Paul Kurtz , udhëheqësi më i madh i mendimit të lirë në Amerikë
Filozofi Paul Kurtz është mbiquajtur me shumë emra të
pakëndshëm gjatë karrierës së tij të gjatë, përfshirë edhe “Mendimtar i lirë
satanik” dhe “prishës i rrezikshëm i mendjeve të reja”. Por emri që disa nga
kritikët e tij e konsideronin si më të rrezikshmin, ishte më i vlerësuari prej
tij. Ata e quanin humanist laik. “Ju mund të më quani skeptik, jotiest, ateist,
agnostik, agnostik ateist, por emri më i mirë është humanist laik. Unë kam një
filozofi, një pikëpamje, dhe e shpreh atë”, – tha Kurtz, kampioni i shkencës
dhe përbuzës i fesë dhe të mbinatyrshmes, për “Associated Press” rreth një vit
më parë. Kurtz, lider i fuqishëm i lëvizjes së humanizmit laik që konsideron si
vlerat më të larta lirinë njerëzore dhe krijimtarinë, vdiq më 20 tetor në
shtëpinë e tij në Amherst, N.Y, në moshën 86- vjeçare.
Kurtz dha mësime filozofie në State University of Ney York
nëBuffalopër 26 vjet, por nuk e mbante filozofinë në një kullë fildishi. Si
admirues i pragmatistit John Dewey, ai “donte që ta nxirrte filozofinë nga kulla
e fildishtë dhe t’ia çonte popullit”, – siç thoshte ai. Ky qëndrim e bëri Kurtz
të themelojë revistën e tij Skeptical Inquirer dhe Free Inquiry, gazetën Human
Prospect dhe shtëpinë botuese Prometheus Books.
Ai themeloi edhe disa organizata, ku më e njohura ishte
Center for Inquiry (Qendra për Kërkimin e së Vërtetës), e cila funksionoi për
21 vjet, ndodhej në New York dhe iu përkushtua ngritjes së një shoqërie të
bazuar tek shkenca, arsyeja, te liria për të kërkuar të vërtetën, dhe tek
vlerat njerëzore.
Kurtz, i cili kishte origjina hebreje, e kritikoi fenë por
ishte më shumë se një ateist. Ai e shihte humanizmin shekullar (laik) si një
filozofi pozitive që nxit popullin të gjejë urtësi, lumturi dhe ndërgjegjësim
moral pa Zotin, duke përmirësuar jetën për veten e tij dhe të të tjerëve, tani
dhe përgjithmonë. Ai propozoi termin Eupraxsophy për të përshkruar qasjen
jofetare ndaj jetës. “Nuk ka Zot të na
shpëtojë”, deklaroi ai si autor kryesor i Manifestit Humanist II, i hartuar në
vitin 1973 me kontributin e mendimtarëve të shquar si filozofi Sidney Hook,
shkrimtari Isaac Asimov dhe shkencëtari Francis Crick, “ne duhet të shpëtojmë
veten tonë”.
Kurtz nuk besonte as parapsikologjinë, jashtëtokësorët,
efektin e praktikave astrologjike, ose fenomene të tjera që duan të sfidojnë
shpjegimin shkencor.
Ai organizoi takime ekspertësh me qëllim që pretendimet më
mistifikuese t’i nënshtroheshin shqyrtimit kritik, nëpërmjet Komitetit për
Hetim Shkencor të pretendimeve paranormale, të cilin e themeloi në vitin 1976,
me magjistarin James Randi dhe të tjerë. Përfundimet e hetimeve të tij u botuan
në revistën Skeptical Inquirer.
“Ai ishte udhëheqësi më i madh i mendimit të lirë në Amerikë
që nga vdekja e John Dewey”, – tha Stuart Jordan, ish-shkencëtar i NASA-s dhe
president i Institutit për Shkencën dhe Vlerat Njerëzore, të cilin Kurtz e
themeloi në vitin 2010, pasi hoqi dorë nga pozicioni i tij tek Center for
Inquiry për shkak të mospajtimit me drejtuesit e tij.
Në vitin 2008, kur ishte rreth 82 vjeç, ai mbështeti vendimin
e bordit të Center for Inquiry për të emëruar avokatin nga Washington D.C,
Ronald A. Lindsay, si drejtor ekzekutiv. Kurtz pati mosmarrëveshje me drejtorin
e ri në lidhje me pikëpamjet personale dhe atë që ai e konsideroi si
transformim të humanizmit në “ateizëm të inatosur”.
“Paul ishte shumë tolerant dhe mendjehapur”, – tha Jordan,
që gjithashtu shërbeu si këshilltar shkencor në qendër, “por ngaqë ai gjeti
paratë, ai u soll pak si feldmarshall, kur nuk kishte më dialog…Sipërmarrësit
të tillë janë – njerëz të pasionuar, plot ide të mira dhe kanë prirjen e
kuptueshme për të thënë “Dua të bëhet siç them unë”.
Kurtz u lind nëNewark, N.J më 31 dhjetor 1925, ishte djali i
një biznesmeni me shpirt të lirë dhe i një gruaje shtëpiake. Ai nuk u rrit si
hebre dhe për një kohë të gjatë frekuentoi Kishën e Bashkimit. U largua kur e
kuptoi “se mund të kishe një jetë të mirë pa qenë anëtar i ndonjë kishe”, sipas
intervistës që i dha Chicago Tribune në vitin 1987.
U angazhua në ushtri në moshën 17-vjeçare dhe luftoi në
Betejën e Bulge-s gjatë Luftës së Dytë Botërore. Pak më vonë, ai takoi të
mbijetuarit e kampeve famëkeqe të përqendrimit, Buchenwald dheDachau, një
përvojë që i la gjurmë të thella. Gjatë luftës ai mbante me vete një kopje të
“Republikës” së Platonit, dialogu klasik mbi kuptimin e drejtësisë.
Mbas lufte, ai studioi filozofi në Universitetin eNew York,
me Hook, një student i Dewey, i cili u bë filozof i shquar i shkollës
pragmatike. Përfundoi studimet Bachelor në vitin 1948, ndërsa diplomën master
dhe doktoraturën në filozofi, i përfundoi nëColumbia, përkatësisht në vitin
1949 dhe 1952. Ai dha mësim nëTrinityCollegenëConnecticut, më pas
nëVassarCollegedheUnionCollegenëNew York. U bë pjesë e SUNY Buffalo në vitin
1965 dhe doli në pension në vitin 1991. Ai shkroi ose botoi më shumë se 45
libra, i fundit ndër të cilët ishte një punim mbi etikën planetare, e
programuar për t’u botuar vitin e kaluar nga Prometheus Books.
I biri, Jonathan, tha se babai i tij nuk kishte frikë nga
vdekja dhe e kishte kaluar “gëzueshëm” ditën e fundit duke treguar histori për
të qeshur dhe duke folur për skuadrën e tij të preferuar të futbollit. “Feja e
tij e vërtetë ishte NFL dhe Buffalo Bills”, – tha djali i tij.
Nuk është për t’u çuditur qasja e tij filozofike ndaj
vdekjes. “Nëse shkoj në parajsë ose në ferr, – thoshte ai, – do të përpiqem të
bëj revolucion. Do të shkruaj një pamflet ku t’i kërkoj Zotit të ndryshojë
orenditë e universit dhe ta riorganizojë atë në një mënyrë më të drejtë. Por
kjo është, sigurisht,hipotetike”.
Mapo
Artikuj të mirë, A keni dëgjuar për zotin Benjamin, Email: Lfdsloans@outlook.com --WhatsApp Kontakt: + 1-9893943740-- të cilët punojnë me shërbimin e financimit ata më japin kredi prej 95,000.00 $ për të filluar biznesin tim dhe unë i kam paguar ato çdo vit tash e dy vjet dhe akoma më kanë mbetur 2 vjet edhe pse më pëlqen të punoj me ta sepse ata janë huadhënës të vërtetë të huasë që mund të të japin çdo lloj kredie.
ReplyDelete