Lindja, Perëndimi dhe filozofia e Islamit
Nga Oliver Leman*
Kur Eduard Saidi publikoi kritikën e tij për studimet
Orientale (Orientalizmi, 1978) shumë nga ata që shkruan mbi problemet që lidhen me Lindjen e Mesme dhe
kulturën e saj e ndjenë që duhej t’i përgjigjeshin këtij argumenti. Ai
argumentoi se shumë nga shkrimtarët e Lindjes se Mesme e patën të vështirë ta
shmangnin vendin dhe njerëzit e saj në lidhje me atë që quhet ekzotike dhe
thelbësisht “tjetër” nga pikëpamja e Perëndimit, dhe sepse ata inkuadruan supozimet
kolonialiste në trajtimin e kulturës së vendit.
Shpesh ai iu drejtohet stereotipive negativë që përdorën dijetarët
perëndimorë kur përshkruan njerëzit dhe praktikat e rajonit. Ai sugjeron që ato
e kanë bazën e tyre në lidhjet e forta të pabarabarta që kanë ekzistuar në atë
kohë, dhe që në fakt vazhdojnë të ekzistojnë edhe sot, midis Perëndimit dhe
Lindjes së Mesme. Dhe, nëse marrim parasysh historinë e gjatë të konfliktit
midis vendeve Evropiane dhe asaj që lidhet me fuqinë kërcënuese të Islamit, ky konflikt është shtrirë në shekuj
dhe aktualisht në shume raste ai rezulton si konflikt fizik. Duke përdorur
mjetet e një teoricieni letrar, Saidi na tregoi se sa i vështirë është trajtimi i një objektivi në Lindjen e Mesme.
Ai argumentoi se, që të ndërtohet një tablo e mirë, duhet të përfshihet
informacioni i vetë shkrimtarëve dhe kjo nga pozicioni nga i cili ata e
shkruajnë. Kjo për të thënë se ata duhet ta dinë se nuk po trajtojnë çështje
tërësisht të detashmentit shkencor, por se ata vetë janë pjesë dhe copëz e
një sistemi ideologjik, i cili ndikon në
mënyrën se si ata do ta krijojnë veprën e tyre. Kjo nuk do të thotë që do të
jetë e pamundur për të shkruar saktë dhe
mirë për Lindjen e Mesme, por më tepër se kaq. Nëse këto shkrime do të bëhen të
mundura, shkrimtarët do të duhet të bëjnë përpjekje për të kuptuar se si ajo që
ata thonë dhe ajo që ata shtjellojnë janë aspekte të një kulture të cilën ata e
jetojnë, të një kulture, e cila është e
karakterizuar nga sjellje negative në lidhje me zakone e praktika të ndryshme.
Libri i Saidit të çon në një debat të gjallë në botën e
studimeve Islamike në përgjithësi, dhe shumë nga banoret e kësaj bote nuk i
përqasen fare metodës së tij. Të tjerët
kanë qenë tepër mbështetës dhe ata përmbajnë atë çfarë do të ishte mesazhi i
tij në punën e tyre. Kjo është në mënyrë të veçantë e vërtetë në disa subjekte, si, për shembull,
studimi i pikturave evropiane për Lindjen e Mesme. Analizimi i këtyre pikturave
ka qenë tërësisht i varur nga kuptimi i llojit të sjelljes në lidhje me femrat
dhe me atë që Lindja e Mesme është e pranishme në shoqërinë Perëndimore. Duhet
të thuhet se, pa kuptuar faktin se nga vijnë artistët, është e vështirë të interpretosh veprën e tyre. Ata nuk bëjnë piktura që paraqesin problemet kryesore që u
ndodhin atyre në raste të veçanta. Më saktë, ata janë pjesë e një lëvizje kulturore, e cila i sheh
njerëzit sipas mënyrës që i sheh Lindja e Mesme dhe kjo mënyrë hyn në stilin
dhe përmbajtjen e veprës së artit. Është e rëndësishme të zotërosh natyrën e
traditës, brenda së cilës ata punojnë, që të kuptosh atë që ata janë duke bërë.
Por, nuk ishin vetëm ata që shkruan për artin, të cilët
përqafuan shumë nga idetë e Saidit. Kriticizmi i tij për historianët, letërsinë
dhe historianët kulturorë, analistët e fesë dhe shkencëtarët socialë shpesh
është i goditur dhe shumë praktikues të këtyre fushave kërkuan të rivlerësojnë
mënyrat që ata kanë përdorur për veprat e tyre. Ata u përpoqën të kuptojnë dhe shpesh të sfidojnë supozimet që fshihen
në metodën e punës së tyre. Kur dikush
merr në konsideratë numrin e madh të librave të dalë vitet e fundit me tituj në
lidhje me “Intelektin Mysliman”ose “personalitetin arab”, ndoshta jo shumë nga
këta shkrimtarë kanë marrë në konsideratë vështirësitë teorike për metodat e
tyre në botën e Islamit, përderisa shumica e këtyre veprave janë premisa të
aksiomës që ekziston mbi një ndarje të thellë midis formës Perëndimore të të
menduarit dhe jetuarit dhe asaj që gjendet në botën Islamike. Fundi i Luftës së
Ftohtë dhe nevoja për të gjetur armiq të rinj, ka çuar në rizbulimin e
“kërcënimit nga Islami”, i cili ka qenë i groposur nëntokë për shumë shekuj në
kulturën Perëndimore. Ata që janë impresionuar nga veprat e Eduard Saidit, mund
të gjejnë nocionin e ndarjes
Lindje/Perëndim, Krishterë/Mysliman, Ne/Ata, dhe Të njëjtë/Të ndryshëm,
së bashku me format e shprehjes kulturore shumë problematike dhe do ta sfidojnë
atë duke i përdorur si një pikënisje për veprat shkollore, në kontrast me
llojin e shkrimit, i cili është bërë shumë popullor kohët e fundit, si rezultat
i kërkimeve të dëshpëruara nga Perëndimi për një “djall të ri” që ta kenë frikë
dhe ta sfidojnë.
Saidi nuk ka shumë për të thënë rreth filozofisë në veprën e
tij kryesore, por është e qartë që argumentet e tij janë të përshtatshme për
studimin e filozofisë Islamike. Kjo e fundit, shpesh i referohet komenteve se,
meqenëse nuk është e njëjtë me llojet e tjera të filozofisë, duhet të studiohet
në mënyra të ndryshme. Pse? Shpesh argumentohet se Islami ka një ndikim të
jashtëzakonshëm në strukturën e filozofisë Islamike dhe nuk mjafton vetëm të
studiosh argumentet, por edhe të analizosh mënyrën, me të cilën çështjet fetare
i përhapin këto argumente, megjithëse jo realisht dhe jo në mënyrë të hapur.
Kjo duket si një ndarje premtuese, nisur nga fakti që shumë filozofë bëjnë një
ndarje të qartë midis asaj që është ezoterike (batin), dhe asaj që është
ekzotike (zahir), dhe shpesh kujdesen që të shprehen në mënyrë të tillë që të
errësojnë argumentet e tyre, shpesh për ato që nuk i kanë për qëllim. Kjo
mënyrë e vështrimit të filozofisë Islamike është paraqitur në veprat e Leo
Shtrausit, dhe ndjekësit e tij i kanë përdorur ato në studimin e këtij
rajoni. Shtrausi e konsideron të gjithë
filozofinë sikur përmban një mesazh të fshehtë, ndonjë të dominuar nga
konsiderata fetare, argumenton në mënyra te ndryshme që nëse shikon tekstin në
mënyrë të drejtë ky tipar bëhet i dukshëm. Unë e kam kritikuar këtë mënyrë në
të kaluarën, dhe përkrahësit e kritikët e saj kanë prodhuar argumente të
zjarrtë për të mbrojtur pikëpamjet e tyre. Ajo që është interesante për t’u
shtjelluar këtu janë parashikimet Orientaliste për llojin e pikëpamjeve që
Shtrausi mbron. Presupozimi është që filozofia Islamike nuk do të konsiderohet
si filozofi e parë, por si një kod i cili ka nevojë të deshifrohet me qëllim që
të zbulohen opinionet e filozofëve. Kjo është parë si një lloj literature, e
cila fsheh opinionet e vërteta të shkrimtarëve të saj dhe është detyra e
interpretuesit për të nxjerrë në pah
cilat janë opinionet e vërteta të tyre, të hyjë në thellësitë e fshehta dhe të
zbulojë besimin e vërtetë të autorit.
Është tërësisht e vërtetë që kur dikush bën filozofi, është
shpesh i interesuar të zbulojë pikëpamjet e vërteta të filozofit, të cilin ai
studion; por filozofia është shumë larg historisë së filozofisë. Qëllimi
kryesor i filozofisë është të kuptojë dhe të vlerësojë argumentet, si dhe të
ndërtojë argumente të rinj rreth tyre. Metoda që Shtrausi mbron i vendos të
gjitha përpjekjet mbi aspektin historik të filozofisë Islame. Ajo është, siç
thuhet, se filozofinë vetë nuk është mirë ta konsiderosh filozofi, kështu që
është më mirë ta konsiderosh atë si një shkrim interesant dhe të vështirë, i
cili kërkon të shtjellojë një problem të dukshëm intelektual për të kuptuar autorin
në kundërshtim me kuptimin e argumentit. Kjo e fundit nuk është mirë të bëhet,
meqenëse argumenti është i kufizuar në mënyrë jo interesante. Meqenëse mendimi
Shtrausian, që filozofia Islamike është në tërësi një përpjekje e pavlerë për
pajtimin e fesë me filozofinë greke dhe, me pas, duke maskuar pikëpamjet e
vërteta të autorit se teoria e fundit është udhëzues më i mirë se e mëparshmja,
argumentet nuk janë shumë interesante. Ato janë predikuese dhe jo origjinale.
Nëse dikush po kërkon një problem intelektual, atëherë, ai nuk do të gjendet
përballë me argumentin por me mënyrën, sipas së cilës argumenti është krijuar,
me një forme komplekse të gjuhës, e cila e maskon atë. Deri tani, kur dikush
studion filozofinë Islamike, ai njihet me shkrimtarë, të cilët kanë bërë
përpjekje dhe kujdes të madh për strukturën logjike të argumentit të tyre,
madje dhe vetëm me një shikim të shpejtë të këtyre argumenteve mund të shkohet
në këtë përfundim. Vetë filozofët sigurisht i referohen vetes si filozofë dhe,
madje, edhe ata që kanë qenë armiq të filozofisë janë përqendruar t’i vendosin
objeksionet e tyre në një gjuhë të tillë, e cila të mund të përshtatet me
mënyrën e arsyetimit që përdorin filozofët. Nocioni që dikush mund të fshijë
gjithë këtë rezultat filozofik, duke e quajtur atë si një formë misterioze e
literaturës, është Orientalizmi më i keq. Kjo përfshin atë që filozofët në
botën Islamike nuk mund të mendohen si filozofët e vendeve të tjera, të
konsiderohen si të aftë vetëm për një aktivitet më inferior, duke përdorur
gjuhen filozofike për të paraqitur pikëpamje jo origjinale në mënyra të
ndërlikuara.
Ka shumë shkrimtarë në filozofinë islamike, të cilët nuk
janë Shtrausianë, por që kanë adoptuar një metodologji, e cila duket se do te
mbetet në supozimet Orientaliste. Këta shkrimtarë do të jenë më të përqendruar
në analizat e gjuhës së një teksti, se sa në kuptimin që duhet të gjendet në
atë tekst. Aktualisht, bazuar në gjendjen e keqe të dorëshkrimeve në fushën e
filozofisë Islame, del e domosdoshme nevoja për kërkime të kujdesshme që
përpiqen të krijojnë një natyrë të saktë të tekstit në fjalë. Kjo përbën rastin
kur vepra është e pranishme në dorëshkrime të ndryshme, të cilat ndryshojnë nga
njëri tjetri, ose është në një gjuhë të ndryshme nga ajo që është shkruar në
fillim. Në këtë rast teksti origjinal ka nevojë të ndërtohet me përkthime të
mundshme dhe ky është një proces i vështirë dhe që kërkon shumë kohë. Meqenëse
një pjesë e mirë e filozofisë Islame i referohet, gjithashtu, mendimeve jashtë
saj, mendimit grek, për vetë Islamin është e nevojshme që komentuesit të
shënojnë me kujdes llojin e referencës, në të cilin është bërë teksti,
përndryshe lexuesi nuk do të mund ta
ndjekë llojin e argumentit që paraqitet. Të gjitha këto vepra janë jetësore
nëse progresi do të bëhet në kuptimin tonë të filozofisë Islame, por kjo nuk do
të përbëjë fundin e studimit të kësaj filozofie. Tek e fundit, nëse do të ketë
një fund, ai shtrihet në analizat e argumentit, jo si një fosile në muzeun e
historisë së ideve, por si një pjesë e filozofisë së zhvilluar. Ky zhvillim
konsiston në shtjellimin dhe analizën e vazhdueshme të argumenteve. Nuk është e
thënë që argumentet e çdo brezi të mëvonshëm të mendimtarëve janë më të mira se
argumentet e mendimtarëve të mëparshëm, por ato janë të gjitha pjesë e traditës
dhe çelësi për të kuptuar që tradita shtrihet në kuptimin e argumenteve. Ata
dijetarë, të cilët shkruan për filozofinë Islame, sikur dikush nuk mund të bëjë
më shumë se sa të rindërtojë dhe të përshkruajë tekstin, janë si kirurgët mendjemëdhenj
që e bëjnë një operacion të suksesshëm, vetëm kur pacienti vdes.
Ka një metodë në filozofinë Islame, e cila mund të quhet si
Orientalizëm i përmbysur. Kjo sugjeron që subjekti mund të kuptohet me të
vërtetë vetëm nga myslimanët, përderisa vetëm ata janë të aftë të vlerësojnë
aspektet fetare të vendit. Ata që nuk janë myslimanë mund ta studiojnë
filozofinë Islame deri në një farë mase, por ata janë pashmangmërisht të
kufizuar nga njohuritë e tyre në një pikëpamje të pjesshme. Kjo mund të klasifikohet
si një lloj Orientalizmi, meqenëse ai është bazuar mbi supozimin se ekziston
një ndryshim i thellë midis myslimanëve dhe jo-myslimanëve, midis asaj që quhet
“Lindje”dhe asaj që quhet “Perëndim”. Kjo është aq problematike sa lloji i
Orientalizmit që përcakton Saidi. Ka ndryshime të qarta në vështrimin e një
forme të shprehjes kulturore nga dikush që vjen nga kjo kulturë, krahasuar me
dikë jashtë saj, por është e qartë se, i pari ka avantazh ndaj të dytit. Të brendshmit mund të humbasin po aq sa të jashtmit,
megjithëse kanë gjëra të ndryshme. Të brendshmit mund të mos e vënë re aspektin
e vendit, i cili mund të jetë problematik ose interesant për të huajt. Është
mirë të shtojmë se filozofët kanë një eksperiencë të mirë në shtjellimin e
argumenteve që janë produkt i një mjedisi kulturor të ndryshëm nga ai i tyre.
Llojet e besimeve fetare të mbajtura nga Platoni dhe Peshkop Berkli, për
shembull, janë shumë të ndryshme nga besimet e shumë prej interpretuesve të
tyre të ditëve të sotme, por kjo nuk do të thotë se bëhet pengesë në
gjithëpërfshirjen e tyre. Është e rëndësishme për ne të theksojmë se në
filozofi janë argumentet ato që
paraqesin interesin më të madh, ndërsa besimet aktuale fetare apo mungesa e
tyre ose vetë argumenteve nuk janë pjesa më kritike e ekuacionit. Një seri
pyetjesh interesante biografike do të ngrihet rreth filozofëve të veçantë dhe
do të bëhen vëzhgime të dobishme rreth periudhës në të cilën ata kanë punuar.
Përderisa ne po merremi kryesisht me filozofinë dhe jo me historinë e ideve,
këto çështje për momentin paraqesin një ndikim të vogël.
Akoma mund të mendohet se kjo është shumë e shpejtë,
meqenëse një nga karakteristikat e filozofisë Islamike është pikërisht se ajo
është islamike dhe se është kryesisht religjioze. Nëse një filozofi është
religjioze, atëherë ajo ndoshta kërkon kritere për ekzaminimin e saj, të cilat
janë të ndara nga forma jo-religjioze e filozofisë. Ne duhet të jemi të
kujdesshëm në përdorimin e termave. Kur një filozofi është quajtur “Islamike”,
nuk presupozohet që çdo gjë e prodhuar nën këtë titull, direkt ose indirekt,
importon probleme fetare. Krejtësisht e kundërta. Ne po flasim rreth filozofisë
që shfaqet ose që ndikohet nga format e mendimit aktual në një kohë të caktuar
të botës Islamike dhe, siç mund ta ketë vënë re lexuesi, qoftë edhe me një
vështrim të shpejtë të disa kapitujve në këto volume, shumë filozofë janë
përfshirë në diskutime, të cilat nuk kanë të bëjnë aspak me fenë, në kuptimin e
gjerë të këtij termi. Siç mund të pritet nga një formë e shprehjes filozofike,
e cila mbulon një periudhë të gjatë kohe dhe një mori mendimtarësh të ndryshëm,
ekziston një pafundësi idesh, temash dhe argumentesh të ndryshme. Është një
thjeshtëzim i madh të përpiqesh të karakterizosh këtë varietet, që lidhet me
një perspektive fetare të veçantë, megjithëse një pjesë e mirë e saj shfaqet
brenda një konteksti fetar të caktuar. Kjo nxjerr në pah gabimin radikal në atë
që dikush ka nevojë të ndajë një perspektivë fetare me qëllim që të kuptojë se
çfarë është produkti i lidhur me këtë perspektivë. Nuk ka vetëm një mënyrë për
të studiuar traditën filozofike dhe kriteret e vetme qe duhet të përdoren janë
ato që zbatohen në të gjitha filozofitë, duke përfshirë edhe atë të Krishterë
dhe Hebre, kriteri i demonstrimit të vlefshëm.
E meta qendrore e Orientalizmit është se ai imponohet në
kërkim të filozofisë nëpërmjet insistimit ilegjitim të një metode të vetme për
kuptimin e kësaj filozofie. Kundërshtimi kryesor këtu nuk është në mënyrën me
të cilën Orientalizmi interpreton tekstet, megjithëse edhe kjo është
mjaftueshëm keq, por në idenë se mund të ketë vetëm një mënyrë për të trajtuar
këto vepra. Këto tekste stereotip shkojnë dorë më dorë me stereotipin e grupeve
etnike, dhe kjo është e kundërshtueshme. Është për të ardhur keq që rritja e
ndikimit të kritikës ndaj Orientalizmit, të cilën e prodhoi Saidi, të ketë një
ndikim më të madh se studimi i filozofisë islamike, në kontrast me efektin e
saj në disiplinat e tjera në fushën e studimeve Islamike. Ajo zbulon se sa të
izoluara kanë mbetur shumë studime të filozofisë Islamike nga zhvillimet
hermetike në forma të tjera të kërkimit.
Marrë nga libri
“Filozofia klasike perso-iraniane”, botimi më i ri i fondacionit “Saadi
Shirazi”, Tiranë, që ka dhënë dhe lejen për botimin. Oliver
Leaman është Profesor i Filozofisë dhe Profesor për studimet Judaike. Eseja
është pjesë e konferencës shkencore në kuadër të “Vitit Ndërkombëtar të Afrimit
të Kulturave”, nismë e UNESKOs për vitin 2010.
A jeni në ndonjë krizë financiare, a keni nevojë për ndihmë financiare? apo keni nevojë për fonde për të filluar biznesin tuaj? A keni nevojë për fonde për të zgjidhur borxhin, për të paguar faturat ose për të filluar një biznes të mirë? A keni një rezultat të ulët të kreditit dhe po e keni të vështirë të merrni shërbime kapitale nga bankat vendore dhe institutet e tjera financiare? Këtu është shansi juaj për të marrë një shërbim financiar nga kompania jonë. Ne ofrojmë të gjitha llojet e huasë për kompanitë individuale me normë interesi 2%. Nëse keni nevojë për një kredi mos hezitoni të na kontaktoni përmes Email: lindamooreloans@gmail.com Ose Whatsapp +19292227999
ReplyDelete