Esteti vizual te regjisori rus, Aleksander Sokurov
Aleksander Sokurov, është njëri prej regjisorëve më të
talentuar rus, që ende është gjallë dhe vazhdon ta befasojë publikun, që
përkujdeset për të parë një reflektim krejtësisht të ndryshëm mbi ekzaminimin e
qenies njerëzore në ekran. Aleksander Sokurov është regjisori që përthen çdo
vlerë të normuar në ekran, duke zënë kështu një vend të rëndësishëm jo vetëm në
historinë e kinematografisë ruse por edhe në atë botërore.
I lindur në Siberi – me një cen në këmbë, shkaku i një
shpërthimi atomik, Sokurov qysh në rininë e tij filloi të punojë për
televizionet lokale, para se të hynte në shkollën prestigjoze të filmit VGIK,
ku kreu studimet për film dhe ku nisi kritikën e tij mbi kinemanë.. Përgjatë
studimeve ai pati shkruar: “Kinematografia nuk është art, por thjesht një
sharm, një tentativë” Këto fjalë që dëshmohen përgjatë gjithësecilit film të
tij, megjithëse nuk e nxjerrin kinematografinë jashtë kategorisë së artit, e
zbehin dimensionin e ndjeshëm që kinematografia si art ia rikthen ngjarjes. Te
Sukurov një ngjarje mbetet e vdekur, nuk ka ndonjë gjykim për të, e as
moralizëm, thjesht imazhe të mrekullueshme filmike me një sharm marramendës.
Megjithëse krijimtaria e Aleksander Sokurovit nuk ngërthente
në vete ndonjë gjykim politik, ajo nuk arriti t’i shpëtojë censurës së
Bashkimit Sovjetik. Përgjatë regjimit të Bashkimit Sovjetik, krijimtaria e tij
mbetet nën hije dhe nuk arrin të depërtojë te publiku. Pas shpërbërjes së
Bashkimit Sovjetik, krijimtaria e tij arrin të dalë në pah, dhe përmes çmimeve
të fituara në festivalet më prestigjoze të filmit të klasifikohet edhe ndër
shijet e publikut që përcjell rrjedhat e kinemasë.
Krijimtaria e Aleksander Sokurovit, që pozicionohet në
majata e kinematografisë ruse, ka edhe pikat e saj të ulëta. Filmat si “Save
and Protect” dhe “Moloch” mund të thuhet se janë të turpshëm për një regjisor
të kalibrit të tillë, qfare është Sokurov. Një ndër veprat e tij, që edhe e
bëri të famshëm për publikun e gjerë është filmi “Russian Ark” që është gjiruar
për 99 minuta pa ndërprerje. Kjo vepër e tij, edhe pse tejet artistike mbetet
sipërfaqsore për publikun që përkujdeset të ndërtojë bindje për Aleksandër
Sokurovin.
Sa i përket krijimtarisë së mirëfilltë të tij, vlen të
përmenden filmat si “Man’s Lonely Voice” dhe “Second Circle” që na përcjellin
deri te kryevepra e krijimtarisë së tij “Mother and Son, 1997”.
Ironia te Sokurov është se ai përgjatë regjimit të Bashkimit
Sovjetik, ku ishte nën filterët e censurës komuniste, krijoi më shumë filma se
në kohën e sotme ku gëzon liri të plotë nga censura.
Stili i Aleksandër Sokurovit është shumë i ngjashëm me atë
të Andrei Tarkovskit: kapjet e gjata, mënyra se si aktorët natyrshëm
kundërveprojnë në ekran, tingujt dhe muzika që mishërohet me natyrën janë vetëm
disa nga këto ngjajshmëri. Megjithëse ka edhe dallime të mëdha mes
botëkuptimeve të tyre, mund të thuhet se të dy janë regjisorë spiritualë në
kuptimin që të dy janë në përndjekje të vazhdueshme të pyetjeve që lidhen me
ekzistencën e qenies njerëzore. Të dy janë të angazhuar që përmes personazheve
në ekran, ta bëjnë të dukshëm realitetin e brendshëm të qenjes njerëzore.
Dhe është pikërisht realiteti i brendshëm që përfaqsohet nga
personazhet në ekran ajo që e bën dallimin mes
Tarkovskit dhe Sokurovit. Te
Tarkovski ne shohim se diçka po e rëndon gjendjen shpirtërore të personazheve
kryesorë: një “shtypje” po ndodh te ta, por prapseprapë kemi përpjekjen e
jashtëzakonshme të tyre për të qarë rrugën përpara. Kjo përpjekje te Tarkovskij
shënon kapërcimin e kësaj “shtypje” duke e mbivendosur mbi të personazhin të
çliruar. Pra, mund të themi se krijimtaria e Tarkovskit lufton drejt çlirimit
shpirtëror, ndryshe nga krijimtaria e Sokurovit që ndalet te përshkrimi vizual
i gjendjes shpirtërore.
Te Sokurov gjithashtu vihet re një “shtypje” mbi personazhet
kryesore, por tek ai, kjo “shtypje” është e pakapërcyeshme. Personazhet fare
pak, ose aspak nuk bëjnë përpjekje për të luftuar kundër kësaj shtypjeje. Në
vend të kësaj përpjekje të munguar ata përshkruajnë gjendjen e shtypur në të
cilën ndodhen. Pra mund të thuhet se krijimtaria e Sokurovit më shumë se
përshkrim është një shqetësim estetik që përmes regjimit vizuel na jep një
pasqyrë të gjendjes së shtypur brenda së cilës gjindet qenia njerëzore.
Kjo është e dukshme sidomos te kryevepra e tij “Mother and
Son, 1997” që përshkruan ditët e fundit të një gruaje të vjetër që është nën
përkujdesjen e djalit të saj. Në këtë film “shtypja” është kudo: jo vetëm në
fytyrën e nënës dhe djalit, jo vetëm brenda shtëpisë klaustrofobike të ndriçuar
lehtë, por në frymëmarrjen dhe gjithsecilën fjalë që ata artikulojnë. Vetë
artikulimi i fjalëve dhe frymëmarrja duket se përbën një përpjekje tashmë të
pavvarur nga sëmundja te ta. Shtypja vepron aq rëndë te nëna dhe djali, saqë
kur djali hedh një shikim jashtë shtëpisë ai i bën këtë pyetje nënës së tij: “E
pra, a është mirë të jetosh këtu?” dhe ajo i përgjigjet: “Të jetosh këtu nuk
është rëndë, aspak rëndë” Kjo gjendje e rëndesës te ta, është kapur me aq
mjeshtri nga Sokurov sa nuk është çudi të shohësh edhe natyrën duke
bashkëpunuar. Dendësia e errët, retë e errëta mbi peisazhin shtërpë përgjatë
gjithë filmit, përforcojnë ndjesinë e shtypjes te nëna dhe djali, që duken të
pafuqishëm për të dalë nga gjendja në të cilën ndodhen.
Por ku qëndron kuptimi i një jete të tillë, nën shtypje?
Filmi “Mother and Son, 1997” e strehon këtë pyetje përmes skenës ku djali
tashmë i përgjërohet nënës së tij, që ta vazhdojë jetën dhe nëna ia kthen “Për
se?”-“Për se?” atëherë djali mëshirshëm nuk i thotë se ajo duhet të jetojë për
të, edhe pse filmi përgjatë gjithësecilës skenë na bën të ditur, se krejt çfarë
ata të dy kanë është njëri-tjetrin. Pra, në fund të fundit boshllëku që është
krijuar në lidhjen familjare te ta, i ka izoluar ata nga dashuria e vërtetë dhe
ata duhet ta rishpikin këtë lidhje të humbur që prapë e quajnë “dashuri” Filmi
“Mother and Son, 1997” e përcjellë këtë rishpikje që në fund të fundit është
pasive, duke qenë se personazhet nuk bëjnë më përpjekje, nuk lëvizin, sepse
tashmë janë nën presionin e koncepteve të rrejshme nëpërmjet të cilave ata kanë
udhëhequr jetën e tyre.
“Mother and Son, 1997” mund të thuhet se është regjistrimi
më autentik në shirtin filmik që përshkruan gjendjen e shtypur të shpirtit
njerëzor. Kurse Sokurov është regjisori bashkëkohor që përmes gjenialitetit të
tij, i dha kinematografisë dhe publikut një rrëfim të jashtëzakonshëm mbi
shtypjen shpirtërore që ndodh te qenjet njerëzore që udhëhiqen në jetë me
koncepte të rrejshme, dhe gabimisht të fituara.
Vlerat që Sokurov i normoi në ekran shprehin njëherësh
gjenialitetin dhe veçantinë e tij si regjisor. Me përjashtim të Tarkvoskit dhe
Bressonit, Sokurov është një ndër regjisorët e rrallë që vendos theksin mbi
cilësinë e harmonisë shpirtërore te qenia njerëzore përmes imazheve delikate,
të thella dhe misterioze.
Glauk Tahiri
Comments
Post a Comment