"Arkeologu dhe hijet" ndërmëndja e kohëve tragjike si çlirim
Nga Albert Vataj
Askurrë nuk është e pakohë një nevojë çlirimi.
Ndoshta kur kujat kanë zënë e heshtin, një britmë vjen për të na ndërmendur
kobin që bashkëjetoi me fatin tragjik të shumë njerëzve atëkohë e tash. E sotmja ndoshta nuk ka nevojë të ngutshme për
këtë ndërmëndje, por Albert Shala vendos të tregojë, të tregojë, të rrëmojë
plagën që ka zënë kore, të sëmbojë dhimbjen që i ka ndryllur harrimi. Ky zë që
ka vendosur të hesht për një kohë të gjatë, merr zemrë dhe kushtron për të
kumtuar një cobëz prej të vërtetës së vaditur me gjak dhe të ushqyr me varre.
"Arkeologu dhe hijet" më shumë se
sprova nistore në narracion, pa asnjë mëdyshje është një kërcim i kurajshëm në
një aventurë që bota e ngjiz dhe ngërthen më lëndë të ngjeshur fatesh. Poeti
dhe publicisti Albert Shala rreket të çlirohet prej të pamjaftueshmes që eteri
petik i mëkon për ta lënë shpirtin e tij dorzan ferrit të jetëve të trishta. Ai
vjen për të rrëfyer jetët tragjike të fateve të këputura. Ky roman i ngjan një
përjetimi të makthshëm prej të cilit shumëkush del si bashkëjetues, të tjerë si
viktima, dikush si rrëfimtar. Personazheve i rrethvjen pambarim një panoramë e
zymtë ku gëlojnë zëra dhe hije, ku rëndon një pushtet ferri dhe tmerri. Ata janë
aq të ngjashëm sa është e vështirë të qartësosh, se ku gurron pipëtima
ndjellakeqe e njërit dhe ku sos tragjizmi i tjetrit. Pëersonazhet, Skënderi,
Shpresa, Armendi, Arbënorja, Rama, Dragani, Sinisha, Rexhepi, Mihameti, Avniu,
etj. gëlojnë në një lojë jetësore në përmbushje të profilit që shkrimtari i
vizaton me shumë kujdes.
Të gjithë flasin, të gjithë heshtin, të gjithë
kanë vendndodhjen e tyre në atë reale që fanitet fantazmagorike si një lojë
magjish me figura, frymë, hije dhe zëra. Një realizëm magjik qaset të ngufasë
pena e Shalës në këtë tregimtore.
Natyra me hiret e saja kërcënuese, shpesh është
i vetmi dëshmitar i natës së varrit, i gjyqeve nën kërcënimin e tytës së armës.
Në përpjekjen e saj për të qëndruar gojëkyqur janë hijet që e cytin në krimin e
kallzimit, në nxjerrjen në pah të sythit të së vërtetës, syth që për tjetër
pranverë për të çelur.
Albert Shala me romanin "Arkeologu dhe
hijet" më shumë se i yshtun prej një vullnese rrëfimi, është i ngucatur prej nevojës së denoncimit në
këtë ndërkohje disi të pakohë. Ngre kry e kushtron, mbledh grushtin dhe godet.
Shumëkush është përpjekur që nëpërmjet shprehive më ngjethëse të rrëfimit të
tregojë kobin e tmerrit që u shemb kërcënues përgjatë një kalvari të pambarimtë
të persekutimit serbosllav. Shala vjen ndoshta jo dhe aq për të mbushur ndonjë
boshllëk që kjo rreziknatë shpaloi në fatet e kosovarëve, se sa për të
shtegtuar rrëfimin e tij në atë vargan të gjatë dëshmitarësh që çlirohen prej
robërisë së heshtjes dhe flasin, thërrasin, kushtrojnë.
Nëpër mjegull dhe shi shpërndahet ajo zemërata
vullnetesh të ndrydhura, gremiset në varre e gjëmon me zemëratën e motit. Frymë
të rrëmetshme përshkojnë përroin e jetës në këtë kënd të Kosovës, si në çdo
kashore rënkuese të trupit të saj përplot plagë dhe varrë që despotizmi serb
mbolli.
Bashkëjetimi me vdekjen, me tmerrin dhe terrin
është për personazhet e Albert Salës një jetë paralele. Një shëmbëllim i
makthshëm, që natën gris me të lehura vajtuese qensh, e gjumin ua thërmon
dhimbja. Netëve dëgjohen hapa që rendin me nxitim, kërcitje lopatash, krisma
dhe vdekje. Të vdekur pa varr dhe të gjallë që jetojnë në varrin e jetës.
Frymëmarrja gjithnjë është e tendosur në
gjithçka gjallon asaj nahije e kulmon në Zabelin e Zanave, atje ku nata dhe
vdekja flasin me gjuhën e hijeve, ndjenjës së zgrofit që këput vërshimin në
shtatin e jetës.
"Arkeologu dhe hijet" është një
roman që modelon arketipin rrëfimtar të dëshmisë së tmerrit. Brendia
estetikisht dhe artistikisht ruan vlera horizontale. Gjithçka vërshon në mënyrë
lineare pa e trazuar fatin e garrametshëm të personazheve që hyjnë të gjithë njëherësh
në skenë, në atë realitet të trisht ku gjithçka është e parathënë nga një
ndjesi e plogësht dhe e akullt, si një prekje që të gris.
Situatat gjithnjë të ngarkuara me tension të
shtypin nën peshën e tragjikes. Nuk të mjafton dhimbja për të jetuar në çast që
e keqja skërmit dhëmbët si shprehje paniku që ndjen vrasësi. Ai ka pushtetin,
ka të drejtën të bëjë gjithçka në emër të ligjit dhe sërish është i përndjekur
nga frika, nga pasiguria. Ata të gjithë jetojnë me vdekjen që i përgjon
përgjatë gjithë rrugëtimit nëpër këtë panoramim të thkshëm tmerri, trishtimi
dhe dhimbejej. Autori e përcjell tragjiken me atë ton ngjyre dhe atë dramacitet
që vetë e atëhershmja e ka mrujtur realen. Duke e lezuar këtë roman, lipset ta
rijetosh, të ndihesh i kapluar prej thonjve të skërmitur të së trishtes, pa
mundur të çlirohesh edhe kur romani mbyllet në fillin e tendosur të tmerrit që
vazhdon.
Comments
Post a Comment