Vincent Van Gogh, universi i gjenilitetit të kyçur pas hekurave të trishtimit
Vincent Van Gogh (30 Mars 1853 - 29 korrik 1890)
Britma më klithëse që mund të jetë dëgjuar ndonjëherë në jetën
e një artisti, është ajo e Vincent Van Gogh, britmë e cila tkurr edhe sot e kësaj
dite qiejt e mbamendjes së rruzullit artdëshmues . Vincent Van Gogh është
padyshim një rast emblematik. Pakkush mbruhej me atë vërshim ndjeshmërie dhe
aftësi krijuese. Egzistenca e tij ka
qenë një udhëtim në “vuajtjen e izolimit”, i pakuptuar e vetmitar në
perceptimin acarues të dhimbjes, i pafuqishëm e prapë i kthjellët e i
vetëdijshëm për sëmundjen e tij që ishte edhe fizike, po mbi të gjitha
shpirtërore. Studimet psikiatrike moderne, i kanë zhvilluar edhe më tej hipotezat që Van Gogh vuante nga
sëmundje bipolare apo sindroma maniako-depresive, e trashëguar genetikisht nga
familja, gjë që brengoste edhe vëllanë e tij Theo. Po përej kësaj sëmundjeje
genetike, është e sigurtë se menduria i qe manifestuar mbi të gjitha sepse
Vincent e kishte filluar ta shihte artin e tij të dashur, si instrument për të
arritur atë që është esenciale. Ose sepse tashmë kishte kuptuar tiraninë e
vuajtjes mbi qenien njerëzore, por nuk dinte se si ta kapërcente dhe as se pse
duhej kapërcyer. Pra Van Gogh është shembulli tipik i konstatimit të së të Vërtetës së Parë Fisnike e të mundimit të
pashprehshëm që ajo lind, nëse nuk arrin të besosh se mund të kapërcehet, e aq
më pak të shquash një mënyrë, një rrugë për ta kapërcyer.
Këtu poshtë, po paraqesim një përzgjedhje të fjalëve të
shkruara nga Vincent, shkëputur nga letrat që i dërgonte Theo-s, përzgjedhje që
më së miri e nxjerr në pah gjendjen e tij shpirtërore:
“Për të vepruar në këtë botë, duhet të vdesësh brënda vetes…
Njeriu nuk gjendet përmbi tokë vetëm për të qenë i lumtur, as dhe për të qenë
thjesht i ndershëm. Gjëndet për të realizuar gjëra të mëdha për shoqërinë, për
të arritur fisnikërinë e shpirtit e për t’u hedhur përtej vulgaritetit në të
cilin hiqet zvarrë egzistenca e pothuaj të gjithë individëve”.
Për çfarë mund të jem i dobishëm, për çfarë duhem? Ka diçka
brenda meje, por çfarë është?
Njeriu është i huaj përmbi tokë dhe jeta e tij është një
udhëtim i shkundulluar nga stuhitë.
Ç’është të pikturuarit? Si arrihet? Është akti i shpalosjes
së një peisazhi, nëpërmjet një muri të padukshëm prej hekuri, që me gjasë gjendet
mes asaj që ndjen e asaj që mundesh.
Më pëlqen më shumë të pikturoj sytë e njerëzve se sa
katedralet, sepse në sytë e njerëzve egziston diçka që nuk gjendet në
katedralet, sado madhështore e hijerënda që të jenë.
Do të doja të pikturoja burra e gra me nuk di se ç’gjë të
përjetshme, për të cilën, dikur, simboli ishte aureola që ne e kërkojmë në
rrezatimin e brendshëm e në regëtimën e koloritit tonë.
Gjithçka është në të njejtën kohë, simbol dhe realitet.
Të vuajturit pa u ankuar, është i vetmi mësim që mund të
marrësh në këtë jetë.
Ngandonjëherë, ashtu si dallgët e dëshpëruara që thërrmohen
ndër shkëmbinj, unë ndjej dëshirën turbulluese për të përqafuar diçka…
Në ethen time trunore apo në çmendurinë, nuk di si ta çuaj,
mendimet e mia kanë lundruar në shumë dete.
Është e vështirë të largohesh nga një vend, përpara se të
kesh treguar në një farë mënyre se e ke ndjerë dhe e ke dashur.
A e di ti, Theo, këtë shprehje të një poeti holandez: “jam
lidhur me tokën me fije më shumë se tokësore”?
Nuk jetoj për veten, po për brezin që do të vijë.
Natyra është mënyra më e mirë për të kuptuar artin; piktorët
na mësojnë që të shikojmë.
Nëse do të vlej diçka në të ardhmen, vlej edhe tashti, sepse
gruri është grurë, edhe pse qytetarët në fillim e pandehnin bar.
E kështu, për punën time rrezikoj jetën dhe kam humbur
gjysmën e arsyes.
Njeriu është i huaj përmbi tokë, dhe jeta e tij është një
udhëtim i tronditur nga stuhitë.
Jeta jonë është si çapitja e një pelegrini. Një herë pashë
një pikturë të shkëlqyer, paraqiste një peisazh mbrëmësor. Në të djathtë, në
largësi, një rresht kodrinash që dukeshin si blu në lagështirën e mbrëmjes.
Përmbi këto kodrina, vezullimën e perendimit, retë gri të përvijuara me
argjend, me ar e me purpur. Peisazhi është një rrafshinë e mbuluar me bar e me
shkurre dhe aty- këtu me lëvoret e bardha të mështeknave, gjethet e së cilave
janë të verdha, sepse është vjeshtë. Mespërmes peisazhit gjarpëron një rrugë që
të çon kah një mal i lartë, shumë, shumë të largët, e mbi majën e malit, një
qytet mbi të cilin dielli që perendon lëshon një dritë lavdie.
Vincent Van Gogh
Mbi rrugë ecën një pelegrin që në dorë ka një bastun. Ai
tashmë është duke ecur që prej shumë kohe dhe është i lodhur. Takon një grua,
një figurë krejt në të zeza që të sjell ndërmend fjalët e Shën Palit: “Edhe pse
e trishtë, prapëseprapë gjithnjë e hareshme. Ky engjëll i Zotit është vënë aty
për t’i dhënë zemër pelegrinit e për t’iu përgjigjur pyetjeve të tij; dhe
pelegrini e pyet: “A shkon gjithnjë përpjetë kjo rrugë?”. Dhe përgjigja është:
“Po, deri në fund”. E pelegrini pyet sërish: “A do të vazhdojë gjithë ditën
udhëtimi?” Dhe përgjigja: “Nga agimi deri në mbrëmje, miku im”. Dhe pelegrini
vijon rrugën e tij, i trishtë e prapëseprapë gjithë hare.
Në pranverë, një zog në kafaz e di mirë se ka diçka së cilës
mund t’i shërbejë, e ndjen shumë mirë se ka diçka që do mund ta bënte, por nuk
mund të bëjë asgjë, e çështë kjo? Nuk i kujtohet mirë, ka ide të vagullta dhe
thotë: “Të tjerët bëjnë foletë e tyre, nxjerrin jashtë të vegjëlit e tyre dhe i
ushqejnë”, e mandej përplas kokën e tij të vockël në telat e kafazit. Por
kafazi nuk tundet dhe zogu çmendet prej dhimbjes. “Shiko çfarë bjerraditësi”,
thotë një tjetër zog që kalon aty pranë, “ai është një tip që jeton me të
falur”. E megjithatë, i burgosuri vazhdon të mbahet, nuk vdes. Jashtë nuk duket
asgjë prej asaj që ai ka brënda. Ka shëndet të mirë e kohë më kohë, ndjehet i
gëzuar nën rrezet e diellit. Po mandej vjen koha e dashurive. Dallgë
depresioni. “Por, a ka me të vërtetë gjithçka që i nevojitet?”- thonë fëmijët
që kujdesen për të e për kafazin e tij. E ai, rri i palëvizur me vështrimin e
ndehur kah qielli, ku vërehet kërcënimi
i një shtërngate, e brenda vetes ndjen rebelim ndaj fatit të tij. “Rri në kafaz, rri në kafaz, e nuk më
mungon asgjë, budallenj! Kam gjithçka që më nevojitet! Por ju lutem, liri,
lermëni të jem një zog si të tjerët!”. Kështu, ndonjëherë, një njeri që nuk bën
asgjë, i ngjan një zogu që nuk bën asgjë.
Përgatiti Sh.Kelmendi
Comments
Post a Comment