Libri, Lexuesi dhe Media në mes
Nga Monika Shoshori Stafa
“Grindja” midis
autorëve, botuesve, kritikës letrare dhe mediave të printuara e të numerizuara,
nuk është e re. Nuk mbahet mend qoftë dhe një rast i vetëm që të jetë pranuar
prej njërës prej palëve përgjegjësia për gjithçka joserioze që ndodh në
procesin e ndërlikuar të komunikimit prej letërsisë te lexuesi, me disa
ndërmjetësi tashmë të përmendura mes tyre.
Shkrimtarët thonë se veprat e tyre janë të denja, janë
botuar në këtë gjuhë e atë gjuhë, kanë marrë këtë çmim e atë çmim. Tani autorët
e kanë fare të kollajtë të vetëpromovohen. Cilëndo “shtëpi virtuale” të rrjetit
të numërizuar “fb” ose “twitter” të hapësh, qoftë dhe me një zgjedhje krejt
rastësore, do të vëresh kopertina librash një pas një, dhe doemos pyetje “në
cilën librari mund ta gjejmë”, pyetje që, pavarësisht prej përgjigjes, autorin
e saj nuk e çon te libraria.
Në një farë mënyre, autorët që mbushin letërsinë nuk kanë
kujt t’i ankohen, sepse “gazetën e vet dixhitale” e kanë, aty mund të shkruajnë
çfarë të duan për librin e tyre, aty mund të mbledhin mendime dhe të zhvillojnë
debate. Jo vetëm kaq, secili prej tyre mund të hapë dhe një faqe virtuale në
emrin e librit që ka botuar dhe aty të verifikojë çfarë mendojnë njerëzit për
të. Pak më ndryshe është çështja për shkrimtarë të një rëndësie cilësore, të
cilët as tentojnë të gjejnë hapësirë diskutimi përmes “gazetave vetjake”,
ndërkohë që specialistët ose u shmangen veprave të rëndësishme, ose presin të
verifikojnë pikëpamjet e tyre përmes faktorit “kohë”.
Zakonisht përgjegjësia i është lënë kritikës, ndonëse ky
term është krejt i njëanshëm: pse duhet të jetë kritik dhe jo edhe vlerësim; a
duhet të merren studiuesit vetëm me vepra të qortueshme apo edhe me ato që
përbëjnë cilësinë. Me sa duket termi “kritikë letrare” mban ende gjurmën
ideologjike të së shkuarës.
Autori, koha, vepra, botuesi, kritika, studimet, media,
lexuesi - rruga për të shkuar deri te leximi ka qenë me të vërtetë me shumë
stacione dhe mjaft e gjatë, por sot është bërë më e lehtë. Të paktën një gjë
është krejt e sigurt: kurrë ndonjëherë libri nuk ka pasur kaq shumë mundësi
ekspozimi, nëse përfillim si të tillë dhe ekspozimin në rrjetet virtuale. Po a
nuk e përdorin edhe kryetarë shtetesh e qeverish, personalitete të artit dhe të
shkencës, këtë rrugë popullarizimi? Dhe me të vërtetë, po të niseshim prej
konsideratave që shprehen poshtë ballinave të librave në rrjetet e facebook-ut,
do të thuhej se gjithçka është më së miri. Por ky është vetëm një iluzion.
Sepse të gjithë e dinë se deri në ç’pikë ka rënë leximi dhe deri në ç’shkallë
është degraduar fati i librit. Dikur ishin shkrimtarët që merreshin me
njëri-tjetrin dhe promovonin njëri-tjetrin: Kuteli Lasgushin, Fishta Xanonin,
Gjeçovin e Prenushin, Poradeci Musinenë.
Tani shkrimtarët më shumë merren me poshtërimin e
njëri-tjetrit. Me poshtërimin e të gjallëve dhe të vdekurve. Me krijimin e
opozicioneve nga më të pabesueshmet: politike, krahinore, fetare. Ndërsa ajo që
dikur quhej kritikë letrare zëre se ka vdekur. Përderisa në Shqipëri shtyp
letrar nuk ka, ç’mund të thuhet tjetër? Cila është tribuna ku shprehen mendimet
e kritikëve? A duhej të shuhej javorja “Drita”, për të cilën dikur zinin radhën
paralel me radhën e qumështit qindra qytetarë të dielën; a duhej të mbaronte
“Nëntori”, që, me gjithë syrin e tij të mprehtë për të goditur në kohë çfarë
mund të vlerësohej mirë përkohësisht, por pa pëlqim nga lart? Kjo nuk është një
çështje për sot. Kohë më parë mund të ishte shtruar. Sot është për t’u shenjuar
se shtyp letrar nuk ka.
Shpesh flitet për krizë leximi, po aq sa dhe për krizë të
mendimit kritik, për krizë të letërsisë vetë. Disa ditë më parë pata shprehur
mendimin se një pjesë e përgjegjësisë për gjithë këtë krizë pa zot është e
mënyrës si mediat e përçojnë vlerësimin për librin te lexuesi. Është fakt se në
mungesë të kritikës letrare dhe në kushtet kur vetë krijuesit nuk duan më të
shkruajnë për njëri-tjetrin, qoftë dhe në mënyrë kritike, siç ishte në fillimin
e shekullit të kaluar (rasti F. Konica – Naimi), fati i promovimit të vlerave
të letërsisë ka mbetur në duart e gazetarëve të rubrikave kulturore, të cilët,
me gjithë vlerësimet që meritojnë, në mos për tjetër për kohën që u kushtojnë
autorëve duke i intervistuar pa i lexuar librat e tyre, duhet thënë se nuk janë
pjesa më e kualifikuar e gazetarisë shqiptare. Nuk ndodh vetëm në realitetin
shqiptar: libri shitet pasi janë blerë gjithë gjërat e tjera që i duhen një
familjeje; për librin në shtyp ka vend kur diku tepron një copëz vend.
Tradicionalisht koha e pushimeve njihet si kohë leximi, jo
vetëm për shkollarët, që kanë marrë detyra, por edhe për të rriturit, që, në
intervalin nga njëra lojë në tjetrën, mund të shfletojnë diçka, qoftë dhe për
kureshtje. Por cili libër shkon në duart e tyre? Kryesisht kujtime
kuzhinierësh, magazinierësh, rojash, sanitarësh, të atyre që ishin emërtesa e
vjetër politike. Kjo është dhe fytyra e shtypit sot: ashtu si dikur, portretet
e shefave të dikurshëm politikë mbushin ballinat e tyre. Letërsia dokumentare
që ka lidhje me këta shefa lexohet mirë, por libri i shëndetshëm, letrar a
shkencor qoftë, mbetet në raftet e bibliotekave. Dhe në familjet shqiptare
gjithnjë e më shumë vendin e këtyre të fundit po e zënë diskografia dhe
multimedia.
Po pse një letërsi e rrezikuar shumë prej vetëbotimit,
mediokritetit dhe dështimit, shërbehet edhe më mediokre prej mediave, si
ndërmjetëse kryesore të tyre? Sepse edhe media sot nuk është institucion
vlerësimi dhe certifikimi të cilësisë. Miqtë e mediave dhe të gazetarëve që
mbajnë rubrikat kulturore; parapagimi i kohës televizive në të zezë a në të
bardhë, dhe mjaft shkaqe të tjera, bëjnë që ekranet dhe të përditshmet të jenë
gjithë të mbushura me libra mëhallash e fisesh.
A është kjo një dukuri krejt e paevitueshme? Zgjedhja e
mençur që ka bërë kolegia Beti Njuma, përkujdesëse e rubrikës së përjavshme
“Vitrina e librit” në Top Channel, duke iu referuar rregullisht ekspertëve të
librit dhe të komunikimit, studiuesve; duke përzgjedhur kryesisht librin e
padyshimtë, vlen si pohim se kjo nuk është e pashmangshme. Por nëse do të
veprohej edhe gjetiu kështu, që përzgjedhjen e librit të javës ta bënin
specialistët, atëherë do t’u pritej rruga ndereve dhe implikimeve dhe “vitrina
e librit” nuk do të ishte siç është sot: ndoshta kurrë s’ka qenë më keq. Dhe
kështu, nuk ka më as Shën Libër, as Shën Lexim, por komprometim shijesh dhe
çoroditje të lexuesit.
Gazeta Shqip.
Comments
Post a Comment