Bujar Kapexhiu: Politikanët i mbajnë koleksion karikaturat, që iu kam bërë


Shqipëria i ka të paktë talente si “Artisti i Merituar”, Bujar Kapexhiu. Talenti, pasioni dhe puna, e kanë bërë të jetë një ndër artistët më të spikatur në skenat dhe prapaskenat e artit në vendin tonë.”, pjesëmarrjen në Festivalin e 11-të dhe persekutimin, që mori mbi shpatulla, lidhjet e tij me karikaturën dhe raportet me politikanët,  para dhe pas ’90, që kanë qenë në fokus të penës së tij, si dhe një anë të panjohur, atë të poezisë. “Jam i vetmi sot, që merrem me karikaturën politike! Karikatura të politikanëve të ndryshëm, të secilës parti, janë çdo ditë në majën e penës sime. Të them të drejtën, kështu erdhi, ndoshta duke menduar si qytetar, me karikaturën politike doja të jepja një mesazh personal. Çdo ditë, dita e punës nis me marrjen e 5-6 gazeta, të cilat i lexoj dhe nxjerr prej tyre problemin kryesor të ditës”, - shprehet Kapexhiu. Më poshtë gjatë intervistës do të lexoni, të pathënat mbi jetën e tij, propozimin mbi rikthimin e tij në teatër, si dhe projektet, që nuk i numëron dot.

Jemi në ditët e para të dhjetorit, ku ju gjendeni mes disa angazhimeve artistike dhe projekteve të veçanta...?
Momentalisht, me çfarë nuk po merrem! Fillimisht jam i angazhuar në Universitetin Evropian të Tiranës, ku jap leksion me studentët dhe tani jemi në fund të semestrit dhe jemi të angazhuar me mësimdhënien. Përveç kësaj, kam takimin e përditshëm me karikaturën, kryesisht karikatura aktuale politike. Ndërkaq, ne po përgatisim dhe mbrëmjen e Vitit të Ri, ku regjisori Petro Bozo, më ka besuar skenarin e kësaj mbrëmjeje. Angazhimi i radhës, është ftesa për Festivalin e 51-të të Radio Televizionit, ku përkon me 40-vjetorin e Festivalit të 11-të. Kështu që, unë me Edi Luarasin, do të prezantojmë një cikël këngësh, që janë kënduar në atë kohë nga emrat e spikatur të muzikës së lehtë. Përveç kësaj kam dhe angazhime me ilustrimet e kopertinave të librave, ku njëkohësisht kam në dorë dhe një album me 600 karikatura të botuara në këto vitet e fundit, një tjetër libër është për artistin e shquar dibran Hazis Ndreu. Angazhimet janë të shumta, por unë çdo ditë merrem me krijimtarinë.

Gati më shumë se katër dekada, ju keni spikatur si një talent në karikaturë. Si i kujtoni fillimet tuaja në realizmin e karikaturave?
Fillimet e mija në karikaturë, kanë nisur që në gjimnaz në shkollën “Petro Nini Luarasi”. Në shkollë kemi pasur një gazetë “Muri” dhe e drejtonte pedagogu Gjergj Zheji, ku unë si karikaturist, vizatoja figurat e nxënësve, që ishin të parregullt. Ky talent, vazhdoi deri në momentin ku nisa të botojë në gazetat e përditshme të aso kohe, siç ishin “Drita”, “Zëri i popullit”, “Bashkimit” etj, por kryesisht kam botuar në revistën “Hosteni”. Përveç asaj, kam marrë pjesë në shumë ekspozita kombëtare dhe ndërkombëtare, pa apo me modesti, kam marrë dhe shumë çmime në këto festivale.

Pas viteve ’90 në qendër të penës tuaj janë karikaturat politike. Pse kjo zgjedhje?
Jam i vetmi sot, që merrem me karikaturën politike! Karikatura të politikanëve të ndryshëm, të secilës parti janë çdo ditë në majën e penës sime. Të them të drejtën kështu erdhi, ndoshta duke menduar si qytetar, me karikaturën politike doja të jepja një mesazh personal. Çdo ditë, dita e punës nis me marrjen e 5-6 gazetave, të cilat i lexoj dhe nxjerr prej tyre problemin kryesor të ditës. Duke lexuar për atë problem, autorë, analistë dhe gazetarë të ndryshëm, i them vetes se ç’mendoj? Në karikaturë vendos mendimin tim.

E keni të vështirë realizmin e tyre?
Fillimi për të bërë një karikaturë, është i vështirë deri sa të vendosësh karakteret, më pas ecin vetë. Me karikaturën politike kam filluar të merrem pas viteve ’90, ne kemi bërë karikaturë politike para ’90-s, po në atë kohë ndikonte në revionizmin sovjetik, imperializmin amerikan etj. Gjithmonë kam bërë presidentët, kurse kur ishte puna për të realizuar një karikaturë politike, arrinim deri tek drejtori ose deri te zv/ ministri, më lart nuk guxonim, jo të vizatonim, por as të mendonim diçka të tillë. Pas ’90-s, nisa të vizatoj presidentin, kryeministrin, ministrat, ku të gjithë janë fokusuar në paletën time.

Si i keni pasur raportet me politikanët, pasi pjesë dërrmuese e tyre janë gjendur në penën tuaj kritikuese?
Fillimisht ka pasur një lloj ndrojtje prej tyre, kishte një lloj hatër mbetje, por më vonë me integrimin e politikanëve në Evropë, e kuptuan që karikatura është një lloj arti, që i kushtohet një njeriu të caktuar. Një thënie; “Një karikaturë për një politikan, është e vështirë dhe e rrezikshme, por më e rrezikshme, është kur nuk ka asnjë karikaturë”. Kur nuk ka asnjë karikaturë për këto politikanë, i quaj politikanë sezonalë. Sot, ka ndodhur krejt e kundërta. Raportet e mija me politikanët, që unë i vizatoj çdo ditë, janë shumë të mira dhe hatër mbetja, është kur unë nuk e bëj në karikaturë. Madje, në një moment të caktuar, kur hapa një ekspozitë me karikatura me 170 punime, një nga politikanët e njohur tha që: “Po shkoja për të parë ekspozitën dhe isha i mendimit, se nëse nuk më ka vënë mua, do ta kritikoj dhe do ta shaj Bujarin”.

Pse pëlqehet karikatura juaj nga politikanët?
Unë nuk i fyej dhe nuk i denigroj figurat, por në karikaturë vendos fjalën e tij, pozicionin e tij, vendos atë që ka thënë ai, por në një mënyrë më humoristike në marrëdhënie me njëri-tjetrin. Ka dhe nga ata politikanë, që i mbajnë koleksion karikaturat që iu kam bërë, pasi është aktiviteti i tyre politik. Në qoftë se do të bëj një album me karikatura për Sali Berishën, Fatos Nanon apo Edi Ramën, ato do të shikojnë përmes këtij albumi, të gjithë jetën e tyre politike, uljet dhe ngritjet e tyre në politikë.

Riktheheni si prezantues në Festivalin e RTSH-së pas 40 vitesh përkrah Edi Luarasit. Si i kujtoni ato momente?
Në atë kohë isha regjisor në Estradën e Tiranës, por kur më propozuan për të qenë konferencier, ose moderator, të them të drejtën fillimisht nuk pranova, pasi mu duk si një ulje. Prezantuesi në atë kohë ka qenë ndryshe nga sot, pasi sot ka detyra më të rëndësishme në skenë, më i organizuar dhe për më tepër, që quhet “Show man”. Nuk e pranova ofertën për të qenë prezantues i këtij festivali, pasi prej kohësh kisha marrë lëvdatat për punën time si regjisor dhe më pëlqente ky lloj suksesi. Megjithatë, Mihal Luarasi, bashkë me drejtorinë e RTSH-së, e bën fakt të kryer, u detyrova dhe pranova. Tani që e mendoj, kam bërë mirë, që pranova të isha prezantues i Festivalit të 11-të, i cili kujtohet sot, sepse ishte një festival, që donte të bënte diçka në atë kohë. Në këtë festival duket sikur po frynte një erë liberalizmi, një frymë, që po ndryshonte dhe në këtë atmosferë menduam që edhe ne të ndryshojmë diçka, për të treguar se edhe ne dimë të bëjmë festivale të bukura, për të treguar, që edhe ne jemi artistë të mirë, sa artistët perëndimorë.

Festivali i 11-të solli një sërë dënimesh dhe persekutimesh në rang artistësh. Po ju si prezantues i këtij festivali, çfarë dënimi morët?
Ky festival, fillimisht pati shumë sukses, në ditët e para qenë të gjithë entuziastë, si nga spektatorët edhe zyrtarët, të cilët ishin të pranishëm. Mirëpo më vonë iu bë kthesa e madhe, i madhi i asaj kohe, që ishte me një shpirt dhe mendje shumë të vogël, arriti që ta kritikojë Festivalin e 11-të dhe nisën reprezaljet. Nuk ishte problemi vetëm tek festivali, ajo ishte e përgatitur si një vazhdë persekutimesh duke filluar nga arti, ekonomia, ushtria dhe të gjitha fushat e tjera. Artistët u gjenden mes një vorbulle dënimesh, dikush u pushua nga puna, dikush u dërgua jashtë Tiranës, dhe shumë prej organizatorëve, u futën në burg si, Mihal Luarasi, Sherif Merdani etj. Sot, them se pata fatin që nuk u futa në burg edhe pse isha në listën e “zezë”, por të pushohem nga puna dhe të dërgohem për riedukim. Për një periudhë 3-vjeçare kam punuar me kazmë, nëpër kanale, fabrika çimento, dhe pas tri vitesh m’u dha e drejta për të botuar dhe rikthyer në art. Rikthimi im në art u bë në vitin 1975, pasi për herë të parë në Shqipëri do të krijohej studio e prodhimit të Filmit Vizatimor, sot (Film i animuar). Pas riedukimit, mora postin si regjisor i filmit të animuar, Kinostudio Shqipëria e re. Gjatë këtyre viteve, kam bërë rreth 25 filma të animuar, që kanë fituar çmime kombëtare dhe ndërkombëtare. 25 filma të animuar si regjisor, skenarist dhe piktor!

Pikërisht këtu doja të ndalesha. Tashmë ju konsideroheni si një artist me përmasa dimensionale përsa i përket artit, po ku e gjeni veten më mirë?
Kur nis të bëj një karikaturë, fillimisht personazhet i gjykoj si vizatues. Në pozicionin që marrin si karikaturë, unë i shikoj si aktor dhe e interpretoj atë personazhin. Pra, një karikaturë e shikoj si një vizatues, si aktor dhe si regjisor, të tria bashkë më ndihmojnë për të arritur tek karikatura. Në të gjitha drejtimet, regjistra, skenari dhe aktrimi janë trinomi që më japin energji në çdo eveniment.

Një karrierë e gjatë artistike në skenë dhe jashtë saj. Ka pasur ndonjë moment të veçantë që ju e kujtoni edhe sot?
Në jetë ashtu siç ka vështirësi ka dhe gjëra të bukura, të cilat mbahen mend, sidomos kur ke një vlerësim për punën që ke bërë, apo në Festivalet e Filmave. Madje, në një festival të filmit animuar, filmat e mi, kanë fituar tri çmime. Një kënaqësi e madhe kanë qenë edhe çmimet e fituara ndërkombëtare me karikaturën, por padyshim moment i veçantë ka qenë kur më është dhënë çmimi “Artisti i Merituar” dhe njëkohësisht dekorata “Mjeshtër i madh”. Padyshim që këto janë vlerësim dhe të bëjnë të mendosh për një punë të mirë që ke bërë, duke të mobilizuar për të ecur përpara me të gjithë forcat.

Gati gjysmë shekulli si artist në shumë drejtime të ndryshme. Deri më tani keni ndonjë peng të parealizuar?
Njeriu pengje të parealizuara mund të ketë plot! Sot, kam këtë peng: Kam mbi tavolinë disa dosje me libra dhe jam i sigurt se po vonohen për t’i botuar, por njëkohësisht po vonohen edhe për t’u mbaruar. Arsyeja e realizmit të tyre janë angazhimet e mija të shumta, pasi sapo nis një projekt e lë përgjysmë dhe nis një tjetër projekt. Tavolina ime e punës është e mbushur me gjysma dosje të pambaruara, dhe pengje, pasi po vonojnë për t’u botuar. Është e dhimbshme, por jam i sigurt që shumë prej tyre projekteve, nuk mund të mbarojnë, sepse çdo ditë vetëm prodhoj dhe krijoj.

Përveç angazhimeve që na cituat më lart, keni ndonjë projekt personal?
Kam disa projekte për skenarë filmash. Por, duke menduar se filmi është bërë jashtëzakonisht i vështirë dhe problematik në lidhje me buxhetin, skenarin që e kam për film e kthej në teatër. Kam shkruar rreth tri komedi, të cilat janë hedhur, por jo të përfunduara, them se do t’i përfundoj shumë shpejt dhe do t’i propozoj për t’i vënë në skenë, sepse teatri është më komod, më i mbledhur. Këto tre projekte, mendoj t’i realizoj për një periudhë të shkurtër, por enigma mbetet nëse unë do t’i vendos në skenë si regjisor, apo do t’ia besoj dikujt tjetër. Çdo gjë ia lemë kohës në të ardhmen.

Prej vitesh jeni shkëputur nga teatri dhe filmi. E ndjeni mungesën e roleve karakteristike?
Kam pasur një propozim shumë interesant në lidhje me teatrin. Regjisori Mihal Luarasi, më bëri një pyetje shumë interesante: “Bujar a do të kishe dëshirë të luaje në teatër si aktor”? U emocionova kur më tha dhe ndoshta ndonjë ditë të afërt, do të më shikoni në skenë si aktor.

Cili është sekreti juaj i të qenit në formë?
Një barsoletë thotë: Unë jam nga ata, që punojnë 25 orë në ditë. Ju do të thoni se si është e mundur, që të punohet 25 orë kur dita ka vetëm 24 orë? Kjo është e vërtetë, ka 24 orë po unë ngrihem një orë përpara. Edhe unë jam nga ata, që zgjohem dy orë përpara dhe jam gjithë ditën mes angazhimeve. Kjo më mban të gjallë gjatë gjithë kohës. Po të them dhe një sekret tjetër, që po e them për herë të parë. Kur lodhem nis dhe shkruaj poezi humoristike. Nëse do t’i botoj ndonjë një ditë, ia kam vënë dhe titullin “Edhe poezi...”, vetëm një gjë nuk do të bëj në jetën time, kompozimin. Jam një dëgjues i mirë i muzikës, por raportet me të, i kam shumë të largëta.

Po lidhja juaj me poezinë kur ka nisur?
Si çdo adoleshent edhe unë e kam shoqëruar rininë time me poezi, por kryesisht kur kam qenë regjisor në Estradën e Tiranës, nisa të shkruaj shumë poezi humoristike, për skenën. Që para 40 vitesh, nuk jam marrë me poezi, mirëpo këto kohë, kisha subjekte humoristike dhe nisa t’i shpreh me anë të vargut. Kur nis të shkruaj poezi, nis dhe çlodhja ime dhe qesh vetë me poezitë, që shkruaj. Kur dua të qesh, unë shkruaj poezi!

Box


Jeta dhe vepra
Krijimtaria e tij artistike në film dhe teatër

Bujar Kapexhiu (Lindur më 22 mars 1944 në Tiranë) është regjisor, skenarist dhe aktor i mirënjohur shqiptar. Kapexhiu studioi për aktor në shkollën e lartë pranë Teatrit Kombëtar, si edhe kursin e lartë pasuniversitar, për regjisor po aty. Më 1968 filloi punë si regjisor në Teatrin e Estradës së Tiranës, ku shkroi shumë skeçe, parodi, kuplete, si edhe u mor me karikaturë për organet e shtypit. Pas një periudhe 2 vjeçare largimi nga Tirana, për shkak të "shfaqjeve liberale dhe moderniste", në Festivalin e 11 të Këngës në RTSH, ku ishte autor teksti dhe konferencier, u rikthye më 1975, si regjisor dhe piktor në sektorin e sapo ngritur të filmit vizatimor pranë Kinostudios "Shqipëria e re". Filmi "Shkarravinat" (1977), ku Kapexhiu krijoi vizatimet, skenarin dhe regjinë, u vlerësua me çmimin e Parë të Festivalit të III-të të filmit Ballkanik të organizuar në Stamboll,Turqi,1979; me Kupën e Festivalit të III të Filmit Shqiptar, 21-28 prill 1979, si dhe me çmim në Napoli të Italisë në 1984. Deri në vitin 1985 xhiroi rreth 20 filma vizatimorë, në shumicën e të cilëve është skenarist, ose bashkëskenarist, regjisor dhe piktor; mes tyre spikat edhe “Pipiruku”, personazhi i dashur për fëmijët, i ndërtuar prej tij. "Pipiruku pret 2 miq", u vlerësua me çmim të dytë, në Festivalin e VI të filmit dokumentar e vizatimor. Pas vitit '85, iu përkushtua zhanrit të kinokomedisë, duke u shquar për individualitetin e spikatur. Në një kohë mjaft të shkurtër, xhiroi katër filma artistikë: "Dy herë mat", 1986, "Tela për violinë", 1987, "Stolat në park", 1988, "Edhe ashtu, edhe kështu", 1989.
Izaura Ndoj
Koha Jone
















Comments

Popular posts from this blog

PROTAGORA: Njeriu është masë e të gjitha gjërave

Kush është Frederik Shopen

OGUST KONTI: Për të krijuar shoqërinë e re çdo fantazi e vjetër duhej të lihej mënjanë, qoftë kjo e Zotit opo e dogmave metafizike, për barazinë apo sovranitetin e popujve