AVEROESI: Substrati i përhershëm dhe universal i lëvizjes është materia
Averoesi - emri i plotë arab i të cilit është Abu al Valid
ibn Ahmad ibn Muhammad ibn Rushit - lindi më 1126 në Kordovë-Spanjë. Fëmijërinë
dhe rininë i kaloi në këtë qytet të kalifatit, që ishte atëherë një qendër
shumë e madhe e kulturës arabo-islamike dhe që dallohej për pasurinë e
jashtëzakonshme të bibliotekave të saj të shumta. Babai dhe gjyshi i tij ishin
gjykatës (aadis) me emër në qytet. Averoesi studioi teologjinë islamike,
drejtësi dhe mjekësi, duke u interesuar edhe për matematikën, astronominë dhe
sidomos për filozofinë.
Në moshën tetëmbëdhjetëvjeçare u nis për në Marakesh, ku u
njoh me kalifin almohad Abu Ja qub Jusuf, falë rekomandimit të mjekut vetjak të
kalifit, Ibn Tufavl. Averoesi, me kërkesë të Abu Jusufit, përpiloi komentet e tij
të famshme mbi shkrimet e Aristotelit, duke qenë se kalifi iu lut t'ia bënte më
të kuptueshme veprën e filozofit grek. Më 1169, Averoesi u emërua kadi në
Sevilje, pastaj më 1171 në Kordovë. Më 1182, kalifi e thirri si mjek vetjak në
vend të Ibn Tufavl-it të vdekur në Marakesh; më vonë, ai u emërua
"gjykatësi i madh" në Kordovë.
Averoesi vlerësohej shumë në Oborr nën mbretërimin e
pasardhësit të Abu Jusufit, Jaqub al-Mansur, deri kur ky i fundit, me nxitjen e
besimtarëve të devotshëm, i ndaloi më 1195 shkrimet e tij, si fyerje ndaj
Zotit. Filozofi u detyrua të migronte në Luecena, pranë Kordovës. Shkrimet e
tij u dogjën publikisht, së bashku me libra të tjerë të logjikës dhe të
filozofisë. Kundërshtarët e tij fetarë shihnin në këto punime rrezikun e lartësimit
të arsyes, pra përbuzjen e ligjit fetar dhe të Zbilomit. Megjithatë, më 1197
Jaqub al-Mansuri e thirri Averoesin në Marakesh, ku do të vdiste pak më vonë,
më 11 dhjetor 1198. Komentet mbi Aristotein, të përkthyera me shpejtësi në
latinisht pas vdekjes së tij, patën një ndikim të madh në zhvillimin e mendimit
të krishterë dhe hebre. Ky ndikim i filozofisë së Averoesit nuk u kufizua vetëm
në Mesjetë, por u shtri deri në Rilindje.
Përkthime të shumta - në latinisht, por edhe në hebraisht -
dëshmojnë për një interesim të vazhdueshëm për mendimin e tij në shekujt që
pasuan. Krahas komenteve mbi Aristotelin, puna më e rëndësishme e Averoesit
ishte lufta kundër teologut persian Al-Ghazali; kritikës së tij të filozofisë,
të shprehur kryesisht te Tahafut al-falasifa (Destructio philosophorum),
Averoesi iu përgjigj nëpërmjet veprës Tahafut al-tahafut (Destructio
destructionis). Averoesi përpiloi edhe shumë shkrime juridike, teologjike dhe
mjekësore, mes të cilave edhe një doracak të madh të mjekësisë.
Krahas filozofsë arabo-islamike, shohim të lindë gjithashtu
- sidomos në Spanjë - një filozofi hebreje, që shprehej në hebraisht. Duke u
dalluar nga mistika kabale, e ndikuar nga neoplatonizmi, ajo u kthye gjithashtu
drejt mendimit të Aristotelit. Maimonidi (Moshe ben Majmon, 1135-1204),
bashkëkohës i Averoesit dhe banues si ai në Kordovë, shprehte pikëpamje të
krahasueshme me ato të Avicenës, duke u kujdesur të shmangte çdo konflikt midis
fesë dhe filozofsë. Gersonidi (Levi ben Gershon, viti 1288 - rreth vitit 1344),
hebre nga Langëduku, shtjelloi një aristotelizëm më rrënjësor, të ngjashëm me
atë të Averoesit. Bashkësitë hebreje të Spanjës myslimane, duke qenë në lidhje
të ngushtë me ato të Spanjës së krishterë dhe të jugut të Francës, ndikuan
gjerësisht në përhapjen e shkencës arabo-islamike në Europën e krishterë.
Filozofi Abu Bakr Muhammad Ibn Tufail (skekulli XII), vezir
dhe mjek i kalifit, Abu Jusuf dhe mësues i Averoesit, kishte shprehur konceptin
e fesë së natyrshme në një roman alegorik të titulluar "I gjalli, bir i
Syçelurit" (domethënë i Zotit). Romani është historia simbolike e një
fëmije që rritet vetëm në një ishull të shkretë, dhe që arrin te feja e
natyrshme nëpërmjet ushtrimit të pastër të vëzhgimit dhe të mendimit. Kur i
Gjalli arrin mes njerëzve, vëren me një zhgënjim të pa matë deri në ç'pikë
ishte trashanik mendimi fetar i masës. Romani i Ibn Tufajlit njohu një sukses
të madh në Europë, në shekullin XVII dhe sidomos në Shekullin e Dritave,
atëherë kur ideja e "fesë së natyrshme" u bë shumë popullore.
Kulmi i filozofise dhe i shkencës europiane, me skolastikën
e lartë të Mesjetës (faza e dytë e shkollës), i detyrohet - mes të tjerash -
rizbulimit të aristotelizmit, si në metodën e mendimit, po ashtu edhe në
zgjerimin e horizontit të njohjeve. Megjithatë, mësuesit e skolastikës u detyrohen
filozofëve dhe dijetarëve arabo-mvslimanë për gjithçka që mësuan përsëri mbi
Aristotelin, por veçanërisht i detyrohen Averroesit (Abu al-Valid ibn Rushd),
që jetoi dhe punoi në shekullin XII në Kordovë.
Islami, më shumë se krishterimi në Europë, kishte mbledhur
trashëgiminë e kulturës antike në pjesën e botës së pushtuar nga ushtritë
arabo-islamike. Që prej themelimit të kalifatit të omajadëve në Damask, në
shekullin VII, dijetarët myslimanë ishin hedhur tërë pasion për studimin e
autorëve grekë. Atyre u vinte në ndihmë edhe bashkëpunimi me dijetarët
bizantinë, të tillë si Shën Gjon Damashena (fundi i shekullit VII - rreth vitit
749), një atë i rëndësishëm i Kishës greke, që kryente paralelisht funksione të
dorës së parë në qeverisjen e omajadëve. Ata përkthenin tekstet e filozofëve
grekë në arabisht, gjuhë nga e cila ata kishin marrë drejtpërsëdrejti fjalë të
tilla si falsafa ("filozofi"). Një nga kulmet e para të filozofisë
arabo-myslimane u shënua në kohën e kalifatit abasid, me punimet e mjekut dhe
filozofit persian Avicena (Abu Ali al-Husain ibn Allah ibn Sina, 980-1037).
Avicena njihte jo vetëm logjikën dhe metafizikën, por edhe
shkrimet shkencore të Aristotelit, mbi bazën e të cilave vazhdoi kërkimet
vetjake në shkencat natyrore. Si shumica e filozofëve të Antikitetit të
vonshëm, ai e shihte Aristotelin përmes një ekrani platonik, në mënyrë të tillë
sa u dha pas spekulimeve mistike mbi zhvillimin e botës, duke u nisur nga
përsosja absolute e Hyjnorit dhe mbi dëshirën për të dalë nga bota e për t'u
kthyer në këtë zanafillë hyjnore. Megjithatë, si aristotelas i mirë, ai nuk
dyshonte aspak për realitetin dhe pavarësinë e botës materiale, megjithëse, për
arsye të dogmës së Krijimit, mohonte se Zoti mund të qe një lëndë që bashkonte
formën dhe materien, shpirtin dhe materien. Për këtë, Zoti, shpirti i pastër,
murid të krijonte materien duke u rinisur nga hiçi.
Duke kombinuar në këtë mënyrë metafizikën platonike dhe
aristoteliane për të përkufizuar karakterin e koncepteve të përgjithshme (të
famshmet "konceptet universale"), Avicena arriti të përpunonte një
formulë shumë të baraspeshuar, që shmangu në filozofinë arabo-islamike
"grindjen e koncepteve universale", si ajo që kishte njohur
skolastika perëndimore. Kjo formulë i ngjan asaj që Abelardi do të arrinte
rreth një shekull më vonë: konceptet universale ekzistojnë te Zoti
përjetësisht, si entitete të pastra shpirtërore "para gjësë" (ante
rem). Ato ekzistojnë gjithashtu "te gjëja" ( in re), realisht, por
atëherë janë të pandashme nga nënshtresa e tyre materiale. Konceptet universale
ekzistojnë në njohjen tonë "pas gjësë" (post rem).
Avicena u bë objekt i armiqësisë së ortodoksisë islamike,
sepse feja e tij "filozofike" nuk kishte, me thënë të vërtetën, asnjë
nevojë për një Zbulim përmes gojës së Profetit. Një brez pas Avicenës, persiani
Abu Hamid Muhammad al-Ghazali (1058-1111), që qe ndoshta teologu më i
rëndësishëm i islamit, shkroi një libër të përkthyer në latinisht, nën titullin
domethënës Destructio philosophorum (Inkoherenca e filozofëve). Aty ai dyshon
tërësisht se filozofia mund të njohë diçka jashtë vetvetes: e vërteta ndodhet
vetëm te feja, arsyetimi filozofik mund të vihet në shërbim të fesë së zbuluar.
Averoesi mbajti një qëndrim krejt të kundërt nga ai i
Al-Ghazalit në një vepër të përkthyer gjithashtu në latinisht, me titullin
Destructio destructionis (Inkoherenca e inkoherencës); këtu dhe te vepra tjetër
e tij, Metafizika, i pakënaqur për rivlerësimin e Avicenës, i kthehet përsëri
më qartësisht Aristotelit, të cilin e mburr si pararendësi i diturisë së
kapshme të njeriut, të dërguar nga Providenca. Ai e çliron doktrinën
aristoteliane nga zhelet platonike dhe fetare, me të cilat ishte pispillosur,
duke rivlerësuar në njësinë e tij konceptin e lëndës, që nuk njihte asnjë
përjashtim - madje as para Zotit si "nxitësi i parë" - dhe arriti në
përfundimin se materia është gjithashtu e përjetshme si shpirti.
Nga ana tjetër, individët janë jetëshkurtër dhe kalimtarë,
ashtu si shpirti njerëzor i lidhur me trupin. Nuk ka pavdekësi vetjake; vetëm
shpirti është i pavdekshëm, por ai nuk është vetjak. Megjithatë ai dëshiron
entitete përherë e më shpirtërore. Në kuptimin e një feje thjesht filozofike,
Averoesi thekson çastin e një zhvillimi që i përkiste doktrinës aristoteliane të
entelekie-s: forma, e përmbajtur si farë te materia, arrin një zhvillim përherë
e më të qartë nën efektin e formës më të lartë. Me fjalë të tjera, shfrytëzimi
i botës nga njeriu bën që kjo botë të jetë përherë më e thelluar, më e
përpunuar, më shpirtërore. Dhe njeriu nuk do të vepronte në këtë mënyrë mbi
format më të ulëta, në qoftë se forma më e lartë - domethënë Zoti - nuk do të
kërkonte të njihej si i tillë.
Averroes e konsideronte Aristotelin si më të madhin e të
gjithë filozofëve, duke arritur sa të thoshte se natyra e ka krijuar atë si një
model të përsosmërisë njerëzore. Për këtë arsye, Averroes i strukturoi të
gjitha veprat e tij sipas teksteve dhe ideve të Aristotelit. Në disa pika ai
nuk ishte dakord me Avicennën. Ndërsa Avicenna argumentonte se krijimi është i
përjetshëm dhe i domosdoshëm, Arrevoes mohonte idenë e krijimit duke thënë se
filozofia nuk e njeh një qëndrim të tillë, i cili është thjesht një mësim i
fesë. Averrroes gjithashtu mohonte dallimin midis thelbit dhe ekzistencës, duke
thënë se nuk ka dallim real midis tyre (kjo e çoi Avicenën në dallimin midis
intelektit të mundshëm dhe intelektit aktiv), por kemi vetëm një dallim logjik
për qëllimet e analizës. Më tej, Averroes thoshte se forma e njeriut është
shpirti; por shpirti është një formë materiale dhe jo shpirtërore. Si i tillë,
shpirti material është njësoj i vdekshëm si trupi, kështu që pas vdekjes asgjë
nuk mbijeton. Ajo që i jep njeriut një status të veçantë midis kafshëve është
se, ndryshe nga kafshët më të ulëta, njeriu është i bashkuar nëpërmjet njohjes
me intelektin aktiv. Ndryshe nga Avicenna, i cili thoshte se çdo njeri ka një
intelekt të mundshëm, një fuqi shpirtërore unike në vetvete, ndërsa për të
gjithë njerëzit ekziston një inteligjencë aktive e njëjtë, Averroes mohonte atë
që njerëzit kanë intelekt të shkëputur të mundshëm. Kështu ai e përjashtonte
lokalizimin e njohjes njerëzore tek intelekti aktiv universal dhe mohonte
doktrinën e pavdekësisë. Nuk është për t'u çuditur që mendimtarët kristianë
mendonin se mësimet e tij ishin mohim i fesë. Megjithatë, ndikimi i tij ishte
aq i madh, sa Akuini vazhdimisht i referohet veprave të tij. Më tej, Averroes
kishte pak respekt për teologjinë dhe u ndal shumë në dallimin e filozofisë me
teologjinë; e besimit me arsyen.
Filozofia dhe teologjia, thotë Averroes, kanë secila nga një
funksion, sepse ato respektivisht u shërbejnë llojeve të ndryshëm të njerëzve.
Ai dallonte tre grupe njerëzish. (1) Shumica e njerëzve jetojnë mbi bazën e
imagjinatës dhe jo mbi bazën e arsyes. Ata qëndrojnë të virtytshëm nga frika që
ju komunikojnë predikuesit elokuentë. Filozofët, përkundrazi nuk kanë nevojë
për kërcënim, sepse ata motivohen nga dijet e tyre. Megjithse feja dhe
filozofia, në përgjithësi punojnë për të njëjtin qëllim, ato transmetojnë
përmbajtje të ndryshme dhe, në këtë kuptim, të vërteta të ndryshme. Këto të
vërteta nuk është e domosdoshme që të kundërshtojnë njëra-tjetrën. Ato thjesht
janë lloje të ndryshme. Kështu grupi i parë përbëhet nga ata të cilët drejtohen
më shumë nga format dramatike të mendimit sesa nga arsyeja. (2) Grupi i dytë
është grupi i teologëve, i cili ndryshon nga grupi i parë vetëm se përpiqen të
sigurojnë një mbështetje intelektuale si justifikim për të njëjtat besime
fetare. Duke pasur paragjykime, ata mendojnë duke u mbështetur në pohime të
pandryshueshme, kështu që nuk mund të arrijnë të vërtetën, megjithëse kanë disa
nocione për fuqinë e arsyes. (3) Grupi i tretë dhe superior përbëhet nga
filozofët, të cilët janë një minoritet i vogël. Ata janë të aftë të vlerësojnë
të vërtetën, të cilën janë duke e kërkuar personat fetarë dhe teologët
racionalë, por ata nuk shikojnë ndonjë arsye që të përpiqen ta gjejnë këtë të
vërtetë nëpërmjet perspektivës së pashmangshme dhe indirekte të fesë. Filozofët
e njohin të vërtetën direkt. Averroes mendonte se besimet fetare kanë një
funksion shoqëror, sepse ata i bëjnë të vërtetat filozofike të pranueshme për
mendjet që nuk janë të afta për mendimin filozofik. Megjithatë, ai mendonte se
teologët, në krahasim me masën, duhet të dinë më mirë, se zbatimi i fuqisë së
arsyes së sofistikuar mbi një çështje si feja, kjo është nga natyra një
shmangie, megjithëse jo në një kontraditë të domosdoshme nga arsyeja.
JETËSHKRIMET – KURESHTI NGA JETA E AVEROESIT
* Averoesi e plotësoi punën e filluar nga Avicena: bëri
përsëri të kapshme, për intelektualët e Mesjetës, shkencën antike të
Aristotelit. Për këtë duhej të tregonte se mendimi antik nuk ishte në
kundërshtim me konceptet e islamit dhe të krishterimit mesjetar, por se ishte
shprehje e një feje "të natyrshme".
* Averoesi përveç filozofisë studioi edhe teologjinë,
shkencat juridike dhe medicinën. Është një nga komentatorët më të shquar të
Aristotelit («Aristoteli e shpjegoi natyrën kurse Averoesi - Aristotelin»).
Ndonëse konsiderohej vetëm nxënës i Aristotelit, të cilit nuk i nevojiten
kurrfarë korrigjimesh por mbrojtja nga interpretimet e ndryshme
disproporcionale, prapëseprapë e interpretoi vetë në mënyrë origjinale duke
theksuar orientimin materialist.Bota materiale nuk ka as fillim as mbarim në
kohë, mirëpo nga aspekti i kohës është e kufizuar. Lëvizja është e përhershme
dhe e pandërprerë, gjithmonë e shkaktuar nga lëvizja e mëparshme. Ndërkaq,
lëvizjes i nevojitet substrati, kurse Averoesi konsideron se ky substrat i
përhershëm dhe universal i lëvizjes është materia. Materia e parë as nuk është
krijuar as nuk zhduket.
* Lidhur me çështjen e raportit ndërmjet shkencës dhe
teologjisë, Averoesi është një nga themeluesit e mësimit mbi të vërtetën e
dyfishtë, qëllimi i së cilës është emancipimi i caktuar i shkencës, dhënia e
autonomisë dhe e lirisë së caktuar shkencave nga tutorizmi i doktrinës
teologjike. Doktrinën e tij e kritikoi ashpër Universiteti i Parisit në vitin
1240 dhe papa Leoni (1519). Përveç komentimeve të mëdha dhe origjinale për
veprat e Aristotelit, është i njohur edhe shqyrtimi Kulyat, i cili konsiderohej
për një kohë të gjatë si shembull klasik në medicinë.
* Njeriu që mendon dhe që kërkon - filozofi - luan një rol
krejt të veçantë në botë. Ai qëndron mbi masën që arrin tek e vërteta vetëm përmes
shëmbëlltyrave të thjeshta të fesë popullore; kjo e vërtetë nuk është e rreme,
por e paplotë. Kështu, në të njëjtën kohë, feja filozofike është një fe e
natyrshme.
Në Oborrin e kalifit të Kordovës, Averoesi kishte një vend
kryesor si mjek, jurist dhe filozof. Por ai ishte larguar pak si tepër nga
ortodoksia islamike dhe u detyrua të mërgonte shumë herë, për t'u shpëtuar
kërcnimeve dhe intrigave të fanatikëve; ai vdiq më 1198, në Marakesh.
Comments
Post a Comment