Vepra e Bogdanit
Filozofia e Natyrës
Rruzullimi (Universi). Planetët
Në kuadër të krijimit të jashtëm Bogdani e vendos edhe krijimin e universit apo të rruzullimit, siç i thotë ai, pra krijimin e qiellit, të yjeve dhe trupave qiellorë (korpenat’ e qiellit), pastaj të Tokës në tërësinë e universit. Së pari e jep krijimin simbas versionit teologjik të rrathëve të qiejve, e pastaj atë të planetëve, si version i filozofisë së natyrës, që është një kompromis teologjik-filozofik. Kështu vepron edhe me rastin kur flet për krijimin e Tokës. Pra universin, tokën dhe njeriun e krijesat e tjera i ka krijuar Zoti, simbas tij.
Bogdani niset nga teoria se janë dhjetë qiej.
Tre janë qiejt kryesorë: empireo, kristalino dhe firamento. Krijimin e
universit e mbështet në teorinë e katër elementeve të krijimit të botës, që
mesjeta e kishte marrë nga Empedokli: Ajri, Uji, Zjarri, Dheu. Krysisht në të
gjitha shpjegimet e veta mbështetet te Ptolemeu.
Në qiellin empiro gjendet Parajsa (Parrisi)
me engjëjt dhe atje e ka selinë Krijuesi (Zoti). Dallon dhjetë valle engjëjsh,
që u përgjigjen dhjetë rrathëve të qiellit. Qielli firamento është ai qiell që
ka rënë në ujëra dhe ka bërë ndarjen e tyre në ajër, në frymë (erërat) në
zjarr, në dete e në lumenj. Në këtë qiell qëndrojnë të gjithë yjet dhe shtatë
planetet: Hëna, Mërkuri, Venera (që kur i prin Diellit, i thonë Ylli i Dritës,
e kur shkon mbrapa Diellit, Ylli i Mbrëmjes), Dielli, Marsi, Jove (Jupiteri)
dhe Saturni. I teti qiell është firamento me yjet, pa planetet, i nënti është
kristalino, si kristall o billur. E i
dhjeti është qielli Primo mobile, që lëviz e sillet. Pastaj e shpjegon lëvizjen
e planetëve që sillen rreth diellit, po Toka nuk lëviz, që Bogdani e thotë në
bazë të sistemit gjeocentrik, se është qendër e Universit, të cilën gjë më mirë
e shohin në skicën e dhënë mbi dymbëdhjetë rrathë të universit. Njëherësh e jep
edhe largësinë e planetëve ndërmjet veti dhe prej Tokës, si dhe madhësinë e
tyre në krahasim me njëri-tjetrin dhe veçan me Tokën.
2. Zodiaku
Pos këtyre qiejve dhe
planetëve flet edhe për Rrethin e Zodiakut ndër qiej, që ndahet në dymbëdhjetë
pjesë të barabarta dhe secila pjesë ka emrin e shenjën simbas një shtaze, që
simbolizon një “bashkari o një miqësi ndë
natyret”. Zodiaku duke u sjellë herë para e prapa Diellit, tregon herë të
lindurit e herë prishjen e gjërave (çshtjellimin) në Hënë e në Botë. Po i japim
emrat e këtyre shenjave të Zodiakut për kërshëri që mund të ketë lexuesi i
sotëm:
Dashi, Mëzati, Binoshi,
Gaforrja, Luani, Vajza, Terezia, Skarrivojeja, Shituesi, Sjapi, Vorba, Peshku.
Sunt Aries, Taurus,
Gemini, Cancer, Leo, Virgo, Libraque, Scorpius, Arcitenes, Caper, Amphora,
Pisces.
3. Pushteti i Yjeve
Duke u nisur nga teoria e
vet, Bogdani nuk e pranon se yjet veprojën dhe e udhëheqin njeriun në jetë,
sepse këtë e bën Zoti. Madje nuk e pranon edhe pikëpamjen se njeriu
Lind me yll të vet,
mirëpo e pranon se yjet dhe trupat qiellorë, planetet ndikojnë te njeriu. Duke
u mbështetur në astrologji, pjesërisht ku vërehet një anim i tij kah
astronomia, pranon se të shtatë planetet me virtytet e tyre ndikojnë brenda
moshave të njeriut:
1. Per të folë ma per të çtiellë për mbi
vertyttë yjet, e të Pianetevet, thonë astrolojtë; Mbasi të lenjë njeri, Hana ka
forcë e ruen ndjerë mbi-katër vjet, e ajo fomi kurraj nuk jet pa m’paq po si
Hana luen: e këtyre vjete u thonë kerthinjenia.
2. Kater vjeç e ndjerë mbi 14, e ka ndenë
pushtet Merkuri, e banjenë posi Merkuri: e atyne vjete u thonë fëminjenia.
3. Kater mbi dhjetë vjeç e ndjerë mbi 22, e ka
ndenë pushtet Veneri e atëherë hin me dijtunë shekullin e deshero me xanë e me
u bam i urtë: e atyne vjete u thonë djelmënia.
4. Njizet e dy vjeç e ndjerë 41, e ka ndenë
pushtet dielli, e u ep gjithë fuqin’ e tyne: e ata vjetë janë ma të mirët e u
thonë trimënia.
5. Katër dhjetë e nji vjet ndjerë mbi 56, janë
ndenë Marcinë, e prashitu aso koheje nieri ashtë më i idhunë se as kurraj, e i
thonë burrënia.
6. Pesë dhjetë e gjashtë vjeç ndjerë 68, i ka
ndenë pushtet Gjovi (Jupiteri), e nieri ka kujdesni shpiritit e ka urti të mirë
e apenë këshille të mira e atyne vjete u thonë pleqënia.
7. Gashtë dhjetë e tetesh ndjerë 98, i ka
ndenë pushtet Saturni, e nieri ashtë plot me kelbazë e kujdes, e ashtë gjithë i
merziçim e i padurueshm: atyne vjete u thonë pleqënia e mbetunë; e gjithë qish
jet teperë gjall, ashtë posi thonë profeta, mund’ e të dhimtunë.
4. Të marrët’ e Diellit e
të marrët e Hanesë
Të zanetë, të zënët e Diellit e shpjegon me
faktin se Hëna qëndron ndër ne e ndër Diellin, e zihet gjithë ajo pjesë që
mbulon Hëna me trup të saj, se simbas Bogdanit Hean sillet rreth Diellit.
Ndërsa të zënët e Hënës është atëherëkur ndër Hënën huyn e qëndron dheu, e nuk
e lë Hënën të marrë dritën e diellit. Me këtë rast e hedh bindjen se Hënën e
përbin dragoi, e kështu nuk bën dritë. Ose kur zihet dielli thonë se ka fjetur
ndë gurrë (në ujë). Këtë e shpjegon me faktin se Toka, simbas sistemit
gjeocentrik është larg yjeve të tjerë dhe nuk mund të bëjë zënien e tyre. Eshtë
me rënësi se kjo pikëpamje e Bogdanit mbi zënien e diellit e të hënës, në fakt
është gjeocentrike, po afër konceptit heliocentrik, që pranon edhe lëvizjen e
tokës dhe sjelljen e hënës rreth tokës e të tokës rreth diellit.
5. Toka (Dheu)
Toka sambas Bogdanit është
planeti më me shumë ujë, I mbështjellë me ujë, zjarr dhe ajër, kushtet për jetë.
Tokën e dna në katër rrathë: rrethi i parë ëstë zemra e dheut (tokës) ku
gjendet ferri, Limbi është i dyti, i treti Burgatori (Purgatori) dhe i katëri
Gjiu i Abrahamit, që ndryshe i thonë edhe Fusha e Elizit (Fushat e Eliseut), ku
rrinin patriarkët dhe profetët e aty. Pas vdekjes, simbas teologjisë ka zbritur
Krishti. Në Purgator apo në limb qëndrojnë shpirtrat që ndahen, pra bëhet
spastrimi i tyre simbas mëkateve, e caktohen për në ferr apo për në Parajsë.
Ferri që është në rrethin e parë, në zemër të tokës është vendi më i shëmtuar
ku shkojnë mëkatarët e ndryshëm simbas llojeve të mëkateve, prandaj edhe
Bogdani e ndan në „12 rreshta“, rrathë si Dante (Harapi na nfoton se Bogdani e
kishte bërë këtë sistem të dnarjes në rrathë simbas Komedisë Hyjnore edhe kur
flet për Qiellin (Kozmosin), Cuneus, 1940). Aty qëndron Luciferri që kishte
dashur t’i mbivihet Zotit, prandan ai e dënoi të qënmdrojë atje përgjithmonë.
a)Elementë dhe fenomene të
natyrës.
Duke folur për disa besëtytni
se tokën e mban mëzati, Bogdani pohon se kjo nuk është e vërtetë dhe se toka qëndron
vetë si një ‚gogël’, si sferë pra, meqë
nuk e pranon lëvizjen e saj. Prandaj për t’i menjanuar këso dhe bindje të
ngajshme thotë se nukë më duketë keq bam
me prekunë disa kafshë të Filozofisë, me të cilin temr kuptonte filozofinë e
natyrës ashtu si kuptohet në kohën e tij. Duke folur për ujin ai jep të dhënën
se për nga sasia ujërat janë ndarë e bashkuar në lumenj, liqene, detra e
oqeane. Apstaj duke folur për ngjyrën e ujërave të lumenjve thotë se atae
marrin ngjyrën nga përbërja e tokës dhe nga xehet (mineralet) si në rastin e ujërave
të Janjevës e të Novo Bërdës. Si lumenj për ilsutrim përmend Danubin, Drinin,
Vardarin.
Kurse fenomenet e tjera natyrore
i shpjegon përmes kundërshtiove të katër virtyteteve (cilësive) të katër
elementëve: të nxetitë, të ftofetit, të
thatitë e të njometë prej të cilave përmedn atsmosfera apo mbretria e ajrit
simbas tij, ku bëhen shienatë, breshnatë.
Ai flet për këto feomene
atmosferike: retë niegulla, Voesa, Bora, akulli, bresheni, pastaj për
fenomenet: vetëtima, era dhe llojet e saj si dredhja. Flet edhe për tërmetin
apo termekun, si thotë ai, që e merr si avull që del nga toka po nuk mund të
shpërthejë, prandaj shkakton dridhje. Në shpjegimin e këtyre fenomeneve
natyrore qëndron në baza shkecore ashtu si shpjegohen edhe sot në meteorologji
e në gjeografi pos në disa raste ku del më i reduktuar. Duke e shpjeguar vetëtimën
e bubullimën Bogdani e lufton paraygjikimin se po shtie Shën-Iliu e po bëhej kështu.
Pra edhe në këët fushë kishte njohuri të mira, çfarë shihet nga argumentimet që
sjell duke bërë falë për këto fenomene....
*Marrë nga monografia me të njëjtin emër të tij
Comments
Post a Comment