Autonomia e kritikës dhe anatemës në letrat shqipe dhe libri i Behar Gjoka
Nga Albert Vataj
Kritika letrare, pavarësisht rrethanave
mohuese dhe asgjesuese, zhurmës dhe pengimeve të shumta, në njëfarë mënyre ajo
ekziston. Kjo merr përsipër me promovu sentencën e një tjetër ngasje qëmtuese,
me të cilën studjuesi Behar Gjoka cek në nevojën e ngutshme për komunikim, duke
beh në vitrinën e librarit me titullin “Autonomia e kritikës letrare”. Tankjo,
për të mbetet ngulm, kjartësimi i pamjes së mjegullume, ku kritika letrare
struket prej frikës së natemës. Ai mundet me “guxu” me dëbu, tançka ban që kjo
mjegull me u ba ma e dendun, ma marrafrymëse. Ai pohon atë shumësi zërash që
njiherësh kërkojnë me justifiku këtë mishmash botimesh, kultin e përbindshëm të
antivlerës, duke u rrek me ia faturu fajin mungesës së kritikës letrare. Duke
besu se kritika shpesh është gardian i vlerave, temjan në taftin djallzor të
një tekstshkrimi, “gojët e liga” duke kqyrë nga kritika, shpresojnë se këto
pena të thyme kanë me mujt me e vu nën fre pasionin e tyne.
Vramendja që ka ngucatun studjuesin Behar
Gjoka, t’i përvishet një sipërmarrje, sa guximtare aq dhe të domosdoshme, ka
shërby si vullnesë për gjallimin e gjanave që pasurojnë në ma t’mirën e vet,
letrat shqipe. Kjo tollovi mendësie, ndër qëmtues të letërsisë në tansi, dhe
tekstit në veçanti, ka rrek të jetë njiherash edhe ngulm i shumëkujt tjetër.
Kjo ndoshta nga një lloj përjashtimi i vlerës, ku këto hamendje kundrojnë teksa
gatuhet e tashmja e tekstshkrimit shqip. Gjithqysh, ky libër mundet me kjartësu
shumë dyzime, trullosje dhe hapërdamje, ku shumë prej nesh e gjejnë veten, prej
kurrçkaje tjetër, vetëm prej dëshirës së mirë, për me e pa letërsinë shqipe,
teksa kumton e kungon për lexuesin bashkëkohësi dhe vlerë, e kurrsesi të
ndjehet e përjashtume prej sofrës së madhe të letërsisë botnore.
Sikundër gjithçka tjetër, e vendosur në një
terren ende nën rrezatimin e diktimit prej së djeshmes, nuk kanë mbet të
përjashtum prej anatemës e botëkuptimit meskin, të një shoqnie ende të
trullosur, edhe pasja ose jo e një kritike të mirfilltë, pranimi ose jo i saj
si një “e keqe” e domosdoshme. Anipse kanë kaluar do shumë vjet prejkur, bashkë
me ndryshimet politike, në Shqipëri, cekën edhe hazditë për të dalë prej
gardhesh, për të thyer zinxhirët, ende ka pak gjas për tjetërqysh mëtimesh.
Atmosfera, mbi të cilat është ngritun institucioni i vlerës së krjimtarisë, ka
ba që edhe kritika, apo studimi i tekstit, të jetë në një farë mënyre në
solidaritet, në njëmendësi me atributin e vlerësimit, nisun prej elementesh
jashtëletrare. Gjithqysh letërsia ka ecur, e ka ba jetën e vet, pa e vrarë
mendjen se është apo duhet të jet një qëmtues që e gjurmon, një urdhnesë që e
ysht në rruginën e vet përnga kumti dhe vlera. Ajo ka ba me vetvedin çfarë ka
dasht, pa e ditun se tuj u përpjek me ndërtu përmendoren e vet turravrap dhe
shkel e shko, nuk ka ba gja tjetër vetëm se i ka heq të drejtën vetes për me u
rrjeshtu me të tjerët në vijën e startit. Ato pak kumtues të tekstshkrimit
shqip që bajnë përjashtim, ose ua kanë hequn zanin në tellallin mediatik, ose
duke u mjaftu me vlerën, i kanë lanë lexuesit vullnesën e lirë të përzgjedhjes
dhe pranimit. Në këto kushte, e tashmja e përceptimit të vlerave, e gjen vedin
në rrugëkryq, e pakjartë për kahun e rrugtimit. Ky hutim bahet shkas që
“kriminelër ekologjikë” të mos ndalen në turrin e tyne botues e promovues.
Gjoka nuk nguron të besojë se kritika letrare,
vështrohet si humnera ku mundet të fshihen të gjitha mangësitë e shkrimit
letrar, të harkut kohor, bashkëkohësisë, qoftë edhe të letërsisë së çmimeve, që
në marrëdhënie me vlerën letrare, paraqitet me kaq shumë mungime krejt të
rrokshme në tekste të shumta, të vlerësuara me çmime.
Fakti kokëfortë që natyra e ndërlikuar e
shqiptarit, pavarësisht hapësirës ku jeton, simbas Behar Gjokës, jo vetëm nuk e
pranon kritikën, si normë dhe mënyrë komunikimi, por as nuk shpreson se ajo ka
ndonjë rol të dukshëm në jetë dhe veprimtarinë e saj mëtuese. Përkundër gjithëkësaj
shtjelle të ngritun për mungesë të kritikës, si parathënie e mangësisë së
vlerave të teksshkrimit.
Jo gjithherë, por bukur shpesh gjatë
rrugëtimit për të depërtu nën lëkurën e sipërfaqes së letërsisë, doherë më
kapërcy fasadën shndritëse, me të cilën propoganda stolis kontaktin fillmor të
tekstit me lexuesin, kami ndeshun në pamundësinë, si e mbrama shtys. Anipse
përherë kam hezituar të hedhi atë hap që më ka ngucatun, gjithnjë më është
dashtun të ndeshem me pamundësinë, si rrugë e përmbushun.
Sipas “Autonomia e kritikës letrare”, kritika
nër ne, më tepër kuptohet dhe realizohet si një betejë gladiatorësh, që ndeshen
në përleshjen e madhe, si me thënë për jetë a vdekje, se sa në një debat të
mirëpritun dhe të shumëpritur në lidhje me shumëçka. Varësisht mjediseve, ku
duket se sikur gjallon njëfar kritike, ajo ka si tipar bazë të shpërfaqjes, me
tepër mllefin, urretjen dhe sharjen, se sa debatin për praninë e vlerës së
mirëfilltë letrare. Jo vetëm kaq, ajo është shndërruar një vullnesë çokash,
dalëzotje të shtirura, ose trumbetim me ngulm për të kërku gjithnjë për një
vend në pjedestalin e nderit për emna, jo tekste, për pikpamje sociale dhe
kurrsesi për shije estetike. Kësisoj, ata tekstlexues sqim, të kandun prej
dëshirës për me rrit protagonizmin tek pruresi më dorëmylmyer, nuk merakosen
për pamundësisë së kohës që u duhet për me lëvru nënlëkurën e tekstit, por
zatetin një kompjuter e hedhin turravrap do lajka e gajle, duke i stolis në një
leksik jargavitës e të lyrosur prej shtirjesh dhe sajesash kumtuese. Autori e
ka cek tërthor, dashtazi, këtë ngasje, ka punu në këtë ngastër, ku asht më e
harlisun bima e vlerave promovuese dhe talenteve dhe gjenive të tekstit, të
çilun tinzisht.
Gjithëpoaq, kritika e kësisojtë, qellon me së
shpeshti të ngaterrohet me kritiken si një akt gjithëpamës dhe mënyrë
shprehjeje e njimendtë e atyne që janë më të zotë, më me para, gjithherë të
gjindshëm. Kritika letrare ketyre koheve, pra në qasjet moderne dhe pasmoderne,
është tërhequr disi nga prania e saj në orientimin e zhdërvillimeve dhe
evolucionit letrar, thotë Gjoka. Sipas tij, ajo si fushë specifike e
verifikimit te vlerave letrare, ka mbetur
më fusheveprimi, kryesisht dhe vetëm në aspektin e afirmimit të botimeve
të reja, kryesisht të tipit të vitrinës së librit. Autori tërheq vëmendjen
gjithashtu dhe kumton se, vlerat e mirëfillta letrare, në mënyrë imediate,
ekziston dhe funksionon si e tillë, veçmas prej tre faktoreve:
A - Autorit, që në artin e kultivuar, pra në
ato shenjat e rrokshme autoriale, ka peshë thelbësore për të perjetuar dhe
mandej edhe për të shpaluar letraren, pamëdyshje në të gjitha format e veta
ekzistenciale, si poezi, prozë, dramatikë, si dhe si mënyrë e përcjelljes së
saj me anë të metateksteve, kulturologjike, eseistike, kritike dhe studimore.
B - Lexuesi, i cili pa asnjë medyshje është
tepër i larmishëm, por që tekembremja, prania e tij na vjen në tri forma
kryesore, lexues i gjerë, që kryesisht lexon vetëm për dëshirë, lexues i
specilizuar, pra kritik letrar, që zakonisht përcjellë vlerat e botimeve
bashkëkohore, por ndonjëherë hedh vështrirnin për të intrepretuar edhe tekste
të mëhershme, që për një arsye apo një tjetër nuk janë verifikuar si vlerë dhe
shenjë e tillë, dhe studiues, që detyrirnisht merr në sitën e vetë, madje me
anë të verifikimit të thelluar dhe tashmë argumenton praninë e vlerës dhe të
mungesës së saj, në mënyrë e hollësishme.
C - Teksti, që zakonisht paraqitet i
ngurtësuar në shkronja dhe që percillet me anë të teksteve, në të dyja format e
pranisë së vetë, si dorëshkrim apo edhe si të botuara, i cili shtegeton nga
njëra kohë në tjetrën, nga njëra hapësirë në tjetrën, duke patur vetëmse lidhje
hipotetike, pamëdyshje me të dy faktorët e tjerë të mësipërme, pra me autorin
dhe lexuesin, e ku me të parin lidhja e këtillë është e rrokshme, kurse me
lexuesin është një hipotetike e lëvizshme dhe tejet dinamike.
“Autonomia e kritikës letrare”, kremtohet në
këtë komunikim me lexuesin, veçmas si një thirrje, që fillimisht kritika
letrare, do të duhet të fitojë statusin e vet, pra mëvetësinë e paprekshme,
tipar të cilin ajo e ka patur dhe e ka humbur nëpër shtjellat ideologjike dhe
sociologjike. Sipas Gjokës, tanimë ajo po rreket më kot të rrëmihë nëpër
rrugina, që nuk të shpien tek shtegu i pranisë së saj, si një trajtim i librave
të botuar në bashkëkohësi, por edhe si një ndihmesë për të sjellë në skenën
letrare, letërsinë në hije, ma tepër të përzënë për shkaqe jashtëletrare. Në
një kuptim, si shtyse teorike, për të mbërritur tek ky qëndrim, pra në kërkim
të mëvetësisë së trajtimit të letrares si e tillë, edhe në konceptimin e
kritikës letrare, pa harruar as studimin e saj të thelluar, ka ndikuar edhe
sugjerimi i Ibrahim Rugovës, pamëdyshje kur flet mbi trajtimin e letërsisë si
vlerë dhe shenjë tekstologjike, duke theksuar: Bazën e veprës së hapur e
përbëjnë shija dhe vlerësimi autonom të njeriut që i qaset artit, gjë e cila
shquan kërkesën e artit të sotëm që të krijojë njeriun autonom përmes
aktivizimit te aperativ.
Qasja e librit, rreket mbi të gjitha që të
shpalojë nevojën për autonomi të kritikës letrare, pra të metatekstit kritik,
syrit të nevojshëm për të dhënë një mendim parak mbi një tekst, nga koha dhe
pakohësia, nga rrymimet dhe alterntaivat zyrtare, nga ndikimi i pranisë së
personaliteteve dhe individualiteteve, pra mbase ka gjasa që të jetë, si një
shtjellim i pandërvarshëm nga faktorët jashtëletrarë, për të dalë më në fund në
shtegun e mëvetësisë së shpalimit kritik, si një metatekst i larmisë së
shpalimeve të ekzistencës së letrares.
Duke u ndalun në fund të këtij kuvendimi, më
kanda me besu e tuj besu me pranu se kritika ka nevojë për një autonomi, të
cilën Behar Gjoka ka endun nëpër një terren çapraz për me e pru nër ne si një
shkas komunikimi. Anipse ajo tash për tash, kurrçka tjetër nuk munet me kenë
vetëm një anatemë, një qëllesë me gurë, një pendesë, një faj. E duke ken e
till, ajo mundet me gjallu e lëndume dhe e përjashtume, e përndjekur dhe e
leçitun. Kësisoj, u duhet pohu atyne që besojnë se kritika në letërsinë shqipe
munet me ba diçka, me e ndal këtë shtaz të tërbume që asht injektu nëpër
pasione pendthymish. Nuk ka kurrnji gjas qi kjo me ndodh, qyshse ajo ndjehet
siç dhe mëton autori i “Anatomia e kritikës letrare” , kritika letrare,
vështrohet edhe si humnera ku mundet të fshihen të gjitha mangësitë e shkrimit
letrar, të harkut kohor të bashkëkohësisë, qoftë edhe të letërsisë së çmimeve,
që në marrëdhënie me vlerën letrare, paraqitet me kaq shumë mungime krejt të
rrokshme në tekste të shumta, të vlerësuara me çmime.
Comments
Post a Comment