Ca ide për të transformuar një Republikë ende oligarkike
Le
Monde, 6 maj 2013
Intervistuar
nga Nicolas Truong
Si
ndodhi që demokracia dhe barazia u bënë akse kryesore të hulumtimeve, hetimeve
dhe shqetësimeve tuaja politike?
Pierre
Rosanvallon: Fillova punë në CFDT (Konfederata
Franceze Demokratike e Punës) sapo mbarova në HEC (shkolla e lartë komerciale),
menjëherë pas 1968. Në atë kohë fillova të lexoj tepër për historinë e lëvizjes
punëtore. Isha lidhur me një botues, Léon Centner, që kishte botuar një
koleksion impresionues të qindra pamfletëve mbi ndërtimin e lëvizjes punëtore,
të titulluar Revolucionet e shek. XIX në 48 volume. I kisha blerë të
gjitha në CFDT dhe isha zhytur në to. E kuptoja që në atë kohë se s’mund t’i kuptonim
problemet që na shtronte e tashmja – projekti i vetëadministrimit ishte kryesor
në atë kohë – e aq më pak mundeshim të kishim largpashmëri të problemeve. Nga
ana tjetër doja të kuptoja fenomenet e entropisë demokratike. Të dija përse
strukturat e funksionimit kolektiv nuk ecnin aq mirë sa ç’pritej. Të gjitha
këto pyetje mbi organizimin e jetës demokratike, ndërtuan repertorin e parë të
studimeve të mia.
Së
dyti e kam vendosur theksin mbi tipin e konflikteve sociale të fillim-viteve
’70, konflikte që vizatuan një peisazh të ri sa i përket kërkesave, dhe që
ftojnë për t’i riformuluar termat e emancipimit individual e social. Në veprën
time të parë “Hierarkia e pagave dhe lufta e klasave”, i publikuar nën një
pseudonim, jam interesuar, përshembull, për dallimet e pranueshme në punë. Cila
ishte diferenca maksimale e pagës që tolerohet midis një punëtori dhe drejtorit
të tij? Si duhej përcaktuar paga minimale? Dhe këtyre pyetjeve iu shtuan ato
mbi institucionet e solidaritetit, të kuptimit të kushteve në të cilat ato
filluan të delegjitimoheshin në mes të viteve 1970. Këto tri shtylla të punës
sime u ndërtuan duke u nisur nga pyetjet që lindën prej eksperiencës sime
sindikale, si dhe nga leximet mbi historinë e lëvizjes punëtore. Gjithashtu,
edhe prej udhëtimeve që kam bërë për të studiuar kibutzet [formë
kooperative në Izrael], apo ndërmarrjet që vetëadministroheshin në Jugosllavi.
Jacques
Rancière: Në 1968, pamë të rishtroheshin
pyetje të cilat i mendonim të zgjidhura: ç’ do të thotë lëvizje punëtore, luftë
klasash etj. Për t’i matur këto, iu futa një kërkimi arkeologjik që shkon gjer
në vitet 1830-1840. U vetëdijësova mbi rolin thelbësor të pohimit demokratik në
historinë punëtore, larg nga kritika marksiste, sipas së cilës demokracia nuk
ishte veç një maskë për shfrytëzimin. Ishte koha kur i gëzoheshim revoltave të
egra. Por ajo që më çuditi nga gjithë ky hulumtim është protokolli punëtor,
mënyra sesi greva ka lindur historikisht si një ndërtim racional i njerëzve që
s’kërkonin vetëm paga edhe kushte më të mira jetese, por që donin gjithashtu të
konsideroheshin njerëz që mund të mendonin, flisnin dhe vendosnin. Kjo ka qenë
një element thelbësor në konceptimin tim për demokracinë, ky pohim punëtor i
kapacitetit për të menduar dhe jo thjesht për të luftuar. Punëtorët pohohen si
pjesëmarrës në një botë të përbashkët; ata çlirohen prej identitetit punëtor i
cili u është imponuar për të fituar një bashkësi të re, një kolektiv të ri
punëtor. Kjo e ka shenjuar konceptimin tim për demokracinë e për emancipimin:
ata që janë në anën tjetër nuk kërkojnë thjesht atë që u takon, por gjithë
aftësitë e tyre si qenie njerëzore, me gjithë implikimet e mundshme. Isha
filozof, por ajo që rezultoi prej librit “Nata e proletarëve” nuk ishte as tezë
filozofie, as historie, dhe as shkencash politike. Ishte një pikëpjekje e
përveçme, që më detyronte të shkëputesha prej modelit akademik të grumbullimit
dhe të trajtimit të informacionit. Tekstet punëtore nuk ishin më një vektor
informacioni mbi konditat e punëtorëve, por një mendim, një akt, që më duhej ta
përhapja e ta ndaja me të tjerët.
Po
a nuk kemi nga një anë intelektualët që mendojnë dhe nga ana tjetër punëtorët e
kuadrot që punojnë. Kjo ndarje dhe ky përfaqësim i roleve dhe funksioneve, a
është ende jetëgjatë?
P.R. Gjatë vitit 1968 në CFDT mund të gjeje një tip militantësh
punëtorë që i ngjanin punëtorëve të viteve 1830 të studiuar nga Jacques
Rancière, persona që lexonin tepër shumë. Atëherë zbulova që ekzistonte një
jetë e vërtetë intelektuale edhe jashtë jetës akademike. Krijimi i La
République des idées [Republikës së ideve] apo La Vie des idées [Jetës
së ideve] vazhdon në logjikën e këtij konstatimi, me objektivin për të
prodhuar edhe qarkulluar një dije shoqërisht të përshtatshme, e cila e lidhet
me eksperiencën.
J.R. Duhet nje gradë e caktuar budallallëku për të luajtur rolin
e intelektualit, do të thotë për të supozuar që ka një kategori njerëzish që
mendojnë ndërsa të tjerët nuk mendojnë. Kjo lidhet me idenë sipas së cilës
njerëzit gjenden të nënshtruar pikërisht meqë nuk e dinë se pse janë të tillë.
Por njerëzit nuk kanë nevojë që t’ua tregojmë se pse dhe si ata janë të
nënshtruar, ata këtë e dinë shumë mirë. Duke punuar mbi historinë e emancipimit
punëtor vërtet që jam vetëdijësuar se problemi i këtyre punëtorëve nuk ishte që
të kuptonin sistemin, por që të dinin se a është e mundur një tjetër botë, e a
ishin ata të zotët ta ndërtonin.
Një
numër i madh intelektualësh na thotë që kapitalizmi që ju keni përshkruar do të
tejkalohet nga shoqëria postindustriale, ku mbi kundërshtimin triumfon konsumi.
A e jepni dhe ju të njëjtën diagnozë?
J.R. Kemi jetur për shumë vite me iluzionin se e kemi kaluar
kapitalizmin industrial, se jemi në një shoqëri post-fordiste ku puna materiale
do të ishte zhdukur dhe bota do të ishte shndërruar në një univers
mikroborgjezësh konsumatorë. Por realiteti i kapitalizmit nuk është ai i një
shoqërie nga e cila do të avullojnë raportet e dominimit. Përkundrazi, gjejmë
forma përjashtimi që mendonim se i përkisnin së shkuarës. Shërbimet shtëpiake,
puna e fëmijëve, e skllevërve: janë pjesë e ekonomisë kapitaliste. Tejkalimi i
kapitalizmit fordist është shkatërrimi i organizuar i procesit të punës,
fabrikimi i një bote ku gjithçka është kurdisur për të ndarë njerëzit, për t’i
larguar, që të evitohen gjithë takimet e tyre, e për rrjedhojë lufta kolektive.
E kjo është gjithashtu një shoqëri që nuk pushojn së qeni e gërryer prej
pabarazive, në kundërshtim me gjithë propogandën për triumfin e barazisë.
P.R. Një epokë e kapitalizmit industrial ka përfunduar në vitet
1970, ajo karakterizohej prej një mënyre të akumulimit të kapitalit dhe
organizmit të prodhimit, që vetvetiu prodhonte klasën punëtore. Ishte një
kapitalizëm ku procedurat dhe format e standardizuara të organizimit e
përvijonin punëtorin. Por është zhvilluar një mënyrë e re prodhimi, që nuk
kënaqet thjesht me shfrytëzimin e forcës anonime të punës. Aty ku kapitalizmi i
ri mobilizon veçoritë e çdo individi, kapitalizmi industrial përdorte
përgjithshmëritë e tyre. Sot, ajo çka prodhon pasurinë nuk është thjesht
shfrytëzimi mekanik. Është gjithashtu vleftësimi i të gjitha formave të të
përveçmes: krijimtarisë, implikimit, përgjegjësisë. Angazhimi, kreativiteti,
autonomia, ja se çfarë e kushtëzon prodhimin modern. Bashkë me format e
padëgjuara më parë të dominimit, rezulton një brez i ri personash që
nënshtrohen. Me procesin e globalizimit shprehet gjithë heterogjeniteti i
formave kapitaliste: pra në shoqëritë tona mbetjet e kapitalizmit fordist,
madje ka me raste edhe forma më arkaike, bashkëjetojnë me një kapitalizëm të
ri, tepër të zhvilluar. Globalizimi nuk ka vetëm funksionin e shumëfishimit të
shkëmbimeve.
A
jemi tashmë pjesë e një Europe post-demokratike, siç shprehet filozofi gjerman
Jürgen Habermas ?
J.R. Sot na imponohet ideja se problemet që ka bota janë bërë
kaq të rëndësishme sa që nuk është më e mundshme që për to t’i besojmë
vendimmarrjes popullore. Marrim si shembull votimin e dytë për Kushtetutën
europiane: presidenti Sarkozy kishte thënë asokohe që bëhej fjale për diçka
tepër serioze e s’mund t’u lihej në dorë francezëve për t’u votuar. S’është
thjesht çështja për një rregull kushtetues, ajo për të cilën luhet është
raporti mes dy inteligjencave kundërshtare. Është një thyerje e
pangjitshme midis dy botëve.
P.R. Kur Jürgen Habermas flet për tendencën e shpërhapjes së
idesë demokratike në format e thjeshta të administrimit dhe të rregullimit, ai
zbeh një dimension thelbësor të krizës së demokracisë moderne. Sot është
zhvilluar ajo që ne e quajmë qeverisje, një formë e “shpërhapjes” së politikës.
Mund të flasim në këtë sens për një depolitizim “teknik” të demokracisë.
Kjo mund të jetë e justifikueshme në disa fusha. Në atë masë që korrespondon,
ndonjëherë me nevojën për një rregullim “objektiv”, që limiton
politizm-konfiskimin partizan. Por problemi është se nuk ka patur ndonjë
lëvizje të kundërt me depolitizimin, ndonjë akt ripolitizimi të mirëfilltë sa i
përket problemeve kryesore të jetës në bashkësi. Jemi dëshmitarë njëkohësisht
të një erozioni të lehtë të modelit demokratik, që gjithnjë e më shumë gjendet
i reduktuar vetëm në momentin elektoral. Problemi është se zgjedhjet, duke u
shenjtëruar, përfundojnë në reduktim të esencës së politikës. Sepse jeta
demokratike presupozon një hapësirë diskutimi për ndërtimin e së përbashkëtës,
në terma rishpërndarjeje, barazie, drejtësie, apo administrimi të diferencave.
Dhe vijon çështja themelore e organizimit të pushtetit qytetar që nuk kufizohet
në organizimin e një delagacioni, por implikon, në një mënyrë aktive dhe
permanente, forma kontrolli, vigjilence dhe vlerësimi.
Cila
është natyra e krizës së demokracisë dhe e depolitizimit që po ndodh sot ?
J.R. Sipas meje nuk ka shpërndarje të politikes, por ka një
konfiskim, një pronësim qendror nga ana e shtetit. Pyetja është: ç’do të
konsiderojmë parësore në vetë idenë e demokracisë? Demokracia, më duket se
është para së gjithash, një praktikë që bën të ekzistojë subjektin popullor si
të tillë, pavarësisht se populli është përfaqësuar në nivel parlamenti dhe
shteti. Demokracia edhe përfaqësimi nuk janë koncepte të lidhura normalisht që
prej origjinës, përkundrazi, ata madje janë plotësisht në kundërshti. Duhet ta
kemi të qartë se “demokracia përfaqësuese” është një kontradiktë termash, pra
s’duhet ta presim rigjenerimin e demokracisë prej procesit elektoral dhe më
veçanërisht nga zgjedhjet për Presidentin e Republikës. Institucioni
presidencial është një institucion i menduar qartazi si kundërdemokratik, i
krijuar ne Francë në vitin 1848 për të përgatitur një kthim te mbretëria dhe i
rikrijuar nga De Gaulle-i për balancuar “kaosin” popullor. Pra, është një
institucion monarkik në kurriz të Republikës.
P.R. Nuk mund të ketë demokraci nëse nuk ka ndarje të formave
të njohjes, informacionit, nëse nuk ka diskutim të gjallë mbi gjithçka që
ndërton një botë të përbashkët. Ringjallja e demokracisë duhet të bëhet sot
objektiv parësor, në kushtet e asaj që unë e quaj kundër-demokraci. Të gjithë
qytetarët nuk mund të ushtrojnë pushtet, por të gjithë mund të jenë vigjilentë
edhe të marrin pjesë në debatin publik.
Kundër-demokracia
nuk është e kundërta e demokrasicë, por ajo që i vihet përballë për përplasje.
Duhet t’i japim fund iluzionit, dëshirës, që mund të krijojmë një mekanizëm të
thjeshtë që do të ishte tërësisht përfaqësues, ku vullnetet e popullit do të
transmetoheshin tërësisht tek ndërlidhës transparentë, duke prodhuar vendimet e
duhura. Ky është vizion idealist! Duhet pra që të ketë kundër-pushtete,
instanca kontrolli, forca rikujtuese e rimarrëse. Nuk është rastësi që në
Greqinë e vjetër zgjidheshin po aq kontrollorë sa edhe qeveritarë. Demokracia
ka entropi në të gjitha pjesët e saj. Dhe që ajo të ecë përpara duhet të bëhet
më e komplikuar e të ndahet përfundimisht nga konceptimi mekanik që në fund të
fundit nuk i shërben .askujt tjetër veçse interesave të klasës politike. Kjo
duhet të ndodhë edhe pse njëkohësisht demokracia është një makinë që prodhon
mosbesim, duke e rritur hendekun midis diskursit dhe realitetit.
Për
rrjedhim, përfaqësim nuk do të thotë vetëm të delegosh por t’i japësh jetë
realiteteve, e të bësh të njohura ekzistencat. Jetët e patreguara mbeten pa
dinjitet. Ekziston një aksion i tërë social që mund të orientohet për të
prodhuar një përfaqësim tjetërsoj, ekziston një jetë sociale autonome që mund
ta organizojmë për të ringjallur diskutimin, debatin politik dhe demokratik.
Socialistët,
që e kanë mbledhur sot thuajse gjithë pushtetin, si janë në raport me krizën e
përfaqësimit?
J.R. Nuk ka krizë të përfaqësimit te ne. Ndërkohë që në
manifestimet madrilene i thoshin kandidatëve “Ju nuk na përqafësoni”, në Francë
pati emocion të madh për zgjedhjet primare brenda Partisë Socialiste, duke
rikthyer iluzionin se zgjedhjet presidenciale janë zemra e gjallë e
demokracisë, edhe pse presidenti, s’është veçse streha e fundit e monarkisë, e
njeriut që e mishëron kolektivitetin brenda personës së vet. Këto
“primaret” e famshme s’janë aspak shënja të “rinovimit të demokracisë”. Nuk ka
demokraci nëse këtë e identifikon vetëm si formë të ndarjes së pushtetit,
organizuar rreth një sistemi parlamentar apo presidencial.
Demokracia
nuk është zgjedhja ndërmjet ofertave, është pushteti për të vepruar. Është
pushteti i kujtdo, i atyre që nuk kanë tituj – pasurie, lindjeje, shkence apo
të tjerë tituj, që i kualifikojnë për të ushtruar pushtetin. Pushteti i shtetit
nuk pushon së reduktuari këtë pushtet. Për këtë arsye është gjithnjë e më shumë
e nevojshme pasja e forcave demokratike autonome që kanë axhendat e tyre
vetjake, që kanë mënyrën e tyre të ekspertizës, të vlerësimit, të kontrollit
për t’i armatosur njerëzit kundër formave aktuale të dominimit. Karl Marx
thoshte që kishte pesëqind vjet që shtetet tona nuk ishin gjë tjetër, veçse
agjentë tregtie të kapitalizmit internacional. Ishte e ekzagjeruar në kohën e
tij, por sot është tepër e vërtetë. Kemi forma të shtetit që janë tërësisht në
shërbim të logjikës kapitaliste. S’ka pse presim që partitë që luajnë lojën
parlamentare të dalin prej kësaj logjike, sepse është pikërisht kjo që i bën të
ekzistojnë dhe janë të paafta të imagjinojnë tjetër gjë. Problemi i demokracisë
është edhe problem imagjinate. Ka patur parti punëtore, komuniste apo social
demokrate që kanë ditur t’i krijojnë kundër-pushtete pushteteve të shoqërisë
kapitaliste, forma ku inteligjenca kolektive ushtrohet intelektualisht,
politikisht dhe ekonomikisht. Këto sot janë zhdukur tërësisht. Ne i akuzojmë
socialistët tanë se janë social-demokratë, por ata janë shumë më poshtë se kaq.
P.R. Problemi është se socializmi francez nuk ka asgjë
social-demokrate në kuptimin autentik që ka termi. S’ka patur atëherë kur duhet
të kishte, e tani është shumë vonë. Social-demokracia nuk është vetëm një
sinonim i reformizmit, është emri që i kanë vënë një projekti historik të
administrimit të përbashkët të shtetit të mirëqenies prej forcave të punës e të
kapitalit, e kjo do të thotë organizim i kompromisit mes klasave. Konkretisht
social-demokracia i vë fre kapitalizmit dhe riekuilibron raportet mes formave
financiare dhe industriale. Ky kompromis mes klasash duhet rishpikur tërësisht
në epokën e globalizimit dhe të kapitalizmit inovativ. Në rendin e mirëfilltë
politik, nuk shoh asnjë program që të bëjë që gjërat të përparojnë vërtet në
këtë drejtim. Ndonjëherë përmbajnë ndonjë reformë të shkëlqyer po këto janë të
kufizuara, si përshembull akumulimi i mandateve (cumul des mandats). Duhet parë
më larg se sa perfeksionimi i makinës elektorale të përfaqësimit.
Një
parti progresiste duhet t’i rikthejë kuptimin demokracisë, duhet të lejojë
lulëzimin e të gjitha formave të kundër-demokracisë, të vëzhgimit, të
kontrollit edhe të vlerësimit qytetar për të cilin po flasim. Duhet t’i japë
jetë shprehjes së shoqërisë dhe mbi të gjitha të vërë në jetë politikën e
barazisë, gjë që mizorisht mungon sot në Europë. Është një lloj i ri socializmi
që duhet shpikur, një socializëm më së pari promovues i idesë demokratike dhe
asaj të barazisë.
Po
si ta rigjenerojmë demokracinë pra? A duhet t’i japim fund akumulimit të
mandateve dhe profesionalizmit të jetës politike?
J.R.
Për ta instauruar demokracinë
në funksionimin e shtetit, duhet rimenduar përfaqësimi, dhe i duhet dhënë fund
mbledhjeve me më të famshmit e me të përzgjedhurit e lokaliteteve, atyre
deputetëve që nuk përfaqësojnë asgjë tjetër veçse interesa partikularë, edhe
pse janë votuar për të mbrojtuar ato të kombit. T’i japësh fund akumulimit të
mandateve është gjë e mirë, por është i gjithë procesi i atribuimit të këtyre
mandateve që duhet rimenduar. I duhet dhënë fund mandateve të përjetshme, madje
mandatet nuk duhet të jenë as të rinovueshëm! Demokracia ka nevojë për një
rotacion shumë më të rëndësishëm në mënyrë që të ketë sa më pak politikanë
profesionistë që të jetë e mundur. Problemi është që reformat e propozuara nuk
mëtojnë ta rimendojnë në mënyrë radikale sistemin përfaqësues. Atëherë po,
gjithçka që e redukton këtë konfiskim të pushtetit është e mirëseardhur, por
përpjekjet për reduktime të tilla janë kaq të vogla, sa që s’mund të presim
gjëra të mëdha.
P.R. Profesionalizmi i politikës është një tendencë globale e
mërzitshme në demokracitë tona. Një pjesë e mirë e të zgjedhurve të së majtës,
gjatë gjithë jetës s’kanë qenë gjë tjetër veçse asistentë në parlament, zyrtarë
të partisë, apo rrogëtarë në UNEF (Unioni Kombëtar i Studentëve Francezë). Po
si ta luftosh këtë punë? Në fakt ne mund të shpresojmë që të zgjedhurit të
rrinë sa më pak kohë nëpër poste, por mendoj që është më efikase të zhvillojmë
forma të reja politike post-përfaqësuese, sesa të kemi qëllim një përfaqësim
perfekt utopik. Problemi nuk është thjesht t’i përgjigjemi difekteve të
institucioneve. Nuk mund t’i zëmë besë vetëm reformave në këtë hapësirë. Një
jetë politike dhe demokratike e pavarur e institucioneve elektorale të
përfaqësimit është thelbësore.
A
duhet t’i rikthehemi zgjedhjes me short?
J.R. Natyrisht që duhet rivënë përzgjedhja me short kudo që të
kemi mundësi. Shorti është një teknikë e drejtë për të zgjedhur njerëzit që
mbartin jo vetëm aftësi specifike, por edhe aftësi të së përbashkëtës. Dhe
duhet rimarrë ideja – për një kohë të gjatë e cilësuar e drejtë edhe normale –
e të vënit në pushtet të njerëzve që nuk kanë dëshirë për pushtet apo interesa
personalë për ta ushtruar atë. Sot, quajmë normale t’ia japim pushtetin atij që
e dëshiron më shumë. Epoka Sarkozy ishte një apotezë në këtë pike! Por duhet të
vendosim pak pasiguri në politikë. Partitë që në princip i grupojnë militantët
meqë ata jepen njësoj pas asaj ideje të përbashkët që mishëron partia, mund të
zgjidhnin shumë mirë me short kandidatët e tyre. Nëse jo, i bie që mendojnë se
s’kanë veçse një bërthamë njerëzish kompetentë, e që të tjerët janë idiotë, por
në këtë rast kjo duhet thënë hapur. S’bëhet fjalë këtu të dublojmë
institucionet elektorale përfaqësuese me institucione pjesëmarrëse. Kjo s’bën
gjë tjetër, veçse krijon një tjetër kategori profesionistësh. I duhet dhënë
përparësi mekanizmave që prodhojnë anonimin e çfarëdoshëm.
P.R. Hedhja në short është një teknikë e drejtë për të zgjedhur
një person çfarëdo, perfekte nëse konsiderojmë që ky cilido është i aftë të
kryejë punën për të cilën është zgjedhur (si shembull, juritë penale). Procesi
zgjedhor është një mekanizëm përzgjedhës që në mënyrë eksplicite aplikon
kritere të zgjedhjes (ekspertizën, kapacitetin për të qeverisur, pozicionimin
politik etj). Pra nuk bëhet fjalë vetëm për të dubluar institucionet elektorale
përfaqësuese me institucione paralele pjesmarrëse. Qëllimi duhet të jetë
të ripolitizohet ajo që është e rëndësishme në procesin zgjedhor, dhe në të
njëjtën kohë t’i jepet përparësi mekanizmave që prodhojnë anonimin e
çfarëdoshëm (në çështjet e diskutimit, kontrollit dhe gjykimit). Paraqitet në
këtë çështje dhe një problem i “rendimentit demokratik”. Ne nuk e vëmë re sot
energjinë e pamasë që duhet të harxhojmë për të arritur ndonjë rezultat brenda
një partie politike, për shkak të rivalitetit midis personave dhe rrymave.
Personalisht, preferoj ta harxhoj ndryshe energjinë time. Mendoj të kontribuoj
së pari për progresin e demokracisë jashtë një partie politike, më shumë se sa
brenda saj. Nëse ka ndodhur një profesionalizim i politikës kjo ka ngjarë edhe
për shkak se për shumë njerëz investimi që lyp një parti politike ka marrë
rëndësi të madhe, dhe sjell përfitime qartësisht në rritje.
Mendoni
që e majta në pushtet ka tendencën të braktisë politikën e barazive, si dhe të
privilegjojë societalen në dëm të sociales?
P.R. Të vësh societalen kundër sociales, s’bën kuptim. Realiteti
është që ka shumë skena të barazisë që mbështjellin të dy dimensionet: skenat e
singularitetit, reciprocitetit dhe të komunalitetit. Nuk është rasti të themi
se ekziston njëra skenë që duhet t’i përthithë të tjerat. Secila përfaqëson një
formë të barazisë, që përkufizohet sipas mënyrës me të cilën e prodhon
njëkohësisht autonominë dhe të përbashkëtën. Sepse barazia është aftësia për të
jetuar si të barabartë, e kjo jo thjesht si një përkufizim aritmetik, mekanik
apo ekonomik i lidhjes sociale. Nëse ideja e barazisë bën regres ndërsa
justifikimi i pabarazisë përparon, kjo nënkupton se betejën e ideve duhet ta
luftojmë pikërisht në këtë fushë. Një pjesë e madhe e krizës së barazisë vjen
nga fakti se pabarazia ka hyrë në kokat e njerëzve. Sidomos përmes teorive të
drejtësisë, që janë përqendruar në çështjen e dallimeve të pranueshme mes
individëve. Në këtë kuadër bëhen të drejta të gjitha pabarazitë që supozohet se
rrjedhin nga angazhimi, nga puna, apo nga virtyti i personave, siç edhe janë të
padrejta të gjitha pabarazitë e trashëguara. Problemi është mbi të gjitha se
realiteti i riprodhimit të pabarazive është thelbësor. E për më tepër këtu
bëhet fjalë për të organizuar një botë të përbashkët, jo thjesht një
mbivendosje individësh.
J.R. Barazia duhet marrë e mirëqenë, s’është një objektiv që
duhet synuar. Pra, ajo që duhet marrë si e para në radhë është njohja e
kapacitetit të njerëzve, që po i quajmë “cilido”, për të ndërtuar një jetë
individuale dhe një jetë të përbashkët. Është kjo e para gjë që përshkon atë që
e quajmë sociale e societale, këtë çështje të mirëbesimit tek një aftësi që e
ndajmë me njëri-tjetrin. Së pari nevojitet të ndërtojmë një botë intelektuale
të përbashkët. Kjo s’mjafton, por gjithçka kalon prej këtej, a kemi ne besim në
kapacitetin e njerëzve për të prodhuar të përbashkëtën vetë? Ekziston një formë
e vendimmarrjes që është parësore në raport me një botë ku pabarazia është
menduar si një strukturë normale e gjërave dhe barazia si një strukturë ideale,
utopike dhe e lajthitur. Është ajo që vihet në lojë dhe në çështjen e martesave
mes homoseksualëve. Gjithë ideja e barazisë sot shfaqet si kundër-natyrë. Kjo
gjë e përshkon çdo çështje, jetojmë në një botë ku organizimi i bashkësisë dhe
klima ideologjike e krijuar në tridhjetë a dyzet vjet kundër-revolucionesh
intelektuale, bëjnë që barazia sot të konsiderohet si një lloj utopie
absolutisht e marrë e atyre njerëzve që do të donin njëfarësoj të bënin të
mundur që një burrë të bëhet grua dhe një grua të bëhet burrë. Kjo është ajo që
luhet përtej çështjes së “martesës për të gjithë”.
Çështja
Cahuzac në disa raste është cilësuar si “krizë e demokracisë”. Si dhe sa e
shpërfaq kjo çështje të keqen që gërryen besimin tonë tek politika?
P.R. Besimi është i lidhur me mundësinë për të shtruar një
hipotezë mbi sjelljen e ardhshme të një personi apo të një grupi. Besimi pra
cënohet nga gjithçka që i thyen, ndërpret zotimet, në formën e premtimeve të
pambajtura: është problem i gjuhës politike në përgjithësi që vihet në
pikëpyetje në këtë rast. Ajo humbet peshë prej çdo shpërfaqjeje të ndonjë loje
të dyfishtë, apo të ndonjë poshtërsie strukturore. Problemi është që besimi
ndërtohet ngadalë, nga grumbullimi i provave, por shkatërrohet shpejt e
brutalisht. Është njëlloj si reputacioni. Për ta zvogëluar mosbesimin duhet
gjetur nocioni i përgjegjësisë politike, gjë që do të thotë ta njohësh faktin e
fajit të përgjithshëm të atyre që kanë në ngarkim rregullimin e sistemit, edhe
pse drejtpërdrejt ata mund të mos jenë “fajtorë”. Në çështjen Cahuzac, për mua
është e qarte që Pierre Moscovici duhet të kishte dhënë dorëheqjen. Sepse
një prej zëvendësministrave të tij është fajtor.
J.R. Është komike kur sheh si “krizë të demokracisë” në faktin
se një oligark përfiton nga funksionet e veta për t’u pasuruar vetë: çiftëzimi
mes pasurisë edhe pushtetit është princip i oligarkisë. Sido qofshin gjërat
çështja Cahuzac s’është veçse një dëmtim anësor i sistemit të simbiozës mes
pushtetit ekonomik dhe pushtetit etatik që na qeveris. Nga kjo pikëpamje, ata
që dëmtojnë më shumë janë politikanët e ndershëm, që ekzekutojnë me duar të
pastra politikën e diktuar prej institucioneve të mëdha financiare.
Masat
e transparencës dhe të luftës kundër konflikteve të interesit, a ju duken në
lartësinë e duhur të asaj që është në lojë?
P.R. Gabohemi nëse e kthejmë transparencën në objektiv dhe në
vlerë në vetvete. Nëse transparenca e institucioneve është e pashmangshme dhe
duhet zhvilluar në mënyrë të pandërprerë, transparenca e personave duhet të
jetë e matur mirë. Konceptimi liberal i botës ngrihet mbi ndarjen e privates
nga publikja. Ta ekspozosh jetën private (pra edhe pasurinë) ka kuptim vetëm
nëse është mjet i nevojshëm për të garantuar në politikë qëllime si drejtësia
(mungesa e konflikteve të interesit), moraliteti (sjellja e personave), apo
dinjiteti i funksioneve publike. Por s’janë vetëm faktet, është e rëndësishme
edhe përshtypja që kanë qytetarët. Pra shpesh duhen dubluar mekanizmat
parandalues për të zvogëluar pandehmat, që janë helm i besimit dhe i
demokracisë, e me të cilat ushqehen populizmat.
J.R. Çështja është të dish se çfarë është në lojë. Nëse është
fjala që t’i rikthejmë besim imazhit të qeverisësit, këto masa mund të çojnë në
një farë efikasiteti. Nëse synimi është që të shkatërrosh autoritetin e fuqive
financiare, kuptohet që përmes këtyre masave s’ka asnjë gjasë që kjo të ndodhë
derisa, sidoqoftë, qeverisësit tanë s’kanë asnjë qëllim që ta bëjnë.
Përktheu:
Dilfirus Vrioni
Comments
Post a Comment