Fridrih Niçe, ky gjeni sa i urryer aq dhe i keqkuptuar
Nga Albert Vataj
Mendimi filozofik, bota e artit sot më 15
tetor kremtijnë ditëlindjen e Fridrih Niçe, gjermanit që guxoi si askush dhe
triumfoi mbi gjithçka, atij që lindi mbinjeriun dhe përqafoi amshimin me afshin
e stuhisë. Është një nga filozofët më të shquar gjermanë me origjinë Polak i
shekullit të XIX. Aim biri i një pastori protestant, mbamendet si një kritik i
ashpër i Krishtërimit dhe religjonit në përgjithësi. Qëndrimet ndaj idealizmit
gjerman, feminizmit dhe modernizmit në përgjithësi e zhvendosën atë një një terren
armiqësor. Ai konsiderohet si një mjeshtër i vërtetë i aforizmave filozofike.
Ai është urryer, adhuruar, keqinterpretuar dhe ndoshta mbetet edhe sot e kësaj
dite filozofi më i vështirë për t'u kuptuar. Plot 171 vite më parë ai erdhi në
jetë nga Carl Ludwig Nietzsche një baba pastor dhe ish-mësues dhe Franziska
OEHLER. Ai ishte fëmija i parë i çiftit që do të pasohej nga dy fëmijë të
tjerë: një vajzë, Elisabeth Förster-Niçe, e lindur më 1846, dhe djali i dytë,
Ludëig Jozefi, i lindur në vitin 1848.
Ai u rrit në gjirin e një familjeje
protestante. Babai do ta linte kur Fridrih do të ishte vetëm 4 vjeç, pasi
vuante nga një sëmundje mendore. Së bashku me të ëmën dhe të motrën, Elizabeth,
ai u transferua në Naumburg ku do të jetonte për tetë vite me radhë. Friedrich
ishte një adoleshent tepër kurioz, një nxënës i shkëlqyer dhe në momentin e
përballjes me besimin fetar, nisi të anonte nga ateizmi. Ai studioi filozofi në
Universitetin e Lajpcigut ku do të njihej me veprat e Shopenhaurit, të cilat do
të përbënin pikënisjen e frymëzimit të tij filozofik.
Në vitin 1865, në moshën 24 vjeçare, Nietzsche
emërohet profesor në Universitetin e Bazelit dhe merr nënshtetësinë zviceriane.
Një vit më parë, ai ishte njohur me kompozitorin Richard Wagner, me të cilin do
të kishte një miqësi të gjatë, por kjo nuk e ndaloi ta kritikonte si
përfaqësues të kulturës më dekadente në botë, asaj gjermane. Në këtë periudhë
studion filozofinë antike greke, ne veçanti veprat e filozofëve para-sokratikë,
Heraklitit dhe Empedokles. Dhe kështu bota e mendimit filozofik gradualisht do
t'i bënte vend një vullneti të kurajshëm. Në vitin 1870 Nietzsche shërbeu si
asistent mjekësor në Luftën Franko-Prusiane ku njohu nga afër traumat dhe
mjerimin njerëzor, ku për më tepër u sëmur edhe vetë nga dizanteria dhe
difteria. Pasojat e këtyre sëmundjeve do ta përndiqnin përgjatë gjithë jetës.
Pas rikthimit në Bazel, në vend që të pushonte, nisi të shkruajë pambarimisht,
duke shfrytëzuar në maksimum fuqinë e tij mendore. Në vitin 1872 publikoi
veprën e tij të parë të famshme Lindja e tragjedisë. Në vitin 1879 braktisi
jetën akademike për shkak të problemeve shëndetësore dhe në dekadën në vazhdim
e kaloi kohën në Venecia, Torino dhe Nisë, vende me të cilat ai u afeksionua
marrëzisht.
Tre vite më vonë, bie në dashuri me Lou fon
Salome, por kjo e fundit e refuzoi kërkesën e tij për martesë. Po në vitin 1882
Nietzsche nis të shkruajë kryeveprën e tij "Kështu foli Zarathustra, e
cila publikohet 3 vite më vonë.
Fridrih Niçe me filozofinë e tij ngufat me
dëshmu në kryeradhën e agut të një britme apokaliptike, yshtun prej trajtimesh
të artit të Greqisë Antike. Gjithë kjo, në disfavor të klasicizmit të
dëriasokohshëm, të cilin e vështronte si një afirmim të vizionit të arsyeshëm
dhe rrjedhimisht përfaqësues të dekadencës. Në veçanti tragjedia greke është
interpretuar si një shprehje e impulsit jetësor, apo siç shprehet Niçe e
"momentit dionisiak". Niçe u lëshua mbi kohën e vet, me furinë e një
shterngate të majisur nga bruztia e kahershme. U vërsul plot tërbim e tërsëllimë
mbi vlerat morale të shoqërisë dhe altruizmin, të cilat, sipas tij mohojnë vetë
jetën. Ai guxoi se kjo përkujdesje e ngas vrullin dhe energjinë përnga një
ndrydhje vetësakrifikuese. Vrasi misionin sublim, me të cilin qënja humane ka
ardhur prej zanafillës e derimtashme, në të jetuarin e vet. Ai nuk e kupton
ekzistencën në një rrjedhë që ecën heshtur dhe paqësisht. Ky vërshim tinzar e
tërbon, e ngre pupthi, e ligshton, e zhvesh nga armatura e randë e luftave dhe
përpjekjeve titane për t'u ndeshur, për të dëshmuar, për të mëtuar misionin e
vet, atë të Sizifit. Ky njeri, kjo krijesë inferiore, të cilës ai i shpalli
luftë dhe bëri çmos ta denigronte gjenetikisht, kërkon të përfitojë nga e
tashmja, nga gjithseçka e një çasti që iken pa kthim. Jeta është një kacafytje
dhëmb për dhëmb, në gjithçka dhe për gjithçka, me dhimbje e piskama, me triumfe
dhe adrenalinë. Ndryshe, me jetën.
Sipas tij njeriu duhet të përjetojë dhimbjen
të pjesë e tij e energjisë, pasi "ajo çfarë nuk të vret, ajo të bën më të
fuqishëm". Koncepti i njohur i Niçe "vullneti për fuqi", luan
një rol kryesor në filozofinë e tij, duke u shprehur se "është esenca e
ekzistencës njerëzore, sikur t'i thuash jetes po!", pra afirmimi i saj.
Sipas tij, koncepti "fuqia e vullnetit" lejon tejkalimin e njeriut,
jo eliminimin e tij, pra braktisjen e idhujve dekadentë dhe shpresës për një
jetë në botën e pasvdekjes dhe pranimin e jetës ashtu siç është ajo.
Ky titan i mendimit njerëzor, kjo ngrehinë e
bëshme që fillëron agimet e njeriut që predikoi ai, gulmoi dhe mbërriti shumë
larg dhe shumë lart.
"Kështu fliste Zarathustra",
"Njerëzor, tepër njerëzor","Lindja e tragjedisë",
"Filozofët", "Ecce Homo", "Udhëtari dhe hija e
tij", "Shndërrmi i të gjitha vlerave", "Perëndimi i idhujve",
"Përtej së mirës dhe së keqes", "Agu i mëngjesit: Mendime mbi
paragjykimet morale", janë disa nga veprat e këtij filozofi të madh, të
cilat duke ardhur në gjuhën shqipe, jo tash, por që në vitet '30 dëshmojnë një
vullnesë për të përqafuar një nga majat më të mprehta dhe më të garrametshme të
qasjeve njerëzore, përnga predikimi i mbinjeriut, si njeriun bashkëkohor, si
qënjen përfaqësuese dhe përçuesin e një brezi avangard.
Fridrih Niçe është padyshim një prej figurave
më të rëndësishme në historinë e mendimit filozofik. Korpusi i tij rrapëllitës,
i qasjes dhe botkuptimit, u përflak si shkas i një hopi kundër rrymës. Ajo u
kungua si maniera e tij novatore, e të konspektuarit dhe ravijëzuarit të
gjithçkasë dhe në çdo perceptim të mjedisit, nisur nga një pikëpamje e pavarur
nga filozofitë e deriatëhershme. Gjithseqysh ai erdhi me një mision të madh,
dhe iku i përplotësuar dhe diktues i një gjenerate të re, të përpirjes në
shtjellën babëzitëse të filozofisë. Shëndërrimi i të gjitha vlerave është një
prej ideve më domethënëse, të krijuara ndonjëherë. Fridrih Niçe jetoi në një
kohë kur mendimet mbi vlerat dhe virtytet ishin duke pësuar ndryshime të
dukshme. Një erë e re, një kataklizmo, kishte hapur bulshinjt e tij të
pangopur, përpinte dhe përtypte gjithçka në atë dualitet shekujsh. Përzishmëri
dhe shterngatë mendimi, hove tranzicioni dhe kacafytje me të atëhershmen e me
traditën, me myshqet që ndereshin mureve të lagështa të shekullit që ikte dhe
një tjetri, në ag, që vinte. Fridrih Niçe dhe shumë bashkohës të tij, ma kanda
të përmend të madhin e mendimit vjenez, Zigmund Frojd, guxuan dhe hodhën në
flakët që kishin kallur ata, për të djegur myshet dhe boshësinë e një bote që
kërkonte të ringrihej nga hiri.
Një sër antivlerash (duke i konspektuar në
raport me status quo-në, ato ishin vlera në raport me të shkuaren antivlera)
lindtte domosdoshemerisht kërkesa për vlera të reja, e njëherash lindtte
kurajoja e një starti të pashoq, që në kryeherën e vet u vu qëllim
individualiteteve që përfaqësonin atë kohë dhe vetë epokës që po i shqyenin
derën, të kryengritnin një të tashme dhe një të shkuar të mendimit filozofik.
Fridrih Niçe, ndryshe nga tankush tjetër, shpalosi mendimin dhe kushtroi me
botkuptimin e tij, shkoi më larg, shumë larg. Ai i dha jetë një sistemi të tërë
dhe novator vlerash. Një kursi të ri mendimi, tek i cili ai besonte dhe
shpresonte.
Në këtë amfiteatër larushitës, shprehish
mendimi, thellësishë të pamata të vizioneve ardhmëruese dhe eterne, Fridrih
Niçe ka skalitur në memorien e asokohëshme, që gjallon ndër ne sot, një
shprehje të famshme, që u kthe në një psalm të mendimit të tij iluminist.
"Zoti Vdiq..!"
Zoti vdiq. Zoti mbetet i vdekur. Dhe ne e
vramë atë. Si mund të ndihemi në rregull, në vrasës të gjithë vrasësve? Asgjë
s'ishte kaq e moçme dhe e madhe në mbarë botën, dhe tani pikon gjak poshtë
gjurit tonë: Kush do të na e pastroj gjakun? Çfarë uji do përdorim për t'u
larë? Çfarë feste për t'u falur dhe çfarë loje duhet të prodhojmë? Nuk është
kjo, ndoshta, madhësia e një vdekje kaq e madhe për ne? Nuk duhet të bëhemi,
ndoshta, divin thjesht për të qënë të denjë?
Një ligjërim i tillë të gjunjëzon para të
vetmit altar, ai i vetëvetes. I asaj qënjeje që duke qenë e mështjellë e gjitha
nga një masë e madhe mishi, eshtrash e gjithçfarë përbën tërësinë e identitetit
tonë anatomik, ndjehet i burgosur, por dhe i yshtur nga një pasion i fuqishëm
lirie që e vërsul përpara. I ndjellë nga zemërata e vargonjëve dhe e mureve, ai
ngrihet dhe lëshohet si një shtërngatë, duke marrë përpara gjithçka që
derimtash e ka formëzuar si një qëllim përnga hiçi. Ai beson se hiçi është bosh
dhe duke qenë i tillë ai është i frikshëm. Tek perifrazimi se "Në një pikë
tjetër unë jam ende babai im dhe, në një farë mënyre, zgjatim i jetës së tij
pas një vdekjeje të parakohshme". Ne domosdo na duhet të thërrasim copëzat
e hapërdara nëpër ëndrra të vetes sonë dhe t'i ngjitim për t'i dhënë jetë asaj
që na ngucat të besojmë si një të vërtetë e pamëdyshtë. Pra, të pranojmë
njëheraz se jemi, çfarë ishim ADN, pas gjenetik.
Në këtë kujtesë, kumtojmë dhe kungojmë atë që
mëtoi ai si një vlerë, si një yshtje e qëllimshme përnga një forcë e pamatë
vullneti që tejkalon gjithçka dhe mbërrin gjithsekund. Mbinjeriu që ndërzeu ai
110 vite më parë, është njeriu modern, është kjo tërësi metafizike që ngrihet
mbi vetveten, merr hov dhe vërsulet mbi çdo gjë si mbi zjarrin e ferrit, i
bindur se nuk ka flakë që do ta djeg, e t'i vërë fre vërshimit të tij uturitës.
Kjo kreaturë, ky model, ecën përkundër rrjedhës. Gjithnjë provon. Për të nuk ka
humbje. Dhimbja e rrit, i shton forcat, e motivon për të vazhduar rrugën. Nuk
ka mëshirë, padyshim, sepse nuk mund të pranojë as veten, as një botë që hiqet
zvarrë. Për të, kishte një Olimp të qëllimeve tona prej Zeusi.
Comments
Post a Comment