Heroi tragjik dhe konfliktinë katër tragjeditë e Shekspirit
Që nga
fillimi kritika për Shekspirin ka qenë në raport sinonimi me kritikën e
heronjve të tij, të cilët domosdoshmërisht paraqiten brenda kontekstit
historik, social, politik dhe të imagjinuar. Heronj të njohur që vijnë në
situata të veçanta. Shekspiri njohu mirë audiencën të cilës i drejtohej me
karakteret e tij të çmuara. Ai solli situata aktuale të asaj kohe, duke i
sprovuar vlerat sociale në të gjitha kontekstet, që në përgjithësi në teatrin
Elizabetian ishin të mirëpritura për audiencën e kohës. Personazhet kryesorë i
pajiste me epitete të heronjve të mëdhenj të cilët tundoheshin nga fati,
fatkeqësia, vendimmarrja e gabuar, si dhe paaftësia për të shmangur veprimet e
tyre të cilat gjithashtu ishin të ndërlidhura me kontekstin social. Situata të
atilla ku personazhet paraqiten të motivuar, të udhëhequr nga ndjenjat dhe që
veprojnë në afekt, e cila i bënë ata të duken herë si heronj të pazëvendësuar,
herë injorantë që nuk arrijnë të kapin situatën në duart e tyre, siç e kemi
Hamletin, hezitimin e tij dhe dilemën e pashpresë ndaj obligimit të madh dhe të
tejçmuar në shoqërinë në të cilën ai i takon, si imazh i përvetesishëm dhe i
nevojshëm. Kjo e bën edhe më të ndjeshëm komunikimin me audiencën që siç duket
për ta, paraqitjet e tilla skenike flasin vetë, një imazh të paqëndrueshëm, një
situatë e brishtë, plot aktivizëm, eufori dhe ndjenja. Ku ngjyrimi artistik dhe
ai përshkrues i japin edhe më shumë kohezion veprimit të tejskajshëm në
aktivitetin letrar të tij, i cili bëhet edhe më i qartësuar në skenë kur
Shekspiri vjen në teatrin Elizabethian me heronjtë tragjikë.
Heronjtë
tragjikë në tragjeditë e Shekspirit janë heronjtë që kanë famë dhe pozitë të
mirë sociale. Nuk janë thjesht heronj të rastit, që papritmas ballafaqohen me
fatin e tyre. Ata janë heronj të përzgjedhur nga Shekspiri për t’i sfiduar me
konflikte të ndryshme siç janë: ambicia për pushtet, urrejtja, tradhtia,
xhelozia dhe vetë fati i tyre. Hamleti si princ i Danimarkës sfidohet nga dilema
e madhe Hamletiane, e cila e vë në sprovë veprimin e tij pa të cilin e tërë
skena do të ishte e papërfunduar. Karakteri i Hamletit, jo vetëm që është një
figurë e tejskajshme, gjithëpërfshirëse, plot ngjyrime artistike, por ai me
gjenialitetin që shpreh fuqinë poetike, rrëfimin modular të ngjarjeve dhe
elokuencën, e përmbushin aspektin kontekstual të përshkrimit që Shekspiri ka
aloduar në katër tragjeditë e tij të famshme “Hamletin”, “Makbetin”, “Othellon”
dhe “Mbretin Lir”.
Avantazhi
kryesor në këto katër tragjedi është doza e rritur e subjektivitetit që
përdoret te personazhet apo heronjtë për të tejkaluar sfidat individuale dhe
ato rituale në kryerjen e veprimeve që dalin të përcaktuara nga konteksti
social dhe rendi shoqëror. Kemi Hamletin, i cili tejkalon të gjitha sfidat për
të ardhur deri te momenti i çmuar, hakmarrja. Zonja Makbet harron çdo gjë që
është e shenjtë për të në fillim, për të çimentuar ndjenjat e saj ambicioze.
Othello nga injoranca e tij zhytet në thellësi të veprimeve duke mos i kontrolluar
ato. Ndërsa Mbreti Lir, pëson nga vendimet e tij të marrë si rezultat i
mosbarazisë atërore gjatë sundimit të tij.
Rrjedha e
konflikteve në tragjeditë e Shekspirit është shkak pasojë. Gjithçka fillon nga
një ide, mendim që ndodhet i ngulitur thellë në mendjen e heronjve të tij. Më
pastaj ajo shfaqet aty-për-aty dhe si rrjedhojë krijohet një ngjarje, e cila
kërkon gjithë vëmendjen e karaktereve tjerë duke u instaluar si pasion tek
shumica. Dhe për të zgjidhur këtë ngjarje, Shekspiri modifikon qëllimin e tij
me pasionet e çastit dhe krijon konfliktin që çon në tragjedi duke e bërë qe
audienca të mbahet gjithë kohën aktive.
Ka dy lloj
konfliktesh tek personazhet e Shekspirit, konfliktet e brendshme dhe të
jashtme, që fillojnë gjatë rrjedhës së ngjarjes dhe më pastaj aty për aty
konkretizohen, bëhen të paqarta dhe të paevokueshme deri në një përfundim të
papritur. Konflikti i brendshëm tek Hamleti paraqitet si rrjedhojë e ndjenjave
të tij, perceptimit, si dhe natyrës se si ai i qaset problemeve. Hezitimi i
tepërt për të besuar në fantazmën e babit të tij, paragjykimet, besëtytnitë, të
gjitha këto e nxjerrin Hamletin të dalë një personazh i heshtur, i panatyrshëm
dhe shumë neglizhent. Kjo dilemë Hamletiane është studiuar me vite si nevojë e
kapjes së pjesëve të përbashkëta dhe të natyrshme të rrjedhës së ngjarjes.
Ndërsa konflikti i jashtëm paraqitet si rrjedhojë e konfliktit të brendshëm, në
formë të ngjarjeve dhe sekuencave tjera që zhvillohen gjatë gjithë kohës.
Hamleti nuk
është thjesht një karakter i atypëratyshëm, Shekspiri e sprovoi artin e tij me
gjithë fuqinë letrare për ta bërë atë një nga karakteret më të ndërtuara dhe më
të ngritura në gjithë letërsinë e botës. Botëkuptimi i tij, elokuenca, fuqia
për të fantazuar, të gjitha këto janë një version i të menduarit Shekspirian, i
llojit të veçantë. Pra, të menduarit Shekspirian është një çështje që duhet të
studiohet dhe të sprovohet mirë para se të fillohet performimi eventual i
ndonjë vepre të këtij autorit. Për më tepër, pa të menduarit Shekspirian, i
gjithë koncepti ynë bie, mbetet i pazbërthyer mirë, që në shumicën e rasteve
audiencën e nxjerr të hutuar, ngase ngjarja ka një kronologji në mes të
konflikteve të brendshme dhe të jashtme. Ndërsa audienca nuk është gjithherë e
gatshme të kapë këtë përftim të natyrshëm të gjithë ngjarjes. Kështu që në
shumicën e rasteve audienca rrallëherë arrin të kuptojë saktësisht një mesazh
të tillë.
http://www.zeri.info
Comments
Post a Comment