Arshi Pipa: Kritika asht shêji i mendjes së pjekun.
N’art e ndër letra, në shkencë e në
filosofi, e deri në fé, kritika asht baza e çdo ndërtimi të sigurtë.
Derisa mendja nuk kthehet me rishikue
atë çka ka bâ, tue e vlerësue, ajo asht ende fëminore. Ajo mund të prodhojë
vepra madhështore, kur intuita e përpjek me burimin e jetës. Kështu lindë
poezija. E sigurisht poezija e madhe flet vetë, tue u kumtue imtaz ndër zemrat
e atyne qi e ndijnë; spjegon arsyen e qenjes së vet me vetë qenjen e vet.
Po atherë çka duhet kritika?
Të marrim nji njeri qi ndërton. Ky
njeri mund të jetë artist i lindun e atherë vepra e tij del vetvetiu e bukur.
Po të mos jetë mjeshtër i fortë, pa qenë edhe krejt pa zotsi, do të ndërtojë
dikund mirë e dikund keq. Fjala vjen në përgjithsi vepra do të jetë mjaft
e bukur, por ndër veçansina e pakryeme. Por mund të ndodhi qi nji njeri krejt i
paaftë të ja hyjë “kutrum” nji pune. Ç’dobi pritet andej kuptohet lehtë: veç
punë e bjerrun e dam.
Kritiku asht njeriu qi ndalet me
shikue kët vepër. Dhe simbas rasës, aj çfaqë gjykimet e veta. Në rasën e parë,
aj kundron me bindje fuqin e mjeshtrit: fjalët e tija janë lavde, por lavde
t’arsyetueme në bazë të meritavet të veprës. Kritiku i përshkruen kto, i
ven në pah, difton harmonin e motivavet të thurun, lidhjen e mshehtë qi rjedh
ndër ta, përshtatjen e elementavet me tansin. Me nji fjalë spjegon misterin
e veprës. Pse vepra shpesh herë nuk asht aq e lehtë të spjegohet. Para nji
vjershe a nji kuadri gjenial të gjithë thrrasim: “sa bukur!”, por vetëm ndonji
din me tregue pse asht e bukur. Nji ah! Del përnjiheri nga shpirti i
ngashëryem. Por arsyeja e ktij ahu! Lypë arsyetime shpesh të thella e të gjata.
Në rasën e dytë detyra e kritikut asht
me dallue të mirat e të këqijat e veprës, ose për me ja thonë popullorçe: “me
dá shapin prej sheqerit”. Kjo asht gjithashtu nji punë e vështirë. Janë disa
cilsina qi duhen pasë doemos për me bâ dallimin e masipërm. Kush ka pamje
të dobtë, fjala vjen, ngatrron vazhdimisht të bardhën e shapit me të bardhën e
sheqerit. Në rasën e parë duhej me pasë sidomos fund ,themel, për me
u-mbështetë me siguri; hapësinë, horizont për me përfshi gjithë veprën, masë
për me kqyrë drejtë e saktë. Tash duhet me pasë sidomos shije. Shija
asht ajo qi dallon pikrisht shapin prej sheqerit. Dhe shija asht nji pajë
e veçantë. Ka soje soje shijesh: ajo e holla e sakta ndeshet shum rrallë.
Për me gjykue veprat e dështueme, nuk
asht fort nevoja për me pasë cilsi të veçanta. Gjanavet të kalbta u ndihet era
qysh larg, mjafton me pasë hundë të qirueme. Zakonisht ato rrëzohen vetiu, pa
nevojë ndërhymjeje kirurgjike. Por ndodhë ndonjiherë qi ngjiten me mishin e
shëndoshtë. E atherë asht nevoja me e dlirë. Edhe kjo farë kritike nuk asht e
lehtë si kujtohet. Do e kush do nuk mund t’a bajë: njeni kalon e mbyllë hundë,
tjetri kalon e mbyllë gojën. Kush do të gjindet edhe për kët punë të
pamiradishme? Për kritikën themelore duhej pesha e mendjes, kultura. Për
kritikën e shijes, prehtësija e mendjes u squetsija. Për kritikën qiruese
mjafton “bonsensi”.
Kritika nuk asht pra nji punë e lehtë,
e aq ma pak, nji punë e kotë. Ajo vjen në prodhimin letrar rend e dallim, masë
e qartësi, kuptim e vlerë. Vrejtjet e saja janë kshilla e qortime e ndonjiherë
edhe shtytje e udhzime. Ajo përcakton zonat e ndryshme të zhvillimit letrar. I
ep shkrimtarit rendin qi i përket. Me krahazime e përgjamje afron shkrimtarët
qi kan lidhje mes tyne. Kërkon, përsa i asht e mundun, me gjetë fillin historik
qi lidhë, si ndër unaza të vijueshme, shkrimtarët ndër familje të veçanta, e
kto familje në nji tabelë logjike të plotsueme. Dhe ma në fund lidhë historin
letrare me historin e kulturës së përgjithshme tue i dhanë letërsis dinjitetin
e vet njerzuer.
*
* *
Thojshin në fillim se kritika asht
fryt i mendjes së pjekun. Ma shum se të riut i ka hije pra njeriut të provuem.
Por duhet të shënojmë se kritika letrare nuk asht si çdo kritikë tjetër.
Kritika shkencore ose filosofike, për krahazim, asht esencialisht logjikë.
Kurse kritika letrare asht logjikë e diçka tjetër. Medje Iogjika nuk ash
këtu landa ndërtuese. Ajo asht ma tepër trajta e paraqitjes, vështrimi
arhiktektural. Diçka tjetër përban kritikën letrare: intuita. Kjo sjell landën
e gjallë, brumin e rikrijimit. Dhe intuita asht esencialisht poetike.
Kush ban kritikë letrare asht pra ma
parë artist se logjik. Po të mos kishte dhuratën e shijes, kritika e tij do
t’ishte shterpë, sado fuqi diskursive të kishte. Do të delte si ato ndërtesat e
randa qi janë grumbullim trashaman lande, pa hir, pa art.
Qindrimi i kritikut përpara veprës
artistike asht si aj i nji shtegtarit përpara nji pallati magjik. Jo i knaqun
me soditë për së jashtmi, shtegtari don me hy mbrendë. Po si? Ktu qindron
gjithë zotsija e tij. Mbasi dera asht zakonisht gjithmonë e mbyllun,aj mund të
provojë me hŷ për dritarje, ose ,tue u-ngjitun sipër çatije, me rrëshqitë poshtë
prej oxhaku. Ndonjiherë, prej mungesës së shkathtësis ose prej padurimit, aj
mund t’a zhguli derën ose të rrenojë ndonji copë muri. Por në se asht i squet
aj din se çelsi i pallatevet magjike asht zakon të mshehet më ndonjë skutë. Aj
e kërkon dhe e gjen. E atherë, pa bà dam, pa bà zhurmë, çelë derën e madhe me
çelsin e madh, mandej gjen në nji tjetër skutë, tufën e çelsavet të dhomávet të
mbylluna, dhe ma në fund, në njenën prej ktyne, ndrŷ me kujdes më ndonji
arkë sadefi, gjen edhe çelsin e artë të dhomës së thesarit. Aj i kundron
mrekullinat e mbrendshme me habi e adhurim, dalngadalë, me duresë. Në se aj ka
me hapë nji dritare përqi dielli të ndriçojë ndonji anë të mbetun n’errsinë, ka
me pasë kujdes qi drita mos t’ua vrasi hijen gjanavet, mos t’ua marri ngjyrën.
Në nji vend tjetër aj ka me u-afrue me dritën e kaltër të nji shandani, ose ka
me ruejtë natën, kur hana duket mbas gjethevet të ndonjë blini, për me soditë
ndonji fëtyrë të mistershme. Herë tjera aj nuk ka me guxue as deri kaq: me
u-ulë pranë saj, pa ja çue velin, tue e ndi, tue e marrë frymë jetën e saj të
thellë.
Kush adhuron në kët mënyrë veporat e
artit, nuk ka dyshim, asht aj vetë shpirt artisti. Vetëm atij i asht dhanë me i
u-avitë misterevet t’artit Shpirti logjik nuk asht i zoti për këtë. Aj
kufizohet me vëzhgue, me matë, me bâ prova. Por mbetë gjithnji përjashta. A e
njef ndoshta pallatin magjik aj qi e matë sa asht i gjatë e i gjanë, sa dyer e
dritare ka? Edhe po të hyj mbrenda – me nji nga mënyrat violente të masipërme –
aj ka me vazhdue gjithnji me njehë dhomat e sallat, mandej gjanat e ndryshme
mbrenda dhomavet, mandej cilsinat (gjeometrike) të ktyne gjanavet. E tue i
matë, tue i peshue kështu, veç do t’i gandojë do t’i prishi: do t’i profanojë.
* * *
Mund të thomi se nuk ka ende nji
kritikë shqipe. Nuk asht për t’ u-çuditë. Si me kritikue kur mungon materiali
për t’u-kritikue? Gjithë letërsija shqipe përmblidhet në nji grusht , dhe
jo fort të shtrënguem. Asht e natyrshme qi kritika të lindi, në një mënyrë
sistematike, mbas nji prodhimi letrar të mjaftë. Duket si nji farë luksi
kritika. Bisedon kush asht i ngêshëm. Kush ka ngut, kush ka nevojë,
vepron,krijon. Dhe na, në gjysë-shekullin e fundit, kemi pasë nevojë të
ngutshme me prodhue pse nuk kishim kurgja.
Kuptohet lehtaz pra pse nuk kemi pasë
kritikë deri sot, edhe kur kemi pasë mendje kritike të ndritshme. Po të kishte
pasë poezi shqipe të dêjë para vehtes(poezija arbreshe asht nji përjashtim qi
mbetë ende sot nji ishull gati i panjohun), Noli nuk do të kishte komentue
vetëm vepra të hueja. Dhe mendojmë me keqardhje at potencialitet kritik të
dorës së parë qi shkoi pa fryt te Konica.
Duket luks kritika: por asht nji
nevojë.Sot, mbas ma se nji gjysëmshekulli prodhimi të vazhdueshëm, asht nevoja
për nji gjykim të velravet. Kjo nevojë mund t’ishte edhe ma parë (ajo asht nji
nevojë e përhershme e shpirtit njerzuer), mund të shtyhet edhe ma vonë, për
mungesë përgatitjeje. Por mbetë gjithnji nji nevojë qi, heret a vonë, duhet
përmbushë. Gjallnija letrare mvaret, në pjesë të
madhe, nga kritika letrare.
Sa më tepër shtohet vala e prodhimevet
letrare aq ma fort ndihet kërkesa e gjykimevet kritike. Na nuk kemi ende
kritikë “specialista”. Ndonjë studim i mirë – fort i rrallë - asht
gjithnji punë sporadike e ndonjë poeti. Poeti i vetëdishëm për artin e vet,
mund të bajë, thomi na,, kritikë me dinjitet. Por edhe njerëz të përgatitun, të
pajisun me kulturë të zgjedhun dhe me sens arti të prehtë, nuk mungojnë ma
krejt ndër né.
Dy detyra i bijnë kritikës shqipe: me
vlerësue traditën dhe me ndjekë hap për hap prodhimin e kohës. Caktimi i
fushës së parë asht ana themelore, ana e ngutshme e punës. Horizontet e
letërsis sonë do të hapen ma mirë kur të dallohen pikat e saja kardinale. Jemi
endë deri tash nepër nji kaos mendimesh të pakontrollueshme. Asht e domosdoshme
me dijtë ma parë me u-orientue.
Do të mund t’ecim kështu me siguri. Do
t’a vijojmë traditën e do t’a rikrijojmë, simbas rasës. Do të marrim andej
parimet, kriteret, me të cilat do të gjykojmë prodhimin e kohës. Kështu
letërsija shqipe do të zhvillohet në vijë të drejtë, pa mungesa, pa coptime, pa
shmangëje. Punë jo ma pak e randishme kjo e gjurmimit të botimevet të soçme,
kur marrim para syshë hovin e madh të fletës shqipe, ku bashkë me miell
shkon edhe shumë krunde. Punë paralele e dy kritikavet, medje harmonike: njena
në ton maior dhe tjetra në ton minor.
Dhe na qi ja hyjmë kësaj pune, me zell
e dashuni, mendojmë me sjellë vetëm nji ndihmë në fushën e kritikës shqipe, të
sigurtë se tjerë ma të përgatitun do të na ndjekin e do të na plotsojnë. Të
lumtun në se do të bijmë pak rend e ndriçim në pyllin e gjykimevet tona. Edhe
ma të lumtun në se kto do t’i bijmë pa prishë hatre… Pse na jemi fort të rreptë
kur na piskojnë ( le t’i rrëfejmë pa të keq të metat tona) dhe durojmë shum zor
gjykimin e drejtë kur na vjen mbarë…
Do t’ishte nji mënyrë për me bâ nji
kritikë pa prishë hatër: mos me gjykue fare. Me gjykue: fjalë e madhe, fjalë e
randë! Asht shkrue: Mos gjykoni se keni me qenë të gjykuem! Po si atëherë?
Me falë pa gjykue: me çmue!
Edhe na do t’i rrijmë afër ksaj
këshille s’ urtë, përsa të jetë e mundun. Do t’a mbyllim njenin sy për të metat
e vogla. Tekembramja çka ka pa të meta? Nji filosof thonte se edhe veprës së
Zotit mund t’i gjinden të meta, tue e kqyrë më nji farë manyre! Por
a do t’i mbyllim të dy sytë? Thoni se jo: do të na hyjshin, nëpër shtigjet e
ngatrrueme të pyllit ku ecim, ferra ndër sytë e mbyllun: e atëherë tamam do
t’u-qorrojshim!
Edhe iluzionet nuk janë të mira. Me
gjykue duhet ku asht nevoja. Ka soje soje gjykimesh: për ne lypen ato njiherit
të buta e të forta – si çelik në farkë i përkulshëm – e ato të ngadalshmet:
“pse i urti kurr nuk ngutet…” A keni pa ndonjiherë tue bâ kuvend malsorët tanë?
Sa mirë gjykojnë pa bâ zhurmë, pa u-nxe! Gjykojnë tue kuvendue.
Objektiviteti asht kushti i parë i çdo
kritike. Por kritika letrare – trill i poezis! – ka edhe nji kusht tjetër; ajo
bahet edhe me simpati. Si me i pajtue kto dy anë të kundërta? Kjo asht
mjeshtrija e kritikut t’aftë. Né na duket se kritiku i aftë, kritiku i vërtetë,
nuk shkatrron pa pasë ndërtue ma parë. Ajo “simpati” qi shënuem ma sipër, asht
malli i tij i pashlyeshëm për kolibat e vorfna ku ka banue gjatë sa brezavet,
për trojet e buta o t’ashpra qi ka thye kau i tij besnik e plani i tij i
vjetër. Ajo nuk ngutet me djegë kolibat e me lanë qetë para se t’a ketë gati
shpin e ré me traktorat e rij. E, edhe n’i djegtë, përmbi të njajtat troje do
t’a godisi shpin e ré – ndërsa nji lot malli do t’i rrjedhi gjithmonë për
kujtimin e së vjetrës.
Fjala
Comments
Post a Comment