukur?
Si dikush që pas një rruge
të gjatë e të vështirë arrin në një kodër, pastaj ndalesh dhe klith: Ia arrita.
I rikujton sfidat dhe dukesh e lodhur, por kur të shohësh se e ke arritur
cakun, atëherë të shtohet fuqia dhe sikur i thua vetes: vazhdo për të pushtuar
edhe majat më të larta të artit. E kam ditur se do të jetë rrugë e gjatë, por
kur e di çka do nga jeta, mos u frikëso kurrë nga dështimi. Unë, që ta flak për
pak modestinë, nuk e njoh dhe nuk e pranoj dështimin, mu sikur vargu i Din
Mehmetit: “Fatin, në këtë rast të kundërtën e tij, nuk e nënshkruaj kurrë”.
Shkurte, viti 1978 ishte vit që bëri kthesë në
jetën tonë muzikore. Madje, për këtë ju keni meritë të madhe. Keni përcjellë
Festivalin e Gjirokastrës, i keni kënduar Mic Sokolit, “Erdha nga Qyteti”, “Moj
Syzeza”, etj. Ishin këngë të rënda për kohën, por ju kishit kurajë t’i
këndonit?
Vetëm ata që e kanë
jetuar atë kohë e dinë. Kënga shqipe dëgjohej rrallë, shumë rrallë. Një pjesë e
njerëzve kishin arritur kinse një “nivel të kulturës” dhe dëgjonin muzike
sllave, ndërkaq pjesa tjetër dëgjonte fshehtas këngë shqipe nga Radio-Tirana.
Në atë kohë mbahej Festivali i Gjirokastrës dhe unë e dëgjoja fshehtas. I mora
këngët më të mira dhe me orkestrën e SHKA ”Afërdita” u përgatitëm për t’i
kënduar. Vlen të theksoj se instrumentistët dhe aktivistët e kësaj shoqërie
ishin njerëzit më idealistë të asaj kohe dhe ishin shumë të përkushtuar për
çështjen kombëtare. Me një përkushtim të madh u bë orkestra e parë folklorike
në Kosovë.
Ndërkaq, më 1979, TV Prishtina bëri xhirimet e
para. Dy emisione nga gjysmë ore u emetuan, kurse dy të tjera asnjëherë nuk i
pa publiku?
Pas disa koncerteve erdhi
kërkesa nga RTP-ja për xhirimin e emisioneve. Dëshiroj të theksoj se meritë të
madhe kanë disa njerëz të RTK-së për afirmimin tim aq të shpejtë dhe të vrullshëm.
Dua t’i përmend: i ndjeri Musa Tolaj, pastaj Mehdi Bajri, Nuhi Matoshi, Hamëz
Lokaj e të tjerë. Këta e deshën këngën e bukur dhe patën guximin që t’i
xhirojnë dhe t’i shfaqin, sepse pushteti i atëhershëm i vlerësonte si këngë
nacionaliste.
Por, koncertet më të shpeshta dhe më të dendura
filluan rreth vitit 1980. Si u pritët nëpër ato koncerte dhe si ishte
atmosfera?
Viti 1980 është vit i
kulminacionit dhe i afirmimit tim. Koncerte kemi mbajtur në të gjitha qendrat e
Kosovës, por edhe nëpër fshatra. Ovacionet e publikut nuk ndaleshin gjatë tërë
kohës. Besoj se askush deri tash nuk kishte arritur ta nxiste atmosferën në
nivelin që kisha arritur unë.
Ndërmjet viteve 1981-1983, ishit e detyruar ta
ndërprisnit këngën dhe paraqitjen publike, për shkak se këngët tuaja ishin të
ndaluara nga regjimi totalitar. Megjithatë, me shumë peripeci arritët që më
1984 t’i nxirrnit katër këngë: “Çohuni djema, shaloni atin”, “Valizake”, “O ky
vend i bukur me lule plot”, “Maji i kuq”. Me këngën “O ky vend i bukur me lule
plot”, në Radio-Prishtinë e fituat Mikrofonin e artë?
Koncertet e fundit i kemi
mbajtur më 17 dhe 19 janar 1981 në Mitrovicë dhe kurrë në jetën time nuk do ta
harroj atmosferën që ka mbretëruar gjatë dy ditëve, kur kishte edhe nga
3000-4000 shikues. Pastaj erdhi çasti i rëndë për mua, për anëtarët e
“Afërditës” nga Mushtishti, si dhe për të gjithë adhuruesit e këngëve tona:
ndërprerja e dhunshme e aktiviteteve tona.
Në harkun kohor 1983-1984
më erdhi ftesa për t’i regjistruar disa këngë popullore, por jo edhe folklorike
me orkestrën e RTP-së. Megjithatë, u bë si u bë, dhe i regjistrova ato katër
këngë, të cilat bënë një bum artistik, sidomos kënga “Dola ke porte e kalasë”
(pastaj, “Maji i kuq”). Po atë vit, në programin e dytë, kënga “O, ky vend i
bukur me lule plot” u bë hit i kohës dhe, me votat e dëgjuesve, e fitova
Mikrofonin e artë.
Ndonëse znj. Liljana
Çavolli më kishte ftuar për ta marrë shpërblimin, ai kurrë nuk m’u dha, sepse
dora e pushtetit ishte zgjatur edhe këtu. Nuk e di si e kanë ndier veten ata që
e morën çmimin tim.
Keni kënduar edhe në Kërçovë dhe aty keni krijuar
një atmosferë shpërthyese. Si ndodhi kjo dasmë madhështore?
Këngët e mia sfidonin
muzikën sllave që ishte ngulitur kudo nëpër viset shqiptare në Maqedoni. Në
vitin 1986 më ftuan në një dasmë në Kërçovë. Shkova dhe këndova, falë
insistimit të profesorit të nderuar, Ukshin Hoti. Dasma u mbajt në një livadh,
ku u mblodhën mijëra veta. Më besoni, dasma i ngjasonte një demonstrate me të
shtëna dhe me brohoritje.
Duket se kjo atmosferë i tmerroi
qarqet politike të Maqedonisë, kështu që derisa më 13 shtator po këndoja në
fshatin Stremnicë të Tetovës, erdhi policia dhe vetëm falë presionit të
publikut, i shpëtuam arrestimit. Megjithatë, pasi arritëm në Kosovë, nga lajmet
kuptuam se gjithë grupin e kishin dënuar me burg.
Për këtë shkak, më 1988 u larguat nga procesi
arsimor si e papërshtatshme, por e nxorët albumin, “Oj Kosovë, oj nana ime”, i
cili u bë njëfarë lamenti kombëtar?
Po, më larguan
arbitrarisht si e papërshtatshme politikisht. Hajrushi (bashkëshorti, v.j.) e
vuajti dënimin me burg dhe ndërkohë edhe atë e larguan nga puna më 1989 për
shkak të organizimit të grevës së punëtorëve në IGK “Ballkan”, ku ai punonte.
Pastaj, edhe na i morën pasaportat.
Por, fundi i vitit 1989,
e solla albumin tjetër dhe këngën emblematike “Oj Kosovë, nana ime”, e cila do
të bëhej një megahit kombëtar. Në fund të viteve të tetëdhjeta, synoja të
depërtoja në Evropë dhe të merrja pjesë në atmosferën kombëtare, që kishte për
qëllim ngjalljen dhe forcimin e dashurisë për nënën (Kosovën). Kjo këngë sikur
i shkonte përshtati ambientit të krijuar. Njeriu duhet ta dojë nënën e vet dhe
ta ngrejë në piedestal. Edhe sot mendoj se më shumë se fjala nënë që i lidh
njerëzit, nuk e lidh asnjë tjetër. I hyra tekstit të Nolit, e përshtata, e
kompozova muzikën dhe doli kënga “Mbahu nëno, mos ke frikë, se i ke djemtë në
Amerikë”. Dhe, ashtu doli.
Keni bashkëpunuar me kompozitorin nga Tropoja,
Kolë Susaj, dhe pastaj më 1992, për herë të parë, keni shkuar në Shqipëri, ku e
keni regjistruar këngën për rrugëtimin tuaj të parë në Shqipëri? Si e përjetuar
këtë vizitë?
Bashkëpunimin me z. Kolë
Susaj e kam filluar pa shkuar në Shqipëri. Pas këngës “Oj, Kosovë, oj nana
ime”, e kam punuar albumin “Për mëmëdhenë“. Qarqet serbe duket i kishin rënë në
gjurmë këtij albumi dhe 30 mijë kaseta na i konfiskuan, por ne e gjetëm formën
dhe atë e incizuam sërish dhe, kësisoj, “Për mëmëdhenë” – mori dhenë.
Me një rast, thoni: “Rrugës sime për në Shqipni,
më ka përcjell ai Drini i Zi, dhe u nisa për me ardhë, porsi vala e Drinit të
Bardhë”. Janë vargje emocionuese këto?
Ishte viti 1992 kur
shkova për herë të parë në Shqipëri. Rrugën time artistike doja ta shënoja
ashtu siç e ndieja. Tekstin e Capalikut ia besova kompozitorit Zef Qoba, i cili
e punoi pikërisht ashtu siç kërkoja: e bukur dhe me mesazh të qartë. Vargun
“kam një lot m’pikon si ar”, unë edhe si mall, edhe si brengë, edhe si gëzim...
Nuk e di a e keni hasur këtë varg në ndonjë poezi, por në këngë jo se jo. Ky
është varg vetëm i imi dhe dua ta ruaj me fanatizëm tërë jetën si diçka të
vlefshme.
Pastaj renditen këngët “Çka ka zogu që po qan”,
“Vdekje s'ka”, “Të dua Kosovë”, ku, në njëfarë mënyre, ishit në kulmin e
shkëlqimit tuaj.
E thash edhe më herët se
këngët e mia kanë porosi në momentin e daljes në dritë dhe në çdo kohë mund të
dëgjohen. Sot, në këngët e mia nuk do të kisha ndërruar asnjë fjalë, madje
asnjë shprehje të vetme. Në këto tekste e gjeni programin tim kombëtar, të
shprehur nëpërmjet këngës. Konsideroj se çdo njeri duhet ta kryejë punën ashtu
si duhet dhe në të mirë të popullit të vet. Edhe sot le ta kryejë punën e vet
me nder dhe profesionalizëm. Tekefundit, Zoti i Madh kur ta jep një dhunti,
shfrytëzoje për të mirën e vendit. Pas luftës, kam vazhduar me albumet “Jo nuk
ndahet Mitrovica”, pastaj këngën dhe albumin “Të dua Kosovë”, “Shqiptari të
dua”, “Guri i Pavarësisë”, e kështu me radhë.
Në harkun kohor 2000-2004, së bashku me Shyhrete
Behlulin, Remzije Osmanin, Naxhije Fejzën, motrat Mustafa, Mahmut Feratin,
Nikollë Nikprelajn edituat shumë këngë, të cilat, të tubuara nëpër albume, e
trandën botën shqiptarë në mërgatë?
Këto vitet e fundit,
shumë njerëz me vetëdije apo pa të kanë hequr dorë nga muzika shqipe dhe
dëgjojnë një lloj muzike, të cilës as emri nuk i dihet. Dhe, ne, këngëtarët, po
incizojmë këngë shqipe që mund të vallëzohet shumë bukur dhe të përdoren nëpër
dasma dhe ahengje familjare.
Bashkëpunimin e kemi
vazhduar me kompozitorët Naim Gjoshi, Edmond Zhulali, Përparim Topçini,
Aleksansër Peçi, Naim Krasniqi, Xhevdet Gashi,Valton Beqiri, Burim
Krasniqi,Ylber Asllani, Bekim Bislimi, Demir Krasniqi, kurse tekstet e këngëve
i kemi marrë kryesisht nga Ismail Kadare, Dritëro Agolli, Xhevahir Spahiu,
Hamit Alijaj, Naim Plaku, Gjok Beci, Ymer Shkreli, Faruk Tasholli, Naime
Beqiraj, Bekim Lumi, Fatmir Muja, etj., por më së shumti më kanë frymëzuar
rilindësit tanë, Fishta dhe Naimi.
Dua t’i falënderoj të
gjithë këta emra për bashkëpunim korrekt dhe shumë profesional e miqësor.
Duket se juve po ju trashëgon bindshëm vajza,
Gresa. Kënga në duet me të, për nënën, është prekëse dhe plot emocione, apo jo?
Po, ka shumë emocione,
sidomos për nënat dhe të them të drejtën kam pasur problem me emocionet e mia
gjatë këndimit, sidomos gjatë xhirimeve të videoklipit. Ajo ka një vokal të
ëmbël dhe shumë të mirë. Shpresoj se me punë do të arrijë shumë.
Dukeni shumë modeste në skenë dhe në jetë. Jeni
fjalëpake dhe zë më bollëk?
Paraqitja skenike është
art në vete, por gjithmonë jam munduar të jem e natyrshme, të jem vetja, pra të
dukem origjinale. Pastaj, zëri, sepse pa zë të bukur nuk ka këndim të bukur.
Kurrë nuk e kam kopjuar dikë, por gjithmonë kam qenë Shkurte Fejza.
Megjithatë, duket se kënga ju ka bërë të famshme
dhe besa edhe të pasur, së paku shpirtërisht, kurse materialisht mund të
vetëkuptohet?
Po. I kam katër fëmijë. I
pari është djali, të cilit ia kam vënë emrin nga rrënjët tona, Arbër. E dyta
është vajza, e cila e ka emrin nga rrushi ynë, Gresa. I treti lidhet me besën,
pra quhet Besiana dhe fëmija i katërt e mban emrin e diçkaje që po agon, pra
Agnesa. Secili nga këta emra ka kuptim dhe simbolikë në kohën kur kanë lindur.
Jam e lumtur dhe jetoj në harmoni me ta. Të gjithë këta janë pasuria ime më e
madhe.
Si ta mbyllim këtë intervistë të shkurtër për
karrierën e pasur dhe të gjatë të Shkurte Fejzës?
Për të gjitha të
arriturat e mia i falem Zotit, familjes sime dhe të gjithë admiruesve të mi që
më përkrahen për gjithë këtë periudhë kaq të gjatë.
“Kur e dëgjoj tek këndon
Shkurte Fejza, më bëhet sikur dikush qëndis me mëndafsh. Sa lehtë këndon, të
thuash pa i hapur fare buzët dhe pa iu dukur dejtë e qafës"... Ky vlerësim
i këngëtares së madhe Nexhmije Pagarusha duket se i thotë të gjitha për këtë
këngëtare.
Comments
Post a Comment