Edvard Munsch, gjithëkohja e “Klithmës” ngjethëse


Nga Albert Vataj

Plot 150 vjet më parë lindi Edvard Munsch, fillimtari i simbolizmit dhe ekspresionizmit norvegjez, tragjiku dhe gjëmimtari i potershëm i ndërkohjes dhe brendisë ndëshkuese. Ai ishte nistari ndjellës i trajtimit të temave psikologjike në art, të cilat i sendërtoi mbi disa nga parimet kryesore të fund shekullit të XIX me simbolikën e tij të spikatur dhe në vijimësi në lëvrimin krijues nën ndikimin ekspresionizmit gjerman të shekullit XX. Me “Klithmën” (1893), ai çau mohimin dhe depërtoi dhunshëm në zemër të kohës dhe nuk pushoi piskamën e tij përpirëse at mot e tash. "Babai im ishte temperament nervoz dhe obsesiv. Prej tij kam trashëguar farën e çmendurisë. Engjëjt e frikës, pikëllimit dhe vdekja qëndronte afër meje që nga dita që kam lindur", - kumton kësisoj Munsch, ndërsa këqyr vetveten përmes të çarave të mureve, ku shpirti i tij i trazuar e kishte burgosur. Ai erdhi nga “ferri” për të mbajtur të ndezur pishtarët e gulçeve dhe gufeve. Brofi si shtatore kërcënuese nën një taban që lëvizte dhe hodhi shikimin dhe britmën tej, më gjithë forcën e brendisë, duke prishaqefur trajtat e sheshta të kohës. Ai kishte ...
Galeria mëtuese e kreshpërimit estetik të Edvard Munsch, e një vullnese që hepohej nëpër terrene të mrazta është plazmuar në memorien e historisë së pikturës si një gjurmë e thellë drite në kurmin e lënduar të kohës. Ngjyresat dhe trajtesat e tablove, kumtet dhe kungimet e shpirtit të tij krijues u kalitën në kudhrën e mendimit dhe anatemës, u fundosën e dolën krye, u shembën dhe u ringritën rishtas për të mbetur ashtu të nderura si flamur sfide në gjithëkohjen e andjes sonë për të rijetuar lëngimin e tij.

Jetëshkrim i piktorit
Edvard Munsch erdhi në jetë më 12 dhjetor të vitit 1863 në Løten të Norvegjisë dhe ishte i biri i Christian Munsch, një doktori ushtarak. Copëza të shumta të mozaikut të vogëlisë dhe adoleshencës së tij, i hoqi zvarrë, përmes ditësh të ngrysura, lotësh dhe hutimi, në Kristiania, që tash njihet si Oslo, kryeqyteti norvegjez. Nëna e Edvard Munsch, vëllai, dhe një nga motrat u ndanë nga jeta radhas, duke e kredhur gjeniun e ardhshëm të penelatës, në një dëshpërim, i cili iu vu nga pas këmba-këmbës për 81 vjet, deri natën e 23 janar 1944 kur dha shpirt, ndërsa flinte. Marrëdhëniet e tij me të atin kaluan nëpër momente të acarta. Atmosfera morte në familje, duke mbetur gjithnjë si frymëmarrje ngjethëse që vërdallosej në jetësoren e piktorit, padyshim që lanë gjurmë në dimensionin e tij shpirtëror dhe artistik. Për asnjë moment ai nuk iku nga ligësia dhe angështia. Edhe asohere kur një rreze dritë çante përmes penelatave të mrrylëta dhe lëshohej krahëhapur përmbi të, si në krahët e një pasioni, ai tkurrej, strukej dhe gjëmonte si një re e mbarsur me shtrëngatë. Nuk mundte shpirti dhe shtati i tij të kridheshin në penelat të hareshme e saora të lëshonte veten në harbimin e një lulimi gazmues. Gjithqysh rendi pa u ndalur.

Kur Munsch mbërriti te “Klithma”
Ishte viti 1893, kur Edvard Munsch filloi të punonte për "Klithmën", emblema e korpusit të tij krijues dhe njiherash piktura që do ta shuguronte me “shenjtër” në altarin e artit modern. Kësodore, ajo do të mëtohej si një autoportret përshkrimor i një përjetimi, i cili zë fill atëherë që ai kjartëson përmes një rrëfimtarie plot kand: “Unë po ecja rrugës me dy miq, ndërkohë që dielli po perëndonte e qielli papritmas u bë i kuq, si të kish marrë ngjyrën e gjakut. Për një çast ndala dhe i kapitur, u mbështeta në parvazin e urës ku po kalonim. Pastaj, hodha sytë drejt fjordit, i cili ish mbuluar me një ngjyrë të zezë në blu, e më tutje, pashë qytetin e flakëruar si të përmbytur në gjak, përpirë nga gjuhë të shumta zjarresh. Miqtë e mi vazhduan rrugën, ndërkohë që unë vazhdoja të dridhesha prej ankthit që më kish pushtuar dhe, ishte pikërisht në atë çast që bota rreth meje, u shpua tejpërtej nga një klithmë pambarim”. Kësisoj hodhi rrënjë për t’u shndërruar në një bimë e përbindshme “Klithma”, shtati dhe hija e së cilës fillëron mëdyshjen e njeriut modern, të vetvetishmen e asaj trajte të trazuar dhe atij shpirti që liria e kredh pamëshirshëm në bashkëjetim me fatin e keq dhe kacafytjen dhëmb për dhëmb më të tashmen e tij.
Edvard Munsch e lëshoj atë “Klithmë” duke nxjerr s’brendshmi vetes terrin dhe helmin, ankthin dhe tragjizmin, frikën dhe kushtrimin. U skalit në shkëmb dhe hyri në përmendore, për të mbetur ndërkohja e tij në të gjithmonshmen dhe uni jonë i trazuar.

Edvard Munsch dhe gratë
Edvard Munsch mëtonte afrinë e një burri tërheqës. Bukuria e tij, disi e ashpër, prania shkëmbore e vështrimit dhe personalitetit, shkaktonin një kandë të tjetërllojtë ngase konsumonin gratë e asaj kohe. Tipi i tij i çaprazët s’kishte si të shpëtonte anatemës së kungimit ndiesor, pasion i cili gëloi në trajta të prishqejfura gjithherë. Aniqysh, ndodhitë, duket sikur ia vizatojnë më qartë se vetë penelat, atë që piktorin e lidhte me gratë. Kësisoj, një ditë, në shtëpi i bujtën papritur ca miq dhe i dhanë lajmin tragjik, se Tulla, e dashura e tij fort e shtrenjtë, kish vdekur. Ata e shoqëruan në shtëpinë e saj, ku kishin sendërtuar me kujdesin e fanatikëve të ferrit, një shaka vërtetë makabre. Trupi i pajetë i gruas qe vendosur mbi “shtratin mortor”. Në çastin kur Munsch po shihte me pikëllim të thellë, atë që ai kish dashur aq shumë, trupi i saj lëvizi papritmas. Ishte një skenë ngjethëse! Tulla Larsen, ishte e bindur se Munsch, duke parë se ajo po “ringjallej” para syve të tij, do të vendoste më së fundi të martohej me të. Por, Edvard Munsch e kaploi një zemëratë e tërbuar. Një re e zezë inati dhe dhune u lëshua prej tij plot mraz e tërbim. Saora, mes tyre zë fill zjarr një sherr, i cili merr fund me një krismë revolveri. Një plumb e goditi piktorin në dorë, e një prej gishtave, i ra i këputur përtokë. Tashmë, ideja e tij se gruaja ishte mishërim i së keqes, qe bërë realitet. Nuk kish më vend për dyzime rreth kësaj. Ai s’u martua kurrë, edhe pse pas asaj ngjarje, u njoh me shumë gra të tjera. Pas atij përjetimi të duhishëm, ai ra në depresion të thellë, dhe u shtrua në spital, duke e cilësuar periudhën që ndenji në të, si “fundin e një epoke” të jetës së tij. Me një qartësi gjykimi të pashoq, lidhur me këtë, ai pat shkruar: “Dobësitë që kam, janë pjesë e vetvetes sime. Unë s’kam dashur të shpëtoj nga sëmundja që kam, sepse arti im është fryt i saj”.
Pas daljes nga klinika me shëndet të mirë, vazhdon të bëjë një jetë pak a shumë të qetë, por nuk do të pikturojë kurrë më, si më parë. Në disa shënime të mëvonshme, mes të tjerash, ai ka shkruar: “Pa frikën dhe sëmundjen, jeta ime do të kish qenë si një varkë pa rrema”.

Nëpër gjurmët e këtij gjenialiteti
Në moshën 17-vjeçare u mor në patronazh prej Christian Krohg, një piktori natyralist, shumë i famshëm për kohën në Norvegji. Talenti i Edvardit u shfaq që më punët e hershme, por ngjarjet traumatike që ia plagosën fëmijërinë patën një impakt të thellë për vizionin e tij artistik, shumë më tepër se ndikimi i kujtdo tjetër artisti apo lëvizje kulturore që qarkullonte në atë kohë.
Më 1885, Munsch mori fillimisht për tre javë një bursë studimi në Paris. Një vit më vonë, filloi të punonte për "Fëmijën e sëmurë", që do të jetë realisht puna e tij e parë e vërtetë. Këtu do jetë vërtetë Munsch, i cili na zbulon pjesën më të errët të rinisë së vet, në një pikturë bazuar mbi kujtimet e Sofisë, motrës së tij të dashur, teksa sfilitej nga tuberkulozi. Munsch iu shmang afrimeve natyralistike të Krogh dhe tendencave ekspresioniste në punën e vet. Vdekja, sëmundja, dhe angështia mentale ishin temat që do të ishin prej atëherë e në vazhdim figurat dominuese në pikturat e veta. Megjithatë, "Fëmija i sëmurë" nuk ishte fillimisht e vlerësuar prej kritikëve, ajo do mbetet më vonë një nga punët e tij më të rëndësishme, përgjatë dhe me "Dita tjetër" dhe "Puberteti", dy pikturat që i takojnë së njëjtës periudhë. Munsch do kalonte kohë të mjaftueshme duke diskutuar probleme të ndryshme filozofike me liderin e bohemëve norvegjezë, Kristiania Hans Jaeger, dhe do arrinte në atë pikë saqë të vendoste impresionizmin në shpirtin e vet, dhe jo sytë e veta, kur donte të realizonte kanavacën.
Më 1889, në moshën 26-vjeçare Edvard Munsch, realizoi ekspozitën e tij të parë retrospektive në Shoqatën e Studentëve Norvegjezë, në Kristiania. Ekspozita do të konsiderohej vërtetë si një sukses, dhe s'kish dyshim, kjo nga ata që e njihnin, pasi ai zgjodhi të prezantonte ndriçimin e vet, krijimet me më pak ankth, dhe mu për këtë arsye iu blatua një grant për udhëtime, i cili e lejoi të kthehej në Paris për tre vitet e ardhshme, për të vazhduar studime të mëtejshme. Përvoja me Léon Bonnat do të jetësohej në ndryshesa dhe hope të ndryshme artistike të Munsch. Vepra e tij mori drejtime shumë më të avancuara artistike. Sakaq lindën interesat e tij për artin post-impresionistëve. Ekspozitat e tij, të cilat vazhduan më vonë, këtë herë u realizuan në Shoqatën e Artistëve në Berlin. Ekspozita ishte e suksesshme, por në fund konsiderohet edhe si një disfatë, pasi kritikët e denoncuan veprën e tij si të një artisti anarkist duke e ndaluar si heretik. Megjithëkëtë, kjo u pasua nga një sukses, pasi prej këtej e tutje, Munsch ishte një emër shumë i përfolur në Gjermani. Munsch jetoi dhe punoi për shumë vjet në Berlin dhe Paris dhe, ndërkohë, punët e tij u përfshinë në shumë e shumë ekspozita.

Korpusi krijues i piktorit
Edvard Munsch padyshim që i përkiste një panteoni artistësh vizionar. Kulti i tij artistik përbënte esencën e njëmendtë, anën e errët të shoqërisë së atëkohshme. Kryerendëse ishte krejt kjo trajtesë artistike, krejt ky kundrim jashtë rreshtit që mbrujti dhe u ndesh fyta-fytaz me kundërshti, mosdakordësi dhe mospranim. Gjakimi i tij jetësor, këndshkimi prej nga ai do të këqyrte botën dhe lejonte atë të këqyrej prej saj, e ndau me një mur të trashë dhe të lartë. E pagëzoi vetminë e tij të trishtuar në altarët e Hadit. Jeta sentimentale e rrugëtuar nëpër një terren të çaprazët nuk e largoi atë nga penelatat e errëta të panoramës së jetësores. E vetvetishmja e tij nuk përshfaqi vetëm momentet e shpirtit të vet, por edhe të çdo lulimi dhembshurie e flatrimi të frymës. Krejt çka u bë filozofi e jetës, veprës dhe amshimit të tij.
Ai luftonte çdo moment me veten dhe kjo përpjekje titanike është bujaria e muzës së tij krijuese, e cila mbushi përlot hambarin e galerisë artistikë me qindra piktura, gdhendje në dru dhe litografi, ndërsa muralet do t'i japin Oslos karakterin e vet unik, që shëmbëllen edhe sot. Jeta torturuese e Edvad Munsch la sakaq ngjyra brilante, të cilat jehojnë zezonën e trishtimit dhe një pasqyrë ku mund të mbështetesh kundër përballjes së vuajtjes humane. Ai mbase nuk mund të jetë aq shumë i dukshëm sa janë artistët e tjerë europianë si Salvador Dali apo Pablo Picasso, por kjo rrjedhoi më shumë prej faktit se ia dhuroi të gjithë koleksionin e vet qytetit të Oslos. Krejt çfarë ai la ishte një koleksion prej rreth 1100 piktura, 4500 vizatime. Megjithëkëtë, Munsch mbetet një nga artistët më inovatorë që jetuan në fillim të shekullit të njëzetë.

Epilogu i një zemërdhimbjeje
Idetë nihiliste të tij formësohen më së miri sipas së cilës "një pasion për të shkatërruar është gjithashtu një pasion krijues". Edhe pse hera-herësh pikturat e tij patën një "shpërthim të dhunshëm të zemërimit moral", ai nuk u gjunjëzua. Si qëndrestar përmbi anatemën pranoi kësisoj punët e tij "pikturë e shpirtit". Të qenit ndryshe nga të tjerët do ta mbante gjithnjë klimën rreth tij të tendosur, dhe muzikaliteti tragjik do të ishte vetë simfonia që shkroi. Penelatat e tablove përtypin shpesh hijet dhe unazat e ngjyrave që rrethojnë figurat. Krejt kjo për të dëshmuar përjetimin e një atmosfere frike, kërcënimi, ankthi, apo intensiteti seksual. Nëpër zërat kritikues kish edhe ndonjë vetanak që ngrihej mbi dallgët e mendimit të kohës, duke shtuar se "Me mospërfillje të pamëshirshme për formën, qartësinë, elegancën, tërësinë dhe realizmin, ai pikturon me forcë intuitive e talent, më vizionin delikat të shpirtit". E gjatë ishte Golgota e mundimshme e shenjtërimit të artit të tij. Ndër të tjera, ai kujtonte: "Pas njëzet viteve të luftës dhe mjerimit, forcat e mira në fund do të vijnë në ndihmën time, në Gjermani-dhe një derë të ndritshme hap për mua". U hap porta e pranimit dhe e përjetësisë së këtij mishërimi të devocionit artistik dhe evoluimit të botëkuptimit dhe dinamizmit. Ai jetoi me shpirt, anipse të trazuar, dhe himnizon me veprën e vet gjeneratat. Ai ishte drithërimë personale që rijeton në spazmat e pareshtura të jetësores moderne të individit në gjithkohjen e vet, duke “Klithur”.

Comments

Popular posts from this blog

PROTAGORA: Njeriu është masë e të gjitha gjërave

Kush është Frederik Shopen

OGUST KONTI: Për të krijuar shoqërinë e re çdo fantazi e vjetër duhej të lihej mënjanë, qoftë kjo e Zotit opo e dogmave metafizike, për barazinë apo sovranitetin e popujve