Martin Camaj, shërbestari vullnetmirë i shqipes
Nga
Albert Vataj
Njëzet
vjet më parë do të shuhej një prej pishtarëve më kulmues të shqipshkrimit. Një
zemër e tretun tuj shndrit u ndal për me lan mbasvedi, vullnesën e mirë të
endun me përkujdesin që diti vetëm ai për me e dëshmu. Martin Camaj me mbylljen
e syve, ndal kandën për me shkel në tokën amë, por kurrkush dhe kurrqysh nuk e
vuni nën fre dritimin që feksi ai ndër shqiptarë dhe yshtja e pashoq që u ngas
për njëmendësimin e njohjes dhe pranimit të veprës së tij dhe dialektit geg, që
ai lëvroi me parmendën e rand të mërgimtarit. Camaj, megjithëse në të gjallët e
tij nuk i’u dha e drejta të shkelte në tokën amë, për kurrnji moment nuk u
shqit shpirtit të lënduem dhe plagëve lënguese të shqiptarëve. Në dheun e marrun borxh, ku dhe u tret mishi
dhe prehen kockat e tij, ai si një Sizif u ngjit majës së përfaqësimit të
shqipes. Një prej mëtimeve ngadhënjyese dhe vetëmohuese, pamëdyshje mbetet lëvrimi
i gegnishtes, dhe arbërishtes. S’andejmi ai mundi me dëshmu botnisht mbi atë që
vete ka të mbrujtun shqipja dhe shqiptarët. Shërbesa që i bani gegnishtes, e
pse jo dhe arbërishtes, mbeten në kryeradhën e tana përpjekjeve të mahershme
dhe të tashembasshme. Ngritja dhe trajtimi i tyne në rrafshin shkencor, e dëshmon
masmiri këtë. Ngulmi i papramun për të mëtu gjithseçka të mirë, e për me i
shtru në një sofër larushinë e dialekteve si vlerë gjuhësore e dallon atë dhe e
rrjeshton në rendin e etërve të shqipshkrimit.
Camaj
edhe pse u përndoq, u përjashtu, u anatemua, dhe e gjitha kjo, jo dhe aq se ai
ishte arratisun, apo kishte blasfemuar ndaj kujt, por prej tekstshkrimit
gegnisht. Megjitjkëtë ai nuk e flligu gojën dhe shërbesës ogurmirë nuk i’a vuni
damkën, e cila mund të gjehej e përligjun te ndokush tjetër por kurrqysh jo tek
ai. Tuj dëshmua mendimtarin e epërm, merr ndonjiherë rol atnor dhe këshillues
për tana ata që kanë në dorë shqipen dhe i’a duan t’mirën asaj. Ai nuk bani
dallime e dasi, nuk e kqyri shqipen vetëm të toskëve dhe të gegëve, por të
shqiptarëve dhe për këtë ai mëton: “Besoj se duke ecë krahas gegnishtja dhe
tosknishtja e shkrueme apo letrare, si dy mortra të mira, pa ja pré rrugën
njana-tjetrës, kanë me viju mâ me fryt të gjêjnë pikat e përbashkta, si mbas
një zhvillimi normal. Kjo rrugë âsht e domosdoshme të ndiqet poqese dëshirojmë
që novela e romani shqiptar të mbërrijnë në sferat e një stili të kulluet
artistik”. Ai kur shton kësisoj, ka parasysh dhe naltësimin që ka një komb që
pranon diversitete dhe nuk priret prej qëllesave anatemuese, me nda dhe me
veçu. Kinse, kqyrim shpërthimet greke të patëdyta në letërsi, që lejuan
ngritjen e kreshtave, anipse u endën në avelmenin e dialektores. Për me ardh
masanej te trualli ynë, dhe veçmas te shkrimtaria e Fishtës, Mjedës, Koliqit,
Shantojës, Prenushit, Haxhiademit, Konicës, Nolit, Poradecit, Kutelit,
Asllanit, e shumë të tjerëve, që lindën e u naltësuan, pa hyqmin e shqipes së
njësuar, standartit. Duke mos pas tavan mbi krye, ata krijuan atë thesar, të
cilin me krenari munena me e pagzu si testament të vlerave të njimendta të
letërsisë shqipshkruese.
Camaj
rendi tuj shkru e lëvru gegnishten, pa e ndal turrin, e pa kqyr përsipër nëse
kishte qiell për kreninë e tij, apo jo, nëse kishte kresht për me e majt këtë
naltësim. Gjithë sa bani ai e rriti brenda vetes me tagrin një besimi dhe
mëvetësie që kishte si zanafillë, si vazhdë dhe si mbramësi. Vepra u rrit me të,
dhe ai e gjalloj përbrenda vetes çdo faqe të saj në një marrëdhënie njësimi. Ata
i dhanë dhe morrën prej njani-tjetrit shumëçka, por në kryerend, motivin e
ngulmit për me u ngjit në ma t’naltat kjartësina, prejnga nuk do të mund t’i
zdrypte ndokush. Mveshun prej kësaj magjie dhe ngadhnjimi, ai ban me dije se: “Jeta
ime âsht nji luftë për gegnishten, një luftë për mbijetesën, frymën e qenies,
të dikurshmen dhe ardhmninë, një luftë jo me mbetë gjallë, por me ruejt të
pastër fillin e amës së gjuhës dhe artit, mbi të gjitha me shpëtue shpirtin
krenar të shqiptarit”. Bash njikshtu i bzani zemra dhe ia ligjëroi penda, këtij
kolosi të mendimit dhe letrave shqipe. Ma shumë se një perifrazë, një urti e
nxjerr prej lëmit të tij letrar, kjo është një sentencë e gjithë asaj përpjekje
të pashoq që ai bani për shqipen dhe kandën artshkruese të saj. Ai me këtë dëshmoi njëmëndësinë e asaj që e udhërrëfeu
atë dhe duhet të ysht tankënd që don me lan mbas të gjallëve të tij, një vepër
të patëdytë, një kreni për tankush e njohu dhe e përcolli asohere dhe
tashembas.
Gjithqysh,
në kryeherë, gegnoshtja dukej se do të ishte për të një sfidë, një apogje ku ai
ngulmonte të ngjiste kreaturën që shfaqet tetan çka ai la, që nga poezia,
proza, drama, pa i lan mënjanë edhe në ngulmime të tjera që prekim punë të tij
studimore dhe shkencore. Poetët dhe narratorët që skaliten letrat shqipe në këtë
dialekt, siç mund të përmendim, Ndre Mjedën, At Gjergj Fishtën, Filip Shiroka,
Ernest Koliqi, Migjeni, etj fillëruan rrugën e tij shtegngushtë dhe përplot me
hendeqe. E ai nën vullnesën shndritëse të këtyre titanëve të gegnishtes rendi,
për të sosur të gjallët e tij, 20 vjet më parë, dhe për të lënë një vepër me
vlera të njëmendta.
Një
meritim të veçtë, Martin Camaj mvesh kontributit dhe emrit të tij dhe teksti
arbërisht. Mbamendjen e ketillë dhe shkrimtaria e tij, ka ngucatun studiuesi
Behar Gjoka, i cili e ka qëmtuar këtë ngarendje të shkrimtarit, poetit dhe
dramaturgut, dhe jo vetëm. Sipas tij, romani "Karpa", novelat
"Shkundëllima", dhe "Fshati me shtatë gjuhë", që e marrin
motivin nga jeta e arbëreshëve, shpërfaqin përkujdesin e Camajt për
arbërishten. Studiuesi “guxon” ta rëndisë Camajn të parin që ka lëvruar këtë
copëz të vyer të shqipshkrimit. Sipas tij, Camaj është rilindasi i fundit që
mori gjithçka të ligjërimit letrar në gegnisht dhe arbërisht, që ishte prodhuar
përpara tij dhe në kushtet e ndalimit të këtyre dy varianteve. Nën barrën e vetmisë,
ai arriti të vërtetojë se këto dy variante vazhdojnë të jenë funksionalë,
vazhdojnë të jenë pjesë e diversitetit gjuhësor, saktëson studjuese. Tekstet e
tij letrare, dëshmojnë se bashkë me ikjen, Camaj mori me vete zhguallin e
gjuhës, pra dialektin e gegnishtes, por edh jo pak dromca të variantit të
arbënishtes, të cilët edhe në vetmi të plotë, edhe në kundërshtim me normat e
1972, i mbajti gjallë, si me thënë e mbajti të ndezur kandilin e ligjërimit
letrar, gjithnjë si gjuhë e autorit dhe e letërsisë. Nga ana tjetër, me vlerë
jetike janë edhe udhështegtimet e shkrimtarit në Prishtinë, Beograd, Romë dhe
Mynih, që i shërbeu si një dritare e madhe për ta rreshtuar ligjëratën letrare
në rezonim me ngjyresat bashkëkohore evropiane. Si ligjërues letrat, si qëmtues
dialekti dhe si yshtës i vlerave të nëpërkëmbura në vendin e amës, Camaj dallon
edhe për një frymë moderniteti, duke u bërë sakaq dorzan i një letërsie
ndryshe, që po lindte. Poezia, gjithashtu mbart një trajtesë të atillë që
ndeshet ndër përkimet e mjeshtërve të ligjërimit të asj kohe. Camaj me
krjimtarinë e tij, mbajti shqipen dhe shqiptarët në radhën e atyre letërsive
dhe kombeve që zotonin universin e letrave.
Siç asht
përshkru edhe në enciklopeditë, Martin Camaj lindi në Temal të Dukagjinit,
Shkodër, më 21 korrik të vitit 1925 dhe vdiq më 12 mars të vitit 1992 në Mynih,
bash 20 vjet më parë. U dha me mish e me shpirt shkrimtarisë, të cilën e endi
me dialektet që ai gaditi me ëndje dhe kreni. Edhe si albanolog, mbetet një
dimension i pamatshëm. Në Shkodër, në Kolegjin Jezuit ai mori edukatë klasike
dhe më tej studjoi në Beograd romanistikën, mori gjithëpoaq mësime edhe nga
teoria e letërsisë dhe gjuhët sllave. Në verën e vitit 1956 largohet edhe nga
Jugosllavia dhe shkon në Itali për studime pasuniversitare. Në Romë doktorohet
dhe drejton revistën “Shejzat” si kryeredaktor, nën përkujdesjen e Ernest
Koliqit. Këtu njihet më përseafërmi me botën arbëreshe, dhe nis e mëson shqip.
Nga Italia largohet në vitin 1961 dhe vendoset në Munih të Gjermanisë, ku bëhet
profesor i studimeve albanologjike. Atje ai ligjëron letërsinë shqiptare deri
në fund të të gjallëve të tij. Emri dhe krijimtarinë e Camajt e kudogjejmë në gjitha antologjitë
dhe veprat ku flitet për shkrimtarët shqiptarë.
Qëmtimet
akademike të Camajt u ngulmuan në gjuhën shqipe dhe dialektet, në veçanti të
atyre në Italinë Jugore. Mëtimi letrar i Camajt në 45 vjet kumton disa hope të
njimbasnjishme zhvillimi. Ai e pikënisi me poezinë, zhandër mbas të cilit i
mbeti besnik përgjatë gjithë jetës. Anipse vitet e fundit të përkushtimit i’u
dha ma s’shumti prozës. Galeria e tij krijuese asht e bollshme e plot larushi.
Varganin e gjatë të asaj pene e pikënis: “Nji fyell ndër male” -Prishtinë 1953,
për me vazhdu me “Kanga e vërrinit” -Prishtinë 1954, “Djella” (novelë) - Romë
1958, “Legjenda” - Romë 1964, “Lirika mes dy moteve” - Munih 1967, “Poezi”
(1953-1967)- Munih 1967, “Njeriu më vete dhe me të tjerë” -1978, “Poezi 1981, “Drandja”
(proza poetike)- Munih 1981, “Rrathë (novelë) – 1981, “Shkundullima” – 1985, “Karpa”
(novelë) -1987. Vijon kjo kolanë krijimtarie e Camaj me botimet dygjuhëshe, “Poezi”
(shqip-italisht)- 1985, “Me pendlat e korbit të bardhë” (shqip-gjermanisht).
Për me vazhdu me një syshikim në lëmet e tjera të letrave, përpjekjet e tij
albanologjike, gjuhësore, estetike, studimore, eseisike: “Meshari i Gjon
Buzukut” - Romë, 1960, “Tekst mësimor i gjuhës shqipe” - Wiesbaden 1969, “E
folmja shqipe në provincën e Avelinos” - Firence 1971, “Antologjia: Këngë
shqiptare” - Dusseldorf 1974, Gramatika shqipe - Wiesbaden 1984. Tankjo
mëvetësi krijuese, ndryshe ngase priret prej shumë emnash dhe penash që kanden
duke mbete brenda vetes dhe duke mbushin zgafellën e vetmisë së tyne, Camaj e
bani gjithseçka, ngriti deri në zenit ngulmin e vlerës dhe mëtimit, vetëm dhe
veçmas për shqipen dhe shqiptarët, për vendlindjen dhe gjakun e t’parve.
Megjithëse ai gjithë veprën e tij e shkroi jashtë Shqipërisë, në Beograd, Romë,
Mynih, s’mundi me ken tjetërkush vetëm biri i Temalit, anda e një trolli të
ashpër dhe ora e një djepi të mirë. Tançka bani e gjithçka la, kjartazi dhe
dashtazi e kishte për bashkëkombasit e tij, të cilët edhe tash nuk asht se e
njohin dhe aq edhe pse ai tashma asht riatdhesu si kijimtari, si botkuptim dhe
si gjënezë, përkundër një dasie të stërgjatë që mbolli komunizmi ndër
shqiptarë. Ky shërbestari vullnetmirë i shqipes, diti me shkru fort mirë emrin
e tij në historinë e letrave shqipe dhe me mbet aty, ndoshta jo me hatrin e shumëkujt,
qi u mundun me e mbajt larg këtë kolos të mendimit. Tash, shumëçka ka mbetun
mbrapa, kujtimet e zehërta të një anateme, shija e helmët e do gojëve të liga,
e kanda e vrame e një armate ngrehaluce mediokrish, të cilët tuj dasht me ndalu
Camajn, guxun me besu se po e mbanin të përjashtume, gegnishten. Por ky
dalzotës i këtij dialekti, diti dhe mundi me qëndru, me besimin se dokurdo do
të lindte ajo ditë përplot me dritë pranie, pranimi dhe mëvetësimi të
shqipshkrimit.
Comments
Post a Comment