Viktor Eftimiu - dy udhëtime për një vdekje
Gjysma e shtizës së flamurit
Viktor Eftimiu ndërroi jetë më 28 nëntor 1972, si për nder
të Ditës së Flamurit. Qivuri me trupin e pa(këtë)jetë u vendos në sallën
qëndrore të Akademisë Rumune më 29 nëntor. Për shtatë ditë me radhë, flamuri i
Akademisë ndenji ulur në gjysmë shtizë. Në dhembje e sipër, miqtë e afërt, ish
të dashurat e panumurta që u mblodhën nga të gjitha skajet e Evropës, nuk mund
të mendonin se ai vdiq nga ndonjë shkak tjetër veç pleqërisë. Së shpejti do të
mbushte 83 vjeç. Pas kaq kohësh, duke njohur hollësira ende jo krejt të
shpjegueshme, ka pak gjasa që vdekja e Viktor Eftimiut në Shqipëri të jetë një
rastësi e kulluar, të paktën nga pikëpamja metafizike.
I lindur më 24 janar 1889, pat mërguar bashkë me familjen
nga Boboshtica në moshën 9 vjeçare, hipur mbi një tren që nuk tregtonte mallra
dosido, por gurë, shkëmbinj Shqipërie. Vite më vonë, tek çapitej shkëlqimtar
salloneve të aristokracisë rumune e pariziane, i pranuar njëzëri si vigan i
poemave dramatike, mbase do të qe joshur kalimthi të gjente thelbin simbolik të
atij udhëtimi e sidomos të gurëve që nuk iu ndanë deri në Bukuresht. Me pjesën
tjetër të gurëve, atë që nuk e pat shoqëruar, do të çmallej gjashtëdhjetë e ca
vjet më pas, pó në Boboshticë, i plakur, i përmallur dhe i pagojë nga afrimi
shajnitës i vdekjes. Nuk mund të dihet nëse Eftimiu pat ëndërruar të jepte
shpirt në vendin që e lindi apo në Bukureshtin ku kaloi jetën, ku provoi
lumturitë dhe zhgënjimet e epërme. Duket se, gjatë pjesës më të madhe të kohës,
si qënie tejet evropiane, - diku, në kujtimet e veta, vajton kohërat kur
kufijtë ishin 'aq të shpirtëzuar' - nuk i vinte ndonjë rëndësi të veçantë
vendit ku do të jepte shpirt e ku do ta kishte varrin. E nuk para duket që
Vdekja të ketë luajtur në jetën e tij rolin tashmë të njohur që luan në jetën e
poetëve në përgjithësi. Me një çiltërsi çarmatosëse, në librin e tij
"Kujtime dhe polemika", mes të tjerash, nuk ngurron të shkruajë:
"Shpirt i pavarur, i dashuruar pas qartësisë e dritës, optimist, me besim,
i gjallë, i etur për aventura, i saktë, i rregullt, përtej çdo ndjesie të
errët, unë s'para kam qenë i krijuar për vegime. Nuk kam pasur kurrë ndonjë
jetë të brendshme tepër të dendur. Përveç halleve të jetës dhe realizimit
ngadhnjimtar të synimeve të mia, nuk kam njohur ankthe të brendshme, dyshime, obsesione,
fanatizma, shembje, trallisje e dorëheqje. Kurse poezia është një përqëndrim
mjegullash mbushur me rrufé".
Nuk janë të shumtë shkrimtarët që, pas një jete blatuar
artit, të arrijnë e madje të shprehin haptas mangësitë e tyre ndonjëherë të
lindura. Por mbase Eftimiut ia lehtëson shprehjen jeta jashtëzakonisht e pasur
që pati. Ai nuk stepet para së vërtetës thelbësore të vetvetes dhe pranon se ka
qenë i tejshkuar vetëm nga gjysma rrufesh, me më shumë shkëlqim se përvëlim,
dhe se i është dhuruar me përkushtim gjysmës tashmë të zhveshur të shtizës së
flamurit, jo asaj ku flamuri akademik e vajton.
Busti, zogjtë dhe feja e vërtetë e Eftimiut
Kuptohet që Eftimiu nuk ka qenë njëlloj i çiltër me veten e
me të tjerët, mbase ngaqë jo gjithmonë e ka njohur thellësisht vetveten dhe
vendin që zinte në jetë. Buja që shoqëroi shfaqjet e poemave të tij në rininë e
hershme nuk mund ta linte pa kurrfarë dehjeje. Në përputhje me ca ndërkryerje
estetike të kohës, pa qenë narcizist, nuk ngurroi të porosiste një bust, të
cilin e vendosi buzë Parkut të hershëm Çishmixhiu, para ballkonit të shtëpisë
ku banonte. Kur pinte kafenë e mëngjesit, kundronte kokën e vet prej bronzi dhe
bënte shakara. Në pjekuri, e shoqja, aktorja e njohur Axhepsina Makrí, e
porosiste shpesh shërbyesen: "Merre leckën dhe shko të fshish zotninë, se
mos ia kanë mbushur zogjtë kokën me glasa!". Eftimiu e njihte mirë
paanësinë e zogjve dhe nuk mërzitej. Ishte ndër të parët, në mos po i vetmi
artist ballkanas, që vlerësonte njëlloj si lëvdatat, ashtu edhe sharjet apo
shpifjet e gazetave. Kur njerëzit lexojnë një lëvdatë ndaj meje, binden se nuk
më kanë lëvduar kot, thosh. Kurse kur lexojnë shpifje e sharje, e kanë të qartë
se është punë smire. Askënd nuk e ka zili kot njeri. Kësisoj, i ngritur në qiell
a i përbaltur, fama e artistit vetëm rritet...
Megjithëse nuk ishte gjeni, - e përjetësia e shkrimeve të
veta mbetet ende e diskutueshme, - Eftimiu e kaloi një pjesë të jetës nën
shenjën e hasmërisë së kolegëve. Mllefi shpesh i pashpjegueshëm ndaj fatit të
tij, ndaj dhuntive të shumta, jo rrallë preku gjenetiken. E urrenin ngaqë ishte
i kamur, kish sukses të pazakontë në femra, vishej si princ, dëshmonte një
zemërgjerësi prej sheiku, kapërcente me një lirshmëri të dyshimtë mbi
çikërrimat njerëzore... Në njëfarë mënyre, të robtuar nga paragjykimet e moçme
ballkanase, shumë nga sivëllezërit e urrenin vetëm ngaqë ishte gjallë dhe i
vërtetë. Me një shtjellë batërdisëse shpifjesh e thashethemesh mëse të
rëndomta, në varësi të lojnave politike, e sulmuan herë si grek, herë si sllav,
herë si shqiptar, herë si antisemit, herë si proçifut e herë si hafije të
hungarezëve. Jeta nuk i linte kohë të përgjigjej. Diku, me gojën e vet dëshmon
se nuk kish pasur kohë madje as që t'i lexonte të gjitha shpifjet. E gjen kohën
në vitin 1944, mëson ç'është thënë e shkruar për të gjatë tridhjetë vjetëve të
shkuar dhe kthen përgjigje. Vëllimi "Kujtime dhe polemika" nis me një
rrëfim tronditës:
"Një shqiptar muhamedan, - shkruan Eftimiu, - tek bënte
muhabet me një shqiptar të krishterë, i zenë sytë, hipur mbi gomar, një të
panjohur.
- Ç'është ky? - pyet muhamedani.
- Një çifut, - i gjegjet i krishteri.
- Po çifutët ç'janë?
- Janë njerëzit që vranë profetin tonë.
- Po ju, ia morët hakun?
- Jo, se profeti ynë na predikoi faljen, dashurinë.
- Mbase, por profeti ynë nuk na ka predikuar kështu!
Dhe, pasi ngre pushkën e shenjon, shqiptari muhamedan qëllon
dhe e shemb udhëtarin nga gomari.
- Ç'bëre, more? e pyet i krishteri, i tmerruar.
- Ia mora hakun profetit tuaj!
- Po vdekja e tij ka ndodhur para dy mijë vjetësh!
- Mbase, por unë tani e mora vesh!"
Besoj se shumica e atyre që kanë marrë përgjigjen e
Eftimiut, të paktën për disa ditë, do të kishin ëndërruar të ishin tjetërkush.
Ironia sipërore dhe gazmendi i kulluar, shprehur nga Eftimiu ndaj atyre që janë
rropatur për vite me radhë ta mposhtin, është i rrallë në letrat rumune. Vetiu
hasmët e një jete shndërrohen në një turmë të patrú. Të këtillët s'kanë komb e
fé, janë binjakë pavarësisht nga vendi ku jetojnë, nga gjuha që përdorin në
shkrime. Mangësitë e tyre njerëzore nuk arrijnë as të fshihen e as të
përfitojnë nga vlera e mirëfilltë artistike e veprës së ndonjërit. Eftimiu iu
kumton me thjeshtësi se: "... nuk më mposhtët as ju para njëzet vjetësh,
as të tjerë para dhjetë vjetësh, as pasardhësit tuaj, njëzet vjet më vonë. Kam
ca çelik në rrënjët e eshtrave, ca argjend të gjallë në gjak - jo të shtënë me
shiringa. (...) S'kam goditur pas shpine asnjë koleg, s'kam synuar lavdinë a
bukën e askujt, nuk jam stepur t'i fitoj me duart e mia, duke i shkulur. (...)
Përkundrazi. Ai 'joben dhe rresht kostumesh anglezë', ato 'fotografi që s'linin
vend për gjë tjetër nëpër vitrina', fitimet përrallore, jeta prej nababi që
paskam bërë e bëkam tani, e tërë ajo atmosferë legjende, më fort e përfytyruar,
se sa e vërtetë, mes së cilës paskam jetuar, egocentrik e mendjemadh, i ka
trullosur pak tregtarucët tanë të letrave, ua ka trandur bindjen se poeti është
njëfarë shushunje, një gjymtak i brejtur nga oftika apo i dalë mendsh, i
rreckosur e lypsar, që dridhet para pragut të tyre, rrjepacak dhe prekës, duke
ua mallëngjyer shpirtin gjatë të kremteve të shenjta apo ditëlindjeve". Të
gjithë duhet ta dinë se "nuk para u shkon mbroth me arnautët: kam
trashëguar një shëndet trupor dhe një baraspeshë morale, të cilat s'mund të m'i
brejnë brumbuzhelët. (...) Njeriu i fortë rrëzohet vetëm nëpërmjet
vetvetes".
Shterja e një malli të gjatë e jo fort të qartë
Njeriu që i qëndroi pranë Eftimiut, përveç sekretarit të
përkushtuar Kistian Pançesku dhe së dashurës së fundit, Anka Kendit, ishte i
nipi, aktori i njohur i teatrit rumun Kiril Ekonomu (1912-1984). I lindur edhe
ai në Boboshticë, i mërguar njësoj si Eftimiu, në moshë të njomë, Ekonomu
ruajti për të ungjin një kult të qetë, përtej mjegullës së stisjeve legjendare
që e mbështillnin. Ekonomu e shoqëron të ungjin gjatë udhëtimit të parë që kreu
në Shqipëri, për t'u çmallur e ndofta për diçka tjetër, në verën e vitit 1971.
Mirpo në vjeshtën e tretë të vitit 1972, kur edhe u përball me vdekjen, Eftimiu
erdhi sërish në Shqipëri, kësaj here pa të vëllanë e pa të nipin... Këto dy
udhëtime zgjojnë kërshërinë jo aq për etjen e Eftimiut për t’u çmallur me tokën
që e lindi, se sa për pjesën ende të pazhbiruar të arsyes. Nëse herën e parë
Eftimiun e grahte drejt Shqipërisë zëri orakullor i rrënjëve, - zë që magjeps
gjithnjë e më fuqishëm, sa më tepër avitet vdekja, - arsyet e udhëtimit të
dytë, takimet kokë më kokë me Enver Hoxhën dhe shkarja në banjën e motelit në
Pogradec, rënia në komë dhe vdekja, mbeten të paqarta.
"Në verën e vitit 1971, më 21 qershor, - shkruan
Ekonomu në vëllimin e vet me kujtime, - bashkë me Viktor Eftimiun dhe me
vëllain e tij, Stelianin, merrnim udhën me tren drejt Shqipërisë, si të ftuar
zyrtarë të qeverisë. Ka qenë një çast emocionesh turbulluese, sepse, në fakt,
ëndrra jonë ishte të shihnim sa vendin e shqiptarëve, aq edhe fshatin e
lindjes, Boboshticën, ku patëm parë të tre dritën e diellit. (...) Pra, pas më
shumë se një gjysme shekulli, po ecja drejt shtëpisë, lumenjve dhe maleve të
fëminisë sime, të gjitha të ngulitura fuqishëm në kujtesë. Pas një dite
qëndrimi në Beograd, ku nëpunësit e Ambasadës Shqiptare na bënë një pritje plot
përzemërsi, udhëtuam drejt Manastirit. Atje na prisnin tri "Fiat"-e
dhe dy mjekë që patën ndjekur studimet në Fakultetin e Mjekësisë në Bukuresht.
E që atje, pas një mëngjesi të bollshëm në njërin prej restauranteve të qytetit
të njohur maqedonas, u nisëm drejt pikës kufitare të Pogradecit, qytet që
ndodhet anës liqenit të mrekullueshëm të Ohrit. Nuk u habita pak, kur vura re
se, tek kalonim kufirin jugosllav, e tërë rruga që çonte në Pogradec ishte
mbushur me nxënës, njerëz moshash të ndryshme, me flamuj e parrulla në duar.
Diku, përskaj rrugës, varej një beze katërkëndëshe, ku shkruhej: "Mirë se
erdhët!" Zbritëm nga "Fiat"-et e reja fringo dhe u pritëm nga
zyrtarët e zonës, si edhe nga tre ministra të ardhur nga Tirana. Televizioni
dhe përfaqësuesit e medias ishin edhe ata të pranishëm. Pranë rrugës ngrihej
një monument kushtuar partizanëve shqiptarë, para të cilit ramë në gjunjë dhe
mbajtëm një minutë heshtje. (...) Na patën rezervuar për ditën e mbërritjes një
motel disa hapa larg liqenit. Mjedisi ishte i këndshëm, sidomos pas lodhjes së
udhëtimit që pat zgjatur, me tren e me vetura, pothuajse një ditë të tërë. Pasi
mblodhëm pak veten dhe kulluam vështrimet në kaltërsinë e liqenit, na ftuan në
një sallë të zbukuruar me shije, ku do të jepej pritja e parë, mes aq pritjesh
që pasuan gjatë gjithë vizitave tona. Të tre ministrat që përmenda, përfaqësues
të partisë dhe të pushtetit vendor, profesorë, gazetarë, të tjerë intelektualë,
të gjithë qenë ulur rreth tryezës, në pritje të 'miqve'. Një shpërthim
duartrokitjesh dhe brohoritjesh shoqëruan hyrjen tonë në sallë. Tryeza ishte
tejet e pasur dhe sundohej nga ushqimet e shkëlqyera gatuar me peshk nga ujrat
e Ohrit. (...) Ndonëse Viktor Eftimiu ishte tetëdhjetëvjeçar, shfaqte një
gjallëri që i mahniti të gjithë të pranishmit, duke e gazmendur tryezën me
shprehjet e tij të goditura.
Të thëna e vetëm aq...
Paranoja shtetërore e Shqipërisë së asaj kohe kish nevojë,
në radhë të parë, për shembuj. I duhej dëshmuar pjesës tjetër të kontinentit,
asaj 'ende' të papushtuarës nga komunizmi, se historia kish filluar njëheresh
me ngadhnjimin e komunizmit dhe se këtë të vërtetë e pohonin edhe artistë e
intelektualë të shquar që patën bërë emër në kultura të tjera, tek ktheheshin e
mrekulloheshin me arritjet e epokës së artë, vënë në jetë falë gjenisë së
papërsëritshme të Hoxhës. Tre pleqtë e përmallur faniten në restaurantin e
këndshëm në të dalë të Pogradecit.
"Disa trokitje në një gotë kristali i ftuan të
pranishmit të heshtnin, - dëshmon Ekonomu. - Ministri i Informacionit dhe
Propagandës u ngrit në këmbë për të ngritur dollinë e mirseardhjes në tokën e
Shqipërisë Socialiste të 'shkrimtarit më të madh shqiptar', që kthehej në atdhe
pas shumë dhjetëvjetshash. Duke e njohur mirë veprën e Eftimiut, citoi mjaft
tituj dhe ngulmoi veçanërisht mbi disa rrëfime të Eftimiut, të frymëzuara nga
ca legjenda të dëgjuara qysh në fëmini nga goja e të gjyshit, prifti i
Boboshticës, rrëfime orientale, të cilat Eftimiu i pat përqëndruar në një
hapësirë gjeografike krejt ilire. Foli pastaj një profesor, në një rumanishte
të kulluar, dhe e cilësoi autorin e "Renditu, luleshqerrë" (Viktor Eftimiun
- sh. im) si më të madhin shkrimtar shqiptar. (...) E këqyrja gjatë kësaj kohe
Eftimiun me vëmendje dhe kuptoja se diçka e shqetësonte dukshëm. Synonte të
gjente formulën më të përshtatshme që t'u përgjigjej zyrtarëve. U ngrit me
vështirësi dhe si me njëfarë ashpërsie në zë, por me një vështrim buzëqeshës,
ngriti një dolli.
- Të dashurit e mi, - filloi ai, - ju falenderoj nga zemra
për fjalët e pamerituara që më blatuat. Falenderoj qeverinë që më ftoi, ju
falenderoj të gjithëve për pritjen që na bëni këtu, në Pogradec. Do të doja
veç, që në fillim të vizitës sime në Shqipëri, të saktësojmë një gjë. Unë nuk e
cilësoj veten shkrimtar shqiptar, po rumun. Sepse në Rumani, ku mbërrita qysh
në vegjëli (isha tetë vjeç) u formova nga të gjitha pikëpamjet. Atje studiova,
atje më nxitën të shkruaj, atje kam njohur suksesin dhe famën. Por gjatë gjithë
jetës sime nuk e kam harruar për asnjë çast vendlindjen, fshatin ku jam lindur,
dhe kam ruajtur një admirim të pandryshueshëm ndaj popullit shqiptar, një popull
kaq trim, i ndershëm, dhe që ka shkruar faqe epopesh përgjatë gjithë historisë
së vet, sidomos në luftën partizane kundër fashizmit që ju pat pushtuar
atdheun".
Dhe e mbylli fjalimin në shqip: 'Rroftë Shqipëria! Rroftë
Enver Hoxha!' Dushi i ftohtë që u hoqi zyrtarëve u harrua krejt, dhe një
entusiazëm i papërshkrueshëm shpërtheu pas fjalimit të tij. E qartë është se,
gjatë ditëve që pasuan, pllaka (e gramafonit - shprehje ironike. n. y.) me
'shkrimtarin e madh shqiptar' nuk u përsërit dhe u zëvendësua me një pllakë të
re: 'shkrimtari i madh rumun, lindur në Shqipëri, në... afërsi të
Korçës'". (...)
Një nga sirenat leshverdha. E fundit.
"Lashë pa thënë se, bashkë me ne, - shton Ekonomu, - në
delegacion bënte pjesë edhe një mbesë e Ilarie Kendit (kritik i shquar rumun i
viteve '20-'30), - Anka, - e cila ishte sekretare dhe mjeke e Eftimiut dhe e
cila pat marrë me vete nga Rumania gjërat që ishin në modë atë vit, fundin e
shkurtër, por tashmë paksa të zgjatur, që të mos fyente puritanizmin shqiptar.
Meqë vajtja jonë në Tiranë ish caktuar për një ditë më vonë, dola bashkë me
Ankuca Kendin të bënim një shëtitje buzë liqenit. Në plazh - grumbuj njerëzish
ardhur me pushime. Gratë, të reja e të moshuara, mbanin kostume banje të qepur
si për ca murgesha që rrekeshin të ishin njëra më e përkushtuar se tjetra.
Fanitja e Ankucës... shkaktoi një rrënqethje të përgjithshme. Veshja e saj
verore, në mjedisin e atij plazhi, dukej pothuajse e pahijshme. U gjendëm
menjëherë të rrethuar nga një grup kurreshtarësh. Për fat të mirë, doli syresh
një i ri që pat studiuar në Institutin Politeknik në Bukuresht. Nëpërmjet tij
arritëm të shkëmbenim mendime me kurreshtarët, të cilët nisën të na silleshin
me një ngrohtësi të paharrueshme".
Lidhjet e valutës me qetësinë...
Njëfarësoj të tmerruar nga udhëtimi plot kthesa, shpate të
thiktë, humnera, të magjepsur nga aftësia e pashoqe e shoferëve shqiptarë, për
të cilët mësojnë se janë më të aftët në botë, tre pleqtë mbërrijnë në Hotel
Dajti. Në gostinë e mirseardhjes, Eftimiu u ngrit sërish në qiell si
"shkrimtari i madh rumun, lindur në Shqipëri, ... në afërsi të
Korçës". Më vonë i pret Presidenti Haxhi Lleshi. Ishin të pranishëm të
gjithë anëtarët e qeverisë. Gjatë bisedës, Eftimiu thotë: "Po e rishoh
Shqipërinë pasi kanë kaluar aq vite, sa nuk është mirë t'i numuroj. Vërej një
shndërrim fantastik. Malet e vendit, dikur të zhveshur, tani janë kthyer në ca
kopshte të mrekullueshëm, plot gjelbërim. Pashë gjatë rrugës nga Pogradeci
batalione të tërë të rinjsh që çanin malet për ndërtimin e një hekurudhe që
t'ju lidhë me Evropën. Klima e Shqipërisë është ideale. Pse nuk ndërtoni kampe
pushimi, hotele në të cilët do të vinin shumë turistë të huaj me
valutë?!".
Përgjigja i vjen shpejt dhe njëfarësoj ngurosëse:
"Vëlla Eftimiu, sa më pak valutë, aq më shumë qetësi në atdhe!".
Ministri i Jashtëm i Shqipërisë së atëhershme, Nesti Nase, ai që dha përgjigje,
vijoi: "Vendi ynë është i kërcënuar nga të gjitha anët, sidomos nga fuqitë
e mëdha. Kemi një pozitë strategjike në Evropë. Që nga ne hapen rrugë drejt
Azisë, Afrikës, drejt të gjitha meridianeve të botës. Malet tanë janë të fortë
e të papërkulur. Çdo fuqie ushtarake do t'ia kish ënda t'i shtinte në
dorë".
Kurse Eftimiu, duke ngritur gotën me shampanjë, ia pret:
"Shkëlqesi, zotërinj ministra, do të jenë zotër në tokën tuaj vetëm ata që
do të arrijnë t'i shkulin malet me rrënjë e të ikin me ta mbi shpinë".
Kohërat dëshmuan se nuk qe nevoja të lodheshin aq
peshëngritës.
Rreth kombësisë së diplomatëve
Ekonomu na bën të njohur se: "Metafora e magjepsi
mjedisin. Radioja, gazetat, e botuan të nesërmen me gërma të mëdha, e jam i
bindur se ajo shprehje do të mbetet e gdhendur si një citat antologjik në faqet
e historisë së vendit të Skënderbeut". Pak kohë më vonë, domethënë pas
disa ditësh, një tjetër vizitë tek Enver Hoxha (duket se është kryer edhe të
paktën një takim më parë, ku Ekonomu nuk ka qenë i pranishëm). Ky i doli
përpara Eftimiut, e përqafoi dhe i uroi nxehtësisht, me një frëngjishte pa të
sharë, mirëseardhjen.
- Si ndihesh, vëlla Eftimiu, - e pyeti kryetari i Partisë.
- Me pleqërinë, Shkëlqesi.
- Ç'është ajo pleqëri, - ia ktheu Enver Hoxha. Zotrote thua
në njërin nga aforizmat e tua të shkëlqyera se pleqëria është rinia e mbrame.
Kuptohet, Eftimiut i erdhi shumë mirë që 'shkëlqesia e tij'
ia pat lexuar veprat, mirpo u gjend ngushtë kur Hoxha, pa ligësi, i kujtoi një
tjetër aforizëm. "Më mirë të lindesh diplomat shqiptar, se sa francez. Si
shqiptar, mund të arrish në Paris, kurse si francez - në Tiranë". Të
gjithë u zbavitën, teksa Eftimiu këmbënguli të sqaronte se aforizmi qe shkruar
në kohën e Ahmet Zogut, ish mbret i shqiptarëve".
Varret e të parëve dhe gjedhët
Më në fund, pleqtë mbërrijnë në fshatin e lindjes.
"Shtëpia e Eftimiut, ku bëmë nga një fotografi në fund të vizitës, - thotë
Ekonomu, - qe djegur nga themelet prej hordhive të Hitlerit. Mbi rrënojat e saj
veç, gjendej një pllakë përkujtimore që bënte të njohur se aty ish lindur
Viktor Eftimiu. Pranë saj, në një shtëpizë të pastër, të hijshme, ndodhej një
muze i vogël "Viktor Eftimiu" me librat e tij të botuar sa në
rumanisht, aq edhe në shqip. Muret e muzeut ishin mbushur me fotografi të
ndryshme, qysh nga fëminia e Eftimiut e deri në ditën kur ne sosëm aty. Në
afërsi: varreza e kishës së Shënkollit. Kisha qe shndërruar në depo drithërash.
Në varrezë: varret e gjyshërve tanë, mbuluar me bajga të thara, me kryqet e
paprekur, kryqe mbi të cilët Eftimiu u përkul, i puthi dhe bëri kryqin me
përkushtim të çiltër, si një besimtar i flaktë".
Me kaq, kujtimet e Ekonomut mbyllen. E ndonëse shënimet e
tij firmosen pas vdekjes së Eftimiut, në to nuk gjejmë asnjë të dhënë, asnjë
mendim rreth asaj vdekjeje.
Shkoni e i mblidhni ata që kanë bërë emër jashtë shtetit.
Duhet të vdesin në atdhe!
Për udhëtimin e dytë të Eftimiut në Shqipëri dihet shumë
pak. Mjeshtra të fshehjes e të shndërrimit të ngjarjeve, shërbëtorët e regjimit
të asaj kohe janë kujdesur që pothuajse asnjë detaj të mos tingëllojë rrejshëm.
E qartë është vetëm se, herën e dytë, Eftimiu kuvendoi mjaft gjatë me Stalinin
shqiptar, dhe bisedat, në disa pika, nuk duket të kenë qenë aq të përzemërta.
Hamendjet janë të pakta. Si mason i shquar e me ndikim të ndjeshëm në Evropë,
Eftimiu mbase qe dërguar t’i jepte Hoxhës ndonjë këshillë lidhur me të drejtat
e shqiptarëve brenda kufijve zyrtarë, ose thjesht t'i bënte të qartë se nuk
ishte krejt i pavdekshëm, siç do të shpallte vite më pas, gjatë ditëlindjes së
tij të fundit, diktatori, në prani të një grupi të përbetuarish. Fjalët e
panjohura të Eftimiut duhet të jenë shprehur njëfarësoj edhe gjatë takimeve të
vitit 1971 dhe Enver Hoxha, me nuhatjen e vet të pakalueshme saherë i
kërcënohej, apo i dukej se i qe kërcënuar froni, duhet të ketë kërkuar ca kohë
për meditim, duke e ftuar Eftimiun vitin e ardhshëm, për t'i vënë punët në vijë
siç duhet. Ai vit i mjafton Hoxhës për të hartuar një përgjigje të disafishtë
ndaj qarqeve të përfaqësuara nga Eftimiu. Në nëntor të 1972-shit, në pikën
kufitare të Qafë Thanës, siç dëshmojnë disa pogradecarë që janë gjendur
rastësisht aty, dy zyrtarë të lartë të sigurimit të Shtetit, - emrat e tyre
dihen, - kur janë pyetur miqësisht nga oficeri i radhës se "për nga
kështu?", janë përgjigjur me mburrje: "Po shkojmë të marrim Viktor
Eftimiun, që të vdesë në atdhe!"
Hamendja rreth këshillave të matura dhënë nga Eftimiu
mbështetet njëfarësoj edhe nga fushata famëzezë që ushtroi regjimi i Hoxhës mbi
artistët dhe intelektualët e Shqipërisë gjatë dhe pas vitit 1973, pas
Festivalit të 11-të të Këngës në Radiotelevizion. Mes dy mënyrash për të
ruajtur fronin, Hoxha zgjodhi më të mbrapshtën, atë që tashmë e pat bërë zakon
të zgjidhte. Pasojat përgjithësisht dihen.
Orët e fundit të kësaj jete...
... Eftimiu i kaloi në qiell, mes Shqipërisë dhe Rumanisë,
në helikopterin e posaçëm që pat ardhur për ta çuar në Bukuresht. Pranë i
qëndroi dashuria e tij e fundit, Anka Kendi, hyjnia leshverdhë që pat trullosur
dikur plazhin e Pogradecit. Si mjaft të dashura të tjera të Eftimiut, edhe ajo
u largua nga Rumania dhe u vendos në Perëndim, ose u fundos në njërën nga shumë
guvat pa emër të kryeqytetit rumun. Nuk dëshmoi asgjë për çastet e mbramë të
Eftimiut. As nëse ai la ndonjë amanet, as në iku nga kjo botë i hidhëruar, apo
i qetë - ai që, siç shprehej gjithnjë pa u shtirë: "Nuk iu pat kërkuar
asnjëherë, njerëzve dhe jetës, përveçse një buzëqeshje".
Dr. Ardian Kyçyku
Mos e trazo gjakun tënd me gjakun e të huajit,
Se, kush-e-di, stërgjyshërit
tuaj dikur do kenë luftuar,
Të vdekurit dhe sot,
mbase, s’e kanë marrë hakun,
Kështu që gjak i ri, është
gati të derdhet.
Dikur, shtëpia ka qenë konaku i disa bajraktarëve të
fuqishëm, që martonin bijat e tyre me filizat e mbretërve të Selanikut dhe të
Epirit.
Tani në pallatin e vjetër të gurtë, banonte e veja Minodora,
bashkë me gocën e vet, Katelinën , dhe me të nëntë djemtë e saj.
M’i madhi i vëllezërve ia kish ulur shpirtin e tij ëndërrimeve
të shenjta, punëve që rrinë më nalt se mëndja e njeriut; kish veshur rrobën e
priftit, që ët mundte t’u hasej me më shumë përulësi mistereve qiellore.
I thoshin Papa Nikolla. Kish sy të zinj, të qetë, duar të
bardha. Krehte me kujdes flokët e gjata dhe mjekrën e tij të mëndafshtë, i
lyente me livando dhe, kur këndonte nga altari i kishës së vjetër, i ndriçuar
prej rrezeve të diellit, dukej i bukur si imperatorët e shenjtë të Bizantit.
Një ditë, një bej i ri, mik i vjetër i Papa Nikollës, u ndal
në shtëpin’ e tyre.
Vinte prej së largu, i tërhequr nga fytyra e bukur e Katelinës.
Desh ta shpinte në mbretërinë e tij me pallate të mermerta,
me kopshte të bega1#me dhe me minare të holla...
Plaka Minodora dridhej në këtë mendim. Konizmat e vjetra e
qortonin. Prej shekujsh i faleshin gjithë asaj shenje kryqëzimi dhe kurrën e
kurrës nuk do të lejonte që ndonjë nga fëmijët e saj të ndërronte besën, duke e
lidhur me një shok, q’i falej Profetit me flamur të gjelbër.
-Papa Nikolla...ti je prift i krishterë...Qysh do mundësh të
jesh kunat’i beut? Selimi është i bukur, prej oxhaku të madh, i zoti, por mos
harro se ka tjetër besë.
-Unë ngrihem shumë nalt, mbi këto gënjeshtra! Katelina do
jetë e Selimit, të cilin e njoh mirë dhe të cilin e çmoj më fort se veten
time!...Gjithë njerëzia kanë një besë, kur shpirti i tyre është i drejtë dhe mëndja
e tyre e ndriçuar!....
...Dhe u bë siç dëshironte Papa Nikolla, që ishte m’i dituri
i trashëgimtarëve të Hartofilaksit.
Dasma ishte e çuditshme, e trishtuar...Vetëm lypësit bënë
qejf. Po ngrysej dhe ata s’kishin mbaruar së ngrëni dhe së piri.
Kur nata filloi të lëshonte perden e saj, mbërrin një plak udhëtar, i veshur me
rroba të çjerra murgu...Ai s’gjeti veçse thërrimet e sofrës dhe tregohej fort i
pakënaqur.
-Të gjithë hëngrën dhe bënë qejf, vetëm për mua s’mbeti gjë.
As thërrimet e Llazarit nuk latë për mua. Qofshi të mallkuar! Ai që mbërrin
shumë vonë, erdhi te ju. Gjeti derën e mbyllur dhe bukën të mbaruar. Qofshi të
mallkuar!...
Murgu i çuditshëm filloi të këndojë. Kish një zë të
tmerrshëm, por kurrkush s’e vuri re.
Selimi mori nusen, e hipi mbi atin e tij të zi dhe humbi në
errësirën e natës. Vetëm në një dritare, lart, shkëlqente nj dritë e vogël: plaka
Minodora vështronte në gjatësinë e fushave dhe qante nga malli i gocës së
rrëmbyer.
Që poshtë dëgjohej kënga plot vaj e lypësit:
Të gjithë zogjtë e
natës, bashkë me ta dhe unë,
Këndojmë e vajtojmë për
ty, moj plakë’ e çmendur!
Qysh ta pat lënë zemra
ta japësh çupën tënde
Të huajve, që janë
armiq të besës sonë?
Që tash shtëpia jote
gërmadha do të bëhet
Dhe drapri i vdekjes
shpejt tek ajo do hyjë.
Do thahen syt’ e tu,
s’do kenë pikë loti
Dhe, mu si kukuvajka,
e shkretë do mbetesh!
Do qash dhe do bërtasësh
dhe, kur të mbërrijë ora,
Në grimën kur shpëtimi
ti do besosh se erdhi,
Do bëhesh hi dhe humb,
si pluhuri do derdhesh!
Në odë drita e kandiler pakësohej. Fytyrat e shenjtorëve, të
zugravitura nëpër korat ishin të kërrusura dhe për një hop të gjithë shenjtorët
filluan të këndojnë këngën e udhëtarit, që po mallkonte te dera. Këndonin
gjith’atë paralajmin vdekjeje, kurse plaka Minodora qante plot hidhërim, me
kryet të mbështetur mbi dërrasën e dritares.
***
I pari vdiq Papa Nikolla.
E mbuluan prapa alltarit, në kishën ku kishte shërbyer aq
kohë.
Duke vdekur, ai tha:
-I shërbeva, i përulur Zotit, besoj se fitova qetësinë e
përjetshme. Në s’plotësova dot gjithë dëshirat e tij ose në dëshirat e tij nuk
ishin ashtu siç i pata kuptuar unë në zemrën time, trupi im s’do ketë çlodhje.
Zoti më thërret fort shpejt. Mbase kam qenë një engjëll, mbase një i madh
fajtor!...
Ishte shumë i madh helmi i të gjithëve, që të mundnin të
merrnin vesh kuptimin e thellë të fjalëve të atij që po vdiste.
Sëmundja e
çuditshme që korri Papa Nikollën, puthi dhe ballin e djemve të tjerë të
Minodorës.
Një nga një i
vdisnin trimat, një nga një shtoheshin bajrakët e zinj mbi çatinë e shtëpisë.
Minodora kish
mbetur tani e shkretë, e shkretë dhe e helmuar, siç e pati mallkuar murgu
udhëtar.
Në pragun dhe në
oborrin e shtëpisë së saj rritej bari përpjetë. Era e dimrit lëkundte dheun.
Dhe plaka, me
mendjen të mbështjellë në krahët e marrëzisë, pëshpëriste mallkime të
tmerrshme:
“I mallkuar qofsh
në varrin tënd, Papa Nikolla, që i prure shkatërrim shtëpisë sonë! Të mos jetë
gjumi i vdekjes gjumi yt, por vuajtja e skëterrës...
Ti ma dërgove bijën
në dhe të huaj dhe tërhoqe mëninë e qiellit me këshillat e tua të shtrembra!
Një grimë çlodhje
të mos gjesh, derisa të mos më kthesh prapë çupën time të dashur!”
***
Papa Nikolla
dëgjonte mallkimin e Minodorës natë për natë dhe përpëliste në qivur.
Dhe natën e
Shën-Andreut, kur bërtitjet e s’ëmës ngriheshin gjer te qielli dhe zbrisnin
gjer te kërthiza e dheut, ai ngrihet prej varri dhe, tue nxjerrë qivurin
jashtë, i jep urdhër të bëhet kalë.
U bë qivuri kalë,
Papa Nikolla e hipi dhe u nis drejt e te fshati i Selimit, të sjellë Katelinën.
Tri ditë e tri net
vrapuan mbi ujëra dhe mbi fusha, gjersa mbërrinë.
Selimi s’ishte në
shtëpi.
- Motër!
Katelina, me të dëgjuar zërin e dashur,
ngrihet dhe vrapon tek i vëllai.
E këqyri gjatë. Sa
shumë ish këmbyer Papa Nikolla! Sa shumë ish plakur! Ishte i gjatë dhe i thatë,
me gishtërinj të hollë e të verdhë si qirinj.
Sytë e zinj, të
çelur, ndriçonin ndënë kockën e ballit. Buzët i kish të holla e të mavijosura.
Në mjekër dhe në flokët i kishin mbetur thërrime pluhuri.
-
Sa shumë u këmbeve vëlla! – pëshpëriti Katelina e
çuditur.
-
Vite të gjata, motër...
-
Si u dobësove?...
-
Udha e rëndë!
-
Mjekrën e ke të pluhurosur... flokët të ngatërruar...
dhe plot humb...
-
Era e dheut, Katelinë ... Shtjermë të lahem.
Katelina i shtiu të lahet. Uji i paqmë iu derdh mbi duart dhe, që nga
duart rrodhi baltë e tretur... Një vijë e verdhë, si ujërat pas shiut, plot
humb, derdhesh prej duarve të Papa Nikollës, prej mjekrës së tij.
Katelina kujtoi kohën kur Papa Nikolla krehte flokët e zinj dhe mjekrën
e mëndafshtë dhe i lyente me vaj e me livando... Sa i bukur ishte atëherë dhe
sa i shëmtuar tashti!...
-
Sa i uritur që është kali yt!...
-
Ka tri ditë që s’ka ngrënë gjë, i mjeri!...
Kali kafshonte
barin me nxitim. I dukeshin dhëmbët e gjatë. Kur kulloste, sikur qeshte. Kur
vështronte ndonjë tufë bari të rritur mes gurëve, sulesh ta shkulë dhe atëherë
dhëmbët i përpiqeshin me sulm nëpër gurët, gati të thyhen. Dhe qeshte.
Papa Nikolla s’kish
durim.
-
Motër, erdha të të marr... Kemi dasmë të madhe të
dielën... Martojmë një vëlla. Mëma do të të shikojë. Jakë!
Katelina ndien një
gëzim të madh në zemrën e saj, por dhe një frikë të pakuptueshme.
Kish frikë nga Papa
Nikolla. Mbeti mendimtare.
-
Ta lë shtëpinë vetë?
-
Vetë!... Shtëpinë tonë si e le?
-
Ti më dërgove!
-
Unë të shpie prapë. Jakë!
Katelina mbështjell
kryet, vërtit kyçin, dhe, me shpirtin plot droje niset bashkë me vëllan’ e saj
më të madh.
-
Do mundë kali të na shpjerë që të dy?
-
Një herë vetëm na ka shpënë? Do të shohësh!...
Dhe Papa Nikolla u
hodh mbi kalë, mori motrën në krahët e tij dheu nisën.
Kali u hepua gati
të këputej për mesi.
Katelina ndjeu se
kraharori që e mbante shtrënguar, ish i hollë dhe i fortë. Zemra e saj e mjerë
u bë e vogël sa një lajthi prej frike. Kuptonte leshrat si i ngriheshin
përpjetë në majë të kokës, por s’guxonte të thote një fjalë, që të mos zemëronte
të vëllanë.
Ishte verë, ndaj të
ngrysur, dhe zogjtë këndonin nëpër shelgje, pranë udhës.
Prej maleve zbriste
nata. Me hijet e zeza, droje të reja hynin në shpirtin e Katelinës.
Paralajmërime dhe
pëshpëritje fluturonin rreth kalorësve. Atje ku po rendnin, gjatë udhës, nga
një lis i goditur prej rrufeje, u shkëputën disa shpeshë të çuditshme, me qime
të gjata dhe me sy njeriu. Toku vinte tue kënduar dhe tue qeshur, me zëra grash
dhe foshnjash qesënditare:
-
Katelinë! Katelinë!... Qesh dhe gëzohesh, se do shohësh
shtëpinë e prindërve dhe nuk din se të mban pas mesi një i vdekur!...
-
Katelinë! Katelinë!... Pranë kujt rri kaluar? Pranë një
të vdekuri të thatë, prane eshtrave të tij!...
Pëshpërimat e
shpeshove mbushnin qiellin e natës, kurse e mjera Katelinë, me gjysmë firome,
mezi pati guximin të pyesë:
-
Vëlla... Përse mban erë humb?
-
Udha e gjate motër... Vrapova tri ditë e tri net pa
çlodhje. Prandaj jam aq i dobët... Por do të shohësh sa mirë do jem në shtëpi,
në dasmën e vëllait tonë!...
Një grimë, Katelina
e ndjeu mendjen të qetësuar, por, meqenëse po hynin nëpër male dhe nata kish
zbritur e plotë, shpeshët me sy njeriu e me zë grash sa vinin e po shtoheshin,
duke frikosur me paralajmërimet e tyre.
-
Katelinë! I vdekuri të shtrëngon pas beli dhe të këllet
vdekjen në shpirtin tënd... kur do zbrisni prej kali, të vdekurit do bëhen
prapë të vdekur dhe ti do derdhesh si pluhuri.
-
Vëlla! Vëlla!... – thosh Katelina e trembur. – Dëgjon
se ç’thonë shpeshët, vëlla? Kam frikë!...
-
Mos i dëgjo, motër!...
Dhe prapë heshtnin.
Orët kalonin njëra pa tjetrës. U gdhi. U ngrys. Prapë u gdhi, prapë u ngrys.
Edhe një herë u gdhi, edhe një herë u ngrys.
Papa Nikolla nuk nxorri fjalë tri ditë me rradhë. Kali
vraponte mu si shigjetë, shpeshët u binin pas, pluhuri u binte pas. Kaluan
pyje, kapërcyen lumenj dhe, pas tri ditësh, duall në fushë.
Ish e dielë. Dëgjogjeheshin kambanat.
Në tingëllimën e tyre, Katelina e kuptoi shpirtin e
qetësuar.
Larg, dukesh shtëpia prindnore. Por shtëpia ish e nxirë.
Dhe, sa qaseshin, aq më mirë dukeshin bajrakët.
-Papa Nikolla, pse është nxirë shtëpia jonë?
-Kushedi moj motër...Do na ketë vdekur ndonjë vëlla...
Dhe sa haseshin më afër, bajrakët e zinj ndaheshin më mirë:
një, dy, shtatë, nëntë...
-Vëlla! Janë nëntë flamurë të zinj mbi shtëpinë tonë!
Dhe Papa Nikolla nuk tosh më kurrgjë.
Katelina dridhej e tëra. Desh të qante, por s’i ish e
mundur. Kuptoi një zjarr që po e djeg, e tret, që në krye e gjer te thembrat.
S’ish më një copë njeriu, por nj kapulicë hiri.
Shtëpia ish e shkretë. Drizat ishin rritur te pragu dhe
ishin ngjitur mbi mur, mbi çati, tue u ngatërruar me të nëntë bajrakët.
-Tani, Katelinë, unë të lë. Do vete të shpie kalin në kullotë...
Dhe Papa Nikolla u kthye në qimitir, e urdhëroi kalin të bëhet
qivur, u shtri me duar të kryqëzuar mbi gjoks dhe huma u rrëzua mbi të, e shtyrë
prej një lopate të padukur.
Katelina hapi derën me droje dhe hyri në oborr. E ëma e
priste e mermerosur në pragun e derës. Nuk lëvizi nga vendi, por i zgjati krahët.
Katelina u sul në gjirin e Minodoros, tue qarë me
psherëtima. U përqafuan gjatë, gjatë, me aq flakë, sa u tretën njëra tek tjetra
dhe u derdhën përdhe, si një thes pluhuri, si një kapicë hiri.
Shpeshët me qip të gjatë dhe me sy njeriu bërtitën përjashta
plot gëzim.
Dhe, prejse largu, dëgjohej kënga e lypësit!
Comments
Post a Comment