“Talianka” i Gashit, roman modern me teknika postmoderne
“Talianka” është
romani i parë i Agron Y. Gashit (1977), autor që deri më tani njihet me shkrime
kritike dhe në radhë të parë me studimin “Autopoetika”, në të cilin kërkohen
format autobiografike shqipe, si një lloj poetike autobiografike.
Te kjo vepër Gashi ka analizuar vepra të zhanrit të
autobiografisë dhe vepra të farës së letërsisë personale. Ai autobiografinë e
vlerëson një prej zhanreve të rralla në letërsinë shqipe dhe duke konstatuar që
nuk është bërë ndonjë studim përmbledhës dhe i plotë për këtë farë të
literaturës, kritiku i rreket kësaj pune dhe kërkon format autobiografike te
autorë si: De Rada, Konica, Noli e deri te Zef Pllumi.
Ndërsa me romanin “Talianka” Agron Y. Gashi e krijon një
vepër në themel autobiografik, në të cilën autobiografia rrëfehet bashkë me
biografinë e tjerëve. Ai e përdor historinë e tjetrit për ta rrëfyer biografinë
e vet.
Teksti është ndërtuar si një kolazh, nga diskurse të
ndryshme dhe me tekste nga historia tregimtare shqipe dhe ajo e përgjithshme
(si Fishta, Koliqi, Kuteli, M. Ramadani, Pamuku etj), gjë që e bën romanin e
Gashit një vepër eksperimentale, në kuptimin poetik, që bashkon elemente të
narracionit klasik, atij modern dhe postmodern.
Autori në këtë roman e ndërton historinë e një personi dhe
synon që me anë të tij ta përfaqësojë historinë e ambientit, madje historinë e
koncentruar të kombit. Kjo temë pra realizohet duke u fokusuar një njeri-hero
letrar, i cili lidhet me gjërat që i mendon si vlerë dhe jetën e tij e lidh me
ato gjëra. Talianka-pushka, objekti më i çmuar i tij, fuqia vepruese e tij, e
motivon tërë ngjarjen, duke u bërë dëshmitare, mbrojtëse, shkaktare, rrëfimtare
e përvojave jetësore të tij, e personazheve të tjerë, e ngjarjeve që lidhen me
një popull. Talianka-pushka, këtu merr tri kuptime: shpalos një kohë, që nga
lufta e dytë botërore e deri në luftën e fundit, shpalos ngjarje, shpalos
histori dashurie, traditat e të jetuarit.
Në anën tjetër Talianka paraqitet si një mjeti i dashur, me
të cilën personazhi kryesor ndërton lidhjen shpirtërore me të afërt. “Zot, Ti
nalt, e talianka poshtë, çelmani rrugën!” - është fjalia që e tregon më së miri
këtë raport shpirtëror. Gjithashtu nëpërmjet Talinakes, autori projekton idetë
personale, rreth njohjes së situatës së vendit, të kulturës së vendit dhe
jashtë tij.
Pa i ndarë në mënyrë të prerë autori i rrëfen njëkohësisht
dy histori: historinë e Taliankës, armës, dhe historinë e librave, që
personifikojnë dy simbole të një populli e që i bashkon një fat. Njëherësh,
arma dhe libri dalin dy temat themelore rreth të cilave krijohet romani i
Gashit. Ky koncentrim tematik mbështetet te jeta personale e autorit dhe te
jeta e të afërmve të tij. Autori rrëfen me admirim për historinë e pushkës (së
mixhës), bëmave të saj, por rrëfen me dashuri për historinë e librave (të
babait) e njohjes së tij. Këto dy simbole, autori i bën shenja për ta lexuar
historinë e një kombi, e jo për të treguar një fabul konkrete me një vijë
rrëfimtare.
Për t’i dhënë një frymë romanit dhe për ta mbajtur lexuesin
më afër, autori rrëfen edhe histori dashurie, kodet e tyre, rrëfime me të cilat
mbahet një tension i brendshëm i ndodhive.
Tema, botëkuptimet dhe idetë e kësaj vepre nuk janë të
kushtëzuara nga një ngjarje konkrete, por japin një mes shoqëror, duke
analizuar dhe duke paraqitur imtësisht jetën dhe të jetuarin. Autori heton
situatat duke theksuar anën morale të personazheve të tij.
Ideja e historisë së ambientit realizohet në mënyrë të
zgjedhur artistike, përmes formave të kombinuara të rrëfimit. Gjithashtu linjat
e rrëfimeve gjallërohet nga një idiomatikë gjuhësore dhe jetësore mjaft e pasur
e përdorur nga autori. E gjithë kësaj i jep jetë ndërtimi i personazhit
kryesor, krijuar sipas modelit popullor-dukagjinas.
Me romanin “Talianka”, edhe pse me themel autobiografik,
autori ka ndërtuar një botë, në të cilën fiksioni ndërthur ndodhi reale, dhe në
këtë rast realja dhe irrealja bashkëpunojnë në mënyrë të ndërsjellë, për të
dhënë efekte estetike dhe artistike.
“Talianka” është një nga prozat e gjata të rralla të botuara
në Kosovë gjatë viteve të fundit, prandaj edhe vetë botimi mund të merret si
një vlerë.
Zeri
Comments
Post a Comment