Për të qenë i lirë, njeriu duhet të ndjekë rrugën e arsyes dhe t'i mbajë nën kontroll ndjenjat dhe instiktet
Ki guxim...
...t'i shërbesh arsyes tënde! Këtë ka kërkuar Immanuel Kant
(1724-1804). Filozofi i famshëm e përkufizoi Iluminizmin si "daljen e njeriut
nga papjekuria e vetvetes". Për të qenë i lirë, njeriu duhet të ndjekë
rrugën e arsyes dhe t'i mbajë nën kontroll ndjenjat dhe instiktet.
Gottfried Wilhelm
Leibniz
Iluministi i hershëm, Leibniz (1646-1716) konsiderohet
shpesh si dijetari i fundit universal. Që para Kantit ai formuloi një maksimë
të rëndësishme të iluminizmit: Çdo njeri i ka aftësitë për një jetë dinjitoze.
Sipas tij, të gjitha virtytet e njeriut mund të zbeheshin, - vetëm arsyeja jo.
Johann Gottfried
Herder
Filozofi dhe shkrimtari studioi në Kënigsberg, ka qenë edhe
nxënës i Kantit. Herder (1744-1803) në librin "Ide mbi filozofinë e
historisë së njerëzimit" ai e sheh zhvillimin e njeriut si një maturim
organik drejt humanizmit. Ai kujton se parimi i tolerancës duhet të vlejë për
të gjithë popujt dhe kulturat.
Gotthold Ephraim Lessing
Toleranca, Liria dhe Vetëdija e re e qytetarisë - këto
mendime janë filli i kuq në dramat dhe shkrimet teorike të Lesingut
(1729-1781). Në shkrimet e tij filozofike ai kritikon dogmatizmin dhe
angazhohet për trajtimin e barabartë të besimeve fetare.
Nathan i Urti
Këto ide Lesingu vazhdon t'i shtjellojë edhe në dramën
"Nathan, i urti", në një kohë kur iu ndalua të publikonte teoritë e
tij. Kjo pjesë teatrale ende vihet në skenë (në foto me aktorin Klaus Maria
Brandauer Vjenë 2004), sepse tema e tolerancës fetare ende sot është aktuale.
Moses Mendelssohn
Drama "Nathan i urti" është njëkohësisht një
homazh për mikun e ngushtë të Lesingut, Moses Mendelssohn (1729-1786).
Iluministi hebre e frymëzoi Lesingun për figurën e Nathanit, dhe luftoi për
tolerancën fetare.
Theodor W. Adorno
Si mundi të ndodhte, që megjithë iluminizimin, "mbiu
fara e barbarisë së re" - fashizmi? Me këtë çështje merret Theodor Adorno
(1902-1969) në vitet 40-të, në kohën e emigracionit në Amerikë së bashku me Max
Horkheimer. Së bashku ata shkruan "Dialektika e zhvillimit."
Adorno e Horkheimer
Morali, kultura dhe shkenca përcaktohet nga formalizmi i
pastër i "arsyes së instrumentalizuar". Sidomos Horkheimer (1895-1973
majtas) thekson se me këtë individi rrezikon vetveten. Adorno dhe Horkheimer
trajtojnë rënien pre të individit ndaj ideologjive totalitare.
Jürgen Habermas
Filozofi dhe sociologu i lindur në Dyseldorf Jürgen Habermas
(1929) bën pjesë tek intelektualët më të njohur të së tashmes. Ai e vazhdoi më
tej Teorinë Kritike; sipas tij ndërveprimet komunikative krijojnë bazën e
shoqërisë. Këto janë të orientuara drejt arsyes.
Jürgen Habermas
Habermas konkludon prej këtej teorinë e konsensusit për të
vërtetën: si të vërteta mund të konsiderohen ato formulime, për të cilat bien
në ujdi të gjithë të prekurit e mundshëm. Por kjo vetëm kur ata lëvizin brenda
një "diskursi të lirë", pra nuk u nënshtrohen detyrimeve.
Comments
Post a Comment