Aleksandër Moisiu, kreshta me e lartë ku ndërtoi folenë shqiptaria
Aleksander Moisiu qe
pjelle e tokes shqiptare. Ai u end neper bote me Shqiperine ne zemer dhe kudo
qe vajti valeviti flamurin e artit te tij si nje simbol qe larte-son aftesine,
virtytet dhe vitalitetin e kombit shqiptar mi-dis popujve dhe kontinenteve te
botes.
Sot, ne njeqindvjetorin
e lindjes se tij, ne perkujtoj-me me respekt e admirim te thelie kete bir te
madh te vendit tone, per kontributin e shquar qe ai dha ne the-sarin e kultures
perparimtare boterore e ne menyre te vecante per ate afirmim te shkelqyer te
mesimit te njo-hur nga gjithe zhvillimi i historise se, ashtu si cdo komb i
madh, edhe kombet e vogla kane gjenialitetin e tyre krijues. Nuk mund te mos
kujtojme me ndjenjen e nje mirenjohjeje te vecante te gjithe ata miq, shoke e
ko-lege te shquar te Moisiut qe ne marredhenie te ngushta pune krijuese, fryme
shoqerore e te nje respekti reci-prok krijuan se bashku me Moisiun vepra te
pavdek-shme si regjisorin M. Reinhard, bashkeshorten besnike te aktorit tone,
kolegen dhe aktoren e shquar Johana Tervin e te tjere, ashtu sic nuk mund te
mos vleresojme lart kritiken objektive qe zbuloi dhe inkurajoi te Moisiu
cilesite dhe virtytet e artistit te madh.
Figura e Aleksander
Moisiut radhitet ne kalendarin e personaliteteve dhe figurave te shquara te
kultures boterore te UNESKO-s, e cila organizoi sesione e kon-ferenca per
perkujtimin e jubileut te 100-vjetorit te lindjes se tij.
Moisiu e filloi rrugen
e jetes dhe te artit i uritur dhe
cau perpara
me perpjekje dhe
sakrifica te medha ... «Kush ka jetuar me te fillimet e
punes se tij, si i kam jetuar une — kujton aktori i madh Baserman — kush ka
pasur perpara pengesa mbi pengesa, ai duhet te admiroje per se tepermi
energjine e Moisiut. Ai e di se c'do te thote te mos dorezosh armet ne rrethana
te tilla-. Komisionet provuese e rrezuan ne provime me mo-tivacionin «i paafte
per aktor-. E gfare nuk i tha kritika denigruese: e quajten "figurant te
padurueshem», -aktor qe nuk eshte i zoti te krijoje asgje», «aktor pa atdhe-,
»cifut», -spiun bolshevik», «fytyre djalli- etj. Atmosfera e ftohtesise e
shqetesonte, e trishtonte, por Moisiu nuk u perkul. Aleksandrit iu desh te
punonte dhe te luftonte per te persosur artin e interpreting, te zoteronte
metodat e reja,-te kapercente ndikimet e artit natyrdlist dhe ek-spresionist
dhe cdo «izem» te artit dekadent. Dhe ai e bente kete me nje lufte
kembengulese, duke perballuar dhembjet dhe deshperimin, duke mos u thyer
perpara pengesave, duke pare me guxim ne kerkim te formave te reja te
interpretimit, duke pasur si arme lufte talentin e tij, vullnetin e paepur per
te studiuar e punuar, forcen morale, pasionin, virtuozitetin e teknikes dhe
bukurine e zerit te tij.
Duhej luftuar kunder
rrymes zoteruese te opinionit publik borgjez, qe ishte formuar dhe qe u
qendronte besnike metodave dhe menyres impresioniste te interpretimit. Kjo
shtrese e qarqeve artistike hyjnizonte idhujt e saj te artit skenik, duke
frenuar talentet e reja. Kunder ketij tradicionalizmi konservator luftuan me
kembengulje Reinhardi dhe Moisiu.
Gjate nje jete te
shkurter, 25-30-vjecare skenike, ai pergatiti rreth dyqind figura e personazhe,
shumica e te cilave ishin kryerole, nga vepra dhe autore qe per-bejne kulme te
dramaturgjise e te teatrit perparimtar boteror, nga antikiteti e deri te
bashkekohesit e tij.
Mori pjese ne rreth 15
filma artistike. Moisiu per-gatiste vazhdimisht koncerte te fjales artistike me
vepra te autoreve me te permendur, qe per nga niveli i larte i interpretimit, historia
e teatrit boteror e ve Moisiun ne radhen e recituesve me te fuqishem te botes.
Gjate nje cerek shekulli ai shtegtoi ne kontinente te ndryshme te botes, i
brohoritur me entuziazem nga miliona njerez, adhurues te artit dhe te gjenise
se tij artistike.
Vetem nje titan me
ideale e ne lufte per venien e tyre ne jete si Moisiu yne rfiund te ngrihej ne
piedestalin e artit skenik boteror, i pranuar nga te gjithe popujt si nje nder
aktoret e medhenj te gjysmes se pare te sheku-llit tone.
Zhvillimi dhe persosja
e artit te interpretimit te Moi-siut eci krahas me zhvillimin dhe formimin e
tij si njeri. Personaliteti i tij u formua si perfundim i nje pjekurie te
gjithanshme. Pikerisht ky zhvillim i gjithanshem e harmo-nik e ndihmoi ate te
arrije maja te larta ne artin skenik.
Ne interpretimin e tij
te fuqishem, rolet me te njohu-ra te dramaturgjise boterore (te Eskilit,
Sofokliut, Shekspirit, Getes, Shilerit, Tolstoit, Ibsenit, Cehovit,
Haupt-manit, Shout e shume te tjere) u gjalleruan dhe tinge-lluan me nje force
me te madhe dhe nen nje drite te re. Me artin e tij te interpretimit, Moisiu
shenoi nje zhvillim dhe nje ngritje te metejshme te artit realist te
interpretimit ne mjeshterine e aktorit duke i zgjeruar kufijte e artit te tij
ne proporcione boterore. Pa qene' gjerman eshte vleresuar si interpretuesi me i
madh i Getes dhe i Shilerit, pa qene rus u cilesua si interpretuesi i
paarrit-shem i Tolstoit, pa qene anglez u vleresua si interpretuesi me i madh i
Shekspirit dhe Shout. Popujt i kane dhene kete vleresim Moisiut jo vetem sepse
ai interpre-toi ne nivele te atilla autoret e tyre, por edhe sepse keta autore
Aleksandri i tregoi me vlera universale edhe per popujt e tjere. Jo me kot
kritika e ka quajtur -Zogu shteg-tar, me bujari, me fisniku, ne historine e teatrit
te kohes sone»
Ne kete qendron
kontributi i shkelqyer i Moisiut dhe zbulohet botekuptimi i shendoshe e
perparimtar i tij. Prandaj tek miliona spektatore te Berlinit, Parisit, Moskes,
Bernes, Budapestit, C'kagos, Bukureshtit, Londres, Stok-holmit, Prages,
Nju-Jorkut, Tokios, Stamboliit etj. ai la mbresa te pashlyeshme, i brohoritur
dhe i pershendetur me entuziazem.
Aleksander Moisiu jetoi
e krijoi ne nje periudhe te pasur me ngjarje te medha, ndaj te cilave u shqua
per qendrimin e tij perparimtar. Ai denoi karakterin imperialist to Luftes se
Pare Boterore. Ishte nder artistet e pare qe vizitoi Bashkimin Sovjetik te
Leninit e te Stalinit, qe pershendeti, mbrojti e propagandoi revolucionin
socialist ne ate vend. Jo nje here vuri ne dukje krizen e teatrit bashkekohor,
qe e shihte te lidhur me krizen e per-gjithshme te kapitalizmit te viteve 30.
Ai stigmatizoi per rrezikun e lindjes se revanshizmit gjerman si qytetar e si
artist, saqe u ndoq nga nazistet e u detyrua te emigroje ne shtete
te tjera. Te
gjitha keto e
vene Moisiun ne radhen e figurave me perparimtare te
Evropes se asaj kohe. E ngrene si nje personalitet te shquar te artit skenik
perparimtar jo vetem per ato qe kishte arritur, por edhe per aspiratat e planet
qe kishte deklaruar, per krijimin e nje teatri te ri, sa me demokratik e sa me
afer masave te punonjesve.
Fale ketij botekuptimi,
Moisiu u ngrit mbi interpre-tuesit paraardhes dhe ata bashkekohes per
domethenien e thelle ideoartistike me te cilen ai krijonte figurat e tij, ku
spikatnin tingellimi aktual, fuqia mahnitese pergji-thesuese dhe misherimi i
tyre i persosur realist. Me keto, ai shenoi zhvillimin e metejshem te artit
realist te interpretimit ne mjeshterine e aktorit ne shekullin XX e. i dha
artit te tij proporcione boterore. Prandaj, bashke-kohesit, pavaresisht nga
kombesia, pane te Hamleti, Fausti, Fedja, Dubedati, Osvaldi e pergjithesisht te
he-ronjte e Moisiut aspiratat, perpjekjet, luften e inteli-gjencies demokratike
bashkekohore kunder tiranise e shtypjes, moralit borgjez e aristokrat, sistemit
shfryte-zues, kunder te gjitha forcave te erresires e te regresit per zgjimin e
kryengritesit, te njeriut te ndershem, te pasur me virtyte e aspirata fisnike.
Duke kapercyer teatrin
natyralist, qe ishte i paafte per pergjithesime te fuqishme, Moisiu nuk kaloi
ne ek-stremin tjeter. Ai luftoi kunder teatralitetit, formalizmit, simbolizmit,
ekspresionizmit etj. E gjithe kjo deshmon se Moisiu e vleresoi artin realist te
interpretimit si me te aftin per te pasqyruar jeten, per te pergjithesuar e per
te komunikuar me te gjithe popujt, pavaresisht nga kombesia.
Nje nga tiparet me te
rendesishme ne kete drejtim ka qene aftesia per te zoteruar ne menyre te
persosur artin e te misheruarit, artin e ndryshimit te artistit nga figura ne
figure. Mjafton t'u hedhesh nje sy fotografive e filmave nga interpretimet e
tij, qe te bindesh per for-cen e madhe
transformuese ne pershtatje
me figuren.
Moisiu kishte nje
fytyre me nje plasticitet te mahnit-shem. Kjo fytyre here merrte pamjen groteske
te nje palacoje, here shprehte zbehtesine tronditese te te vde-kurit. ^i dinte
t'i jepte fytyres se vet shprehjen e nje femije qe cuditej, lakmine e njeriut
me kenaqesi te pangopur, shprehjen e sakte dhe te caktuar te nje deli -katese
te embel, si dhe te nje talljeje sarkastike.
Zeri i tij eshte
quajtur nje mrekulli ne historine e interpretimit skenik,
nje orkester me te
gjitha modulacionet e te gjitha
intensitetet, qe nga me te uletat e deri ne shperthimet tronditese. Nje ze i
kumbueshem, i ashper, i mprehte, nje ze tipik shqiptar nga timbri i tij,
tonali-teti i tij, melodia dhc shqiptimi.
Nese rrethanat e jetes
e detyruan Moisi Moisiun, babain e Aleksandrit, te mergonte perkohesisht ne dhe
te huaj, Aleksandri nuk e mohoi, nuk e harroi kurre Atdheun e tij, Shqiperine,
por e kujtoi gjithmone me mall dhe dashuri. Per lidhjet e Moisiut me Shqiperine
dhe shqiptaret, per dashurine ndaj Atdheut, per ndje-njen e kombesise se tij
shqiptare, per te cilen ai ishte gjithmone krenar dhe te cilen nuk e mohoi
asnjehere, si ne kohe te veshtira ashtu edhe ne castet e triumfeve te tij te
panumerta, si atehere kur shumekush e quante -artist pa atdhe» ashtu edhe
atehere kur shume vende perpiqeshin ta benin artist te kombit te tyre, flasin
shume fakte dhe ngjarje prekese nga jeta e artistit ne mergim. Aleksander
Moisiu ka dale nga vatra e familjes se Moisive te Kavajes. I ati i Aleksandrit,
Moisi Moisiu, pu-nonte ne Durres, duke u marre me tregtine e lekurerave dhe te
gezofeve, te cilet i eksportonte jashte. Ne ate kohe ky qytet i lashte
bregdetar sherbente si nje nyje lidhjeje dhe rrihej nga anije tregtare te
vendeve te ndryshme.
Moisi Moisiu, rreth
vitit 1860, shkon per arsye eko-nomike nga Durresi ne Trieste, ku vendoset si
komisio-ner tregtar. Ketu u njoh me Amalia de Raden, me te cilen u martua.
Familja e de Radajve ishte me origjine orbereshe, pasardhesit e shqiptareve te
shperngulur ne Itali pas vdekjes se Skenderbeut. Kjo deshmohet nga vete
Aleksander Moisiu, i cili, sipas kujtimeve te bashke-kohesve, ka thene: «Babai
im eshte thjesht shqiptar dhe nena ime
eshte shqiptare nga arbereshet».
Megjithese lindi ne
Trieste, me 2 prill 1879, ai u ri-kthye ne Shqiperi se bashku me te jatin qe ne
moshe te vogel, kur ishte 4 vjec. Ne Durres shtepia e Moisiut ishte jo shume
larg detit, prane mureve te keshtjelles shekullore. Kur u be gjashte vjec, u
regjistrua ne shko-llen fillore. Shume me vone, pas 30 vjetesh, ne arti-kullin
»Nje enderr nga feminia-, botuar ne gazeten Noje Fraje Prese», Aleksandri
shkruan: «Une fillova te shkoja ne shkolle ne Durres (ky eshte Durrakiumi i
vjeter i ro-makeve ne Shqiperi, ne detin Adriatik). Atje mesova te kendoja e te
shkruaja gjuhen shqipe dhe greqishten e re. Dhoma ime i kishte dritaret nga
deti, une i shikoja shpesh anijet kur
vinin e largoheshin. Ato
vinin nga
Triestja e udhetonin
per ne Korfuz. Triesten une e njihja, atje kisha lindur, kisha udhetuar me
karroce e me tram-vaj. Atje une pashe ne stacionin jugor nje monstrum
(lokomotive) duke ardhur me zhurme dhe tym... Jo, Triestja nuk me
terhiqte...-1) Vitet e feminise qe kaloi ne Durres, ne gjirin e njerezve te
babait dhe me shoket e shkolles, i lane Aleksandrit mbresa te forta, te cilat
nuk i harroi gjate gjithe jetes.
Sa e sa here gjate
udhetimeve ne kembe. buze de-tit, pati provuar zerin e tij feminor, sa e sa
here qendron-te perballe «Malit te Robit- dhe degjonte oshetimen e zerit te
tij, qe perplasej ne shkemb dhe rikthehej duke humbur ne thellesine e
horizonteve te detit. Ai ndiente kenaqesi te madhe tek shikonte ngjyrat e
bukura te detit.
Natyra shqiptare me
bukurite e saj te rralla, me njerez trima, krenare e te paepur, kaltersia
romantike e Adriatikut, klima e ngrohte dhe e kendshme bregde-tare, jeta
gazmore ne rrethin e shokeve, dashuria e njerezve qe e rrethonin per te,
kontrastet e thella te jetes shqiptare te atehershme lane ne temperamentin dhe
ne karakterin e ndjeshem te Aleksandrit gjurme te pa-shlyeshme. Ai i ruajti ne
ndergjegjen e tij keto ndjenja dhe mbresa gjate gjithe jetes se tij si njeri
dhe artist.
- E cuditshme me ty, Moisi! - iu drejtua
Aleksandrit kritiku italian Xhuzepe Adami, ne nje bisede pas nje shfaqjeje te
bujshme ne Milano. Ti ke studiuar ne Gjer-mani dhe shkolla jote eshte gjermane,
po gjaky yt eshte italian dhe sigurisht kjo duket nga shqiptimi i persosur i
italishtes. Po, me falni, ne lojen tende ka disa momente te improvizuara
gjallerie, qe vijne papritur, qe s'jane as italiane, as gjermane. Keto duken si
shperthime te panjohura dhe une kam dashur te te pyes shpeshhere se me c'qellime
i beni, per impulse, apo jane thjesht nervore.
- I dashur Adami, - iu pergjigj Moisiu, ti
vertet me njeh mire, po ben nje gabim te vogel per sa i per-ket origjines sime.
Une jam rritur ne Shqiperi dhe jo ne Itali. Sigurisht qe ketu kam shkuar ne
shkolle dhe kam jetuar, po babai im eshte shqiptar dhe nena ime eshte shqiptare
nga arbereshet. Shikon. pra, qe gjaku im i per-ket origjines sime dhe origjina
eshte ajo qe thote fjalen e fundit. Te
shikosh shqiptaret ne jete duken
si nierez shume te qete, po
gjithe ajo qetesi shnderrohet ne fuqi luani e s'ka zot qe i mban nese dikush i
prek ne seder ose ne te drejten e tyre... Por - vazhdoi me tej Moisiu -ne
s'kemi ende teatrot tona, prandaj mua me shikon kendej... .
Gjate gjithe jetes se
tij krijuese, ne shkrime dhe deklarata publike, ne takime te ndryshme
Aleksander Moisiu pohonte me krenari prejardhjen e tij shqiptare. Ne nje
interviste shtypi ne 1917 ai deklaronte: Babai im rrjedh nga nje familje
shqiptare, nje pjese e se ciles ende edhe sot vazhdon te jetoje ne Shqiperi.
Une zo-teroj nje certifikate qytetare te leshuar nga qeveria e perkohshme e
Princ VidiK
Moisiu mbushej me mall
e dashuri kur takohej me bashkatdhetaret e tij. Ne Vjene ose Bukuresht, ne
Milano ose Berlin ai gjente kohe te bisedonte perzemersisht me vellezerit
shqiptare, cmallej, kujtonte vitet e feminise, diskutonte mbi problemet e artit
dhe gjendjen e Atdheut. Nje miqesi e madhe i lidhte dy bashkatdhetaret tane te
merguar Moisiun me Viktor Eftimiun. Ne pritjen solemne dhene nga kolonia shqiptare
ne Bukuresht ne dhjetor 1921 per nder te Aleksandrit dhe bashkeshortes se tij,
cifti bashkeshortor i Moisive u paraqit i veshur me kostum me ngjyra kombetare.
»Ka qene nje nate shqiptare e pa-harrueshme, shkruante gazeta «Kuvendi
kombetar*. Ne banket moren pjese Viktor Eftimiu me bashkeshorten, Asdreni,
Stavri Kuneshka e shume te tjere. - Moisiu -vazhdonte gazeta - eshte krijuesi i
shkolies se re tea-trale, artisti qe mallengjeu dhe habiti boten e qyteteruar.
Tek Aleksander Moisiu perfytyrohet gjenia artistike e ko-mbit tone".1)
«Miq te dashur! - u
drejtohej Moisiu studenteve shqiptare ne Vjene te mbledhur ne nje banket ne
qer-shor 1920 per nder te tij. Ju falemnderit shume per nde-rimet qe po me
rrefeni. Jam ndodhur ne shume gostira, ne shume mbledhje, kam ndier gezime, por
gezimi qe ndiej kete nate eshte nje tjeter gezim. Ju lutem te me besoni,
asnjehere deri me sot s'jam gezuar kaq shu-Tie sa kete nate. . ,
Ligjerata e Moisiut
ishte nje shprehje e zjarrte e dashurise per Atdheun, e besimit te patundur qe
ai kishte ne forcat e popullit dhe te rinise shqiptare, qe do ta conin vendin
drejt rruges se zhvillimit dhe te progresit. Takimet e Aleksandrit me shqiptaret
nuk ki-shin thjesht nje karakter miqesor e ceremonial. Ne raste te tilla ai
trajtonte probleme politike, shtronte pike-pamjet e tij per probleme shoqerore
dhe te artit. Ne nje mbremje tjeter, me 28 nentor 1930, me rastin e pervjetorit
te pavaresise kombetare ai u deklaroi studenteve shqiptare ne Vjene: -Monarkia
eshte pengesa per zhvillimin e historise» dhe se ^regjimi me demokra-tik eshte
regjimi republikan, ku nuk ka te pasur dhe te fuqishem-. Ideja e tij kishte nje
domethenie te qarte: urrejtje kunder monarkise zogiste dhe adhurim i pu-shtetit
te punonjesve.
Aleksander Moisiu
ndiente dashuri dhe mall te zjarrte per Shqiperine dhe aspironte te shihte
atdheun e tij ne rrugen e perparimit.
«Ti je i lumtur qe vete
ne Shqiperi, - i thoshte nder te tjera ne nje bisede te ngrohte profesor Mihal
Cikos. — One kam ne zemer nje brenge te madhe qe akoma nuk po mundem ta shikoj
Atdheun tim!».
Ne keto pohime mbi
Shqiperine dhe shqiptaret, te cileve Aleksander Moisiu u qendroi besnik gjithe
jeten, qendron ajo arsye e fuqishme ae e ben Moisiun te afert, te dashur dhe te
shtrenjte per te gjithe shqiptaret dhe gjithmone te gjalle midis nesh. Dhe
pikerisht po ne keto pohime qendron ajo vazhdimesi, ajo nderlidhje, ai
ko-hezion force dhe talenti midis tij dhe aktoreve tane, ai manifestim mjaft i
ngjashem dhe teper i perbashket imoulsesh e temperamenti, ai dell qe mund ta
krijoje vetem trualli amtar.
Qdo vend i madh, me
tendence demokratike, mund dhe me siguri do t'i jepte Moisiut shtetesine, por
ai e kerkoi vetem prej Atdheut te tij. Ne nentor te vitit 1933 Aleksander
Moisiu i drejtohet legates shqiptare me nje lutje per t'u pajisur me nje
pasaporte zyrtare kombetare. Kerkesen e tij Moisiu ia drejtoi Ministrise se
Jasht-me nepermjet konsullates ne Vjene. Ai nuk iu drejtua Zogut, pasi nuk
kishte as respektin me te vogel per regjimin despotik zogollian, kunder te
cilit kishte folur jo nje here me perbuzje si nje regjim antidemokratik dhe
antipopullor. Ne shkresen qe konsullata shqiptare ne Vjene i drejtonte
Ministrise se Puneve te Jashtme, nder te tjera shkruhej: «Artisti i njohur prej
gjaku dhe fisi shqiptar, zoti Aleksander Moisiu, iu drejtua sot kesaj
konsullate me lutje qe t'i akordohet sa me pare shtetesia shqiptare, bashke me
zonjen e tij Johana Tervin-Moisiun. Ky artist i permendur, qe nuk ka mohuar
kurre kombe-sine shqiptare, deshiron qe t'i njihet shtetesia shqiptare... Ky -
perfundon shkresa - refuzoi gjithe shtetesite e tjera dhe deshiron vetem te
pranohet si shtetas shqiptar, sic ka qene familja e tij e dalur me kohe prej
Kavaj'e.-1)
Tregojne se kur
ministri i oborrit po e informonte monarkun per kerkesen e Aleksander Moisiut,
ai u kui-tua dhe tha se mos ishte ai aktori qe luante ne Vjene. Ne vijim te
bisedes Zogolli, i cili nuk mund t'i kuptonte kurre njerezit e artit, pse ish
mesuar te blinte me para sherbetoret e tij, pyeti se a mund t'i jepeshin para
ne dore. Kur u pergjigjen se per ar nuk kishte nevoje, ate-here u shpreh se
ishte gati ta bente «maitre des ceremonies- te pallatit. Nje pamje neveritese,
sa komike aq edhe e ndyre: nje palaco i vertete i llustrosur me petkat e
sovranit i ofron «mbretit» te vertete te artit te behet bufon «i oborrit te
tij!- Kjo ishte nje fyerje e dinjitetit njerezor te artistit te madh, talentin
e te cilit e adhuronte gjithe bota.
Propozimi percmues i
monarkut injorant e lendo; mjaft Moisiun. Ai vazhdoi endjet neper bote duke
ruaj-tur thelie ne zemer dashurine per Atdhene dhe popullin e tij.
Kritika nuk i ndricoi
keto fakte ngaqe edhe mund te mos i dinte. Por duke pasur parasysh cka u tha me
lart duhet pranuar edhe ana tjeter: kritika nuk e beri kete ngaqe s'mund te
besonte e as te pranonte qe nje komb i voge! si yni te nxirrte korifej te
tille. Prandaj ne te gjitha ato raste kur ndodhej para ketij fakti mjafto-hej me
shprehjen: «Nga jugu».
Aleksander Moisiu vdiq
me 22 mars 1935 ne Vjene. Ne varrezat ne Morkotte prane liqenit Lugano te
Zvicres, ku u varros
hiri i tij,
ndodhet nje pllake
me mbishkri-
1) Arkivi i Shtetit.
Dokument ni. 194; rezervat i legates shqiptare
ne Vjene date
7 nentor 1933.
min e
thjeshte: "Alexander Moisi.
1879-1935».
Ndonese arti i Moisiut
u zhvillua larq treves shqiptare, ai buroi se ketejmi dhe ketu u rikthye
perseri.
Rreth jetes dhe vepres
se ketij bashkatdhetari te ta-lentuar jane shkruar te ne shume artikuj, shkrime
dhe monografi, jane organizuar konferenca jubilare perkuj-timore, jane xhiruar
filma dokumentare dhe emisione televizive. Trupi dhe figura e tij jane gdhendur
ne bronz nga dora e skulptoreve tane te degjuar. Loja dhe arti i interpretimit
studiohet me vemendje e dashuri nga ak-toret tane te rinj e te vjeter.
Aleksander Moisiut ne
nentorin e 1961, iu akor-dua nga Presidiumi i Kuvendit Popullor titulli «Artist
i Popullit- (pas vdekjes). Dhenia e ketij titulli Aleksander Moisiut, emri i te
cilit figuron i pari ne listen e «Artisteve te Popullit- ishte nje vleresim i
merituar i jetes dhe i vepres se aktorit te madh, te ketij biri te talentuar te
kombit tone, fama e te cilit vershoi ne skenat e mbare botes.
Aleksander Moisiu arriti
shkalle te pakrahasueshme ne artin e interpretimit skenik. Koha nuk do te zbehe
kurre figuren e ndritur te ketij aktor1 te madh shqiptar, qe karakterizohej nga
nje prirje e pashembullt, nga nje energji e jashtezakonshme, nga nje finese e
rralle e artit, nga nje inteligjence e shkelqyer, nga nje vullnet i paepur.
Sado lart qe u ngrit emri dhe vepra e tij, ky artist i madh dhe i vertete
asnjehere nuk u krenua. Ai mbeti qjithnje i thjeshte dhe i paster. Kurre nuk
harroi te kaluaren, bri-gjet nga ish nisur. Kudo qe vajti ai lartesoi vleren,
vir-tytet dhe vitalitetin e kombit shqiptar midis popujve te botes.
Comments
Post a Comment