Nikola Tesla, gjeniu i valëve elektrike që vdiq i kapluar prej mjerimit dhe harrimit në qilarin e një hoteli
Imagjinoni një botë pa kabllo, ku kompjuterët,
televizorët dhe pajisjet elektro-shtëpiake mund të funksionojnë pa fijet
përcjellëse të energjisë, ravijëzoni një botë së cilës i rrethvjen një valë
elektrike që sjell energji ashtu siç dielli sjell dritë. Fantashkencë! E
pabesueshme! Në një botë skeptikësh do të ishte një emigrant nga Kroacia që do
të guxonte të pohonte shkencërisht se kjo është e mundur. Atëherë kur energjia
elektrike sapo kishte hedhur hapin e magjishëm të ndryshimit të botës, ky
shkencëtar propozoi një revolucion wireless, një të sotme të
paimagjinueshme.
Askush nuk do ta besonte se një supergjeni si
ai do të shuhej tragjikishit i kapluar prej vetmisë dhe i brejtur prej
mjerimit, megjithëse ai ishte zotëruesi i 700 shpikjeve që revolucionarizuan
elektromekanikën dhe hodhën një hap gjigand në fusdhën e valëve elektrike.
Sot 73 vite më parë më 7 janar 1943 Nikola
Tesla u shua në qilarin e hotelit 'New Yorker' në New York, SHBA, në kushte
aspak të denja për një personalitet të rëndësishëm të shkencë. Duke mos i dhënë
kurrë rëndësi gjendjes së tij financiare, Tesla vdiq i varfër e i harruar në
moshën 86 vjeçare. Në vitet e fundit të jetës së tij Nikola Tesla nderohej si
një shkencetar i çmendur dhe u bë i njohur për pohime të habitshme mbi
zhvillime të mundshme shkencore si p.sh. "përçuarja e energjisë pa
tela" .
Ai ishte zotëruesi i 9 gjuhëve, ishte një
shpikës, fizikant, inxhinier mekanik dhe inxhinier elektrik. Tesla njihet si
ndër shkencëtarët më të përkryer të fundshekullit XIX-të dhe fillimshekullit
XX-të. Mbamendet gjithashtu dhe si një shtysë e rëndësisë prioritare i
teknologjisë moderne. Patentat e tija dhe punët teorike formojnë bazën e
sistemit të fuqisë së rrymës elektrike shndërruese, duke përfshirë sistemin e
fuqisë shpërndarëse shumëfazore dhe motorët elektrikë, me të cilët ai ndihmoi
në Revolucionin e Dytë Industrial.
Nikola Tesla lindi më 10 korrik 1856, në
Smiljan të Kroacisë, në atë kohë pjesë e perandorisë Austro-Hungareze, dhe pasi
mbaroi Institutin Politeknik në Raz të Austrisë, u diplomua në Pragë.
Ai e filloi karrierën duke punuar fillimisht
si inxhinier elektrik në Budapest, në vitin 1881 dhe dy vjet më vonë u zhvendos
në Paris duke punuar për shpikësin e madh të atyre kohërave, Edison në një prej
filialeve të "Continental Edison Company".
Në vitin 1883, Tesla demonstroi për herë të
parë në Strasburg prototipin e motorit me induksion, por rrethi i shkencëtarëve
europianë në atë kohë ishte tepër radikal për të kuptuar idetë e tij.
Duke parë këtë fakt, në vitin 1884 Tesla
pranon të punojë për Thomas Edison në New York, me një rekomandim për Edisonin
nga shkencëtari i madh i asaj kohe, Charles Batchelor i cili i shkruante
Edisonit: "Unë njoh dy njerëz të mëdhenj në këtë botë, njëri je ti, ndërsa
tjetri është ky djalosh".
Nikola filloi të punonte në laboratorët e
Edisonit në New Jersey, por shumë shpejt lindën divergjencat nga idetë brilante
të Tesles, të cilat Edison i shihte shumë të rrezikshme për biznesin e vet.
Në atë kohë, ai pak rrjet elektrik që ishte
ngritur ishte bazuar mbi rrymën e vazhduar dhe kishte shumë kufizime, ku më
kryesorja ishte kufizimi në distancë i transportimit të energjisë, i cili ishte
vetëm 3 km dhe për të transportuar këtë energji përdoreshin kabllo përcjellëse
të trasha dhe rigjeneratorë të energjisë.
Në këtë moment, Tesla mbështetet për
eksperimentet e tij nga bankieri i famshëm i asaj kohe, Morgan. Tesla arrin që
më 1888, duke pasur si bazë teorinë e tij për fushën magnetike rrotulluese, të
marrë patentën për gjeneratorin polifazë të rrymës alternative si dhe për të
gjitha pjesët e tjera të rrjetit të rrymës alternative për transformimin,
transportin, shpërndarjen dhe përdorimin e saj.
Në vitin 1895 bëhet realitet ëndrra e Nikolës
për të shfrytëzuar energjinë mekanike të ujit të ujëvarës së Niagarës për të
prodhuar energji elektrike, duke ndërtuar hidrocentralin e parë në botë.
Motorët elektrikë, të bazuar mbi teorinë e Teslës, pushtuan globin. Edhe në
ditët tona, të gjitha makineritë elektrike bazohen mbi teorinë e këtij gjeniu.
Motori me induksion elektrik i Tesles është klasifikuar si një nga 10 shpikjet
më të mëdha të njerëzimit.
Nikola Tesla nuk u mjaftua vetëm me shpikjet e
sistemit të rrymës alternative i cili ndryshoi mënyrën e jetesës në botë, por
atij i dedikojmë edhe shpikje të tjera, si drita fluoreshente, llamba me gaz
neon, komunikimet valore, sistemet valore të transmetimit të energjisë, rrezet
lazer, telekomandat, shpikjet e para në robotike etj. Ai gjatë gjithë jetës
regjistroi rreth 700 patenta shpikjesh në të gjithë botën dhe hodhi idetë e
para në përdorimin e energjisë diellore dhe asaj detare.
Shumë koncepte të Nikola Tesles akoma janë të
pazbërthyera dhe të pakuptueshme për botën e shkencëtarëve. Në vitin 1896
Nikola Tesla botoi artikullin shkencor për rrezet X, për të cilat më vonë
Wilhelm Rontgen do të merrte patentën, por Tesla me gjenialitetin e tij, që e
bënte në shumë raste edhe një njeri kapriçoz dhe të "çmendur",
asnjëherë nuk pretendoi pronësinë e kësaj shpikjeje.
Po në këtë vit, 1896, Tesla botoi edhe një
material ku përshkruante hollësisht në një skemë të gjithë elementët e një
transmetuesi radio që më vonë u përdor nga Markoni. Gjithashtu, po këtë vit ai
shpiku edhe anën tjetër të komunikimit valor, aparatin marrës dhe arriti që për
herë të parë të transmetonte dhe të merrte një sinjal pa fije.
Në vitin 1901, me ndihmën e Morganit Tesla
ndërton "Wardenclyffe", laboratorin e tij të ri ku ndërtoi edhe
kullën e tij të famshme, e cila ishte e lartë rreth 60 metë dhe kishte një
kupolë në majë të saj me diametër 21 metër që do të ishte transmetuesi i parë
në botë i energjisë pa fije dhe stacioni i parë broadcast i valëve
elektromagnetike. Pikërisht këtu fillon dhe "çmenduria" e Tesles.
Ai kërkonte që me anë të shpikjes se tij të
transmetonte energji valore në të gjithë botën, duke furnizuar kështu me
energji anijet në det të hapur, të furnizonte trenat, industrinë dhe shtëpitë e
njerëzve, duke arritur deri aty sa të komentonte se shpikja e tij mund të
përdorej edhe për komunikimet jashtëtokësore.
Pikërisht këtu lind mosmarrëveshja e tij me
Morganin, i cili i ndërpret fondet Tesles për kërkimet e tij. Në vitin 1917,
kulla e famshme e cila u përdor për qindra eksperimente të Tesles do të
shkatërrohet nën pretekstin e sigurisë kombëtare; ishte koha e Luftës së Parë
Botërore.
Tesla kërkonte që të transmetonte energjinë në
sipërfaqen e tokës. As me anë të transmetimit të saj me valë elektromagnetike
dhe duke përdorur jonosferën, por problemi qëndronte tek mjedisi i përhapjes së
kësaj vale, ajri. Ajri ndikonte në humbjen e energjisë me rritjen e distancës
së transmetimit të saj.
Për këtë, Tesla mendoi që të përdorte Tokën si
përcjellës dhe më vonë si kapacitor të energjisë, por Toka deri në atë kohë
ishte përdorur si "tokë" në teorinë e elektricitetit dhe mund të
shkarkonte çdo kondensator. Por, ai hodhi idenë që mund të emetonte energji të
mjaftueshme në Tokë dhe ta kthente atë në një kondensator gjigant, dhe për këtë
filloi eksperimentet në kullën e tij duke përfituar nga një marrëveshje me
hidrocentralin e Colorado Springs për të përdorur energji pa pagesë.
Në atë kohë, nga eksperimentet e Tesles bari
përreth laboratorit të tij natën shkëlqente me drita vezulluese të kaltra,
ndërsa njerëzve që ecnin aty pranë u kërcisnin hapat sikur të ecnin mbi një
rërë të trashë. Në një natë vjeshte, Tesla me anë të pajisjes së tij që e
quante "Transformatori i shkëlqyeshëm", arriti të pomponte në
sipërfaqen e Tokës një tension 1 milion volt. Rryma përshkoi globin me
shpejtësinë e dritës dhe mbërriti në anën tjetër të tij, duke u rikthyer
mbrapsht, por duke dobësuar intensitetin.
Por, Tesla në rezonancë me kthimin arrinte të
pomponte përsëri rrymë, duke e forcuar valën ashtu siç bëhet me një lisharës.
Fenomeni erdhi duke u forcuar dhe shkaktoi djegien e siguresave në hidrocentral,
por edhe rrufe gjigante pranë laboratorit si dhe një tërmet prej rreth 5 ballë.
Në vitin 1917, Tesla ndërton një stacion i
cili nëpërmjet valëve elektromagnetike zbulonte vendndodhjen precize të anijeve
armike, sistem i cili do të quhej radar në Luftën e II-të Botërore.
Nikola Tesla vdiq më 7 janar 1943, në një
dhomë të hotel 'New Yorker', ku kaloi 10 vitet e fundit të jetës së tij.
Materialet shkencore nga puna e tij u
sekuestruan nga FBI dhe u cilësuan sekret shtetëror.
Comments
Post a Comment