Antonio Vivaldi, dishepulli që u bë Hy i barokut në muzikë
335 vjet nga lindja e kompozitorit të madh italian
Nga Albert Vataj
Muzika asht e vetmja gja hyjnore që ka zbrit
nga qielli. Kësisoj, jo tjetërqysh, mundena me e shiju Vivaldi e krejt atë
kolanë të pambarimtë dishëpujsh të hyjnores në muzikën klasike. Tekështu mundet
me u përjetu këtë mjeshtra të muzikës, këto magjistar të ndjenjave delikate,
këto ngadhnjimtar të shpirtit estetik, këto ngjyresa të paarritshme prej
kurrfar dritimi që ka mujt me lëshu ndonjë përshkënditje që ka prek tokën.
Antonio Vivaldi, është padyshim një
personalitet i spikatur i muzikës italiane, një tokësor që predikoi fjalën e
shenjtë dhe kungoi vullnesën hyjnore në shpirtin e sekujt, atëmot e në amshim.
Nëpërmjet muzikës së tij, Vivaldi ka prek puhizshëm shpërthimin magjepsës të
pranverave, gufimin e një sythi e syprinën dehëse të një lumi, valën lojcake të
bregdetit e vetminë e hapave të një hutimi, prarimin e një pafajësie e adhën e
perëndimeve që kridhen në kurmin dalldisës të dëshirave shpuese. Kremtimi i tij
muzikor lidhet ngushtaz me shpirtin e një dëshiruesi të thekur të së bukurës,
të të perëndishmes, të vetë jetës. Ndjeshmëria, delikatesa, larmia e trajtesave
dhe koloriteve, shëmbëllejnë jo vetëm atë që kumtimi i tij estetik u qas të
regëtinte, por shënoi njiherësh dhe barokun në aktin e krijimit muzikor.
Varfëria dhe fama jetuan me të, atëherë kur ngjizej në kujtesëne historisë së
muzikës, kur drojshëm hidhte hapin drejt përjetësisë. Ndërsa synonte Vjenën
skamja e shtya atë të shiste disa nga kryeveprat e tij, të cilat ne sot i
njohim me tjetër emër autorsie. Gjithqysh, kësisoj u mbrujt ky emër i muzikës,
kjo vepër e mbamendjes së barokut.
Antonio Lucio Vivaldi lindi më 4 mars 1678,
plot 335 vjet më parë, në Venecia, Itali, në qytetin e magjishëm, në
kryeqendrën e gëlimeve të stuhishme të personazheve dhe korifejve të artit dhe
jo vetëm. Mësoi violinën nga babai i tij Giovanni Battista që punonte asokohe
si berber. Pas një kapërthimi të mundimshëm nëpër muret e larta të sendërtimit
të tij si muzikant, at e bir bënë një turne rreth Venecias. Mbamendet se në
atëkohje, Vivaldi kishte një problem shëndetësor, të cilin e vetëquante
“ngushtim të kraharorit”. Bëhej fjalë për astmë. Me gjithë zoritjet dhe
keqkandjet që e sëmbonte atë një frymëmarrje hekakeqe, kurrqysh ai nuk u step
së mësuari dhe kompozuari të muzikës, së kumturi të hyjnores në këtë kremtim .
Ishte 14 vjeç kur ai nisi të studionte në një shkollë biblike. Në vitin 1703,
përfundoi studimet dhe u emërua prift, me emrin fetar "Prifti i Kuq,"
për shkak të ngjyrës së flokëve, nofkë e cila i shkoi nga pas për gjithë jetën.
Në motmotin e vitit 1704, shëndeti i lig do
t’i privonin Vivaldit të drejtojë meshën e Ujit të Shenjtë. Ky ishte dhe fundi
i tij si predikues. Ai hoqi mantelin e priftit duke veshur atë të mjeshtrit.
Sëmundja mbase do të ishte oguri i tij i mirë. Ikja prej kumtit të shërbestarit
e behu atë në kungimin e një virtuozi. Dy vjet më vonë, u bë profesor violine
në një jetimore vajzash, “Pio Spitali i Mëshirës”, në Venecia. Në jetimore ai
kishte shumë përgjegjësi për detyra të ndryshme. Shume shpejt, pasi ishte bërë
mësues, jetimët patën sukses. Puna e mjeshtrit do të përkundte talentet e tyre
duke ngjizur kështu famën. Vivaldi ka shkruar për ta shumicën e simfonive,
kantatave dhe muzikave kishtare. Në 1705 u publikua përmbledhja e parë me punët
e tij, e titulluar "Raccolta". Në 1707 u njoh me Ana Xhiraudin (Anna
Giraud), të cilën e konsideronte si muza frymëzimi. Në vitin 1713, Vivaldi u bë
përgjegjës për aktivitetet muzikore të institutit. Vivaldi u emërua “maestro
de' concerti' në vitin 1716. Gjatë këtyre viteve, ai shkroi pjesën më të madhe
të veprave muzikore, ku përfshihen disa opereta dhe koncerte, vepra muzikore
për violinë. Gjatë viteve 1723 - 1729, Vivaldi kishte kompozuar 140 koncerte.
Një fakt i rëndësishëm është rizbulimi i pjesës më të madhe të repertorit të
tij, në fillim të shekullit XX, në Torino dhe Gjenovë. Muzika e Vivaldit është
inovatore, pasi ka thyer traditën në mënyrën e të kompozuarit. Ai përmirsoi
strukturën e koncerteve, ku kërkonte kontraste harmonike, duke krijuar melodi
dhe skema të reja interpretimi. Vivaldi ishte në gjendje të kompozonte dhe
muzikë jo-akademike, e cila pëlqehej nga pjesa më e madhe e publikut. Ky
popullaritet e bëri të njohur edhe në shtete si Franca gjatë asaj periudhe e
njohur si liberale ne shijet muzikore.
Vivaldi njihet si një prej artistëve që solli
muzikën Baroke. Bahu u ndikua jashtë thelbësisht prej muzikës së këtij mjeshtri
të madh. Mbamendet se Bahu transkriptoi një sërë koncertesh për piano dhe një
sërë pjesësh muzikore për orkestër ku përfshihet “Koncerti i Famshëm për Katër
Violina dhe Violinçelë”. Megjithatë, jo të gjithë muzikantët shfaqën të njëjtin
mendim kundrejt Vivaldit. megjithatë asgjë e ndryshtë nuk mëton kjo kundërshti
në vetvete. Konservatorët e akuzonin për shkallmues të rregullave, liberalët e
vështronin vengër, të friguar prej shkëlqimit të këtij ylli. Kësisoj u gatu ky
talent, në këtë terren u desh të ecte kjo magji estetike, ballas këty ndikesave
u vu vepra e tij titanike. Edhe pse kishte statusin fetar, Vivaldi u kredh në
aventura dashurishë, njëra prej të cilave, ndoshta jo më e stuhishmja, por më
sqimatarja mbamendet të ketë qenë me
këngëtaren operistike veneciane, Anna Giraud, më të cilën ai do të punonte
materiale prej operës së vjetër veneciane, duke ia përshtatur vokalit të
këngëtares. Sidoqoftë, nuk gjenden fakte konkrete që mund të vërtetojë ndonjë
lidhje romantike të Vivaldit. Jeta e tij, si dhe e shumë kompozitorëve të tjerë
të asaj periudhe, ishte e zhytur në varfëri. Për të siguruar të ardhurat, për
tu shpërngulur në Vjenë, Vivaldi u detyrua të shiste një pjesë të madhe të
veprave të tij. Arsyet e largimit të tij prej Venecias nuk janë shumë të qarta,
por mendohet se dëshironte të takonte Karlin e VI-të, i cili i adhuronte
kompozimet e tij. Në vitin 1727, Vivaldi i kushtoi Karlit të VI-të, veprën
muzikore “La Cetra” e cila i siguroi Vivaldit postin "kompozitor
mbretëror".
Pak pas mbërritjes së Vivaldit në Vjenë, Karli
vdiq. Kjo humbje tragjike e la kompozitorin pa mbrojtje mbretërore. Vivaldi u
detyrua të shiste më shumë dorëshkrime të veprave të tij muzikore dhe në vitin
1741 ai u nda nga jeta. Vivaldi u varros në një varr të thjeshtë, vendndodhja e
të cilit është në Kishën e Karlit në Vjenë. Pas vdekjes së tij veprat e
Vivaldit mbetën në errësirë deri ne fillim te shekullit XX. Shtepia ku Vivaldi
jetoi në Vjenë është shembur, sidoqoftë për Vivaldin janë vendosur pllakatë
përkujtimore në Miljen e Muzikes Vjeneze si dhe në Sheshin Ruzvelt (Roosevelt
Square).
Vivaldi është pa dyshim një nga kompozitorët
më të mëdhenj italianë dhe në kurrikulumin e tij rezultojnë mbi 500 koncerte,
210 prej të cilave ishin për violinë ose violonçel, 46 opera, sinfoni, 73
sonata, muzikë dhome, disa sonata për fyell, si dhe Muzikë të Shenjtë. Vepra e
tij më e famshme është "Katër Stinët", kompozuar në vitin 1723. Në
thelb, ajo ishte si një poemë për natyrën, ku ai u mundua të realizonte tingujt
e katër stinevë. Pranvera është një pjesë, që shpesh përdoret për ceremoni të
rëndësishme dhe vazhdon të konsiderohet një nga perlat e muzikës klasike.
“Scanderbeg” është një opera, ndër të rëndësishmet e këtij muzikanti të njohur
dhe me të cilën shqiptarët lidhen me Antonio Vivaldin, këtë prift që astma e
hoqi mantelin e predikuesit, duke i veshur shkëlqimin e një Hy të muzikës.
Comments
Post a Comment