Prosodia në poezín e Albert Vatajt
Letërsia Bashkëkohore
shqiptare-Poezia
Gjithmonë jemi mësuar që
kolegët ti shikojmë në krijime sikur janë jashtëtokësorë. Vetëm se harrojmë që
kur shkruajnë, ata janë vërtetë jashtëtokësorë, por tashmë pjesë e asaj që
quhet Republikë e Letrave. Në një ravgim të tillë, Albert Vataj, që prej kohësh
shkruan në vetminë e tij, duke përdorur gegnishten gotike, shpreh emocionin e
thellë dhe tharmin e tij të veçantë...Pa e zgjatur dhe duke e lënë kritikën, që të
merret më shumë me krijimtarinë e tij, po botojmë një analizë për krijimtarinë
dhe pjesë nga poezia e tij...
Prosodia ose siç njihet
ndryshe, shkrimja në nji e tingullit, ritmit dhe rimës, ne vëllimin poetik të
Albert Vatës, “Përqafun me klithmën”, udhëheqet prej nji përdorimi mjeshtrór të
gjuhës shqipe – koinime fjalësh të reja, ringjallje fjalësh te harrueme, gjânsi
dhe thellësi leksike, dhe nji struktúr solide sintaksore. Ky testament i
kompetencës gjuhsore të autorit i përfton poezís së tij nji tingull të théll që
rezonon me senset e lexuesit dhe komplementon idét e shprehuna në poezít e tíj.
Ky vëllim poetik asht gjithashtu nji lajm i mír për lexuesin shqiptár i cili
tue mos gjét fjál shqipe, e mbúsh fjalorín e tij me fjál të hueja.
Tingulli asht shum i
rândsishëm në poezín e Albertit sepse poezia e tij asht e ngarkueme
emocionalisht, kompakte, dhe projekton nji intensitet të rráll imazhesh e
ndjenjash për lexuesin shqiptár.
Nëpërmjet nji preokupimi
për shoqnín dhe moralin e sáj që të kujton Migjenin, dhe nji ndjenje stifluese
që të kujtójn absurditetin dhe mungesën e shpresës ne veprat e Kafkës, Alberti
âsht nji prej atyne pak shkrimtârëve e poetëve shqiptár që e prezantójn
lexuesin tón me zhgenjimin dhe pasigurín postmoderne. Por, po nëpërmjet poezís,
Alberti ngrihet mbi idén masive të postmodernitetit të tipit, ‘anything goes’.
Piskama ngërthen
fundekrye qiellin,
Thellë n’mue nji tërbim
m’ka përfund
...
Ky shkëlqim turfullitës
çjerr sy
E dritimet muros ndër
kafka.
Ashtu si përsonazhet e
Migjenit, protagonisti i poezive të Albertit e ndjén trysnín e nji shoqnie që
po rrëshqet në shteg të gabuem. Ashtu si njeriu-insekt i Kafkës ky protagonist
rënkon nën absurditetin e njeriut të kthyem në nji monstër gratifikimi. Por në
ndryshim thalbësor prej të dy shkrimtärëve moderníst, Alberti përdor armën ma
të fórt të shkrimtarit e poetit postmodernist, cinizmin. Cinizmi në këtë vëllim
poetik prezantohet nëpërmjet nji protagonist të pa-emën, i cili jo rráll, tue fól
në emën të të gjithëve, shprehet paradoksialisht,
aty ku njihem si
kurrkush, kurrkund ...
gjoksin kam ndigjue tek
s’po mundet as me gjimue ...
e sotmja asht minuti i të
mundëshmes së rrejshme ...
ti ike për të mbetur nji
dhëmbje.
Nëpermjet ideve
universale por që tingellójn lokale dhe të kuptueshme për lexuesin, dhe
nëpërmjet shkrimjes së gjuhtárit me poetin, vëllimi poetik i Albert Vatajt
mbúsh nji hapsín e cila sot-per-sot vazhdon me qén pothuejse e zbrazët. Ai
báhet nji úr lidhëse ndërmjet të tashmes urbane me të cilën përballohet
qytatari i metropoleve të Shqipnís Etnike dhe emigrantit shqiptár në prendim,
me trashëgimín tón mijëravjeçare. Në kët mënyr, autóri skálít nji vëpër
autentike me nji identitét të veçánt, dhe me nji thellësi kohore e linguistike
e cila dialogon rrjedhëshëm dhe natyrëshem me lexuesin.
Përqafun me klithmën
Qyteti ku u mëkova me përvujtninë
(Etyd për Shkodrën)
Fytyra t’ndrydhuna
shpalohen
Rruginave që kundërmojnë
lagështi e myshk
Dielli përthyhet maleve
që prejkahjetë e fillërojnë,
Kumbanjelave e minareve
Zashëm derdhen nadjave.
Rozafati,
Kaluem asht kaheremot
Mbi kurrizin e lakuem të
legjendës.
Drini e Buena degzohen,
Në nyjen që marrin frymë
vriket e bujtësve
Tuj rrugtue masanej
amëlsisht,
Përmes zoritjes
s’peshkatarëve,
e hijeranit Tarabosh.
Tamli rigon ndër
vjolishte,
E gazmendi piklon prej
gjinit tan mitik,
Në terratinë që shakadan
skamja.
Ndër kujtime lulebore qi
harlisen oborreve,
Shtaton ashiknia e
zotnillëku.
Vajznia perpushet ndër zjarme
dashnish,
Dashtunish qi din veç ata
me i nez.
Mortesh palohen t’tana
mramjet e qytetit tem,
E diejt, qivureve
shkokrrohen.
Qielli rrin nalt kesaj
nahi,
Njaq nalt, sa shpirtnat e
k’saj robn.
N’sofër buka shtrohet e
amël,
Anipse pa t’njom
diku-diku.
Kangtë e lulet jesin
gjallë,
N’kët zapti vaji e kuje.
S’ka mort me e xan, s’ka
shpirt me e dhan.
Vark jam ni në syt e tyne
prej Buene.
E kam shkue larg për me
met aty.
Aty ku njihem si
kurrkush, kurrkun.
Iki dhe kthehem deng me
mall,
Tuj metun askurrkun ma shejtnisht
se njaty.
Turrevrapi i nërkryem përnga hiçi
Nkrahnuer m’ka dhimt
shikimi jot i përvujtun.
Zvarr jam hek pamundsive
t’mija.
Anipse, me gjimue nuk kam
mujt.
S’pariherë kam pranu
sfidën e arsyes.
Mishin plumb t’ran n’vedi
e kam ndi.
Zotin ishte vonë me e
pranu.
Po rri me njikyt kismet,
Tuj shtërngu grushtin
deri ndhimb.
E gjoksin kam nigju tek
s’po mundet as me gjimu.
Ani, gajlen po ja di veç
vedit.
E njasaj pëshpërime
t’molisun të shpresës,
Qi shqipton tan poterë,
Jeta asht, turrevrapi i
nërkryem përnga hiçi.
Mëkati s’asht ma vullnesë pendimi
Ka beh nër ne fundekrei,
Cangël zdirgjet me mrazin
e nji rrufeje.
Mishi ka marr trajtat e
sendeve.
Kundroj teksa rrxohen e
kacarriten
E nër t’përjargtat
puthje,
Lot papra, si mokër e
unshme, përtypin.
Nër tehe buzësh
Nji shtërzi e fundme,
përposht u vërtiket
Dhimbja e poshtnimi, u
bulon në kurm.
Mëkati s’asht ma vullnesë
pendimi.
E sotmja asht dakiku i të
mundshmes s’rrejshme.
Dashuria asht nji
llogari.
Shpirti, smunet me kën
diçka tjetër,
vetëm strehë kotësish
e brigjeshkëmbor
orgazmash,
ku kacafytet e vdiruna
vetëdije, për me dishmu,
kurrgja tjetër, veç
fundin e pram t’njeriut.
Prapsepra, poetët,
s’reshtin s’vargzumi dashnisë.
Kangë e kuja deng me
shend i endin.
Dashnisë, njiksaj pëlhure t’qendisun nga përfytyrimi.
Mushtin e buzve tuja kam
pi,
Edita, krejt jam shujt.
Si kjo kashore naltsi, qi
sysh m’asht shterr.
Krahnori jot tallazon
n’mue,
Bardhësinë e tamëlt
t’tana breroreve,
Shejtnimin, kam mrrit
tërbimeve t’gjakut.
S’ka lule aromën tande,
Bukurinë, kurrnji pasion,
s’ka mujt me e përjetu.
E megjithatë,
Toksore ke metun,
Në duhinë e pamatë të
përjetimit.
Ky asht mallkim
Zoti i zotnimit tan,
n’shpirtin tem.
Amen.
Klithëse
Piskama ngërthen
fundekrye qiellin.
Thellë n’mue, nji tërbim
m’ka përfund.
Kurmin, e tashmja
kapardis n’altar.
Joshja, sundim e zotnim
asht gjithkah.
Perversi ladron përnën
kumbimin e kambanave,
në prehnin ligshtisë
përmjerr.
Kreni e poshtnim, asht
luksi.
Nër zgafëlla, struket
tutet mjerimi.
Vedin, përtyp skamja e
mizerja.
Kurrnji taban s’ka me
mujt,
Me majt mbi supe këtë
shtatore herezie.
Anipse, hijerand lshohet
gjithkah.
Çjerr sy, ky shkëlqim
turfullitës.
Dritimet muros nër kafka.
Fundërrinat kanë
kryengritë potershëm gjesekund.
ngase jeta përçapet mos
me u ep.
Poshtnimet, laraviten e
kumtojnë,
Pamje t’shkalafitun
ngjyrash.
E tashmja, asht e
gjithmonshmja,
E tan çmendunive, që
gëlojnë nër ne.
Që tuj u haparda si
bekim,
Nji demon, munen me pranu
për Zot
E perversin, si t’epërmin
moral.
Amin
Zoti përmbi tançka
Trishtimi asht hije që na
ndjek
Përnën këmbët tona
struken zenithet
Përmbi, asht e kahershmja
dëshirë e zotnimit
Zoti përmbi tançka.
Ngarendja e mpakjes
Ngarkuar me barrën e rand
të shirave
Mushkat e vjeshtës,
Zvargen.
Njiherazi me grinë e
kahjetshme, zhagiten,
E teposhten deri në
zgavrën e mosbzamjes,
Në zgrip,
Ku trajtat e fundit
treten.
Luginave varrohen
mjegullat,
Bashkë me kavalerinë e
hapave, kuturojnë,
Tuj ngucat prej
s’fundimeje, pikllim.
Sandejmi tafti i ambël i
kënetës,
Mylmen pëshpërimën e mjelmave,
ligjërimin i erërave,
asht kungim.
Nji kangë e zemërhelmtë,
Darkon në bujtinën e
muzgut
Tuj deng me andje
rrëmeti, fundekrye, gjithseçka.
Qerpikët në zjarmin e
perëndimit ngjyn qielli,
E nga buzët shkrepëtima
puthjesh jargaviten,
Aty lëmohen pasione
buzësh.
Ti ike për të mbetur nji
dhëmbje,
Kruspull, kujtimeve që u
ngjizën në sparinprag,
kur jetët ladrojnë
hareshëm qiejve të shtatë.
Kapitem tuj ndrit e
fikem.
Gjunjëzoreve
Piu sytë që pikoi hana
ky shelg shterrun vajesh.
Nji dehje e florinjtë
i kapërtheu prehnin këtij
gjithkahkundrimi.
Qiejt thyejnë krahët e
zogjve
e pendëve përkundën
netët.
Furkat i bamë vetëtimat
e turravrap endëm fillin
e dritës.
Kërkuem mishin në epjen
muruese
të shkokrronim pasionet,
e sosëm gjunjëzoreve.
Zoti asht arsye
fillfundeve tona t’pështira
Kujteskaltër në terr
mbetet, gjithseqysh.
Comments
Post a Comment