Tre ndalesa paradoksale në veprën e Migjenit
Nga
Valbona Avdullaj
Në
ndërgjegjen time ka dy Milloshë; Milloshi i gjallë i jetës së përditshme që
vepron, gabon dhe Milloshi tjetër, që i vihet përballë atij, e vëren dhe dënon
gabimet e Milloshit real. Te njeriu bahet vazhdimisht një luftë e mbrendshme
për përsosjen shpirtnore”.
Individualiteti krijues i një
shkrimtari, ndonëse është fenomen i papërsëritshëm, nuk duhet të kuptohet si
produkt i një izolimi të plotë. Ndaj, duke besuar edhe faktin që, “nuk mund të
kuptojmë kurrë një vepër arti po nuk kuptuem ma parë vetë artistin.” (Arshi Pipa) do të përpiqemi të futemi në
universin e paqetë të Migjenit, me bindjen se lidhja midis jetës private të
autorit dhe veprës së tij artistike nuk është ajo lidhja shkak-pasojë, ashtu si
midis “sinqeritetit” dhe vlerës estetike nuk ka raporte të ndërsjella.
Formimi teologjik i Migjenit
është një fakt i mirënjohur, jo thjesht si fakt biografik, por edhe sepse
marrëdhënia e tij me religjionin nuk ka qenë i rëndomtë, si ajo e një besimtari
apo e një teologu skeptik, por e një kërkuesi gjithmonë me skeptrin e dyshimit
në dorë. Duam të vëmë në dukje në këtë shkrim që ky qëndrim ka lënë gjurmët e
veta edhe në veprën e tij. Migjeni është një dukuri e vetmuar në mënyrën si i
afrohet fjalës së shenjtë, mënyrë sa maskuese, aq edhe demaskuese të përdorimit
të shenjuesve biblikë. Nuk kemi përmendje të tekstit tjetër si burim referues,
ndërkohë që autori ynë e ndërfut në konstruktin e tekstit të ri duke e
përpunuar në nivel semantik. Ai jep e merr me tekstin e shenjtë në një mënyrë
të mprehtë që vetëm syri i një krijuesi si ai mund ta dallojë, një krijuesi me
shqetësimin mesianik.., çka e bën fjalën e Migjenit të arrijë një nivel të
lartë artistik, të pazakontë për periudhën dhe kontekstin letrar kur ai shkroi.
Paraqitja në këtë shkrim, ndryshe nga çfarë jemi mësuar të njohim
Migjenin, përmes tre këngëve të tij “Shkëndija”, “Trajtat e Mbinjeriut” dhe
“Kanga Skandaloze” do të tregojë që kjo gjendje dyjëzimi e vazhdueshme, ndërsa
është në kërkim të një referenti të ri për botën, të cilin kërkon ta zbulojë
duke e shenjtuar atë nën frymën moderne të shekullit të XX-të, do të na sjellë
poezi thellësisht alegorike dhe paradoksale duke u kthyer në “zog të dreqit
që kafshon mollën e ndalueme”. (Sabri Hamiti)
1- Mesia i përmbysur tek
“Shkëndija”
Studiues të ndryshëm kanë
identifikuar se “Shkëndija” ngrihet mbi një substrat shumë të thellë mitiko
religjioz. Ndërsa lexojmë në nivelin simbolik bëhemi të vetëdijshëm për një
mostër organizuese strukturale, një mit të rikonceptualizuar përmes deformimeve
të qëllimshme të mitit të Mesisë biblik
në ndërthurje thellësisht të sofistikuar me mitin e djalit plëngprishës. Dihet
që figura e Mesisë në tekstin biblik vjen prej qiellit në tokë (lart - poshtë)
për të kryer misionin e tij të shpëtimit
dhe për t’u rikthyer në qiell përmes ringjalljes së tij sipas vijës vertikale
poshtë-lart, ndërkaq që në poezinë “Shkëndija”, figura e Mesisë na vjen nga
votra “tokësore” që shkëputet dhe vërsulet në liri drejt qiellit për t’u
rikthyer së bashku me gëzimin. Grafika këtu paraqitet poshtë-lart-poshtë.
“Nga zjarrmi i votrës
u shkëput një shkëndi/Dhe nëpër oxhak, u vërsul në liri,/Nëpër mes
t’errsinës/Muer udhën e qiellës... E shkëndija, hyjet, të tanë
qiella arbnore,/në nett e argjendta, të reja – porsi hark kunore/zbret mbi
shtëpia tona…
Figura e shkëndijes, e cila
lëviz përmes një hapësire vertikale tokë-qiell-tokë ku secili pol i këtij
vertikaliteti përfaqësohet me simbolet astrale1 dhe tokësore,
paraqitet në nivelet kuptimore si: 1- thelbi i qënies njerëzore që në moshën
rinore vërsulet me tërë energjinë që ia dikton mosha drejt një lirie pa cak, 2-
djali plangprishës sipas parabolës biblike, 3-figura e Mesisë biblik brenda
misionit të tij të shpëtimit, 4-personifikimi i poetit përmes mitit të Mesisë
në rolin e shpëtimtarit të frymëzuar në vendet qiellore.
Përballë shkëndijes na shfaqet
një simbol tjetër po aq i rëndësishëm, ajo e plakut:
“E poshtë votra fiket, / pranë
saj zemra liget, /zemra e një plaku, /cili del te praku,/dh’e ngreh shkopin në
hyje shkëndin për me gjetë,/rebelin, që votrën e shtëpisë e la të shkretë.”
Figura e plakut shfaqet
në nivelet kuptimore si:1-simboli i urtësisë që kupton njerëzoren në raport me
hyjnoren, 2- simboli i atit që kërkon dhe pret rikthimin e birit të humbur, 3-
simboli i njerëzimit në kërkim të kuptimit dhe qëllimit të ekzistencës së vet,
4-simboli i Moisiut patriark, të fuqishëm në duart e Perëndisë, 5-simboli i
popullit hebre në pritje të Mesisë së premtuar dhe parathënë përmes gojës së
profetëve.
Me të njëjtin funksion të
vetëdijshëm lëvizin në harmoni me qëllimin e fundëm autorial edhe vargjet me
potencë të lartë në konotacionet e shumëfishta që mbartin:
O ti fëmi i ri!/E zjarrta
Shkëndi!/Pse votrën e le?/Më thuej pse? Pse?
1- Është
klithma ekzistenciale që çdo qënie bart në esencën e vet, e drejtuar qoftë edhe
në mënyrë të pavetëdijshme drejt qiellit; herë me mllef e revoltë, herë me
dëshpërim, e herë me ngulmim dhe shpresë për të gjetur një përgjigje. “Pse, pse
jam këtu ku jam? Pse ekzistoj mbi këtë tokë? Pse jam ky që jam?”. (Edhe
theksimi i kësaj pyetjeje prej Migjenit me përsëritjen njëra pas tjetrës të
pse-së sikur pyetëson të gjitha shqetësimet ekzistenciale të qenies.)
2- Është Pse-ja
ekzistenciale e vetë Krishterimit “Pse erdhi Mesia?” Përgjigja e kësaj pyetjeje
dilematike ndan dy botë, atë të përjetshmen në parajsë dhe të përjetshmen në
ferr; ndan dy qëniet ekzistuese brenda njeriut, Kainin, simbol i së keqes dhe
Abelin simbolin e së mirës, e vë vetë njerëzimin para alternativës Ose... Ose2...
3- Megjithatë, është edhe Pse-ja
e madhe që vetë Krishti ka ofsharë në kryq në momentet e fundit të agonisë së
tij. “Perëndia im, përse më ke braktisur? “Rreth orës nëntë Jezusi
briti me zë të lartë duke thënë “Eli, Eli, Lama Sabaktani?” Domethënë:
“Perëndia im, Perëndia im PËRSE më ke braktisur?”
Por, edhe pse figura e
shkëndijes mbart kuptime të ngjashme me Mesinë biblike, grafika fillestare na
del e përmbysur. Pse?
Përkundër lëvizjes vertikale
të mitit të Mesisë lart-poshtë-lart (qiell-tokë-qiell), kemi një rikompozim të
këtij miti në mitin modern të krijuesit-artist në rolin e profetit,
shpëtimtarit, i cili, në lëvizjen vertikale poshtë-lart-poshtë
(tokë-qiell-tokë), jo vetëm i përket njerëzimit dhe është në funksion të tij,
por, ai “vërsulet” për të marrë muzën, frymëzimin hyjnor për realizimin
dhe përmbushjen e misionit të vet të shenjtë artistik. Uni lirik i poetit tonë
tjetërsohet, konvertohet në një figurë universale si ajo e Mesisë nën
esencën e shqetësimit që mbështillet në
klithmën ekzistenciale: “Perëndi ku je?... Vall, a ka shpëtim ndokund?”
Skandali i dyfishtë i Kangës
Skandaloze
Që në titull mbart skandalin,
por, po ta këqyrim më thellë, skandali dyfishohet. Simboli i murgeshës, si
figurë përfaqësuese me gjithë sistemin fetar kishtar dhe skandalet shekullore
të të ashtuquajturve misionarë të fjalës së shenjtë në tokë,shndërrohet në
taborin armik përballë taborit të përfaqësuar nga Migjeni poet, i cili, nëse
mbetemi në këtë sistem simbolik duhet të përfaqësojë të drejtën (përkundër
mëshirës-bijë bastardhe e etënve dinakë), dritën (përkundër territ të
shkaktuar nga pllakata të mbinatyrshme në tempujt e mykur), shpëtimin
(përkundër lutjeve pa kuptim dhe shije që nuk shpëtojnë kërrkënd). Me
deklaratën e hapur dhe të guximshme “Due pash më pash t’i bie ferrit.”
duket sikur ai kërkon të zërë vendin e atij që në të vërtetë ferrin e ka si
shtëpinë e vet, duke iu dorëzuar Kainit të përbrendshëm, dhe duke u kthyer
në.., një demon! Me këtë transformim ai bëhet kundërshtari më i fortë, që në
fund të mund ta fitojë luftën! Lufta është e ashpër dhe nuk i dihet fundi, dhe
duket se në këtë mes janë njerëzit që e pësojnë në skenën ku e Mira, e
Keqja, Perëndia, shfaqin dramë mnie e dashunie. Epo, në rastin e Migjenit
që zgjedh t’i bie pash më pash ferrit si të ishte streha e vet është shtytja e
brendshme e Kainit të nëntokës që e tërheq; çdonjëri prej nesh e ka një Kain
brenda vetes, sepse “në shoqërinë njerëzore.., gjenden gjithmonë dy njerëz,
njëri i lartë dhe tjetri i nëntokës; ai që priret nga e mira është Abeli; ai që
priret nga e keqja është Kaini. Dhe ky është realiteti i betejës kozmike
shpirtërore. Nën trazimin e thellë të brendshëm shpirtëror, i ndezur nga
dilemat ekzistenciale ai i nënshtrohet tundimit të panatyrshëm dhe bashkë me të,
asaj diçkaje mbinatyrore që nxit frymëzimin poetik për t’i rënë pash më pash
ferrit.
“Trajtat e Mbinjeriut”,
ditirambi ironik i Migjenit
Është një poezi e ndërtuar
tërësisht në një sistem simbolik të strukturuar dhe të huazuar nga filozofi
dhe, siç do ta vërejmë më poshtë, vërehen eksplicisht edhe disa simbole të
përkuara me tekstin biblik, çka risemantizohen në sitemin simbolik në nivele
implicite të thella. Vendosemi para një sfondi gri ku s’ka pranvera e është
shembur hareja dhe para vetes shohim vetëm frytet e farës së helmit.
Nana dhe’ vejushë, simboli i
tokës, nën ndikimin e konceptit të Niçes se Zoti vdiq, jep një tokë pa
qiell, njerëzim pa Zot, e cila tanimë pjell fryte të egra, hithra, ferra. Nuk
ka kush ta lulëzojë si tokë, nuk ka kush ëndjet t’ia zgjojë që të bëhet
pjellore dhe të lindë fryte të denja. A nuk duket kjo pamje si një pasqyrë e
ferrit tokësor? Dhe Migjeni vazhdon me përshkrimin e tij rrënqethës. Me huazime
nga teksti biblik i Predikuesit, ku gjithçka është kot i kotit, njerëzimi endet
pa asnjë vlerë, pa kurrfarë qëllimi, i marrë nën një destin të vulosur…
Ky sfond thyhet nga një vegim
shpirtëror dhe rreze e diellit që të ngroh shpresën se ndoshta ka me zbardh
agimi. Simbolin agimi e ndeshim më shumë se një herë në vargjet e Migjenit me konotacione të
ndryshme. Kemi agimin te “Shkëndija” si një agim - ditë e re sipas
konceptit mesianik, agimin e ëndërruar
te “Të lindet njeriu”, ditë e re (agim)
kur do të zgjohen reliket që flenë tek “Kangët e Pakëndueme” (do
të vijë dita...) dhe agimin e shumëpritur si ditë e parathënë në “Trajtat e
Mbinjeriut”.
Sfondi i errët duket sikur
ndriçohet kur na shfaqen trajtat e një personi me ndërgjegje të “përsosur” dhe
forcë mbinatyrore si të një vigani. Ky është mbinjeriu i imagjinuar nga
filozofi, ndërsa jepte zgjidhjen për njerëzimin pa Zot. Por në vijim na trondit
përshkrimi i kulluar si ajo e një tirani në lidhje me këtë njeri-mbinjeri: pa
zemër e ndjenja me një pamje të vranët përtej të cilit të drithëron synimi i
tij final, me pasoja luftëra dhe hidhërime. Miti modern i mbinjeriut zë fill si
një fuqi mbinjerëzore që shkatërron dhe shkakton hidhërime dhe kështu “Migjeni
zbulon rrezikun e miteve që dukeshin si një vegim shpresëdhënës, për të miti i
mbinjeriut është tmerrues” (Alfred Uçi).
Përkundër Niçes, i cili e
mohoi katërcipërisht ekzistencën e Zotit sepse për të, Zoti vdiq, tek
Migjeni, edhe figura e mbinjeriut, e atij
njeriu (qënie) që do të bëjë epokë vihet përballë figurës së Mesisë.
Sepse nuk duket të jetë e rastësishme që vargu i fundit përmbyllës, “Se jetë
e re lind me vdekje të njeriut”, vjen si reminishencë biblike. Vdekja
e Krishtit në kryq – si Bir i Njeriut dhe ringjallja e tij – si Bir i
Hyjnisë, në konceptin biblik sjell jetën e re për gjithë njerëzimin. Ja,
pse mendojmë se ky është ditirambi ironik i Migjenit për Niçen3!
Një paradoks i tillë i shfaqur
në këto tre këngë na vendos përballë zbulesës së një realiteti absolut sakral
(të shenjtëruar) - opozita e një jorealiteti profan (të pashenjtëruar) në një
hapësirë të pafund. Të dyja këto realitete janë si dy mënyra të të qenit në
botë, dy situata ekzistenciale të pranuara nga njeriu në kursin e historisë së
tij, janë të pavaruara nga pozicione të ndryshme që njeriu në kohë ka marrë a i
ka dhënë vetes në kozmosin e paanë. Pavarësisht në çfarë shkalle njeriu ka
përqafuar botën e pashenjtëruar, ai, që dikur e ka vendosur apo ka bërë
zgjedhjen e vet në religjion nuk mund të thuhet asnjëherë që gjendet i
plotësuar në zgjedhjen e re që mund të ketë ndryshuar.
Kështu, njëherë me figurën Mesisë te “Shkëndija” e herë
tjetër me figurën e demonit në “Kanga Skandaloze” apo i dyjëzuar midis dy
figurave ekstreme Mesisë dhe Mbinjeriut te “Trajtat e Mbinjeriut”, të cilat
duken se përfaqësojnë dy Milloshët-përherë në sherr me njëri tjetrin, ashtu sikurse
dy vëllezërit e lashtë biblike, Abeli dhe Kaini, poeti u nënshtrohet instikteve
të “un roseau” ndërsa kapërcen dyshues kufijtë tronditës të vetvetes
përmes mohimit, përmbysjes apo njëjtëimit të përllogaritur vetëdijshëm.
Comments
Post a Comment