115 nga lindja e Fredriko Garsia Lorka
Nga Albert Vataj
Ai i pararendi kohës. Jetoi dhe u kacafyt.
U ndez dhe u shua si një flakë Prometeu. Erdhi dhe iku, për të mbetur
përgjithnji depërtues me kungimin e tij poetik. U ngul si një përmendore në
historinë dhe memuarin e Granadës dhe Spanjës. Në të gjithë rrugën që përshkoi,
mbeti ai. Nuk u pajtua kurrsesi me atë që i sëmbonte shpirtin dhe i lëndonte
plagët. Përkundrazi, u përlesh, luftoi. Pena në dorën e tij, ishte më shumë se
një vetëtimë, kungimi i të cilës, shkënd fuqishëm natën tonë të dyzimeve
strukun në kthinat e trazuara të shpirtit. Krejt zemëratat e kohës së tij,
kulmet e asaj zemre të tallazuar ndjenjash dhe pasionesh të stuhishme, janë
mishërimi i përgjithmonshëm që la në shpirtrat tanë, gjithherë me një hov
revolte në brendi. Fredriko Garsia Lorka, si poet dhe dramaturg, por
përmbikrejt atë që bëri ai, përfshi dhe luftën, poezia mbetet akti më sublim i
këtij kumtuesi. Poezia ka bashkërendur me të krah për krah, duke iu bërë fill
drite që përshkon këtë yrysh të mraztë, rol të cilin ai e veshi, jo se deshi,
por se koha në të cilën fati e hodhi ishte një gjithëpamje e marrë zjarr. Ai
nuk preferoi të ngrohej kur Granada, vendlindja e tij, lëngonte, gjaku i
revolucionit vadiste pemën shtatlartë të krenarisë, në kreshtën e së cilës, ai
ishte dega që ngaste rrufetë dhe përleshej. Ai la gjurmë te thella në
ndërgjegjen e kokës, mëtoi si pakkush tjetër gjithçkishte për atë që aspironte.
Nuk heshti derisa u nda nga jeta. Edhe vetë vdekja e tij ishte më shumë se e
tillë, sepse vetë jeta dhe shpirtëzimi, me të cilin ai ushqeu kohën në zgrip,
mbartën përmasat e pavdekësisë.
Fredriko Garsia Lorka, u lind më 5 qershor
1898 në Fuente Vaqueros një Fshat në Granda një qytet në Spanjë dhe vdiq në 19
Gusht 1936 në Granda. Ai ishte poet, shkrimtar, dramaturg, drejtor teatri.
Kryevepra e tij ishte ai vete, Federico,
pohon Luis Bunuel.
Benedetto Croce thoshte se njeriu i sotem
është me tepër pjellë e një ubi, sesa e një epoke, se emri i Granadës është i
lidhur përgjithmonë me jetën dhe me veprën e poetit Federico Garsia Lorka,
thotë Antonio Gallego Morell
Duke u zhytur më thellë në zgafelat e
mëtimeve për Fredriko Garsia Lorka, ndeshim në shtresime të mëtimeve të çmuara.
Qysh në fillimet e karrierës së tij, Federico Garsia Lorka pranoi të bëhej
hero, simbol kombëtar. Poet besnik ndaj truallit të tij deri në pasojën e
skajshme, ai mori pamjen e një Don Kishoti të ri, të kthyer nga aventurat, që
kishte në damarë një gjak mizor, një ëndje të thellë, shpesh prej kalorësi, me
një vdekje që niset përditë në udhëtime dasme. Klasik, por alogjik, shton Alain
Bosquet, tradicional, por fantastik. Ai është gjenia e një vendi, e përqëndruar
në një qenie të vetme - mospërfillëse, ekstremist, kontradiktor.
Që në moshën 30-vjeçare, Lorka u bë
legjendë, ashtu si Servantesi në sytë e fshatarëve të Mances, një mishërim i
kalorësit me fytyrë të vrerosur. I çmisheruar nga kjo legjendë, ishte e
natyrshme që ai të zhdukej, kur nisi lufta vëllavrasëse: do të ishte fyerje për
Spanjën që po sakrifikohej, të mos bënte theror poetin e saj të madh.
Garsia Lorka u bë martir i luftës dhe hyri
ne radhën e fatlumëve si gjeniu unik i brezit të tij që ishte brez gjenish.
Libri "Poeti në Neë York" shprehet si një kumt syrealist, por ai
është më kozmopolit, po kështu, edhe përmbledhja "Romancero" nuk i
përket letërsisë regjionaliste apo ekzotike, mëton Francisco Umbral.
Garsia Lorka është një krijues. Përmendorja me
e bukur për Lorken jane dy qiparisa në dyert e Granades. Ata i kishte mbjellë
poeti dhe vellai i tij, Huerta de San Vincente, shtepia e mbuluar me lulevile
ku banonte familja e tyre dhe kishte përballë Sierra Nevaden. Sot, këta drurë
kanë një pamje vangogske, pohon Jean-Francois Fogel, pa lidhje me mjedisin
mizor: Një arë e vogël me misër, e rrethuar nga ndërtesa e lagjes së jashtme.
Garsia Lorka shquhet për një imagjinatë
mitike. Ian Gibson, është i mendimit se kjo gjë shpjegon suksesin e tij në një
bote të humanizuar. Ai na kujton lidhjen e dikurshme midis njeriut dhe natyrës.
Poezia e tij ishte dhe është dramatike dhe
teatri i tij është gjithëpërfshirës. Ai ka brenda poezinë, muzikën, vallen. Po
të kishte një zgjidhje, poezia do të mbetej në dashuritë prej të cilës do të
ishte e pamundur të ndaheshe. Sinteza që bën më popullore dhe ultramodernen,
krijon një simbioze të pazakontë. Kritika nuk njeh ndonjë rast tjetër të
ngjashëm me të. Përzierja e muzikores dhe e poetikës, e antikes dhe e modernes,
kurrendonjëherë nuk qe bërë kështu te një person i vetëm. Arti i Lorkës mbetet
gjithnjë "ligjërim", refuzim aktiv i ndarjes midis qenieve, dëshirë
për të komunikuar. Te kjo dëshirë, ai shihte burimin e çdo arti, arsyen e
shprehjen lirike.
Veprat e tij poetike kryesore jane:
"Kënge" 1921; "Romanca cigane" 1928; "Poeme e kanto
kondos" 1931; "Vajtim për Injacio Sances Mehijas" 1935;
"Poeti ne Nju - Jork" 1940.
Comments
Post a Comment