Albert Vataj: Gruaja malësore në foto, dëshmi e pasurisë kulturore, thesar i trashëgimisë sonë shpirtërore
Nga Albert Vataj
Pas një shekulli disa nga këto foto janë më
shumë se si të tilla, fokus i një aparati, janë një testament i pasurisë
shpirtërore të malësorëve. Ato janë zëri i asaj të vërtete që e shkuara,
harresa, mospërfillja dhe mungesa e interesimit, janë rrekur ta shtypin deri në
asgjësim. Po kishte nga ata që i ruajtën këto visare, i publikuan këto foto, i
bënë të njohura kulturave dhe traditave të botës së madhe, si një dëshmi e
patjetërsueshme e atyre vlerave qytetëruese që mishëruam ne. Janë këto foto,
janë këto gra të memorizuara në këto stampime, që tregojnë historinë, të cilat
përmbi të gjitha ngrenë zërin dhe u thonë skeptikëve, asaj nate gojimesh të
liga që u përpoqën ta denigronin këtë vlerë, të mos e njihnin këtë pasuri, ta
trajtonin si shpellarë këtë identitet.
Jo! Ata ishin të gabuar dhe sot ne jemi të
bindur se përtej këtij manifestimi fshihet një prej thesareve më të vlerta të
emancipimit tonë. Kjo triumfoi megjithë vështirësitë dhe pamundësitë që e
kërcënuan vijimsisht, që nga varfëria deri te tjetërsimi i elementeve shprehës
nga ndikesat e prurjeve përmbytëse dhe ekspansioneve të kulturave të ndryshme.
E kush më mirë se sa vajza, gruaja, nëna mund
ta dëshmojnë këtë qëndresë përballë stuhisë, këtë aftësi dominimi përballë
rrëmeteve. Ajo është e bukur, joshëse, delikate dhe me një shprehje heroine. Më
shumë se një grua, ajo është e themelta e veçorive dhe karakteristikave
dalluese të shqiptarëve, të cilët mbetën në historinë e botës si realitete
sfiduese. Vërshuan kohërat, erdhën dhe ikën etapa të ndryshme të traditave dhe
emancipimit. Ajo tregoi gjithnjë me vlerat e saja gjithëçfarë fsheh brenda
vetes, brenda asaj nevoje, forcën e manifestimit të tipareve që e dallojnë atë,
jo vetëm nga veçantitë e veshjeve karakterstike, por edhe nga forca e
karakterit, vitaliteti amësor dhe ndjenja e zjarrtë atdhetare. Ajo ka ushqyer
në ndërkohje interesimin dhe kërshërinë e grafistëve, piktorëve,
kostumografëve, historianëve dhe hulumtuesve të ndryshëm. Dhe ata nga ana e
tyre e kanë jetësuar atë, gruan shqiptare, me gjithë gamën e saj dalluese,
bukurinë, krenarinë, forcën dhe hiret fine të femrës.
Shqiptarja, arbëreshe apo arvanitase, e
Iliridës apo e Shqipërisë, myslimane apo e krishterë, veriore apo jugore,
elitare apo popullore, qytetare apo malësore, nuk i ka lënë indiferent të huajt
me veshjen e saj tradicionale.
Madje, shpeshherë, ajo ka ngjallur kureshtje
me veçantinë e stilit të saj. Ajo që e dallon atë, ajo shprehi që manifeston
prej saj ato vlera dhe atribute të një gruaje me cilësi është vetë ajo, ajo që
ka ardhur nga fokusi i aparatit të studjuesve dhe dinastive fotografike
shqiptare, ku mund të veçojmë Marubin. Në atë dëshmi që vjen përmes fotografisë
koha ka ndalur dhe kujtesa është nënshtruar asaj force dhe joshjeje, asaj
nevoje komunikimi në ndërkohje dëshmimi.
Veshjet popullore, veshjet karakteristike të
zonave dhe krahinave, janë pa dyshim një nga manifestimet më të fuqishme të
kulturës tradicionale. Ato janë trashëguese të shumë elementëve, që vijnë nga
lashtësia dhe nga koha e mesme, por janë njëkohësisht edhe shprehje e
marrëdhënieve kulturore me popuj të tjerë gjatë shekujve.
Ndërsa i përcjellim këto foto, shumica e të
cilave e ka kaluar shekullin për nga mosha, ne kemi fatin të shfletojmë
historinë e etnokulturës, si një nga hallkat më të forta që na mbajnë të lidhur
me pasurinë shpirtërore dhe shijen estetike që ata manifestojnë. Sot më shumë
se kurrë mund të bëjmë një dallim, një vlerësim, një rishqyrtim të të gjithë
atij ansambli shprehës të këtyre vlerave, të kësaj pasurie, të këtij dëshmimi
shekullor. Vijnë deri sot, jo vetëm nga fotografitë, por edhe nga kostumet që
janë ruajtur nëpër arka dhe sunduqe nusesh dhe plakash.
Por në këtë parakalim fotografik ne mund të
njihemi edhe me veçoritë karakteristike të jetës malësore. Fëmijët, gratë dhe
nënat shpalosen përmes këtyre fokusimeve siç ishin, ku varfëria është e
kudogjendur. Është kjo plagë që ka gërryer keqas dhe vështirësuar në ekstrem
jetën e këtyre malosorëve, por pa mundur dot ta nënshtrojë, ashtu siç s’ia
arriti dot t’i bind sundimit të tyre çfarëdo hordhie barbare që shkëli dhe la
kockat në këto troje.
Është kjo kulturë, është ajo ndjenjë
aristokracie, ai sharm dhe ajo finesë, ajo elegancë dhe ai solemnitet që
shfaqet në çdo element të veshjeve, por edhe të shprehisë emocionale që
fotografët kanë fiksuan në celuloid.
Qartazi ata nuk janë të hareshme, nuk mund të
tregojnë me promovimin e vetes së tyre, më shumë se sa një moment ceremonial,
atë të fotografimit, ku ajo, gruaja dhe vajza malësore, shqiptare në themel,
ndjehen si në një “ndëshkimore”. Gjithsesi ata sjellin të qarta pas më shumë se
një shekulli peshën e rëndë të kohës që është gremisur në kurrizin dhe shpirtin
e tyre. Janë të vrara nga mundimi dhe vuajtjet, por një dritë shnditëse u
buron. Secila prej tyre ka diçka të veçantë që kërkon të thotë edhe sot, ndërsa
ajo prehet diku në truallin e kësaj toke, këtyre shkrepave. Nëse kureshtia jonë
e tashme na ka mbajtur të lidhur me gruan e asaj kohe vetëm përmes Kanunit, ne
jemi mjaftuar me një pjesë të papërfillshme të të gjithë veprimtarisë së saj,
që nga vajzë e dashur, te nuse punëtore, bashkëshorte e bindur, nënë e
përkushtuar, trimnesh dhe sojnike. Ajo, gruaja malësore, ajo mbi të cilën ka
rënduar pothuaj se e gjithë barra e shtëpisë, ndera dhe sojnija, shërbesa dhe
bujaria, është ajo për të cilën kanë shkruar poetë dhe shkrimtarë të famshëm,
studiues dhe historianë, rrugtarë dhe aventurirë, të cilët i hodhi zelli dhe
kureshtia në këto male të thepisur, në këtë tokë të ashpër burrash trima e
grashë fisnike.
Gruaja malësore dhe në tërësinë e saj, gruaja
shqiptare vijnë përmes dëshmive fotografike si një aspiratë e lartë e dëshmisë
së vlerave që trashëgojmë. Ishtë dhe është ajo grua që ka ditur të jetë një akt
shpërblese i krijuesit.
Për gjithë këto foto, këtë riardhje të këtyre
bijave, grave, nënave, këtë mall, nostalgji dhe dëshmim historik, për këtë
pasuri shpirtërore që mbeti e gjallë, e hijshme, e bukur dhe manifestuese, një
mirënjohje meritojnë ata që e bënë të mundur që ky zë, i cili thërret nga
thellësia e kohës, të dëgjohet, kjo pasuri që trashëguam në shpirt dhe aspirata
qytetëruese, të ruhet si një amanet i të parëve. Ishin ato grishës të kësaj
vlere të cilët duke e pikasur e fokusuan, e ruajtën dhe e trashëguan, duke na e
dhuruar si një prej thesareve më të çmuara të një kombi. Sepse këto foto, janë
kaq të gjalla, sa ç’ka mbetur e tillë në gjakun dhe në ndjenjën tonë kombëtare
çdo gjë që ata mishërojnë edhe sot.
Comments
Post a Comment