Humaniteti në romanet Petro Markos
- Get link
- X
- Other Apps
Behar Gjoka
Petro Marko, mjeshtër i poezisë, gazetar rebel, njeriu i burgosur dhe
gjithmonë i lirë, që në radhë të parë është prozator i madh; me një
kontribut të vyer në lavrimin e romanit. Portretizimi i figurës unike të
Markos, vjen qartazi edhe në pohimin e Ali Aliut, kur shprehet: … janë
të rrallë ata shkrimtarë që kanë mundur të ruajnë aq me konsekuencë dhe
fanatizëm dinjitetin e krijuesit dhe të njeriut, të arrijë sintezën
harmonike të njeriut dhe të artistit ashtu siç ka mundur të shquhet
Petro Markoja në këtë plan. (1990: 158), në librin Kërkime. Paraqitja e
shkrimtarit, me dy romanet e parë Hasta la vista dhe Qyteti i fundit në
vitet '60 shënoi një kthesë të jashtëzakonshme në historikun e romanit
shqiptar, madje në distancë kohore, mundet të thuhet, me bindje dhe
argument, se librat e tij hodhën themelet këtij zhanri, sidomos në
rrugën e shkrimit bashkëkohor të letrave shqipe. Në shkrimin e romaneve,
megjithatë spikatet si pakkush tjetër, në trajtimin e temës së luftës,
pothuajse në të gjitha përmasat, duke përfshirë një hapësirë të
pazakontë, që shpesh rrok vetë kontinentin europian. Duke qenë kështu
një dëshmi letrare e lindur në vlagën e luftës, me gjasë të tmerrit dhe
pasojave, fokusi i ligjëratës, mbi humanitetin dhe poetikën e ajsbergut,
do të jenë romanet: Hasta La Vista, Qyteti i Fundit, Një Emër Në Katër
Rrugë, Nata e Ustikës, që ka në fokus ligjërimin e motivit të luftës, të
shtrirë në të gjithë kohëshrtrirjen e vetë. Përbashkësia e këtyre
teksteve, të tipologjisë së romanit, lidhet me këto momente:
A – Me pasqyrën kronologjike të Luftës së Dytë Botërore.
B – Me praninë e ndjenjave më të brishta njerëzore, si linjë e
dashurisë, që në veprën romanore të autorit, përcillet edhe si streha e
qenies njerëzore.
C – Me sendërtimin e poetikës së ajsbergut, si një tipologji shkrimore e njohur e brezit të humbur.
Kronologjia e luftës vjen e plotë:
- Sinjali i parë, zë fill me Hasta La Vista, që vetëm sa
ngre siparin e kronikës letrare me temë qëndrore luftën. Pikërisht në
këtë faqe të artit tregimtar, Petro Marko do ta bëjë shmangien e parë
nga shablloni i doktrinës zyrtare të realizmit socialist, duke shqiptuar
në tekstet e tij një poetikë thelbësisht të ndryshme prej saj,
veçanërisht në lavrimin e romanit. Është romani i parë i autorit dhe
pamëdyshje edhe më i rëndësishmi për kohën, si në rrafshin tematik ashtu
dhe në atë artistik. Rëndësia e këtij libri qëndron në faktin, se
lajmëroi kthesën në rrjedhat historike të romanit shqiptar. Ky tekst, në
kuptimin e dëshmisë, sjell rrëfimin e luftës në Spanjë, ku ngjarjet
rrjedhin në dy binarë: rrëfimi për luftën dhe rrëfimi për dashurinë, ku
na zbulohet linja e dashurisë ndërmjet luftëtarit shqiptar Gori dhe
infermieres spanjolle Anita.
- Kulmin i fatalitetit, të
shqiptimit të ankthit të luftës, zbulohet në romanin Nata e Ustikës, që
na vjen me pamje të pazakonta dhe tejet tronditëse, ku qenia njerëzore
zvarritet, por megjithatë edhe rrethanat e ferrit dantesk, nuk e ka
humbur fillin e vetë ekzistencial. Rrëfimi, edhe në këtë tekst ndjek dy
linja narrative: atë të terrorit ndaj të burgosurve dhe linja intime, e
dashurisë ndërmjet Andreas dhe sllaves së bukur me emrin Sonja.
- Mbarimin e luftës, si një jehonë dëshpërimi e
jashtëzakonshme, në tekstin Qyteti i Fundit, ku linja e dashurisë, na
shpalohet me lidhjen e Ana Maria Montit me Lekë Gurrën, pra e
prostitutës me oficerin shqiptar, ku madje zhvillohet ideja se dashuria
nuk ka kombësi. Pamja e vërtet, që na ofrohet në këtë tekst, pjesërisht i
shkruar në formën e ditarit, ka në qendër ushtrinë humbëse, që tashmë
është pushtuar nga ankthi, i pamundësisë së gjetjes së shpresës, të
mbytur në kalvarin e mungesës së perspektivës.
- Pasojat
që solli lufta, me tekstin e romanit Një emër në katër rrugë, që në
fakt mbyll kapitullin thelbësor të krijimtarisë së autorit. Romani,
shkruhet në vitin 1972, por për një kohë të gjatë mbeti dorëshkrim,
sepse e pa dritën e botimit vetëm në 2001, duke ndjerë dhe prekur kështu
edhe në historinë e ndalimeve të romaneve të shkrimtarit. Në të rrëfen
botën shqiptare të viteve '30 dhe pjesën e parë të '40-ve të shekullit
të kaluar, të shpaluar përmes katër perspektivave, katër realiteteve dhe
alternativave që barten përmes katër Gjikëve, të cilët kanë lindur në
Dhrimadh, buzë detit jon. Katër Gjikët, që në fakt mëtojnë ta përthithin
realitetin shqiptar dhe, arrijnë ta projektojnë me sukses të nesërmen.
Trajtimi i temës së luftës në këto katër tekste, e bën jo vetëm
mbizotëruese atë, por në aspketin e shenjëzimit estetik, edhe skalit
tiparet e një kronike letrare, që përmbi të gjitha sendërton epopenë e
luftës. Vetëdija e tmerrit, të barabrisë së luftës, ndërkaq shoqërohet
mjeshtërisht, edhe nga vetëdija e largimit, me çdo mjet, ku vendin e
parë e zë ndjenja erotike, prej ankthit të tmerrshëm. Në këto romane, me
motiv mbizotërues luftën, krahas epizmit tipik, kemi të ndërfutur edhe
lirizmin e brishtë, të toneve të shumëngjyrta, të cilat shpallen
artistikisht me anë të ndjenjës së dashurisë. Faqet e prozës së Petro
Markos, posaçërisht të romaneve të tij, në të gjitha kuptimet dhe
penelimet estetike, në fakt më tepër, reflektojnë triumfin e dashurisë
dhe të humanizmit njerëzor. Pas ferrit të luftës, gati të
paimagjinueshëm, nëpër të cilin kalon njeriu, në rrëfimin e Petro
Markos, megjithatë ai arrin të mbetet i pamposhtur nga mizoritë e botës.
Erotikja, e rrokshme në të gjitha tekstet e romaneve të P. Markos, që
ka ndihmuar realisht në ikjen shpirtërore nga ethet e luftës, për në
qiellin e dashurisë, shpaloset në kaq shumë forma:
- Si një ëndërr e bukur dhe e jashtëzakoshme, për të shpëtuar nga lufta shkatërrimtare dhe tmerri i saj.
- Si një rreze drite, ku prekim rropatjet njerëzore, me mbet gjallë, edhe në rrathët dantesk të burgut fashist.
- Si një çast që përshkohet nga mjerimi dhe zvetënimi i qenies njerëzore, që sjellë natyrshëm mbarimi i luftës.
- Si një ilaç shërues për të zbutur brengat e saj, mbase edhe për të
shpëtuar nga ankthi i parrëfyeshëm, i kësaj kohe pa kohë.
Me këto
romane, por edhe me të tjera, pa asnjë mëdyshje, që Petro Marko hyri në
një ndër personalitetet e shquara të kulturës, të cilët sollën risi të
pazakonta në traditën letrare shqiptare në shkrimin e romanit. Tek vepra
e gjerë artistike, realizuar në të gjithë llojet letrare, e diçka më e
rrokshme si faktologji letrare, në prozën e larmishme, mbi të gjitha
rrezaton besimi i lindur për dashurinë dhe humanizmin njerëzor. Romanet
Hasta la vista, Një emër në katër rrugë dhe Nata e Ustikës, pa asnjë
dyshim janë nga romanet më autobiografikë në letërsinë tonë, që japin
poltësisht dëshminë e dyfishtë, si jetë tragjike autoriale, dhe si
shenjëzim estetik, unik dhe vetjak. Ndërkaq me personazhin femër, shenja
më e qartë e pranisë së humanitetit dhe rrezëllitjes së pranisë së
qenies njerëzore, P. Marko theu disa tabu të kohës, jo vetëm se femra
ishte e huaj, jo vetëm se dashuria jepet si ndjenjë aq universal, sa
mund të lidhë edhe dy njerëz të kombësive të ndryshme, por edhe për
faktin e thjeshtë se femra në tekstet romanore të tij, zuri një vend të
merituar, qoftë dhe kur ajo ishte prostitutë. Shkrimtari, është në anën e
saj dhe e mbron, e adhuron guximin e saj, por është po kaq fuqishëm
edhe me feminitetin dhe bukurinë që bart. Prania e luftës dhe e
dashurisë, e rrokshme përgjithësisht në romanet e autorit, diçka më e
thellë si përjetim etik dhe estetik, na shqiptohet në këto katër romane,
shoqëruar ndërkaq edhe me një tis dëshpërimi dhe trishtimi rrezëllitës,
të krijon bindjen e thellë, se këto romane ia kanë mbërritur të
skicojnë në letrat shqipe, tiparet letrare të brezit të humbur. Fakti që
brezi i humbur, dhe në mënyrë të posaçme poetika e tij, është lidhur
pazgjishmërisht me dy mjeshtra të shkrimit letrar, me Hemunguejn dhe
Remarkun, me të cilët P. Marko, ka patur marrëdhënie dhe letërkëmbim, të
shpie natyrshëm tek hipoteza e gjasës, e lidhjes së këtyre romaneve,
pikërisht me këtë poetikë, sidomos si një fakt promovues në letrat
shqipe, e cila megjithatë do të kërkonte hulumtime dhe shqyrtime më të
thelluara dhe të posaçme, tashmë vetëm mbi pranëvënien e teksteve të
secilit shkrimtar. Ngjyresat e romaneve të Markos, si dhe dëshmimi i
faktuar i marrëdhënieve me dy autorët, pra me themeluesit e poetikës së
ajsbergut, si dhe të dy përfaqësuesve me të shquar të shkrimtarëve të
brezit të humbur, na nxit mendimin që të hedhim një vështrim në aspektin
e përqasjes së ndërmjetshme, për të hetuar gjithsesi ndërlidhjen me atë
poetikë. Prandaj, së pari, po sjellim idenë e Hemingujet, themelhedhësi
i këtij modeli letrar, ku përmblidhet edhe vetë teoria e ajsbergut: Në
qoftë se një shkrimtar proze e di mirë se çfarë po shkruan, në qoftë se
shkrimtari po shkruan në mënyrë të vërtetë (reale), atëherë do të ketë
një ndjenjë po aq të fortë, sa t’i kishte përjetuar dhe vetë ato ndjesi
në libër. Dinjiteti i vërtetë i lëvizjes së një ajsbergu qëndron tek
fakti që ai nxjerrë në pah vetëm 1/8 e tij mbi ujë. Nga ana tjetër,
pikërisht kjo rrethanë specifike e kësaj poetike, të magjisë shkrimore
të pranisë dhe papranisë së pamjeve, reale dhe estetike, të endur
mjeshtërisht nga Heminguej, ndërkohë është pohuara edhe nga kritiku
Jackson Benson, kur shprehej: Teoria e tij e ajsbergut, në kombinim me
qartësinë e të shkruarit, e bënte Hemingujen të distanconte veten nga
karakteret që ai krijonte. Atëhermë, në këto rrethana, gati bëhet e
pashmangshme, krahasimi i romaneve të Markos, veçmas me poetikën e
ajsbergut, e cila prushitet dhe rroket në hapësirat e teksteve romanore.
Në fakt lidhja me këtë poetikë, të ekzistencës së brezit të humbur, në
fillim shfaqet si hije adhurimi për Heminguejn, çka vjen e plotë në
faqet e romanit Hasta la Vista, ku pikëpërkimet me romanin Lamtumirë
armë, janë të rrokshme:
- Formale, sepse kemi të bëjmë me një
situatë të njëjtë, që përcillet me përmbysje kuptimore, Lamtumirë armë e
Heminguejt, dhe romanit Hasta la Vista të Markos.
- Paraqitja e
atmosferës së luftës, zymtësisë dhe dëshpërimit që në fakt e
përtheksojnë edhe më shumë ngjashmërinë e tyre, madje deri në cakun e dy
pikave ujë.
- Me praninë e humanitetit tronditës, që në mënyrë të
posaçme me skenat e dashurisë, ndikon sadopak për të zbehur dhe mërguar
tmerrin e luftës.
- Dy protagonistet e romaneve të Heminguejt dhe
Markos, simbas hapësirës së teksteve, bien në dashuri me infermieret,
heroinat që nuk mungonin kurrë në frontin e luftës.
Ndërkaq, edhe
në tekstet e tjera të Markos, me temë luftën, gjithnjë duke vënë
përballë tmerrit të luftës dashurinë e madhe, siç edhe ka ngjarë në
tekstin Qyteti i fundit, ku madje lidhja erotike me prostitutën të
ndërmend krejt natyrshëm situatën e romanit Harku i Triumfit, shkruar
nga Remarku. Romani, Një emër në katër rrugë, që diç më tepër sendërton
një qasje të shkrimit të epopesë për kohën e luftës, gjithsesi pa e
humbur marrëdhënine me poetikën e ajsbergut, ka mundësuar shqiptimin
estetik në letërsinë shqipe, të fatit të qenies në atmosferën e luftës,
që sjellë shkatërim dhe mjerim. Kurse romani Nata e Ustikës, për
ritmikën e rrëfimit, frazën që bartin shenjat e poezisë, prozës dhe
dramatikës, nga njëra anë shënon kryeveprën e shkrimtarit, si dhe një
nga pasuritë unike romanore të letrave shqipe, e veçmas në anën tjetër,
paraqet një tekst letrar të njëmendtë, ku sërish poetika e ajsbergut
shpalohet në të gjithë kuptimet dhe përmasat, formësimin dhe
strukturimin e vetë.
Romanet e Markos, pjesa më e madhe e tyre,
veçmas katër tekstet që morëm në shqyrtim në këtë ligjëratë, shënojnë
një dëshmi të pranisë dhe pasurisë së humanitetit, në mes të tmerrit të
luftës, një shenjë e qartë e ndërlidhjes me poetikën e ajsbergut, madje
na sjellin në vëmendje edhe një nga krjuesit me të shquar të këtij
modeli, së paku të letërsisë shqipe, si dhe po kaq edhe një fakt të
ligjërimit modern të letërsisë, që lexohet dhe shijohet, siç thotë
Harold Bloom, në librin Si dhe përse të lexojmë, … për kënaqësi estetike
dhe tjetërsimi shpitëror. (2008: 153), çka ngjet në leximin dhe
rileximin e trashëgimisë letrare të shkrimtarit.
- Get link
- X
- Other Apps
Comments
Post a Comment