Oskar Uajlld, shkallmuesi dhe preja e moralit puritan
Nga Albert Vataj
Tash 160 vite më parë lindi më 16 tetor 1854 në Dublin,
Oskar Uajlld. Merr jetë për t'u plazmuar në amshim, kurmi zjarmues i penës më
magjepsëse e gjeniut rebel. Morali puritan nuk kishte pre më të qenësishme në
art që prej viti 1558 kur lindi, se sa Oskar Uajlld, atë që i’a shiti shpirtin
djallit më thekshëm se askush më heret. Oskar Uajlld mbetet ndër personazhet më
të jashtëzakonshëm të shtjellës viktoriane. Një karakter i pakapshëm nga çdo
qasje fillimore; për ta përcaktuar, si njeri, artist, shpirtëzim lirie apo një
nismëtar kurajoz normash qytetarie. Ai mishëroi modelin më të stuhishëm dhe
njëherësh, më të debatuar të kohës. Si në të përditshmen e ngasuar nga një jetë
e shpenguar intime, ashtu dhe në kryeveprën e tij, mbetet maja më e kulmuar.
Ky zotëri elegant, i hijshëm e plot sharm, i marrosur pas
paradokseve dhe gjithçkasë të modeluar nga kodi i skizmës viktoriane. Ngjiste
nivelet e adrenalinës dhe ambrozit, duke thyer kangjellat etike ku mbahej
mbyllur një nga vendet cytëse të civilizimit të asokohjes. Nuk u ndal, edhe pse
u desh ta paguante fundin me çmimin e tragjikes dhe madhështinë e tij ta
ngryste nën mykun mbytës të vetmisë.
Edhe në çastet më kritike të jetës, që mbeten në ndërkohjen
e strukët të agonisë, Oskar Uajlld u tret duke ndritur, si një kandil, dritë e
cila udhërrëfen atëmot, tash e përgjithmonë, dyke kungu krejtkah atë galeri
shpirtrash eternë. Sa më shumë që atij iu ndërsyen, aq më thellë ai u injektua
në gjakun e kohës, aq më shenjtëruese do të mbeteshin në shkulmet e zjarmta të
pasionit. Gjithçka që la në art, është pjesë e reflektimit, sjelljes dhe
mëtimeve që kumtoi epokës në ngjizje.
Ky rebel, ky "hero i së keqes", skaliti mbi muret
e rrjepura të Londrës, jo vetëm emrin e patëdytë, por mëtoi një dritë më
shkëlqyese në sytë e lenteve të avulluara të paragjykimit. Qiellgërvishtësit e
tij të lirisë, edhe sot, çajnë retë e konformizmit dhe fanatizmit. Predikoi
vetveten dhe personazhet me të hyjshmen që shuguronte arti. Promovoi doktrinën
e artit-njeri. Thundra e rëndë e anatemës e vu përfundi shpirtin që "Mund
t'i rezistoj gjithçkaje, përveç tundimit". Buja e zëshme e gjithçkasë e
veshi me famë dhe lavdi, por nuk u kursye ta çirrte përditë e më ethshëm
portretin që formësoi përplot pasion dhe përkushtim.
Ish-i dashuri të tij, lordi Alfred Douglas, do të kumtonte
për Oskar Uajlld se: "Ai ishte një ndër forcat më të fuqishme të së keqes
që u përplas në Evropë, në 300 vitet e fundit. Askush tjetër nuk ia shiti
shpirtin djallit më shumë se ai".
Si nxitës dhe
përhapës i flaktë i teorisë së ndikimit të vlerave të artit në jetë, ai
mishëroi më të epërmen përvoja në krejt larminë e vet. "Moderimi është diçka fatale. Asgjë
s'është më e suksesshme sesa teprimi. Përvoja nuk ka asnjë vlerë etike: ajo
është thjesht emri që njerëzit u japin gabimeve të tyre", kjo maksimë e
Oskar Uajlld është, më së shumti, tharmi që nxuni një nga tiparet më të
pazakonta të filozofisë në art. Pikërisht, teprimi dhe kryekëput, sentenca
"Unë mund t'i rezistoj gjithçkaje, përveç tundimeve", përmbushën në
perimetrin e së tërës, një gjeni kokëkrisur.
Paragjykimi dhe keqkuptimi mbeten deri në fund të të
gjallëve të tij, ajo që shoqëria e asokohëshme mëtoi në rrafshin e këndshikimit
të gjithçkasë që ai kumtonte. Megjithëse në jetën nuk u plagos asnjëherë nga
vetmia, ishte kryekëput ajo që i skaliti me një përkujdesje mizore gurin më të
rëndë të varrit. Shoqëria dhe koha, ajo që e ngriti në qiejt e lavdisë dhe
përkorjes, e paragjykoi duke e gjykuar, e anatemoi duke e dënuar, jo vetë me
burg, por edhe me përçmim. Dhe ylli i tij shndritës do të strukej nën zhelet
dhe zhulin e harrimit dhe nëpërkëmbies. Çdo lëvizje, për nga një stuhi
çmendurish dhe pasionesh të shpenguara, merr yshtje nga fondamenti dhe
qëllimësia e tij artjetuese.
Gjeniu Oskar Uajlld nuk kishte marrë pak nga familja,
thuajse e jashtëzakonshme. Natyra rebele dhe gjestet teatrale ishin dhuratë e
së ëmës, Jane Francesca Algee, që mburrej me prejardhjen e saj italiane.
Tërheqjen nga veset, ato të cilat e ngritën në qiejt e
pafund dhe e fundosën në terrin e pamatë, Oskar i kishte trashëguar nga i ati,
William, okulist i Mbretëreshës Viktoria dhe një Kazanovë i zedhshëm.
Qejfet e shfrenuara, netët pa gjumë e përplot me gosti e
shkëlqim, do të ngjishnin fort brendinë dhe pasionet, gëlimi i të cilave
shprehej me shpërthim. Dogma "Arti për art", kunguar nga Uollter Peiteri, do ta yshtte përpara me një ambicie që gjallonte te
"Princi i gjuhës", epitet që i ngjitën miqtë në Kolegjin Magdalen të
Oxfordit. Përmbledhja e tij
"Poezi" daton më 1881. Asohere hidhet në teatër me "Unaza e
Fejesës" dhe "Nihilistët", qasje këto që do ta ndikonin dukshëm
në vendvendosjen në kryeradhë.
Një vit më vonë, kapërceu Atlantikun për një turne
leksionesh me tematikë, lëvizjes estetike. Njeriun sharmant dhe me tendencë
ekstravagante në veshje, do të rrëmbente përnjëherë zemrën dhe shpirtin e asaj
bote që ngjitej. Amerika do ta priste dhe ngjishte me mbresa. Ky hop do ta
njihte me personalitete dhe intelektualë të njohur, një prej të cilëve do të
ishte Uitmani i madh, i cili edhe e ftoi në shtëpinë e tij. Më 1882, Parisi do
t'i pasuronte njohjet me majat e artit që nga ati i "Njeriut që
qesh", "Të mjerët", Viktor Hygo deri te poeti i avangardës, i
shfrenuari Varlen. S'la altar të artit parizien pa marrë kungim s'atyshmi.
Kalendari i Oskar Uajlld do të cekte në vitet 1887-1891, periudhë kur
gjenialiteti shpërthyes do të plazmonte gjithnjë e më fort, do të ngjiste
gjithnjë e më lart, yllin e tij. Një larmi gjinish në letërshkrime. Asokohe do
të lindte "Prototipi milioner", "Krimi i Lordit Artur Sabil",
"Rënia mashtruese", "Një borgjez i pamoralshëm" dhe
kryeveprën "Portreti i Dorian Greit". Njohja dhe afria emotive me
lordin Alfred Degllas do të dyzonte jetën e shkulmet zjarrmtare të shpirtit, do
ta hidhte në krahët e një jete qejfesh të shfrenuara, pa drojë e kokëçarje, por
jo pa pasoja. Prirja e tij homoseksuale shndërrohen në një gropë e thellë
përpirëse. Lidhja me Degllas do të ishte një vetvrasje e parathënë. I ati i
lordit do ta yshtte në një betejë ligjore Oskar Uajlld, të cilin ky i fundit e
humb, duke humbur njëherazi lirinë për dy vjet dhe lavdinë.
Në kryeveprën e tij "Portretit të Dorian Greit",
Oskar Uajlld, vazhdon të na flasë për veten, si për të na bindur me çdo kusht
për batutën e thënë para Andre Gide: "Gjenialitetin tim e kam përdorur në
jetë, në veprat e mia kam vendosur vetëm talentin dhe kjo është tragjedia e
madhe e jetës sime". Në këtë tragjedi, ku përfshihen farsa dhe melodrama,
vazhdon të lulëzojë miti. Ikona moderne mbeti në amshim. Tash pas 160 vjetësh,
nuk mund të mos mendosh se esteti ekscentrik i salloneve të fundshekullit është
me të vërtetë një ikonë jashtëzakonisht moderne. Ashtu si eleganca dhe talenti
provokues mediatik, i parakohshëm, Oskar Uajlld ka qenë një predikues i
ekstravagancës. Vdekja e gruas, Constance Lloyd, më 7 prill 1898, në Xhenoa,
një brune irlandeze me të cilën pati dy fëmijë, Cyril dhe Vivian, do të jetë
fillimi i fundit të tij tragjik. Agoni që do të numëronte ditët e zeza në
Francën Jugore. Gropa e thellë e vetmisë dhe anatemës nisin duke e thithur
gjithnjë e më thellë në terrin e acartë, ku ai zvarritet si një bishë e
plagosur. Tashmë, atë e dëbojnë, e pështyjnë, e shtyjnë, s'e njohin, s'e
përfillin. Kjo panoramë e mrrylët, tejet e trishtë dhe mizore, e ndjek deri në
buzë të varrit. Më 30 nëntor 1900, bien në koma dhe pas pak, vdes në duart e
hotelierit. Gjeniun e madh, ai që u duartrokit me ovacione dhe triumfin e tij
të letrave, e ktheu në epokë ndryshimesh dhe ardhmërie. Vetëm shtatë persona e
përcjellin trupin e tij të pajetë për në banesën e fundit. Tre prej tyre ishin
anglezë, nga ata lordi Alfred Degllas, i cili vinte në Francë nga Suedia, i
cili pagoi dhe varrimin. Prehja e tij e fundit u bë jashtë Parisit. Vetëm
kurora e hotelierit ishte me dedikim: "Qiraxhiut tim". Nëntë vite më
vonë, më 1909, trupi i tij u rivarros në Per Lazhezë.
Comments
Post a Comment