Çarli Çaplin, legjendari i filmit pa zë, antidepresivi i një bote të gremisur në asgjënë e pasluftës
Sot 38 vite më parë, shuhet në moshën 88-vjeçare,
legjendari i filmit pa zë, antidepresivi i një bote të gremisur në asgjënë e
pasluftës, regjisori dhe aktori anglez, Çarli Çaplin (16 prill 1889 - 25
dhjetor 1977) ishte një talent i jashtëzakonshëm, i cili shpenzoi jetën për t'i
bërë njerëzit të qeshin dhe të mendojnë.
Kur bota vuante pasojat e Luftës së Parë
Botërore, shumë njerëz gjetën shpresë në filmat e tij, edhe pse pas komikes së
tyre fshihej një jetë e trishtuar. Në një sondazh mbarëbotëror të drejtuar nga
kritikë të filmit, Çaplini votohet si aktori më i madh i historisë së kinemasë.
"Në çastin që bleni një biletë, ju
papritur ndodheni në një botë tjetër" - shprehej Çaplini. Shfaqja tek ai,
nga zbavitje e rëndomtë shndërrohet në art.
Ai i dha komedisë një frymë të re në një kohë
kur paniku i pasluftës, fashizmi dhe depresioni ishin pjesë e jetës, në Evropë
dhe Amerikë. Ndërsa jeta e tij pas ekranit ishte e tronditur, dhe ndoshta ky ka
qenë shkaku i frymëzimit të thënies së famshme së "Jeta është një tragjedi
kur e sheh me lupë dhe komedi në rrjedhën e saj."
Çarli Çaplin, Mikelanxhelo i kinemasë
A mund te me gjeni nje kineast me jetëgjatë
dhe me fantastik?
Nuk lodhem se pari filmat e tij. Me vjen keq
qe Caplini konsiderohet thjesht "komedian". Po te shikosh ne thellësi
te celuiloidit te tij, dallohet qarte tragjedia dhe shpesh edhe pesimizmi apo
fataliteti.
Shumica e njerëzve besoj se mbajnë mend
Endacakun qe godet me shkelma policet dhe qe ia mbath ne mënyre spektakolare,
apo qe i lajkatohet ne menyre te paturpshme nje femre (qe ndonjëherë është
gruaja e policit)....por sa njerez mbajnë mend Endacakun qe gjendet ne mes te
katër rrugëve (Cirku) apo njeriun e ndershëm qe shoqëria e shndërron ne një
kriminel te pamëshirshëm, nihilist dhe cinik... dhe qe me pas ka edhe kurajën
ta quaje "fajtor"?
Te gjithë mbajnë mend Endacakun
"memec" por sa mbajnë mend Kalveron kur fliste per "Energjinë e
Universit brenda Njeriut" apo kur fliste për turmën:
"Turma është si një përbindësh pa koke,
qe nuk dihet se c`drejtim merr".
Tek një emision për Çarli Çaplinin, nje
regjisor shprehej: "Caplini, mua si spektator, me heq te drejten te qaj
apo te qesh".
Çarli Çaplin është padyshim gjeniu i
tragjikomedisë.
Çarli Çaplini u lind në Londër më 16 prill
1889. Nëna e tij Hannah, nga martesa e parë kishte një djalë, Sidni.
I ati, një alkoolist i thekur, e braktisi
familjen kur Çaplini ishte 1 vjeç. Nëna ka bërë të pamundurën për dy djemtë e
saj.
Ajo e humbi aftësinë e të kënduarit nga një
sëmundje e grykës, dhe më pas, për shkak të varfërisë së tejskajshme, u shtrua
në çmendinë. Djemtë dërgohen në jetimore, ku më pas Sidni largohet për të
ndjekur shkollën e marinës. Për Çaplinin, sëmundja e nënës ishte trishtim dhe
mërzitje e madhe që shpesh ndjehet në krijimtarinë e tij.
Nga njëra anë, filmat e tij janë si të thuash
autobiografikë dhe pasqyrojnë rininë e tij, si në filmin "The Kid"
(Fëmija, 1921) në të cilin ai lufton që fëmija të mos mbyllet në jetimore, ose
në filmin "Modern Times" (Kohët Moderne, 1922) ku ai ndihmon një
vajzë të arratiset nga jetimorja.
I ati që kujdesej për të në kohën që nëna
ishte në spital, e vuri re shpejt talentin e të birit.
Çaplini ishte duartrokitur për lojën e tij që
5 vjeç, kur zëvendësonte në skenë të emën. Dhjetë vjeç, nën drejtimin e të
atit, iu bashkua një trupe teatri për fëmijë dhe filloi të japë shfaqje në të
gjithë vendin.
Gjashtëmbëdhjetë vjeç ishte ndër aktorët më
popullorë në Londër. Një nga adhuruesit e tij, Fred Karno, aktor dhe pionier i
komedisë gaztore e fton në trupën e tij.
Tre vjet më vonë, pas kthimit nga Amerika,
ftohet nga Mack Sennett, themeluesi i studios Keystone në Kaliforni.
Ai mblidhte aktorë nga cirku dhe skena e
teatrit, dhe Çaplinit i ofroi rrogë javore me 150 dollarë për t'iu bashkuar
trupës së tij. I riu kuptoi se stili i komedisë së Senet-it nuk i ngjiste
stilit të tij, kështu që më 1916 vendos të xhirojë filmin e tij, duke krijuar karakterin
e famshëm të Endacakut.
Bashkë me të mëdhenjtë e Hollivudit, D.W.
Grifith, Mary Pickford dhe Douglas Fairbanks, themelon studion "United
Artists".
Atëkohë komedive gazmore të Hollivudit iu
mungonte cilësia, dhe kishte regjisorë që e xhironin filmin brenda ditës. Kurse
filmat e Çaplinit kishin një organizim të detajuar. Njëherë, për një skenë të
vetme, ai harxhoi pesë ditë xhirimi, e cila në film zgjat vetëm disa sekonda.
Skena finale në filmin "City Lights" (Dritat e Qytetit - 1932) cilësohet
si një nga më të bukurat e kinemasë amerikane. E xhiroi 342 herë.
Martesat dhe telashet
Pas karrierës së suksesshme, jeta private e
artistit ishte shumë e vështirë. Martesat me vajza shumë më të reja se ai në
moshë, ia quajtën prirje e cila e kishte origjinën te fëmijëria e trazuar.
Martesa e parë me aktoren Mildred Harris, 12 vjet më e re, përfundoi me divorc
pas dy vjetësh.
Në moshën 35-vjeçare martohet me Lita Grey, 16
vjeç. (Shumë vite më vonë, shkrimtari Vladimir Nabokov, pohoi se romani i tij
"Lolita" ishte frymëzuar nga marrëdhënia e Çaplinit me Litën).
47 vjeç martohet me Paulette Goddard, një
aktore 24-vjeçare. Më në fund martesa e tij e katërt me 17-vjeçaren Ooana
O'Neill, vajza e dramaturgut Eugene O'Neill zgjati deri në fund të jetës së
Çaplinit, më 1977.
Në kohën e periudhës së Makartizmit, në
Amerikë, Çaplini dyshohej si përkrahës i komunizmit sidomos për komedinë e tij
të zezë "Dritat e Skenës" 1952. Vendimi për të ruajtur qytetarinë
angleze u pa me dyshim nga autoritetet dhe FBI e ndiqte për evazion fiskal.
Ndërsa diskutohej dëbimi i tij, autoritetet
amerikane e ndaluan të hyjë në Amerikë kur ishte duke u kthyer nga pushimet me
familjen. Më në fund vendoset në Zvicër ku xhiron dy filma dhe shkruan
autobiografinë.
Më 1972 i jepet Çmimi Oscar për karrierën, dhe
autoritetet i japin leje speciale për të hyrë në Amerikë. Ceremonia e Oscarit
do të mbetet e paharruar për pjesëmarrësit që këndonin me përulje temën e
këngës së filmit "Kohët Moderne".
Mbreti i filmit pa zë
Mjeshtër i tragjikomedisë. Duke luajtur të
nëpërkëmburin dhe të braktisurin, ai e bëri spektatorin të qeshë duke kritikuar
ndërkaq shoqërinë. Si aktor dhe regjisor, askush si ai nuk e ka mbërthyer
dhimbjen e shoqërisë. Kur 24-vjeçar shkonte në Hollivud ai ishte tashmë yll.
Bileta e tij e suksesit ishte
"Endacaku": bastuni, mustaqet, veshja karakter. Në jetëshkrimin e
tij, Çaplini rrëfen së shumica e karaktereve të tij ishin ngjizur gjatë kohës
që zgjidhte garderobën. Pantallona të gjëra, pallto e ngushtë, kapelja bombei,
këpucë të mëdha dhe mustaqet e miut.
Por ai krijoi një karakter krejtësisht
kontradiktor: Endacakun, zotërinë, poetin dhe të braktisurin, i trazuar nga
ëndrrat, i intriguar nga shkenca. Ishte kjo figurë që mbeti maja e karrierës së
tij që vijoi me 35 filma.
Ky perfeksion kontrollonte gjithë procesin e
realizimit të filmit. Kjo mani e Çaplinit për të kontrolluar gjithçka shfaqet
gjatë xhirimit të "The Circus" (Cirku, 1928) i cili i mori dy vjet
kohë vetëm për skenën finale: një hije e gjatë në lindjen e diellit. Grupi i
xhirimit duhej të priste derisa të dilte dielli dhe kamerat të xhironin pa ndalim
derisa mëngjesi të ikte.
Ai donte një skenë ku një karrocë cirku ecte
në vetmi. Qëllimi ishte që t'i shtonte një ndjenjë të hollë komedive të tij.
Çaplini e kishte kuptuar dobësinë e njeriut
përballë natyrës dhe ishte i bindur se humori është e vetmja mënyrë për t'i
bërë ballë asaj. E qeshura, besonte Çaplini, lind prej kontradiktës. Spektatori
shpërthen në të qeshura kur Endacaku e gjen veten herë pas here në situata të
pavolitshme.
Një kapele që fluturon, në vetvetë s'të bën të
qeshësh, por kur sheh të zotin e saj që e ndjek pas, atëhere po.
Çdo komedi e Çaplinit është bazuar në këtë
situatë komike. Kujtoni skenën kur ai është duke shijuar një akullore dhe ajo
shkrin e bie mbi pantallona, pastaj në qafën e një pasanikeje trashaluqe poshtë
ballkonit.
Përvoja e tij e hershme në jetë i pat mësuar
se e qeshura dhe dhimbja janë të lidhura me njëra-tjetrën. Ai thoshte se në
rini, romanin "Oliver Tuist" të Dikensit e mbante poshtë jastëkut.
Kjo tregon se asnjëherë nuk e harroi fëmijërinë e tij të varfër.
Regjisori Jean Cocteau, një nga artistët e
talentuar të shekullit të njëzetë, thoshte se Çaplini e përdor të qeshurën si
gjuhë universale për të gjithë popujt e botës, pavarësisht moshës dhe racës.
Kurse regjisori Haward Hawaks e quante "Don Kishoti i komedisë".
"Ethet e Arit" (Golden Rush, 1925)
është shembull i mirë i kësaj thënieje. Komedia ngërthen zakonin e vjetër të
njeriut në kërkim të arit. Në një skenë Çaplini ha për darkë një këpucë të
vjetër.
Pasi e ka gatuar këpucën me kujdes të madh, e
vendos atë mbi një pjatë në tavolinë. I shijon lidhëset sikur të ishin
makarona, ndërsa sholla i ngjan një filetoje peshku. Moskokëçarës lëpin gozhdët
sikur të ishin halat. Në të vërtetë skena shpreh oreks.
Komedia e Çaplinit ndërron me kohën. Në filmin
"City Lights" ai është endacaku që zë mikeshë një vajzë të verbër
leshverdhë e cila shet lule. Kur mëson së vajza mund ta fitojë shikimin
nëpërmjet operacionit, i kërkon borxh një pasaniku pijanec. Fatkeqësisht e
marrin për hajdut dhe e fusin në burg.
Pas disa vitesh takon sërish vajzën e cila
dikur kish kujtuar se ai ishte njeri i pasur dhe joshës dhe tani, mjeranin që
qëndronte përballë saj nuk po e njeh. I vjen keq për të dhe i fal një kacidhe
dhe një tufë me lule. Kur duart e vajzës e prekin, ajo më në fund e njeh.
Aftësia e Çaplinit për të trajtuar probleme
madhore duken qartë në filmin "The Great Dictator" (Diktatori i Madh,
1940) dhe "Monsieur Verdoux" (Zoti Verdu, 1947). Tek i pari ai luan
njëherësh një berber të pafajshëm hebre dhe Hitlerin.
E çuditshme të përfytyrosh se Çaplini, ndër
njerëzit më të dashur të botës, dhe Adolf Hitler, vrasësi i i njerëzve në masë,
të kenë diçka të përbashkët. Të dy kanë lindur në prill 1889 dhe mbajnë të
njëjtat mustaqe.
Madje disa thonë së Hitleri i kopjoi artistit
mustaqet për t'iu kundërvenë popullaritetit të tij. Në skenën e fundit të
filmit, ai vështron nga kamera dhe i bën apel spektatorit "të luftojë
diktatorin dhe të mos e humbasë besimin".
Jo aq popullor sa dhe filmat e tjerë, për
"Zotin Verdu" Çaplin pohon se është një ndër më të mirët që ai ka
bërë. Zoti Verdu, është vrasës dhe njëkohësisht punonjës banke.
Ai e mbron veten në gjyq duke u shprehur së
"vrasja masive është e përligjur nga bota. Armët janë prodhime për të
kryer vrasje masive, kurse gratë e shkreta janë vrarë në mënyrë shkencore.
Kurse unë jam thjesht një fillestar i vrasjeve masive. Nëse ti vret një njeri
të vetëm, ti je maskara, por nëse vret 1 milion, je hero."
Tek ky film, Çaplini këmbëngul së shoqëria
amerikane e nxiti luftën. Publiku u frikësua prej këtyre mendimeve dhe artisti
u detyrua të largohet nga Amerika dhe të jetojë në azil në Zvicër.
"Dritat e skenës" ishte i fundit dhe
më mbresëlënësi film i Çaplinit. Në atë film ai i kthehet pas karrierës
40-vjeçare si aktor. Aty shprehet se "Jeta mund të jetë e mrekullueshme
nëse ti nuk i frikësohesh asaj.
Gjithçka për të cilën ti ke nevojë është
kuraja dhe imagjinata. Ai mendonte se në jetë ka gjëra më të tmerrshme sesa
vdekja, prandaj prej jetës nuk duhet hequr dorë.
Comments
Post a Comment