BOECI: Sa e mjerueshme është lumturia që bazohet në gjërat e vdekshme
Një nga figurat më të shquara në Mesjetën e hershme ishte
Anicius Manlius Severinus Boecis (rreth. 480-524) i Romës dhe i Pavies së
Italisë. Ai u rrit në mbretërinë e Teodorikut si një i krishterë. Që në moshë
të herët , ai u dërgua në Athinë, ku mësoi gjuhën greke dhe
aristotelizmin,neoplatonizmin dhe stoicizmin. Më vonë, në vitin 510, ai u
caktua në postin e konsullit të oborrit mbretëror të Teodorikut, ku u rrethua
me nderime.
Në kundërshtim me famën e tij të madhe dhe statusin e shquar
politik, ai u akuzua për tradhëti të lartë, ju hoqën nderimet, u burgos për një
kohë të gjatë dhe në vitin 524 u ekzekutua. Gjatë burgimit të tij në Pavia, ai
shkroi veprën e tij të famshme Konsolidimi i Filozofisë, një libër ky që
qarkulloi gjerësisht gjatë mesjetës dhe kishte një ndikim kaq, të madhe sa
Chaucer e përktheu atë dhe modeloi disa nga Përrallat e Konterberit, sipas
përmbajtjes së librit të Boecit. Në faqet e para të librit të tij, Boeci jep një
përshkrim alegorik të filozofisë, i cili akoma mund të shihet i gdhëndur në
fasadat e shumë katedraleve në Evropë. Ajo, që e shtynte atë ta shikonte
filozofinë me këto terma alegorike ishtë përpjekja për të kapërcyer melankolinë
e tij, duke shkruar poezi në kohën kur ishte i brengosur. Në këtë pikë, ai u
mahnit nga një vizion i ri i filozofisë, të cilin ai e dha me një forcë
imagjinative të konsiderueshme. Filozofia erdhi tek ai si një grua e re me sy
aq të mprehtë, sikur të sygjeronte se filozofia ka fuqi më të lartë, se sa
natyra njerëzore. Ajo jepte përshtypjen, se nuk kishte një moshë të caktuar,
duke treguar se filozofia është e pashtershme. Në mantelin e saj dukej shkronja
greke 0, duke simbolizuar filozofinë praktike dhe theta (Φ), që simbolizonte
filozofinë teorike dhe një shkallë midis tyre, që tregonte ngjitjen në shkallët
e urtësisë. Boeci u ngushëllua nga filozofia, kur ai zbuloi tek ajo, se asnjë e
mirë dhe kënaqësi tokësore nuk mundi t'i jepte atij lumturinë e vërtetë, se
njeriu duhet të drejtohet tek e Mira Supreme, ku të udhëheqë filozofia. Përveç
këtij interpretimi alegorik, Boeci dha një përcoktim më teknik të filozofisë,
duke e quajtuar atë dashuri për urtësi. Fjala urtësi mbart gjithë ngarkesën e
përcaktimit të tij. Për të, urtësi do të thotë një realitet, diçka që ekziston
në vetvete. Urtësia është mendimi jetësor, që krijon të gjitha sendet. Duke
dashuruar urtësinë, njeriu dashuron mendimin dhe shkakun e të gjitha gjërave.
Më në fund, dashuria për urtësi është dashuria për Zotin.
Boeci, u bë kanali më i rëndësishëm, nëpërmjet të cilit
mendimi grek dhe, veçanërisht, disa nga veprat e Aristotelit u transferuan,
gjatë Mesjetës së hershme, në perëndim. Duke qenë një njohës i shkëlqyer i
gjuhës greke, ai në fillim kishte si qëllim të përkthente veprat e Platonit dhe
Aristotelit në latinisht dhe të tregonte se si dallimet në dukje të tyre mund
të harmonizoheshin. Megjithëse ai nuk e realizoi këtë projekt ambicioz, ai
prapë se prapë la një trashëgim të konsiderueshëm të shkrimeve filozofike, ku
përfshiheshin përkthime të disa veprave të Aristotelit, komente mbi këto vepra
dhe disa traktate origjinale. Më tej ai është autor i veprave teologjike të një
rëndësie të veçantë, si edhe i traktateve që kanë të bëjnë me katër artet e
lira: arithmetika, gjeometria, astronomia dhe muzika, të cilave ai ju dha emrin
quadrivium, për t'i dalluar ato nga
tre artet e tjera të lira, trivium,
ku përfshiheshin gramatika, logjika dhe retorika.
Boeci përktheu traktatet logjike të Arisotelit, ku
përfshiheshin Prior, Posterior Analytics,Topics dhe Categories. Komentet e tij
gjenden tek vepra Isagoge e Porfirit, tek vepra Categories Topics e Aristotelt
dhe në veprën De Interpretation. Gjithashu ai shkroi një koment mbi veprën
"Topics" të Ciceronit. Traktatet e tij origjinale kanë të bëjnë me
aspekte të ndryshme të logjikës. Ai, gjithashtu, shkroi mbi matematikën dhe
muzikën dhe veprën e tij të lartëpërmendur "Konsolidimi i
Filozofisë", e cila është një dialog midis tij dhe një personifikimi të
filozofisë, që është në nivelin e Zotit, fatit, lirisë dhe së keqes.
Në traktatet e tij të para, Boeci përshkruan mjaft autor të
ndryshëm, duke na treguar se ai ishte i familjarizuar me Platonin, Aristotelin,
stoikët, Plotinin, Augustinin dhe të tjerë, megjithëse ai shte nën influencën e
Aristotelit. Veprat e tij arritën statusin e veprave të klasikëve dhe u
përdorën më vonë nga filozofët e shquar, duke përfshirë shën Thoma Akuinin, si
udhërrëfyes me autoritet për interpretimin e autorëve të lashtë dhe të
problemeve bazë filozofikë.
Në mënyrë të veçantë, Boeci u bë një interpret i madh i
mendimit të Aristotelit, duke shfaqur me këtë, aftësite e tija të mëdha
filozofike.Në traktatet e para, Boeci, me kujdes të madh përpunoi disa çështje
të tilla të rëndësishme si: prova për ekzistencën e Zotit, problemi i të
përgjithshmëve dhe natyra e qenies, të cilat më vonë do të bëhen qendra të
filozofisë të Akuinit.
Megjithëse shkroi disa vepra teologjike të veqanta, ai u
përpoq të dallonte midis besimit dhe arsyes dhe në veprën e tij
"Konsolidimi i Filozofisë", ai nuk përmend krishtërimin, por më tepër
formulon një teologji natyrore, të bazuar në atë që, vetë arsyeja njerëzore
mund ta provojë. Në të njejtën kohë, ai u muar me problemin e njohjes, duke
pranuar doktrinën e Platonit; të rikujtimit, e cila thoshte se të mësuarit ka
të bëjë me rikujtimin e shpirtit të atyre që ai i ka parë, por i ka harruar.
Boeci, gjithashtu, u largua nga teoria e Aristotelit; e të
përgjithshmëve, duke thënë se ne nuk i abstragojmë të pëgjithshmet nga sendet e
veçanta, se mendja është e aftë t'i mendojë të përgjithshmet "të
shkëputura nga trupat". Në të njejtën kohë, Boeci i dha provat se ishte
një student i shën Augustinit, duke u marrë me disa nga pikëpamjet e tij në
lidhje me të keqen, me shkaqet e shqetësimit njerëzor, me marrëdhënjet midis
lirisë dhe providencës së Zotit dhe me njohjen tonë intuitive të Zotit.
JETËSHKRIMET – KURESHTI NGA JETA E BOECIT
* Boeci ishte patric dhe senator, burrë shteti i mbretit
Teodorik të Gotes Lindore. I akuzuar për pjesëmarrje në komplot që u kurdis për
shkak të përmbysjes së sundimit gotik në Itali, u burgos dhe u dënua me vdekje
pa gjykim.
* Është një nga përfaqësuesit më të rëndësishëm të
neoplatonizmit, dhe shkroi veprën e njohur Ngushëllimi i filozofisë, në kohën
kur në burg priste dënimin. Boeci konsideronte se filozofia gjithmonë e ka
drejtuar kah e mira, por njëkohësisht pohonte se ishte bërë viktimë e
filozofisë, ngase jetonte në kohën kur për të nuk kishte mirëkuptim. Por
megjithatë, filozofia të ofron ngushëllim me vetë faktin se tregon ku gjendet
lumturia: «... sa e mjerueshme është lumturia që bazohet në gjërat e vdekshme.
Ajo as te indiferentët nuk vazhdon pa ndërprerje, kurse të pikëlluarit
megjithatë nuk i gëzon plotësisht. Përse atëherë, njerëz të vdekshëm kërkoni
lumturi të jashtme që gjendet në ju?» (De consolatione philosophiae)
* Boeci ishte eklektik në çështjet themelore
filozofike,përpiqet të pajtojë filozofinë e Platonit dhe të Aristotelit, kurse
në filozofinë e tij, sidomos në etikë («të jetosh në harmoni me natyrën») janë
të dukshme ndikimet e stoikëve. Shkroi një varg librash nga logjika dhe
kontribuoi për zhvillimin e terminologjisë filozofike. Duke hedhur poshtë
dogmatikën e krishterë, Boeci e kundërshtoi filozofinë e cila «sjell dritë» dhe
në këtë drejtim është një nga përfaqësuesit e fundit të kulturës së lirë antike
në shoqërinë romake. Kisha katolike, pavarësisht nga injorimi i krishterimit
dhe i lavdërimit të antikës, e shpalli martir të krishterë.
* Ajo, që Boeci i dha Mesjetës së hershme në formën e
përkthimeve, komenteve dhe traktateve origjinale, e bënë atë të krahasuehëm me
Aristotelin dhe Augustinin. Rëndësia e tij kryesore qëndron në mësimet e tij
gjatë kësaj periudhe; të bazave të mendimit aristotelian dhe në formulimin e
përcaktimeve dhe temave bazë filozofike, që do të bëheshin më vonë, çelsat e
aktivitetit intelektual në perëndim.
Comments
Post a Comment