XHON LOKU: Njeriu mundet, si qenie morale, të imponojë të drejtën e tij përmes forcës
Xhon Loku (John Locke) u lind më 29 gusht 1632 në Vrington,
në rrethinat e Bristolit. Pasi ndoqi një formim klasik dhe filologjik në
Westerminster School të Londrës, studioi mes të tjerash filozofinë dhe shkencat
e natyrës në Oksford, pastaj mjekësinë, dhe fitoi më 1658 diplomën e Bachelor
of Arts. Duke filluar nga viti 1662, dha mësim filozofinë, retorikën dhe
greqishten. I nxitur shumë nga filozofia moderne e Dekartit, Loku u dha me
pasion gjithashtu ndaj shkencave të reja të natyrës, me nxitjen e kimistit
Robert Bojl dhe të mjekut Tomas Sidenham.
Më 1667, u vendos në Londër, në Exeter House, si mjek dhe
sekretar i Entoni Eshli Kuperit, konti i ardhshëm i Shaftsbërit, familja e të
cilit ishte shumë e lidhur me të. Nën ndikimin e Kuperit dhe të vetë përvojave
të tij në jetën politike, Loku braktisi pozicionet e tij roajaliste dhe
konservatore, për t'u bërë ithtar i një shteti kushtetues. Ai jetoi në Francë
nga viti 1675 deri më 1679, pastaj u kthye në Londër, ku qëndroi katër vjet
para se të ndiqte kontin e Shaftsbërit, të rënë nga pozita, në mërgimin e tij
në Holandë. Aty iu përkushtua redaktimit të veprave të tij filozofike. Loku u
kthye në Angli më 1689, si pasojë e Glorius Revolution dhe hipjes në fronin
anglez të Uiliamit III d'Orinxh. Menjëherë u botuan tri nga veprat e tij më të
rëndësishme, duke filluar nga Epistola de tolerantia (Letër mbi tolerancen),
1689, në të cilën flet në mbrojtje të lirisë për të gjitha fetë, për aq kohë sa
ato nuk kërcënojnë shtetin liberal; kjo vepër do të frymëzonte edhe Volterin e
ri (1694-1778). Loku botoi më 1690 katër vëllimet e veprës së tij kryesore mbi
teorinë e njohjes, An Essay Conceming Human Understanding (Sprorvë që lidhet me
kuptimin njerëzor), mbi të cilën punoi - me ndërprerje - prej më shumë se pesëmbëdhjetë
vjetësh. Kjo vepër njohu, që në gjallje të vetë autorit, shumë botime dhe u
përkthye në latinisht dhe frëngjisht. Po në vitin 1690 u botuan gjithashtu Two
Treatises of Govemment (Dy traktate mbi qeverisjen civile). Më 1693, Loku botoi
Some thoughts Concerning Education (Mendime mbi edukimin), që ndikuan te Zhan
Zhak Rusoi.
Pas kthimit në Angli, Lokut iu propozua shumë herë nga
Uiliami III një post qeveritar, që ai nuk e pranoi asnjëherë, duke nxjerrë si
shkak arsyet shëndetësore. Më 1696, pranoi më në fund një detyrë të lartë në
Ministrinë e Tregtisë. Loku vdiq më 28 tetor 1704 në vilën e fshatit Ëuts,
pranë Londrës, ku kishte kaluar vitet e fundit të jetës.
Termat me të cilat Loku përcaktoi të drejtat e njeriut të
lidhura me natyrën, u rimorën në shekullin XVIII, si në Kushtetutën amerikane
ashtu edhe në Deklaraten e të Drejtave të Njeriut, që doli nga Revolucioni
Francez. Shoqëria pionere e Perëndimit amerikan do të bëhej shembulli më i
shpeshtë i një shoqërie që nuk u ishte nënshtruar ende institucioneve
shtetërore dhe ku mbretëronte e drejta natyrore, që nuk ishte thjesht ajo e më
të fortit. Ky konceptim u popullarizua nga perëndimorë të shumtë.
"Filozofia analitike" moderne trajton para së
gjithash pyetjen e mëposhtme: në çfarë mase gjuha jonë - si ajo e përditshmja,
ashtu edhe ajo e shkencës - i shërben kuptimit dhe vendosjes së bindjeve të
përbashkëta për njerëzimin? Ajo njohu te Loku filozofin "e saj". Për
shembull, Jurgen Habermas (lindur më 1929), u interesua për mjetet linguistiko-konceptuale
që japin ndihmesë për të bërë të mundshme një marrëveshje shkencore ose
politike.
Xhon Loku (John Locke) mori pjesë aktive në jetën politike
angleze që në fillim të jetës së tij. Ai u fut shumë shpejt në rrethin e Entoni
Eshli Kuperit, konti i parë i ardhshëm i Shaftsbërit dhe shef i opozitës ndaj
planeve absolutiste të dinastisë Stjuart. Me t'u përmbysur kjo dinasti, Loku u
kthye triumfalisht nga Holanda, ku kishte kaluar disa vite mërgimi. Atëherë
shpalosi një veprimtari të dendur politike dhe shkencore dhe mundi më në fund
të botonte veprat e tij kryesore: Dy traktate mbi qeverisjen civile dhe Sprovë
lidhnr me gjykimm njerëzor. Pozita e tij e dukshme në jetën publike ndihmoi që
këto vepra të kishin ndikim të madh deri në shekullin XVIII, si në Angli, ashtu
dhe në gjirin e Republikës Ndërkombëtare të Letrave. Ato u bënë tekste bazë për
iluministët.
Në shkrimet e tij politike, ku më të rëndësishmet qenë
Traktatet, për arsye të qëllimeve që miqtë e tij politikë synonin të arrinin,
bëhej fjalë për të themeluar një monarki kushtetuese të kontrolluar nga
Parlamenti, që të siguronte lirinë ekonomike dhe sigurinë e qytetarëve. Në këtë
mënyrë ai u kthye te teoria e "kontratës shoqërore", të formuluar për
herë të parë nga Tomas Hobsi, por pa iu drejtuar pararendësit të tij, që e
kishin hedhur poshtë si materialist dhe si të pafe. Në gjendjen e natyrës,
njerëzit janë të vetëdijshëm për të drejtën e natyrshme për ruajtjen e vetes së
tyre; megjithatë, për të përmirësuar mundësitë e tyre për të mbijetuar,
nëpërmjet një marrëveshjeje, ua besojnë të drejtat e tyre një sovrani
shtetëror; ata hyjnë në këtë mënyrë në gjendjen e shoqërisë politike. Në
përcaktimin e së drejtës natyrore, Loku shkon më larg se Hobsi, që shihte te
njeriu veçse një makinë për të riprodhuar vetveten: të gjithë njerëzit janë nga
natyra të barabartë dhe të lirë, dhe kanë të drejtë të mbrojnë jetën e tyre,
shëndetin e tyre, lirinë e tyre dhe pasuritë e tyre; por ata nuk kanë të drejtë
as t'ua heqin dhe as t'ua pakësojnë këto të drejta të tjerëve.
Për Lokun, njeriu nuk është më një qenie, nga natyra,
egoiste dhe e ashpër, por një subjekt etik që, në kërkim të lumturisë së tij,
ka gjithashtu parasysh lumturinë e botës së përtejme dhe që, si pasojë, sillet
në mënyrë morale. Megjithatë mundet, si qenie morale, të imponojë të drejtën e
tij përmes forcës.
Megjithatë, në "paktin" apo "kontratën"
shoqërore, individi nuk ia lë të gjitha të drejtat e tij shtetit, siç e gjejmë
tek Hobsi: kur shteti nuk ndan në mënyrë të kënaqshme të drejtat e tij të
natyrshme, çdo person ka të drejtë të revoltohet kundër fuqisë shtetërore,
revoltë që mund të shkojë deri në përmbysjen e raporteve të forcave dhe deri në
revolucion. Duke mos dashur një shtet kapitalist që "të lë bësh si të
duash, të lejekalimit", në kuptimin e liberalizmit të shekullit XIX, Loku
i jep shtetit të drejtë për ndërhyrje në pronën vetjake, megjithëse kjo e
fundit shihet si një e drejtë e njeriut. E drejta e pronës është e drejta më e
drejtë për frytet e vetë punës tënde; por, me qëllim që të ndahen mirë produktet
e punës, njerëzit shpikën monedhën, që mundëson ruajtjen e rezultateve të kësaj
pune. Zotërimi i parasë nuk është, pra, i lidhur ngushtësisht me punën e një
individi: ai mund të goditet nëpërmjet taksave nga shteti ose të kufizohet në
ndonjë mënyrë tjetër. Në teoritë e tij mbi marrëdhëniet midis pronës, punës dhe
parasë, Loku del si një pararendës i ekonomisë politike moderne, siç do të
përpunohej nga Adam Smithi (1723-1790).
Në një shtet liberal, që zë një vend në lirinë individuale
falë ndarjes së pushteteve midis pushtetit ligjvënës (parlamenti) dhe ekzekutiv
(mbreti), toleranca fetare është thelbësore për paqen e jetës në bashkësi. Pas
luftërave fetare, kjo tolerancë u bë një temë qendrore: askush nuk duhej të
vinte në diskutim paqen shoqërore në emër të një besimi vetjak dhe subjektiv.
Të vetmit që përjashtoheshin nga liria e kultit të siguruar
nga shteti ishin të pafetë (sepse nuk ndanin me të tjerët parimet themelore të
moralit të natyrshëm), katolikët (sepse njihnin pushtetin e një sovrani të huaj:
papën) dhe fanatikët (sepse nuk pranonin asnjë diskutim të arsyeshëm lidhur me
bindjet e tyre).
Sipas Lokut, një shoqëri ka nevojë për një platformë
mirëkuptimi që bashkon tërësinë e sigurive që pjesëtarët e saj i kanë të
përbashkëta. Filozofi donte gjithashtu të krijonte një platformë të këtij tipi
për bashkësinë e dijetarëve: i tillë është qëllimi i Sjnovë lidhur me kuptimin
njerëzor. Loku ishte lidhur me shkencëtarët më të mëdhenj të kohës së tij,
pikërisht me Robert Bojlin, që hodhi bazat e kimisë moderne dhe më vonë me Isak
Njutonin; dhe përthelloi racionalizmin e Rëne Dekartit, si dhe materializmin
"atomist" të Gasendit dhe të Hobsit. Njeri i pajtimit, Loku kërkonte
të reduktonte divergjencat e secilit në pika të përbashkëta, mbi të cilat do të
vendoste një themel i shkencave të vlefshme, në mënyrë universale, përtej
fushave të veçanta të specialistëve. Nga Dekarti, mori pikënisjen e subjektit
të veçuar - ç'mund të dijë një "person" i vetëm? - por pa pranuar që
realiteti të mund të ndërtohet mbi bazën e sigurive të vetme të unit, si në
gjeometri. Duke pohuar se asnjë siguri nuk është që në fillim "e
bashkëlindur", i kundërvihet konceptit platonik të pjesëmarrjes tek
"idetë" e përjetshme nëpërmjet "rikujtimit" të asaj që
është mësuar në një ekzistencë të mëparshme.
Mendimi ynë na lejon gjithashtu të formojmë
"mënyra" paraqitjeje, që lidhen më drejtpërdrejt me lëndët, të kapura
në mënyrë empirike, si për shembull "trekëndëshi" ose
"njohja", që janë koncepte abstrakte të matematikës dhe të moralit.
Përveç kësaj, ne zotërojmë aftësinë e vetvetishme ("intuitive") të
dallojmë klasat e ndryshme të objekteve (të tipit të "trekëndëshave"
dhe të "rrathëve"). Kjo është e vetmja mënyrë e jona për të mundur të
krahasojmë midis tyre përmbajtjet e vetëdijes së lindur nga ndijimi shqisor dhe
nga mendimi dhe për të bërë gjykime lidhur me to, që do të bëhen me siguri, në
qoftë se njëra palë do të përputhet me të tjerat pa kundërshti. Kjo lloj
sigurie natyrisht nuk ekziston në njohjen ndjesore të gjërave të jashtme, përderisa
e kemi të pamundur për të njohur qenien reale të një lënde; ne vetëm mund ta
plotësojmë me përvoja "thelbin nominal" të saj, koncepti abstrakt i
një gjëje të shënjuar nga vula jonë - Emanuel Kanti do ta cilësonte këtë
koncept "të gjësë në vetvete", tërësisht të pakapshëm nga pikëpamja
shkencore.
Në shkencat fizike dhe natyrore, mbresat e ndërlikuara të
shqisave nuk mund të përshkruhen saktësisht. Në të vërtetë, këto shkenca
shquajnë veçoritë "e para" të gjërave, të kapshme në mënyrë
matematiko-racionale - si hapësira, forma, lëvizja - dhe veçoritë e tyre
"të dyta", që janë të kapshme vetëm subjektivisht - si ngjyra ose
shija. Për të mbërritur në pohime më të sigurta, ato kufizojnë gjykimet e tyre
në veçoritë e para.
Duke vërtetuar hap pas hapi "zanafillën, sigurinë dhe
gjerësinë e njohjes njerëzore", duke lajmëruar atë që është e sigurt për
të gjithë njerëzit, atë që mund të njihet përafërsisht dhe atë që nuk do të
njihet kurrë, Loku themeloi teorinë e tij moderne, që është gjithmonë teoria e
kufijve të njohjes. Duke kombinuar saktësinë shkencore dhe common sense, ai
përgatit "kantierin" - siç thotë me thjeshtësi - të përcaktuar për të
ngritur ndërtesën e shkencës moderne.
JETËSHKRIMET – KURESHTI NGA JETA E XHON LOKUT
* Xhon Loku dallonte qartësisht atë që ne mund ta dimë nga
ajo për të cilën kemi vetëm një përvojë të pasigurt dhe subjektive. Duke bërë
këtë, ai kërkonte të gjente një bazë konsensuale mbi të cilën të mundej të
vendosej sa shkenca aq edhe shoqëria. Këtu janë themelet e teorisë moderne të njohjes,
të shkencave të natyrës dhe të politikës:"Common sense", liberalizëm
dhe empirizëm.
* Në teoritë e tij mbi marrëdhëniet midis pronës, punës dhe
parasë, Loku del si një pararendës i ekonomisë politike moderne.
* Në shumë nga shkrimet e tij, Loku ka kërkuar të vendosë
themelet e tolerancës fetare, duke formuluar një bazë mirëkuptimi midis
besimeve të ndryshme të krishtera, një lloj krishterimi "minimal",
tek i cili do të mund të mermin pjesë të gjithë anglezët. Toleranca fetare
është thelbësore për paqen e jetës në bashkësi.
* Për Lokun është e sigurt vetëm nuhatja që e sigurojmë
nëpërmjet vetes sonë, duke e lënë veten të priret nga ndijimi i shqisave.
Vetëdija jonë mbushet me përmbajtje, "ide", vetëm përmes rrugësh të
tërthorta. Këto qëndrime themelore e bëjnë Lokun një empirist radikal,
përfaqësuesin e parë të një empirizmi "me kulturë" të mendimit modem.
Por ky empirizëm ka gjithashtu një anë "racionaliste" dhe karteziane:
sepse edhe sikur asnjë përmbajtje e vetëdijes të mos jetë e bashkëlindur, megjithatë
zotërojmë "nga natyra" aftësinë për "të menduar" mbi idetë
që ne i kapim nëpërmjet shqisave të ndijimit, domethënë duke verifikuar
cilësinë. Ne mësojmë përmes të menduarit të bëjmë ndryshimin midis "ideve
të lëndës", paraqitjeve të përbërësve të pavarur dhe "ideve të
marrëdhënies", që lidhen në kontaktin midis këtyre paraqitjeve.
* Përfundimisht, mund të themi se njohja intuitive është ajo
që na jep siguri; njohja demonstrative na tregon ekzistencën e Zotit dhe njohja
shqisore na tregon se njerëzit dhe gjërat e tjera ekzistojnë, por vetëm atëherë
kur ne i perceptojmë ato. Teoria morale dhe politike e Lokut. Fjala kyçe e
etikës, e mirë, është plotësisht e kuptueshme, sepse kushdo e kupton se fjala e
mirë përdoret për: ‘Gjërat që janë të mira ose të këqija vetëm në lidhje me
gëzimin dhe hidhërimin. Pra ne quajmë të mirë atë që është e aftë të sjellë apo
të rrisë kënaqësitë, ose të largojë dhimbjen…’. Disa lloj sjelljesh na sjellin
kënaqësi, ndërkohë që disa të tjera na sjellin dhimbje. Morali ka të bëjë pra
me zgjedhjen e së mirës e dëshirën për të. Si përcaktim më të plotë për etikën,
Loku thoshte se ‘e mira morale dhe e keqja janë vetëm pajtim ose mospajtim i
veprimeve tona të vullnetshme vetëm me disa ligje’. ‘Dhe ai flet për tre lloj
ligjesh, ku përfshihen: ligji i opinioneve, ligji civil dhe ligji hyjnor. Ligji
i opinioneve jep gjykimin e komunitetit për llojin e sjelljeve që do të çonin
drejt lumturisë: përputhja me këtë ligj është quajtur virtyt, megjithëse është
vënë re se komunitete të ndryshëm kanë ide të ndryshme për domethënien e
virtytit. Ligji civil është krijuar nga shteti dhe është zbatuar nga gjykata.
Ligji hyjnor, të cilin njeriu mund ta njohë si nëpërmjet arsyes së tij ashtu
edhe nga kërkimet, është ligji i vërtetë i sjelljes njerëzore: ‘i cili i është
dhënë njeriut nga Zoti për të qeverisur veten dhe unë mendoj’, thotë Loku, ‘që
asnjëri nuk është kaq mosmirënjohës, sat a mohojë këtë’. Kështu që, në
perspektivë, si ligji i përshtypjeve, ashtu edhe ligji civil, duhet të bëhet në
përputhje me ligjin hyjnor, ‘kriterin e vërtetë të të drejtave morale’. Arsyeja
e mospërputhjes ndërmjet këtyre tre ligjeve është sepse njeriu kurdoherë tenton
të zgjedhë kënaqësinë e çastit në vend që të zgjedhë atë që ka vlerë të
qëndrueshme.
Comments
Post a Comment