Helidon Haliti: Arti është i lirë të paraqesë çdo gjë si duhet
Piktori ka shprehur shumë nga ato që përjetohen sot në
Shqipëri: paragjykimet, survejimin, frikën, sarkazmën, ironinë, tregun artistik
të mbyllur, por edhe motive që i kanë rrënjët në fëmijërinë e hershme. Në
ekspozitë gjen një tablo të madhe 8 x 2 metra, por edhe një pikturë kushtuar
tronditjes së 21 janarit .
“Kur u ktheva nga Greqia, erdha me një depozitë të madhe
parash që tashmë është bërë një kokërr rëre. Kjo është kontrata me artin”. Kështu
thotë piktori Helidon Haliti në përfundim të ekspozitës së tij “Personale”,
çelur në Galerinë Kombëtare të Arteve prej datës 16 gusht. Duhej të ishte
mbyllur dje, por do të qëndrojë e hapur edhe një javë. E komentuar për disa
elemente: tematika ironike, trajtimi gati përrallor i personazheve, ngjyrat e
forta dhe përmasat (tabloja më e madhe ishte 8 x 2 metra), Haliti thekson se
ndihet i fituar pavarësisht se ka shpenzuar shumë për ta realizuar. Ka një sërë
titujsh e disa cikle, mes të cilave “Delja e zezë” kushtuar paragjykimeve.
Shtëpia është elementi më i dukshëm, një nxitje që ka rrjedhur nga poezia e të
atit, Faslli Haliti, “Diell dhe rrëke”, e kritikuar në kohën e diktaturës. E
ndonëse i kënaqur nga sfida që i bëri muajit gusht, gjithnjë e heshtur në
institucionet e artit, Haliti nuk është i kënaqur me situatën artistike
shqiptare. Sipas tij, artistët janë vazhdimisht të paragjykuar, të survejuar
brenda një tregu të mbyllur dhe herë të frikësuar. I kthyer nga Greqia prej më
shumë se shtatë vitesh, në intervistën e mëposhtme Haliti tregon të gjitha këto
ndjesi.
Do ta ripërsërisnit
një ekspozitë në muajin gusht?
Nuk do ta përsërisja, sepse nuk ka më vlerë. Unë e shijova
pjesën e thyerjes së rekordit aty ku nuk ka njerëz e ku nuk bëhen ekspozita e
nuk ka vizitorë. Kjo nuk përbën një sfidë dhe nuk dua të përjetoj më këtë
lodhje fizike. Në një kërkesë të dytë që mund t’i bëj bordit të Galerisë
Kombëtare të Arteve, do të synoj kalendarin artistik, mundësisht atë të
6-mujorit të parë.
Tematika që sollët
dhe trajtimi i personazheve dukej se mbartnin diçka sa përrallore aq edhe
fëminore. Ishte zgjedhja më e mirë për t’u shprehur?
Në një treg të vogël, siç është Shqipëria, rrezikon të biesh
në grackën që të vish gjithnjë novator. Unë u përpoqa t’i shmangesha kësaj dhe
rimora motivin “brenda shtëpisë” që e kisha cekur në ekspozitën e fundit në
“Mezuraj”. Janë ngjarje që i kam marrë nga poezia e babait tim “Dielli dhe
rrëketë”, nga vizatimi im i parë, nga kujtimet kur shkoja në fshat pas dënimit
të babait tim e ku insektet i lyeja me bojë e i lëshoja në qiell. Lart më
dukeshin si gjigantë e kur i zbrisja në tokë, shumë të vegjël. Arti duhet të
ketë ngjarje, sidomos personale. Të gjitha këto ndjesi, të gërshetuara me një
kritikë që e kam lexuar kur isha në Liceun Artistik, ku thuhej se arti nuk mund
ta paraqesë një mi si një elefant dhe anasjelltas, më nxitën të pikturoj një
pjesë të këtyre tablove e të them që arti është i lirë të paraqesë çdo gjë si
duhet. Në këtë moment jam më fëmijë se kurrë shpirtërisht, në një pafajësi dhe
naivitet, të cilat bëjnë që në këtë moment të besoj çdo gjë, pavarësisht se
mënyra se si trajtohen gjërat në Shqipëri është tejet paragjykuese, tejet
djallëzore. Kjo më bëri të ndërtoja miniciklin “Delja e zezë” ose paragjykimi.
Ajo që më habit në marrëdhëniet njerëzore është që çdo gjë paragjykohet.
Ndoshta kjo vjen si pasojë e një tregu të vogël që e gjen paragjykimin si një
mënyrë mbrojtjeje. Asgjë nuk është e “betonuar” në Shqipëri. Sot mund të jesh
në majë dhe nesër mund të jesh në fundin e saj. Në kundërshtim me tregun
perëndimor ku ti mund të bësh një sukses dhe mbas tij të hash gjithë jetën, në
Shqipëri duhet të bësh sukses përditë, duhet të sjellësh gjëra të reja përditë
dhe kjo na çon jo rrallë herë në grackën e plagjiaturës dhe të një frike nga
tjetri e nga vetja. I kam shprehur të gjitha këto pasiguri në këtë ekspozitë,
duke nxjerrë kështu si artist frikën e tregut, paragjykimit, frikën e një
ambienti të vogël ku ti je i survejuar detyrimisht nga çdo gjë.
Sa e keni ndier
personalisht këtë atmosferë paragjykimesh për të cilën flisni?
Shembulli është i thjeshtë. Kur bën një ekspozitë në
Galerinë Kombëtare të Arteve e kur periudha e qeverisjes është e djathtë, ti do
të paragjykohesh nga të majtët, sepse suksesin tënd artistik e politizojnë. E
njëjta gjë ndodh që nëse ekspozitën e vizitojnë të majtët, në sytë e të tjerëve
ti je i tyre. Është një absurditet që e kam të vështirë ta kuptoj. Unë jam
student i ‘91-shit, që kam përkrahur demokracinë, por e them me seriozitet që
nuk është kjo demokracia që do të doja të përkrahja. Unë u rrita më tej në një
vend që është djepi i demokracisë si Greqia dhe as atje unë nuk gjeta
demokracinë e vërtetë. Ndjeva gjithnjë paragjykimin se isha një shqiptar dhe
ndonëse në jetën e vërtetë nuk kishin takuar një shqiptar të keq, i shihnin të
tillë përmes televizorit.
Cila është demokracia
të cilën përkrahët në vitin ’91?
Nuk është kjo demokracia që kam dashur në pikëpamjen e
ngushtësimit të të menduarit. Në momentin që ekziston pyetja: Çfarë është ai?
Nga është? Ku ka punuar jashtë? Pse është kaq i veshur? Nga i gjen lekët?, në
këtë moment je i survejuar. Nuk ishte kjo që unë kisha kërkuar. Unë kërkoja një
komunikim me të gjithë, një barazi ku kishe të drejtë të konkurroje e të fitoje
për hir të aftësisë dhe jo të një koniunkture. Dinastitë padyshim që janë të
pashmangshme në kapitalizëm, por te ne po ndodh që zanatçiu ia lë fëmijës
zanatin e vet. Kjo nuk më pëlqen. Më pëlqen liria absolute ku secili duhet ta
zgjedhë vetë rrugën e tij. Në vendet ku ne kemi emigruar, ai që kishte mbaruar
për biologji punonte si hidraulik dhe këtë duhet ta bënte për të mbijetuar. Në
vendin tim unë dua të punoj për atë që kam studiuar. Këtu nuk ka treg për këtë
gjë dhe kjo në vetvete të bën shumë të survejuar, të pakënaqur. Ekspozita ka disa
komplekse e mllefe që unë i mendoj, ka frikën, por edhe thirrjen, ka
pakënaqësinë, sarkazmën, ironinë, autosarkazmën.
Sa e kushtueshme
është për një piktor të bëjë një ekspozitë në Galerinë Kombëtare të Arteve dhe
sa e merr mbrapsht mundin?
Ekonomikisht është tejet e kushtueshme dhe mundin pothuajse
nuk e merr asnjëherë mbrapsht. Në këtë vend ku investohet për gjërat më
imediate, për ushqimin, për shtëpitë, për betonimin, shkatërrimin, për art nuk
është investuar akoma. Ka 20 vjet që për art nuk investohet fare. Përkrahja e
vetme janë disa koleksionistë nostalgjikë dhe mediat. Për sa u përket
kritikëve, të cilët kanë një formim të fushës më shumë se gazetarët, pyesin
gjithnjë se pse shkruajnë ata e jo ne. Përgjigjen duhet ta japin ata. Në
momentin kur nuk ka një shkollë arti private do të thotë që nuk ka treg, dhe
dikush e ka diktuar këtë. Kjo nuk do zgjasë shumë, do të fillojë të hapet
ngadalë dhe për momentin “i fituar” është ai që nuk shet e jo ai që shet. Sot
po shiten veprat me çmime shumë më të ulëta se vlera reale, ndërkohë që
kapitalizmi nënkupton që ti investon një lek dhe duhet të marrësh tre mbrapsht.
Ndaj nuk kemi një artist të pasur (flas për artet pamore), një artist të veshur
mirë, një artist me vila në bregdet, nuk kemi një artist me makina të mira,
përveç atyre që kanë jetuar në emigrim e kanë punuar për tregun. Unë prej
shtatë vitesh i jam futur artit për art. Kam ardhur si një shkëmb i madh
ekonomik nga Greqia, kisha një depozitë të madhe që tani ka përfunduar një
kokërr rëre. Kjo është sakrifica ndaj artit që askush nuk e dëgjon.
I penduar që zgjodhët
të ktheheshit nga Greqia?
Kur babai im ka qenë në Athinë në vitin 1994 dhe kur unë
punoja artizanat për të jetuar, ai më lutej që të paktën të bëja ndonjë
pikturë. Kur në vitet 2000 fillova të bëj ekspozitat e mëdha më tha: kujtova se
të kisha humbur. Ekspozita të tilla me sakrifica kaq të mëdha mund t’i bëja
vetëm në vendin tim. Ti mund të ndodhesh në një vend ku nuk paguhesh, por ke
kohë të mendosh për art dhe në momentin kur ke krijuar bagazhin tënd artistik,
kjo do të thotë se ka arritje shumë të mëdha. Kandari do të anojë ose nga leku,
ose nga arti. Padyshim që arti ka fituar tek unë, pavarësisht se kam peshën
edhe të kryefamiljarit. Unë nuk kam ardhur në këtë vend të më hapin dyert, por kam
ardhur të imponohem. Mendoj se ia kam arritur. Asnjëherë nuk e ndjeva që do të
isha shumë i paguar, i punësuar menjëherë. Për momentin vuaj shpirtërisht, por
vuajtjet krijojnë ngjarje dhe ngjarjet krijojnë pikturë. Kontrata që kam bërë
këto vite është me artin dhe jo me paranë. Oliverta Lila
Helidon Haliti, kumti
i një penelate shpërthyese
Nga: Albert VATAJ
Si në një kryqkalim. Shtang duke ndjerë brenda vetes ankthin
e pamundësisë për të gjetur kahun e duhur për të rendur. Përthyen vështrimin e
hutuar mbi syprinë, duke parë qiellin, e ndërsa syt e vakët pulit, hedh hapin
dhe nisesh. Nisesh për të mbërritur me domosdo. Kjo është ndjesi që të mbërthen
kur gjendesh para tablove të piktorit Helidon Haliti. Shkas për penelin e tij
drejt një kumti sa të magjishëm aq dhe dhe profesionist janë; që nga mitet,
legjendat, tragjizmat, ironitë e fateve, ikonat e vetëdijes tonë kombëtare,
deri tek grimca e një realiteti të sëmbuar brenda shpirtit e çasteve të
përflakura intime. Për të mos u ndalur as në përjetimet e fëmijërisë e mëkatin
biblik, as në perceptimin e prarimit të dritës në portretin e Evave të të
gjitha rracave.
Penelata e Helidon Halitit rrëshqet mbi telajo me delikatesë
dhe butësi si një fllad i lehtë vere mbi arën me grur, për t’u hedhur pupthi në
një emocion të fortë e shpirt të trazuar me të kuqe gjaku e terratisje larushi
ngjyrash të egra. Koloriti ndërfuten tek njëra-tjetra për të dëshmuar mishërim
për nga kumti i të tëres. Profesionalizmi dhe guximi, përkarshi një gjendje
mbingopjeje dhe velje që ka ngërthyer të tashmen e shpirtrave tanë, merr trajta
dhe i jep formë dhe frymë gjendjeve, i vë ato në lëvizje, dedikuese dhe
spontane. Këtë ai e përçon ngado ku ndjellja e tij krijuese e miklon dhe
shpirti i zgjon një kushtrim. Po, edhe kur këmisha e gjakmarrjes nderet e varur
deri në një kafshimin tjetër gjaksor. Edhe kur vajtojcat në tablonë “Otranto”,
të vendosura si shkëmbinj të zinjë në prehrin katakomb të detit, mbushin
rrethrrotullinë me kujë. Edhe kur kalëron mbi një gjel, jo veçmas kreshtat e
miteve dhe legjendave, por dhe të personaliteteve tona kombëtare. Larmia e
tematikës që shkrihet në kuadratin e tablosë së Halitit është e admirueshme.
Ngjyra, forma dhe përmbajtja, drita, nervi dhe pasionio, gjithashtu tejshkojnë
në caqet e asaj që do ta quaja besim. Besim në gjithçka që shpirti shpreh
praninë e tij dhe talenti klasin për ta kumtuar, për t’ua rrëfyer gjithsekujt..
Dimensioni artistik përcepton në vetvete, pavarësisht
fragmentit të impresionit të piktorit, një univers thërrmijash drite dhe amështin
e një ngërçi emocional që përcillet nëpërmjet ngjyrave të forta. Shtresimet e
koloreve në tablotë e Helidon Halitit, egërsimi i tyre, me shkas dominimi i
detajit, por dhe krijimi i një pikëmbështetje të fortë të motivit të fanitin
një Rembrand të sotëm. Ani pse krejt ndryshe. Fabula është ndjesia e parë që
orvatet të të përfshijë në larushinë e ngjyrave dhe sfondin gjithnjë intrigues
dhe mjaft domethënës.
Okra e kudogjendur në tablotë e Halitit, shpesh jo
dominuese, qaset të ngrohë sadopak cergën që shpesh sundon botën shpirtërore të
piktorit, e pse jo dhe një lloj çoroditje dhe nënshtrimi kolektiv përkarshi
terrenit tepër të thepisur ku shpesh vendoset dita dhe ndjesitë tona. Seritë e
punëve, trajtohen nga piktori si kohët e një simfonie. Shtjellimi duke ruajtur
formën, rrëshqet duke humbur dominimin e koloritit dhe këndin e ndriçimit, duke
na futur sejcila në një realitet ndryshe, në një botë ku edhe pse e tëra ngjan,
nuk mund të ndjejmë. Kjo brenda një tabloje të vetme. Por edhe kur ndahen ato
përçojnë një shtresim estetik dhe artistik, një etapë, e pse jo dhe një shkulm
flakadani të shpirtit që duke djegur, ndriçon. Kjo veçanti dëshmon qartazi se
piktori është mbarsur me një emocion që shumon në brendinë e tij, jo dhe aq
formën se sa forcën e ndjesisë. Vetëdija e emocionale duke vërshuar nga një
telajo në tjetrën formëson njësi në sejcilen prej tyre, i jep jetë në kohë të
ndryshmë të vetmes qasje të kumtit emocional. Në çdonjëren prej tyre ndjehesh
si përballë një realiteti, prej të cilit diçka tjetër do të marrësh, diçka
krejt tjetër.
Duke u ndalur te hopet, natyrshëm edhe tek trajtesa si në
simbolikë ashtu edhe në teknikë; të shtang tabloja “Emigrimi”. Këmbë hollake që
rrënjëzojnë në tablo. Zgjatimi i tyre është vetë rruga e mundimshme dhe ende e
gjatë e këtij pakti që gjallon në dëshirën e sejcilit për një jetë më të mirë.
Mbi kupat e gjunjve piktori u vendos monedha greke, si për të dëshmuar dhe
njëkohësisht për të pranuar një lloj gjunjëzimi material. Gjithsesi ai i mban
në këmbë.
Mitikja gjen një shkrirje me të shumëkohëshmen, subjekti me
impresionin, në një harmoni emocionuese ngjyrash si te “Gruaja shtatzënë”.
Kohët e tragjizmit shtjellohen përmes një koloriti të vrashtë në një të kaluar,
të tashmë, gri. Këtë magji që përcjell dhimbja, Haliti e servir me gjithë
forcën dhe makthin e saj perceptues, si realitet social në ciklin “Ngujimi”. Ky
tragjizëm shqiptar vjën nga piktori drithërueshëm si te “Kulla e ngujimit”, e
cila në katër kohët e saj të ngjeth. Rrënjët e kullës ai i mpleks në një taban
që zgjaton duke u shkrirë në tablo, ndoshta si për të shprehur atë vetëdije
kolektive që në një mënyrë apo në një tjetër është dashur dhe vijon ta pranojë
këtë si një realitet. E ngrysët dhe fatale si vetë gjakmarrja, edhe tabloja
kumton kacafytjen e kohës me këtë ndëshkues mesjetar që gjallon ende në sedren
tonë të sëmbuar dhe limfën tonë të ngjizur me intolerancën. Përkarshi këtij
subjekti, në galerinë e punëve të Helidon Halitit gjysëm e shtrirë rri nudoja
me sy të mbyllur. Një erozion dritimi verbues i ka ngrënë një pjesë të profilit, duke e kafshuar nëpër
pjesë të ndryshme të kurmit të saj epshndjellëse. Ngultas piktori dëshmon
trazimin që e sëmbon në shpirt, edhe atëherë kur penelatat e tij deshifrojnë
një motiv lirik. Motiv të cilin jemi mësuar ta përcjellim rëndom, gjithnjë të
ngrohtë, e formësuar plot madhështi, gëluese e plot jetë, e gatshme për të
derdhur mbi të harbimin e pasioneve. “Kostandini dhe Doruntina”, kjo legjendë
tipike shqiptare, jo rastësisht bëhet subjekt në tablotë e Halitit. Simbolika e
amanetit rivjen për të zbuar paqen nga shpirtrat tanë.
Nga tabloja në tablo, penelatat e Helidonit vërshojnë
shkujdesur. Ngrysen dhe qartësohen, ndizen dhe shuhen dhe prap ka tone të forta
drite dhe ngjyrimi, rishtaz ngrohen. Peneli i tij tejçon gjithçka që piktori
është dhe kumton. Shkëmbi i tij është i mpleksur diku në skaj të një deti që
hera-herës ngjan me një platformë ku dielli hëdh mbi horizon një dantellë
luspash drite, që feksin mbi det si në një natë pranvere, yjet në qiell. Por
edhe zemërata e këtij deti afrohet dhe këtë piktori e shpreh. Korrnizimi i
impresioneve të holla dhe ngjyruar me ëmbëlsi është i athët edhe në kurmin e
një nudoje, edhe në profilin e një gruaje edhe në vështrimin e një virgjëreshe.
Tjetër tipar që e pret dhe e përcjell impulsin e tij shpirtëror nga tabloja në
tablo është vërshimi. Në një mori punësh ai kalëron. Kalëron mbi gjithçka që
ecën dhe fluturon. Pegasët e tij janë kudo, te një një dem, te një dash, të një
dhi, te një gjel e gjithsekund ku nevoja e tij për të kalëruar gjen kurriz.
Hipen mbi ta me të gjitha moshat, me të gjithë dimensionin historik dhe
krenarinë kombëtare. S’ndal, nuk zbret. Era e vërshimit e fshikullon duke
krehur tablonë, si stuhia e rrëmeti pandalimin që na vërshon ndër deje.
Kudo dhe në çdo gjë ai është përpjekur të jetë vetvetja. Ai
pamëdyshje është ndër përfaqësuesit më të spikatur të pikturës moderne
shqiptare. Në këtë batërdi promovimesh të emrave dhe stileve, si në fushat e
tjera të artit ashtu edhe në atë të pikturës, Haliti dëshmon jo vetëm veçanti
dhe identitet në përfaqësimin e pikturës, por paraprin. Të konturuarit e
vetvetes në art, në një kohë kur asgjë duket se nuk i ka shpëtuar kumteve, për
piktorin ka qenë një ndërmarrje e vështirë dhe një sfidë e arritur me dinjitet.
Të krijosh vetveten, është një nga sfidat filozofike të njeriut. Ta arrish atë
në art, siç dëshmon puna e Halitit, është kapje nëpër fijet e ta pamundures.
Pasionet dënojnë pareshtur purgatorin e artistit. U veshin
atyre gjithçka në plotësinë e vet, gjithë çfarë shtërngon me spazme dhe makth
të përditshmen e njerëzve dhe sakaq harrojnë, se ata me veprën e tyre janë
burim i gëzmendeve tona dhe shkas i një rrezatimi të epërm, që duke feksur e
vakët dhe shpërthen për të mbushur me dritë ditën tonë. Këtë mishëron zemërata
dhe shkujdesja e penelatave të Helidon Halitit.
Ekspozita provokuese
e Helidon Halitit në GKA
Helidon Haliti nuk i ka çuar kot katër vite që nga momenti
që hapi ekspozitën e tij në vitin 2008. Sepse një artist është gjithmonë në
lëvizje, në këkim pak a shumë si një lumë që kërkon rrugën e tij drejt detit.
Pas një periudhe te gjate vetsakfrikimi, rruga e Halitit finalizohet më 16
gusht në Galerinë Kombëtare të Arteve ku 20 punime të reja do të përcjellin tek
publiku një “Personale” për të cilën piktori shprehet se rri mes pasionit,
filozofisë, arrogancës, mllefit, sarkazmës dhe pse jo provokimit…
Një ftesë për
ekspozitë, përveç emrit dhe vendit nuk zbardh më shumë. Do të zbuloni diçka nga
ekpozita juaj e re?
Të më falni për këtë “terr” ku po ju lë, por për momentin
edhe unë kaq kam në dorë t’ju them për ekspon time të shumëpritur në GKA.
Ekspozita ime ka tre vjet që përgatitet nga unë dhe me një përkushtim maksimal,
sa shpesh them, nëse ia vlen një vetsakrifikim i tillë, në një vend që e do
shumë artin, por e do si ai burri fanatik, sadist, që para se të bëjë dashuri
me gruan e tij, e rreh, madje shpesh edhe pasi ka bërë dashuri, një mënyrë
anakronike për të shprehur dashurinë. Ekspozita ime ka patur një filozofi që në
fillim, por disa tituj deri në fund. E njëjta gjë që na ndodh edhe me lindjen e
fëmijëve, të bindur që duam fëmijë dhe jemi konfuz për emrin e tyre.Titujt
janë: “Gjeniu”, “Përbindëshi”, “Delja e zezë”, “Nëna”, “Dielli dhe rrëketë”, “Lufta” dhe në fund do
të titullohet “Personale”, pra HELIDON HALITI -”PERSONALE”.
Cili ishte ngacmimi
juaj për këtë cikël të ri pikturash?
Kjo ekspozitë personale është konceptuar mbi frymën e
poemës “Delli dhe rrëkerat” të babait
tim. Jam rritur...
me frymën e kësaj poeme, pasi jeta jonë pësoi ndryshime të
frikshme, tepër të frikshme, të lemerisshme, do të thoshja, pas botimit të saj,
sidomos pas kritikës së egër e që iu bë në shtypin e kohës. Pas një mbledhje
autodafe, ku nuk mbeti injorant pa e kritikuar poemën si një poemë armiqësore
që nxinte realitetin e ndritur socialist dhe bënte thirrje me qitje të largët
për përmbysjen e Pushtetit popullor dhe, për zëvendësimin e diktaturës së
proletariatit me diktaturën borgjeze e revizioniste, babanë e dënoi diktatura
me punë të detyruar, 4 vjet në një kooperativë bujqësore dhe 6 vjet në
Komunale. Babait iu desh të lerë penën, mësuesinë dhe penelin e të kapte
kazmën, belin, draprin që të prashiste, të hapte kanale, të bënte kavalle orizi
dhe të korrte, të ngarkonte e të shkarkonte qerret me dega duke iu hequr e
drejta e botimit për 10 vjet. Në themel të poemës është familja e kamufluar me
luftën kundër burokratizmit, pra mr një ambiguitrt disi të sofistikuar. Pra
baza është familja, streha, shtëpia që për çudi të gjithë fëmijët e botës e
vizatojnë dhe e pikturojnë njëlloj, më të njëjtën fantazi, duke përdorur të
njëjtat elementë edhe pse, të lindur në një kuadrat pothuaj të njëllojtë,
brenda katër mureve dhe, nuk shpjegohet dot se si ata e shohin formën e vërtetë
të shtëpisë së ëndrrave, megjithëse arkitektura ka evoluar shumë dhe format e
shtëpive kanë marrë reformacionin e kohës, në fantazinë e fëmijëve, ajo ngelet
e njëjtë:një çati, një oxhak me tym, dy pemë, një gardh dhe disa re në qiell.
Vizitorët e shtëpive të tablove të mia janë të ndryshëm që nga insektët e
rëndomta, pothuaj të padukshëm, disa prej të cilave që mund t’i mbijetojnë edhe
bombës atomike, shtypen kollaj nga këmba e brishtë të çdo fëmije. Këta mysafirë
pasionantë, sarkastikë, gazmorë dhe tragjikë, dhe, shpesh herë të shpifur, të
neveritshëm, disgustozë, janë të ftuarit e mi në këtë ekspozitë. Unë vij jo më
një ndryshim e një qasje rrënjësore në këtë ekspozitë, por edhe më një evoluim
erruptif, organik.
Të hapësh një ekspo
në verë, nuk është e zakontë në vendin tonë ku aktivitetet kulturore janë të
pakta gjatë stinës së nxehtë. Përse zgjodhët pikërisht gushtin për ekspozitën
tuaj?
Nuk mund të kem luksin të zgjedh se kur mund të bëj
ekspozitë në institucionin më të rëndësishëm në vend si GKA. Atë e vendos bordi
i saj dhe unë e respektoj atë plotësisht. Gushti është muaji më i vështirë, por
mua më pëlqen t’i pranoj këto sfida, “kapedanët e vërtetë në furtunë duken”dhe
në fund të fundit pse jo, ata dashamirës të artit do të vinin në çfarëdo kohe.
Gjithsesi unë jam mirënjohës për ata që e bënë të mundshme këtë ekspozitë qoftë
edhe në këtë muaj, ku në gjuhën gazetareske thuhet se është muaji ku nuk ka
lajme. Unë vë bast se ky muaj do të ketë lajm: do të jetë ai i ekspozitës sime.
Nuk i kemi parë
pikturat tuaja ende, ndaj do të donim një vlerësim nga këndvështrimi juaj. Si i
shikoni këto punë në lidhje me ciklet e mëparshme?
Pikturat e mia nuk i ka parë pothuajse askush, madje as
babai im, apo zoti Kadare në vizitën e tij të fundit në studion time. Po ruaj
një lloj misticizmi dhe magjie për to, pasi Shqipëria është një vend i vogël
dhe magjia zgjat shumë pak. Në GKA do të zbulohen të gjitha punimet, të cilat
do të jenë të pakta në numër, si asnjëherë tjetër në këtë sallë dhe që t’i
përgjigjem pyetjes tuaj të parë: do të jenë jo më shumë se 20 punime të cilat
vijnë pikërisht atje ku ndalon ekspozita ime e fundit në muzeun Mezuraj në
vitin 2008. Në ekspozitë do të ketë shumë surpriza, ku gërshetohet, pasioni,
filozofia, arroganca, mllefi, sarkazma dhe pse jo provokimi… një tablo provokon
dhe do të diskutohet jo pak mendoj,..
Pas Galerisë
Kombëtare në Tiranë çfarë planesh keni?
Planet e mia janë të menjëhershme. Sapo të mbyllet kjo
ekspozitë, menjëherë marr avionin dhe shkoj në Madrid, ku do të hap një tjetër
ekspozitë personale: “Shije nga Shqipëria”, një kontribut i imi personal për
100 -Vjetorin e Pavarësisë. Ekspozita do të qëndrojë e hapur për 10 ditë. Në
nëntor gjithashtu më
pret një ekspozitë personale në Montekarlo dhe pikërisht më
21 nëntor - 8 dhjetor 2012, një event që e pres që prej 2 vitesh dhe që para 2
vjetësh kur u pranova të ekspozoj atje u caktua data dhe ora e hapjes se saj.
Ajo që nuk dihet është se si do ta presin dashamirësit artin tim dhe ekspozitën
time”Fabuleux”ose ‘PËRRALLORE”
Çfarë do të thotë të
pikturosh sot?
Të pikturosh sot në Shqipëri do të thotë: një detyrim për të
vënë një guriçkë në artet pamore shqiptare dhe ato figurative që e kanë kaq
rrënoje, në këto kohë të vështira, ku teknologjia ka ftohur çfarëdolloj veze
dhe pothuaj është e pamundur të dalin zogj të rinj. Artistët shqiptarë
pikturojnë dhe e mbajnë ndezur flakën e cila ka nisur si e tillë që nga
shpellat e para mijëvjeçare.
Cila është lidhja mes
artit dhe mesazhit? Sipas jush cili do të ishte komunikimi i përsosur mes
publikut dhe veprës suaj?
Arti ka nisur si një nevojë për të komunikuar njerëzit në
mes tyre dhe ka pësuar shumë reformacione gjatë shekujve. Të gjithë sistemet e
përdorin artistin dhe artin për interesin e shpërndarjes se demagogjisë apo të
filozofisë se tyre. Unë thjesht të mendshmen time e hedh në pëlhurë dhe ajo
bashkë me pëlhurën ngjizet sipas shqetësimeve. Publiku është shumë i mençur dhe
i kupton mesazhet e krijuesve.
Loja më ngjyrat duket
se mbetët “loja” më e preferuar për ju…
Shumë e saktë, “lojëra më ngjyrat”, por jo më
bojërat…pikërisht këtu fillon dallimi, ngjyra nga boja. Unë luaj me ngjyrat e
mia dhe do të luaj sa kam në shpirtin tim dritë e cila krijon këtë spektër
ngjyrash. Hija nuk ekziston ende në të brendshmen time dhe për pasojë, nuk del
asnjëherë në pëlhurat e mia.
Artisti është
gjithnjë në lëvizje, gjithnjë në kërkim… por jeta e përditshme e njeriut ka një
ritëm tjetër. Kur I keni ndjerë përplasjet më të forta mes këtyre dy pjesëve të
jetës tuaj?
Është e pashmangshme rutina e jetës, pasi të gjithë e duam
atë. Unë jam një njeri dhe një artist në lëvizje të vazhdueshme falë lirisë që
më lejon familja ime, ndërsa atë të lirisë artistike, e kam në dorë vetë dhe
brenda shpirtit tim, atë nuk ma dhunon dot kush, përveç nevojave imediate të
jetës të cilat zënë vend përditë e më shumë në jetën tonë dhe janë bërë tmerr i
artit tim. Por nuk kanë fituar asnjëherë luftën, përveçse disa betejave të
vogla, pothuaj të papërfillshme.
Në mënyrën tuaj të
berit art, përfshihen versionet e ndryshme të se njëjtës pikturë. Ndonjëherë
ngjajnë sikur do të rrinë bashke në një minicikël …
Të rrish gjatë në një ngjarje në Shqipëri është pothuajse e
pamundur, pasi duke qenë një vend me treg shumë të vogël arti, duhet përditë të
“prodhosh” ngjarje dhe sensacione që të qëndrosh në ajkën e artit dhe tregut.
Unë vazhdoj në hapësirën time pa cënuar filozofinë dhe hapësirën e askujt, do
të vazhdoj me heronjtë e mi deri sa të plotësohet cikli, por ju theksoj se jam
një artist që kam një gamë shumë të gjerë, madje lëvroj edhe shumë gjini të
tjera përveç kompozimit, si atë të peizazhit, portretit dhe disa taktika, si
akuareli, temper, akrilik, batik etj, pa harruar zhanrin e fotografisë e cila
është një pasion 20- vjeçar që një fill i hollë e ndan nga profesioni…
Gjysmagjeli juaj
banon ende në pallatin presidencial francez? Ju pëlqen të dini se ku udhëtojnë
veprat tuaja apo cili është fati i tyre pas shitjes?
Gjysmagjeli ka dalë për kësmet. Unë kam vepra në të gjithë
botën dhe jam shumë kurioz të di për fatin e tyre. Një ditë dua të bëj një
udhëtim e t’i vizitoj fole më fole.
Studioja juaj është
gjithnjë e hapur për artistë të ndryshëm, mes tyre edhe shkrimtari Ismail
Kadare…Për çfarë ju shërben ky komunikim brenda “folesë krijuese”
Po është e vërtet që studio e një piktori është gjithmonë e
hapur, por kjo gjë është zbehur shumë kohët e fundit. Të njëjtën bisedë kishim
me të madhin Kadare pardje (intervista është realizuar më 24 korrik sh. i g.)
dhe me gruan e tij tepër fisnike, Helenën se, poetët dhe shkrimtarët kanë
filluar të humbasin nga studio e piktorëve, se këta artistë duhet të ndajnë
ëndrrat në mes tyre. Kjo është arsyeja që poezia ka filluar të humbasë nga
piktura sot. Falë zotit, babai im e ndan atë, pothuaj, përditë me mua.
Presidenti i
Republikës së Shqipërisë para pak ditwsh i dha babait tuaj Urdhërin “Mjeshtër i
Madh”. Si është lidhja juaj me të, si babë e bir dhe si dy krijues?
Është tepër e vështirë të shpjegoj se sa gëzohem unë që
babanë ma nderuan me Urdhrin “Mjeshtër i Madh”, por më besoni, ju lutem, se
institucionet: shtet, vlerësim, nderim, shpërblim, mirënjohje, kjo është ajo që
më gëzon më shumë, sepse e kuptoj se diku, dikush e shikon kontributin tonë dhe
kjo është shumë e gëzueshme. Për babanë nuk dua të flas shumë, pasi atij dhe
mamasë sime, i dedikoj gjithë ekspozitën dhe kryesisht një vepër jo të zakontë
që zë peshën kryesore në ekspon “PERSONALE” dhe kjo vepër titullohet “Dielli
dhe Rrëkerat”
Comments
Post a Comment