Piktura Murale e Mesjetës në Shqipëri
SHTËPIA BOTUESE «8 NËNTORI», 1974
Teksti dhe materialet pregatitur nga: DHORKA DHAMO Fotograf: REFIK VESELI
me mozaikë duken p.sh. muret e kishës në Mesopotam të Delvinës, margaritarit të rivierës shqiptare, afër Sarandës. Një si qilim tjetër akoma me
madhështor
me piktura mvesh tejembanë
pjesët e brendshme
të tempujve. Dhe, ndonse kurdoherë
e kudo, i qëndrohet besnik skemës ikonografike bizantine të përcaktuar rigorozisht, një
pasuri e tërë stilesh e nuanca të
panumërta takohen brenda pikturave
murale, fragmente të të
cilave ruhen që nga shek. X.
Piktura bizantine
ashtu sikundër arti dhe letërsia
mesjetare në përgjithësi u zhvillua brenda tematikës
fetare. Klasa feudale e kleri e kanë përdorur pikturën si mjet për të larguar vëmendjen e masave nga problemet e botës reale. Ata synonin të krijonin
të besimtari iluzionin
e një «bote qiellore» dhe të ngjallnin shpresën për
jetën e amëshuar të
parajsës, të cilën e identifikonin me jetën e vërtetë të njeriut.
Sipas estetëve të
Bizantit soditja hyjnore arrihet me anë të figurave
sensuale. Nga ky parim ideor estetik rrjedh prirja për të zhdukur në pikturë gjithçka që është materiale. Në artin bizantin
triumfoi kështu parimi i irealitetit. Nga artisti kërkohej që brenda rregullave e kanoneve të rrepta, që përjashtonin fantazinë e tij. të mos pasqyrohej, figura reale por idea që qëndro nte në bazë të
tipit ideal, të shprehej esenca e pandryshueshme metafizike e saj. Tipet ikonografike që
njeh tradita, portretet karakteristike të prototipit të Krishtit, shën Mërisë
e të shënjtorëve të tjerë, si dhe skema ikonografike gjatë procesit shumëshekullor të zhvillimit të artit mesjetar, kanë pësuar ndryshime fare të vogla. Ja përse janë të çmuara ato tipare të njeriut e të jetës së gjallë që hasen si shprehje
vërtetë e rrallë e anësore por shumë kuptimplote e pasqyrimit
të realitetit objektiv në këto piktura të përshkuara nga mistika fetare.
Në pikturën
e hershme mesjetare
u përdor në shkallë të gjërë aniambli i thurur me mozaikë,
që aq shpesh ndeshet në godinat antike të vendit tonë, duke mbuluar tejembanë dysheme të gjëra. Doemos që, në fazën kalimtare piktura mesjetare më
shumë u mbështet në
përvojën e frutshme të së kaluarës, së sa u përpoq t'i bëjë ndryshime
regjistrit të përgjithshëm të trashëguar. Megjithatë tradita e përvetësuar mirë nga
mjeshtri mesjetar, kurdoherë u përdor për të përçuar përmbajtjen simbolike e dogmatike
kristiane.
Përherë të parë stili i ri shfaqet në mozaikun mural të faltores së vogël të adaptuar në amfiteatrin e qytetit antik të Durrësit.
Mozaiku paraqet një skenë perandorake të realizuar
me gurë natyrorë dhe
mozaikë qelqi të zmaltuar me ngjyra të gjalla e të freskëta.
Është punuar me dorë të lirë e pa kurrfarë
sforcimi, po në një kompozim të
mbyllur pa perspektivë, me figura të stilizuara në bazë
të idealit estetik bizantin për bukurinë
e njeriut që largohet shumë nga ai i antikitetit. Gjithshka ikën me shpejtësi nga bota e vërtetë.
Figurat duken si
pa jetë, si hije të figurave
reale por me një shprehje spirituale të theksuar.
Zhvillimin e shpejtë e të lartë të
pikturës së hershme monumentale të realizuar me teknikën
e freskës mund ta ndjekim në pikturën e shpellave eremite. Të hapura në vende të ashpra, por piktoreske, larg qëndrave të banuara, ato kanë mundur ti
shpejtojnë dorës së pushtuesve e grabitësve apo fuqive shkatërrimtare të natyrës, fat, të
cilin nuk e kanë patur shumë kisha e manastire të këtyre shekujve.
Piktura e shpellave shqiptare të ngjall interes si për origjinalitetin ikonografik, me
paraqitjen e shumë skenave të pazakonshme për Bizantin sikur janë, Krishti me tri pamje, skena Melizinos etj., ashtu edhe për vlerat e larta estetike që përmban në vetvete. Në pikturën e shpellës
se Bllashtojnës shek. XII vijat lëvizin me një siguri të çuditshme mbi atë copë shkëmbi paksa
të
suvatuar, duke
reflektuar stilin
më të lartë
të pikturës së formuar bizantine. A nuk mund të dilet së këtejmi në përfundimin logjik se,
kur
në një shpellë të largët e të humbur hasim kualitete të tilla të larta po kaq, në mos më të larta, duhet të kenë qenë pikturat e kishave dhe manastireve të qyteteve që, siç dihet, kudo e kurdoherë,
i kanë paraprirë pikturës së shpellave? Lidhjen në
mes
të pikturave të shpellave
eremite dhe të artit që realizuan mjeshtrit e kategorive më të larta nëpër qytete, e pikasim edhe në përsëritjen e
asaj tradite që
fillon me mozaikun
e Durrësit e vazhdon në shekujt e mëvonshëm,
për të paraqitur pranë figurave hyjnore edhe figura reale. Përfaqësuesit e pushtetit
laik e fetar të provincës
sipas shembullit të perandorit e të oborrtarëve të lartë të kryeqytetit, e përjetësuan vetveten mes figurave hyjnorë. Në pikturën e shpellës së
Letmit, në të
dy
krahët e dhuruesit të
kishës, radhiten
edhe shtatë pjestarët e familjes
së tij në pozë lutëse, me duar të çuara përpjetë
nga shën Mëria dhe pantokratori. Figurat laike janë trajtuar si një brez dekorativ në miniaturë dhe mezi sa shquhen.
Autori i tyre Stano, i vetmi
freskist që
njohim deri në periudhën e pushtimit
turk, nuk mund të radhitet ndër piktorët e dorës së parë, por padyshim ai
e njeh mirë artin e stilit të formuar bizantin.
Përmbas naivitetit dhe trajtimit skematik të figurave, dallojmë një ekspresivitet të
madh. Me anë të
vizave lakonike e të qarta, Stano ka ditur të japë modelin dhe elegancën e veshjeve të trupit e të kokës, e sidomos të mëngoreve,
me ato motive popullore që hasen edhe sot në qendisjet e kësaj krahine. Këto elementë etnografikë që vërejmë në pikturën e shpellave, janë pjesë organike e asaj linje jetësore
dhe realiste, vërtet të
zbetë, por shumë të çmuar, që e përshkon të gjithë artin tonë mesjetar dhe që i japin atij, bri karakterit të theksuar
kozmopolit, aromë të përveçme.
Mbi një copë shkëmb të fshatit
Kallmet pranë Lezhës, vendvarrimit të heroit kombëtar Gjergj Kastriot Skënderbeut, ruhet një
fragment pikture që
paraqet martiren Eufemi, të hasur shumë rrallë në ikonografinë tonë. Shprehja thellësisht spirituale e fytyrës së
heshtur të
kujton sakaq pamjen e përvuajtur të një asketi që Bizanti e kultivoi
me endje deri në fund të egzistencës së tij. Piktura e Kallmetit
bart tipare të atilla artistike që e lidhin ngushtësisht si me traditat paraardhëse të mozaikut ashtu dhe me ato të freskave
të mëpastajme.
Gama përgjithësisht e shuar e ngjyrave është jehonë e mozaikat të vonë antik që punohej
me gurë natyrorë, ndërsa në format e përcaktuara qartë të kontureve, ndjehet jo vetëm ndikimi i prirjeve
monumentale por edhe i vetë teknikës
së mozaikut bizantin. Përpjekjet për një
trajtim më të vëllimshëm
të formës edhe në sajë të përdorimit më
të
lirë e më piktorik të reflekseve të dritës, janë elementë pararendëse të pikturës
më të avancuar
të rënesansës
paleologe që gjeti zhvillim të plot
në
shumë monumente të vendit tonë. Piktura e Kallmetit, ashtu si dhe shumë të tjera të zbuluara kohët e fundit na lejojnë që, kualitetet e larta te shek. XIII-XIV dhe të pikturës postbizantine, ti shpjegojmë përfundimisht si
rezultate te procesit
të zhvillimit të brendshëm të
pikturës sonë, si rezultate
të pasurimit pandërprerje të traditave të grumbulluara ndër shekuj dhe të evolucionit të tyre
të
parreshtur.
Në shekujt XIII-XIV në vendin tonë u krijuan vepra të shumta artistike, ndër të cilat dallohen veçanërisht freskat e
manastirit të Apolonisë e të
Rubikut, të
kishës së Vaut të
Dejës, Maligradit në liqenin e Prespës,
e shumë kishave të kalasë së Beratit, e të tjera. Me vlera të larta artistike janë përgjithësisht dhe ikonat e kësaj periudhe.
Ka midis tyre ikona me përmasa të
mëdha të trajtuara në
mënyrë të gjërë që
tregojnë për ndikimin e pikturës
monumentale. Por
nga fundi i kësaj periudhe vemë re
të kundërtën. Ky fenomen u duk në sistemin
e copëzuar dekorativ
të pikturave
murale që i ngjajnë më shumë një ansambli
të
përbërë nga ikona të vendosura pranë e pranë. Çmonumentalizimi i pikturave
të murit u shoqërua me ndryshime të mëtejshme në shek. XVI-XVII krahas çfuqizimit
të vetë kishës, të pozitës së saj në kushtet e pushtimit
dhe të islamizimit të vendit.
Zhvillimi stilistik
i artit të pikturës
së shek. XIII-XIV përmban reflekse të një heterogjeniteti. Në të,
përpos tiparit kryesor vendas, shquhen tipare me karakter të
përgjithshëm ballkanik të
krijuara si pasojë e marrëdhënieve të ngushta në mes të popujve të gadishullit tonë, ndikime
të artit të lindjes dhe atij
perëndimor, sidomos të artit të
Italisë.
Traditat lindore ndihen më të forta në disa fragmente të kishës së Vaut të
Dejës, me tipe shënjtorësh të orientalizuar, me fytyra rrumbullake e vetulla
hark të bashkuara
në midis. Emocionet e figurave nuk janë të thella e bindëse, por naive e deri diku primitive.
Ato jepën kryesisht nëpërmjet gjesteve të jashtme, pozës së
figurës, duarve ose nëpërmjet deformimit të
kërkuar të fytyrës. Në një kishë tjetër të
Shqipërisë së
Veriut, në atë të
Rubikut 1272 jehonën e kësaj
tradite të lashtë e ndjejmë vetëm përmes disa elementëve ikonografike, ndërsa nga fundi i shek. XIII dhe fillimi i shek. XIV ajo do të tingëllojë edhe më e zbetë. Si elemente
orientale mund të cilësohen objekte fare anësore
si janë kapelat izraelite
shumëngjyrëshe, të cilat do t'i pikturojnë me endje edhe piktorët tanë mesjetarë të mëvonshëm.
Në të dy monumentet e mësipërmë, po sidomos
në atë të Rubikut, mbizotëron tradita klasike bizantine që
shfaqet veçanërisht në
trajtimin linear të figurave.
Në skenën e kungimit, figurat, të
grupuara tre e nga tre, ndjekin njëra tjetrën, në hap të lehtë e të lirshëm, e gati gati të duken sikur vallzojnë. Në këtë lëvizje
merr pjesë gjithshka:
edhe këmbët në hap, edhe duart e zgjatura,
dhe kokat e përkuluara
sipas taktit të përgjithshëm dhe veshjet tradicionale të pjestuara nga pala të shumta që
të
krijojnë përshtypjen sikur janë endur nga qindra fije.
Ndikimin e artit perëndimor e ndjejmë të fortë në arkitekturë. Katedralja e madhe e Sergut dhe Bakut buzë lumit të
Bunës në Shkodër, kisha e Vaut të Dejës po në Shkodër të dyja të
shek. XIII dhe një numur kishash të
shekujve të tjerë, janë të stilit të pastër romanik. Ndikime të pjesëshme të arkitekturës
romanike vihen re dhe në kisha të stilit bizantin.
Është interesante të theksohet së piktura në të gjitha kishat e stilit romanik ka qenë bizantine. Tradita bizantine ishte aq e forte sa nuk i dha asnjë mundësi zhvillimi stilit të pikturës
së perëndimit. Nga ajo, piktura bizantine mori vetëm disa elementë, siç janë aksesorët e eterve të kishës, mitrat e skeptërit, format e pergamenave ose edhe vetë mbishkrimet në gjuhën latine.
Përjashtim përbën grupi i shënjtorëve të paraqitur në
këmbë një e nga një, përbrenda harqeve me majë në kishën e Zejmenit,
jo shumë larg Rubikut. Nga trajtimi me pala të gjëra i draperive
që derdhën si natyrale
dhe deri tek vetë figurat e
vëllimshme me shpatulla të mbushura, të plota, e veshjet karakteristike perëndimore, figurat e shënjtorëve të Zejmenit duket që i përkasin një drejtimi krejt tjetër. Ata janë realizuar në frymën e pikturave protorenesanse dhe përbëjnë një fenomen më vete. Ky përjashtim e nxjerr edhe më në pah
drejtimin e përgjithshëm të zhvillimit të pikturës sonë.
Lidhjen e pikturës sonë të shek. 13-14 me atë
ballkanike e pikasim
në ornamentikë, në përdorimin e motiveve të rrathëve të
vargëzuar e të pleksur me njëri tjetrin. Në fushën e tematikës
këtë lidhje e dëshmon përfytyrimi i shumë asketëve
në brezin e poshtëm te murit të
kishës me shenjtorët në këmbë, cikli i çudive si dhe pikturimi
i portreteve në fasadat e tempujve, të cilën e ndeshim dy herë tek ne, në Apoloni e Maligrad
të Prespës.
Tradita e pikturimit të fasadës vazhdon dhe në monumentet e shekujve
XVI- XVII. Në
kishat e shekullit të
XVIII ajo shprehet kryesisht
në pikturën e hajateve që
përkufizohen nga ambjenti i jashtëm me
anë
të një kolonade të hapët.
Ne fasadën e Apolonisë (1260-1328), është përfytyruar portreti familiar i perandor
Mihal Paleologut, të mbiquajtur Kostandin i ri si çlirimtar
i Kostandinopolit nga latinët.
Si zakonisht edhe këtu, perandori paraqitet në qetësi të
rreptë, me fytyrë energjike e i gjithpushtetshëm. Me shkëlqim, luks e gjithë solemnitet
janë përfytyruar gruaja e pasardhësi
i perandorit: Androniku
i dytë Paleolog.
Si njerëz jo të zakonshëm rreth e qark kokës u shtohen breroret në shenjë te hyjnitetit të siguruar nga bota e qiellit,
si mëkëmbës të Zotit në tokë.
Në kishën e Maligradit (1345, 1369) të ndërtuar
përbrenda një guve të lartë shkëmbore, piktura e eksterierit e në mënyrë të veçantë ajo e fasadës, ruhet deri në ditët tona në
gjendje mjaft të mirë. Pjesën e sipërme, më kryesore
të saj, e zë përfytyrimi i Krishtit deri në brez, duke bekuar me të dy duart.
Më poshtë
zhvillohet tema: Kesar Novaku, siç duket princ i kësaj krahine, në prezencë të antarëve të familjes, i kushton tempullin shën Mërisë, të paraqitur në pozë të Odigitries në këmbë. Në dallim nga portretet e Apolonisë
figurat këtu janë dhënë të plota, por
njësoj si dhe
atje ato paraqiten statike dhe
impozante. Që të dy, perandori
dhe Novaku i
titulluar Kosar, rrethohen
nga brerore të
arta. Për një ekzekutim
mjaft të lartë, shquhet veçanërisht portreti kryesor. Poza përballë, karakteristike në paraqitje të tilla, flokët e mjekra e thinjur, vështrimi i përqëndruar dhe modelimi me forma të
qarta i fytyrës, shprehin përqëndrimin dhe energjinë e
brëndshme të princit.
Artisti nuk mënon të nënvizojë nëpërmjet disa vijave grafike edhe rrudhosjen e ballit të Kalisë, gruas së Kesarit.
Krahas me modelimin
plastik, në pikturën e brendisë
të kishës së Maligradit të bie në sy edhe një graficitet i veçantë që mbërthen deridiku lëvizjen. Për këto piktura, që dallohen nga stili i tyre i veçantë ndërmjet pikturave të tjera bashkëkohore të vendit tonë, nuk
është i huaj edhe një
farë akademizmi karakteristik për shkollën e Kostandinopolit të gjysmës së dytë të shek. XIV, që shprehet kryesisht nëpërmjet një thatësie dhe efekti të
jashtëm. Piktori anonim që
ka
dekoruar më 1369 kishën e Maligradit brenda e jashtë më 1385 pikturon një nga kishat e Kosturit të Greqisë.
Ndonse traditat e ndryshme në disa monumente janë të
ndërthurura, në to mund të shquhet e të cilësohet orientimi drejt traditës antike. Me vonë kjo karakteristikë do të zërë një vënd më shumë rëndësi në zhvillimin e mëtejshëm të pikturës
sonë monumentale. Ajo do të pasurohej mjaft me disa tipare të tjera me ngjyrë të ndieshme lokale, të cilat, të akorduara së bashku, do të tingëllojnë më një zë të veçantë e të ndryshëm
nga ai që dëgjohet prej monumenteve bashkëkohës të vendeve të tjera të Ballkanit.
Këto fillime me perspektivë zunë fill në kishën e manastirit
të Rubikut, në disa fragmente
të veçantë të saj. Njëra prej tyre është figura e shën Mërisë nga skena e Deisisit, që shquhet për një modelim plastik të fytyrës, për tone të buta e gradacione
të holla. Këto karakteristika i gjejmë më të formuara te figura e kryengjëllit nga skena e ungjillëzimit, që edhe sot tërheq vëmendjen e
spektatorit me elegancën
e përsosjen e formave. Vendosja në lëvizje të lirë dhe plasticiteti i përgjithshëm, që vende vende arrin deri në rrumbullaksi klasike, e bëjne përfytyrimin e tij të shquar ndërmjet
pikturave të tjera.
Orientimi në traditat
e artit antik në fundin e shek. XIII dhe fillimin e shek. XIV, edhe më shumë se në ndonje monument tjetër duket në freskat e trapezarisë së manastirit të Apolonisë së Fierit. Shumica e veprave janë punë të realizuara
në nivel mjaft të lartë artistik. Nga më të bukurat është paraqitja e
skenës «Lutje në Getsimani». Kompozimi përshkohet nga një ritëm i harmonizuar i ngjyrave,
vijave dhe formave. Figurat janë koordinuar njëra me tjetrën në
mënyrë mjaft organike. Lëvizjet janë të përmbajtura, të qeta dhe ekspresive. Gjithkund mbizotëron vija e përthyer
plastike. Të vendosura në pozicionet më të
ndryshme dhe, ndonse mjaft ngjeshur me njëra tjetrën, figurat nuk të krijojnë veçse përshtypjen e një tërësie të natyrshme
e kompakte. Me hollësi është parashikuar kombinimi i ngjyrave.
Shtresa e parë e
ngjyrave,
sankiri kafe, vende vende merr një ngrohtësi
të veçantë duke kapërxyer në tonin
e sienës së pjekur ose dheut të kuq. Me mjeshtri kombinohen ngjyrat e dritës me tonin bazë. Modelimi i formave
është i butë, me tone të çelur vija vija. Gradacionet,
nuancat e të njëjtave ngjyra, shkëmbejnë pafund njëra tjetrën. Si
në skenën «Lutje në Getsimani» edhe në skena të tjera, figurat kanë humbur përpjestimet e zgjatura.
Përpjestimeve përdhese u është nënështruar edhe figura e Krishtit.
Nga një kara kter
me
jetësor përshkohen thuajse të gjitha skenat ungjillore, në të cilat mund të kundrojmë mjaft detaje realiste që të kujtojnë momente nga jeta e përditshme. E tillë është p.sh. mënyra se
si i
drejtohet shën Mëria Krishtit. Ajo
është përkulur pranë tij dhe i
përshpërit në vesh si nëna të birit, duke iu lutur që të kryejë çudinë.
Kërkimi i formave dhe i momenteve
sinletizues është mjaft i ndjeshëm
në këto freska.
Dhe vëllimi është më i qartë dhe më plastik.
Në disa medalione p.sh. konturet thuajse nuk ekzistojnë fare, aq tepër kanë kapërxyer në plan të dytë. Format e karnacionit modelohen ëmbël, në mënyrë të butë
piktorike. Në to ndiehet një plastikë e një finesë e njomë femërore, veçanërisht në ovalet e fytyrave dhe në buzët e ngritura përpjetë si
të
fëmijëve. Fytyrat
ndriçojnë nga lirizmi, nga mendimi dhe nga një jetë e brendshme
e pasur. Vetullat e ngritura në mënyrë të gjallë realiste shprehin atë çast karakteristik kur njeriu me kujdes e vemendje përpiqet
të përgjojë diçka te heshtur, ndërsa vështrimi i syve endërronjës tretet diku larg në hapësirë. Dëshira për të
dhënë sa më të plotë vëllimin ka sjellë disa herë një ngurtësim të vijës, por edhe nëpërmjet kësaj vrazhdësie relative, përçohet e qartë prirja për ta bërë formën më
të
ndjeshme e më reale. Kjo mund të vërehet edhe
në
trajtimin e përgjithshëm të veshjes me pala të gjëra e
të thella, gati të prekshme.
Jo rastësisht roli më më rëndësi për zhvillimin e mëtejshëm të pikturës sonë mesjetare i takoi pikturave
të Apolonisë. Në freskat e trapezarisë më shumë se kudo, u kristalizuan tiparet lokale të
pikturës bizantine tek ne, si
janë, interesi për të dhënë me forma më të plota e më të qarta, nëpërmjet nuancimit të hollë të ngjyrës, figurën njerëzore, botën e saj të brendshme për ta bërë atë më intime, më të afërt, duke e plotësuar
me vrojtimet e artistit
nga jeta reale.
Këto tradita shërbyen
si pikënisje dhe mbështetje frytëdhënëse për krijimtarinë e
shumë piktorëve të shquar të shek. XVI me në
krye
Onufrin.
Veprimtarinë e tij artistike
Onufri e zhvilloi kryesisht në kishat e shumta të Elbasanit
e të Beratit. Me vepra të këtij mjeshtri
është stolisur gjithashtu kisha e shën apostujve
në Kostur të Greqisë. Në freskat e kësaj kishe, pranë datës 1547 gjejmë edhe
këtë mbishkrim nga dora e piktorit: «... Onufri i ardhur nga qyteti i shkëlqyer i
Beratit». Me sa duket karrierën
e tij artistike Onufri e ka filluar si
laik, por brenda një kohe të shkurtër, më 1554, një tjetër nënëshkrim që ruhet përpos pikturave në kishën e Valëshit,
e cilëson Onufrin si protopapë të Neokastrës, Elbasanit të sotëm, titull që u jepej personaliteteve të shquar të intelektualëve fetare.
Nga dora e Onufrit ruhen edhe disa
ikona që, për nga
niveli artistik nuk
bien poshtë freskave të tij. Çmonumentalizimi i pikturës së mureve në shek. e XVI ka mundësi të ketë ardhur edhe si pasojë e faktit që pothuajse të gjithë piktorët më në zë të kësaj periudhe, kanë krijuar më të njëjtin potencial artistik si në teknikën e freskës
ashtu dhe në atë të kavaletit.
Në punimet e Onufrit është i dukshëm ndikimi i freskave të trapezarisë së Apolonisë, sidomos në lirizmin që përshkon botën shpirtërore të figurave të tij. Mjaft e dukshme është lidhja e Onufrit me monumentet e lashtë të Beratit, freskat
e sh. Triadhës e Perondisë. Ne shumicën
e tyre ato ruajnë vepra që dallohen
nga kualiteti i lartë i punimit.
Kjo nuk mund të mos tërhiqte
vërejtjen
e Onufrit i cili, si çdo mjeshtër mesjetar, e kuptonte
artin të pashkëputur nga zejtaria.
Duhet ta kenë tërhequr Onufrin dhe pikturat
e kishës në
ishullin e Maligradit
me ndërtimin kompozicional të qartë të përcaktuar mirë dhe teknikisht të përsosura. Duke lënë mënjanë thatësinë relative dhe dramatizmin e tepëruar të këtyre freskave, Onufrin është e natyrshme
ta ketë entusiazmuar gdhëndja plastike
e fytyrave që me aq sukses e aplikon më vonë në pikturën e vet.
Në pikturat e Onufrit skenat duken si
të gjalla. Ato kanë gjithmonë karakter të theksuar zhanri. Shumë elementë të realizmit si mënyra e përcaktimit të figurës në siluetë, modelimi i formave,
flasin për tendencat realiste të pikturës kishtare të kësaj periudhe. Krahas tendencave të përgjithshme realiste, në pikturën e Onufrit hasim edhe detaje të marra direkt nga jeta. Në skenën e lindjes së Krishtit kungulli i bariut dhe qendisjet
me pafta të mbulesës ndeshen në fondin etnografik të vendit tonë. Nga jeta
përreth Onufri merr edhe tipat e tij që i përpunon në një kualitet të lartë artistik. Duke operuar me 5-6 tone bazë, ai
arrin kombinime të përsosura me anë të kapërximit të ngjyrave. Koloriti i tij dallohet
nga pastërtia dhe tingulli kumbues. Onufri priret t'i zbusë kanonet tradicionale duke i mbrujtur ato me një përmbajtje
të re më jetësore. Përmes tipeve dhe kanoneve bizantine, ai
arrin t'i japë mendimit
një farë transparence, drite dhe qartësie, që të bën për vete me
karakterin e tij fisnik. Si artist, Onufri nuk iu largua shqetësimeve të kohës. Largimi nga ngurtësia kompozicionale karakteristike si
dhe
dramatizimi i skenave të freskave të
tij,
nënvizojnë tërthorazi, lidhjen e brëndshme të artistit kishtar të shek. XVI me tensionin dhe gjëndjen shpirtërore të mbushur plot e përplot
me shqetësime të shqiptarit të këtij shekulli.
Onufri del para nesh si piktor me dhunti të larta piktorike
që zotëron me shkathtësi të rrallë penelin dhe ndjenjën artistike të formës. Piktura
e Beratit, ndikimi i së cilës u përhep jo vetëm në Shqipërinë e mesme por edhe në atë të jugut, mban vulën e personalitetit krijues të Onufrit. Individualiteti i tij ndihet drejtpërdrejtë te shumë piktorë të shekullit, por është meritë e Onufrit mësues që tek ata
piktorë, të cilët i udhëhoqi në
krijimtarinë aktive, u përpoq të zhvillonte
individualitetin krijues. Shembulli më i qartë për këtë janë freskat e nxënësit dhe
birit të tij Nikollë,
piktorit të dytë më në zë të shekullit.
Veprat e Nikollës janë të shpërndara
në shumë kisha të Shqipërisë
qëndrore dhe të zonave jugore bregdetare. Freska të tij ruhen dhe në kishën e shën Gjergjit
në Arbanas të Bullgarisë, të punuara në
bashkëpunim me një piktor tjetër shqiptar, ende
të
pastudjuar mirë,
të quajtur Joan. Figurat artistike
të krijuara prej Nikollës në të dy teknikat e
pikturimit, shquhen prej tipeve të Onufrit. Ato dallohen nga silueti i veçantë, koloriti i ndezur dhe vështrimi endërrimtar. Nikolla, ndryshe nga i ati, nuk është aq dramatik
dhe i furishëm. Ritmi linear i skenave nuk ngërthen aq shumë dinamizëm, sa
spiritualizëm të mprehtë,
të sterholluar.
Nikolla punon duke adhuruar
çdo njollë që peneli i tij le mbi rrafshin
e pastër, çdo linjë që, butë e ëmbël, shënon ovalin e qetë të fytyrave aq të pasur në forma ose veshjen, që shpesh të duket si e endur nga fije të panumurta. Sado që shënjtorët e tij kanë hedhur vështrimin diku larg dhe vështrojnë diçka që ne
nuk e shohim e nuk e kuptojmë, prap se
prap
Nikolla, si
talent i shquar, sjell në shprehjen e tyre vrojtimin e tij depërtues, u vesh atyre tipare reale, duke e zhvilluar
kështu traditën bizantine në
drejtim më human. Sidomos fuqi shprehëse
në këto fytyra kanë sytë. Shprehja e tyre është e butë, herë hère bile pak si e trishtuar, por gjithnjë e qetë dhe e urtë. Të rudhur lehtë më ëmbëlsi, sytë e shënjtorëve të Nikollës sjellin një notë lirizmi poetik e ëndërrimi
të papërsëritshëm.
Një tjetër piktor i talentuar i shekullit
të XVI është dhe Onufer Qiprioti.
Ka mundësi të jetë me prejardhje greke, por padyshim
vendlindja e tij si artist është Berati. Onufer Qiprioti e përhapi jehonën e
shkollës beratase nga Shqipëria
e mesme në pjesën më jugore të saj dhe nga shekulli XVI në të
XVII. Freskat e Vllaho-Goranxisë
të pikturuara prej tij në fillim të shek. XVII; në vitin 1622
nuk shndrisin
nga ngjyrat si prej emali të Nikollës, as nuk shpërthejnë me forcën e dramaticitetit të Onufrit. Piktura e Qipriotit
është përgjithësisht më e qetë. Në të ka më shumë ekuilibër.
As ana dekorative
nuk rrëmben mbi të tjerat, as tensioni i brendshëm
i figurave nuk dominon. Ka një
marrëveshje te heshtur, si te thuash, në mes të sipërfaqes se pikturuar bukur me njolla të plota të kuqe, të verdha të gjelbëra, okër e të kaltëra, e
draperive me pala të pacoptuara imët dhe
botës së brendshme
të figurave përgjithësisht pa shpërthime. Ngjyra e vizatimi përdoren në të njëjtën masë e forcë si komponentë të harmonishëm të njëri
tjetrit, pa marre asnjëfi syresh sipërinë. Forma është po aq e vizatuar
sa dhe e pikturuar. Pranë pikturave murale të kishës së Maligradit ansambli i Vllaho-Goranxisë, do të na dukej shumë piktorik. E megjithëkëtë piktura e Qipriotit nuk të rrëmben në rrjedhën e saj. Spektatori adhuron me logjikë mjeshtrinë e të pikturuarit, dikton në to dorën e kryemjeshtrit beratas nga e merr frymëzimin Qiprioti. por nuk i ngjallen emocione si ato që lindin nga shpërthimet dramatike, karakteristike të Onufrit mësues.
Kalaja e Beratit edhe pas kaq shekujsh, me kishat e pikturuara, të ngjall idenë e një atelieri të vërtetë mesjetar.
Ndikimi i pitkurës beratase,
përmes veprës së Onufrit dhe pasuesve të tij, ndjehet deri në çerekun e parë të shek. XVII. Në dekadat e mëvonshme piktura murale pëson një rënie të ndieshme cilësore. Mungojnë mjeshtrit e vërtetë
që do të mund të çonin më tej mbërritjet e shek. XVI. Pikturat janë kryesisht
pune të amatorëve zanatçinj. Dhe elementet popullore e etnografike që vërejmë në to, kanë më tepër rëndësi historiko- etnografike. Pushtuesi otoman fillon islamizimin e detyruar
të popullsisë. Me rregulla
të posaçme e të rrepta ndalon ndërtimin e
tempujve kristiane.
Ja përse, në shumicën e zonave të
pushtetit të fortë otoman, kishat dhe manastiret
si arkitekturë shkrihen mes banesave të zakonshme popullore të fshatrave dhe qyteteve. Me përhapjen e islamizmit kudo filluan të
ngrihen tempujt e fesë së re, xhamitë. Minaretë e tyre të larta, të holla e delikate, e ftonin besimtarin
prej së largu. Për ndërtimin
e tyre u mobilizuan mjeshtrit më të mirë. Sipas shembullit kristian, sipërfaqet e jashtme hajatet dhe të brendshme, u mbuluan me piktura. Por në dallim nga pikturat kristiane
në ato islamike, nuk pipëtin asgjë e gjallë. Kudo ndër mure shpalosen motive ornamentale dhe tek tuk peisazhe të qyteteve
fantastike, në
shumicën e rasteve
me dëshirën për të
përfytyruar pamjen e Stambollit. Në arabeskat ndjehet shkathtësia e dorës dhe ndjenja e hollë dekorative e pikturuesve anonime. Vlera të larta arkitekturale e piktorike
kanë sidomos disa xhami në Tiranë, Shkodër
e Gjirokastër, të ndërtuara e të pikturuara në shekujt XVIII-XIX.
E topitur për më së tre çerek shekulli, piktura murale kishtare rilind me një shkelqim të
veçantë e për të fundit herë në shek. XVIII.
Shek. XVIII ishte periudha e
gjallërimit ekonomik të qyteteve dhe lëvizjeve kulturore në to. Të forcuara ekonomikisht, shtresat tregtare borgjeze që ishin porositësit kryesorë të artit, nuk
kishte si t'i kënaqte më tej
perdellimi tipik bizantin,
devotshmëria e
dikurshme dhe nenështrimi si prej skllavi ndaj dogmës. Në përputhje me këto kërkesa
dhe shijet e reja estetike,
përmbajtja e njohur i nënshtrohet një përpunimi
të ri, që
u pasqyrua përmes formave artistike ndjeshmërisht të ndryshuara. Ky kapërxim është mishëruar në krijimtarinë e një vargu piktorësh
si, Kostandin Shpataraku, vëllezërit korçarë Kostandin
e Athanas Zografi e, mbi të gjithë, te David Selenicasi, i cili në shekullin
e XVIII zë po atë vend që zinte Onufri në të XVI.
Krijimtaria e Davidit nuk u
çfaq
rastësisht në Voskopojë. Si fshat Voskopoja ka ekzistuar qysh në shek. e X
ose
të XI. Si e qysh ky fshat i vogël u shndrua në
një qytet të lulëzuar,
nuk dimë asgjë, por faktet tregojnë se në shekullin e XVIII Voskopoja
ishte një qëndër e lulëzuar
ekonomike dhe kulturale që mbante
lidhje tregtare me Laipcigun,
Vienën, Budapestin dhe
me
qytete të tjerë të rëndësishëm evropianë. Aty funksiononte e vetmja shtypshkronjë në të gjithë perandorinë turke. Ajo kishte akademinë e saj, të lartë, një bibliotekë
shumë të pasur dhe mbi 20 kisha madhështore të tipit bazilikal të pikturuara. Por qytetin e madh me 12 mijë shtëpi e 60 mijë banorë e ndjekin fatkeqësitë njëra pas tjetrës. Më 1769 digjet nga turqët, kurse 20
vjet
më vonë nga ushtritë
e Ali
Pashë Tepelenës
dhe Ibrahim Pashës së Beratit që luftonin kundër njëri tjetrit në ato vise. Një shkatërrim të madh pësoi në Luftën e parë botërore dhe
më vonë gjatë Luftës së dytë botërore.
Sot nga gjithë ajo kulturë e hershme kanë mbetur vetëm 7 kisha, njërën prej të cilave, atë të shën Kollit, e ka pikturuar David Selenicasi
(1726).
Pikturat e murit ne kishën e shën Kollit e
habisin vizitorin
me pasurinë e madhe të fantazisë. Mbi dy mijë figura shpalosen
tejembanë mureve të kishës nëpër subjekte
dhe tema ikonografike nga më të ndryshmet. Këtu
gjejmë tema, nga historia e shënjtorëve. nga gojdhënat apokrife, tema të rralla dhe
interesante, si p.sh. skena nga cikli i
çudive, skena e Solomesë apo ajo freska e madhe mbi portën kryesore ku është pikturuar Krishti si djalë i fjetur me shën Mërinë
pranë. Skema bizantine
e pikturimit me
kanonet e saj të
rrepta, në
pjesën më të madhe është shkatërruar. Skenat janë kombinuar dhe përshtatur arkitekturës së godinës me qëllim që të theksohet një problem arkitektural i nevojshëm. Kjo kërkonte nga piktori një teknikë të lirë pikturimi, punim të cilin e gjejmë kudo.
Davidi shkoi shumë më tej se paraardhësit e tij bashkëatdhetarë. Me anë të përpjestimit, ngjyrës, volumit dhe elementëve jetësore e
etnografike, ai mundohet t'i largohet
iracionalizmit të figurave, t'i bëjë shënjtorët sa më të afërt me njeriun e gjallë.
Kompozimi në përgjithësi është lakonik dhe i konceptuar
si një kuadër realist nga jeta. Interes
të veçantë tregon piktori për ambjentin. detajet, për planet dhe perspektivën.
Si në gjithë pikturën mesjetare
edhe këtu mungon individualizimi i karaktereve, por Davidi i kushton kujdes të veçantë ndërtimit
anatomik të çdo figure,
i vierëson ato edhe nëpërmjet
një koloriti të ndryshëm. Prandaj, vetëm pas një shikimi shumë të vemendshëm, mund të vëresh përsëritjen disa herë të së njëjtës figurë brenda një skene.
Piktori përdor ngjyra të afërta në
nuancë, por të
ndryshme si njollë, duke krijuar kombinime
të mahnitshme të toneve të qartë dhe
të
errët. Ai ruan kurdoherë
një burim drite të natyrshëm.
Transparenca e ngjyrave
dhe vizatimi në
përgjithësi i pikturave, e në
mënyrë të veçantë, dinamizmi i lëvizjeve, ndërtimi grafik mjaft realist dhe funksional i palave të veshjes së profeteve,
mbajtja e tyre në raporte ngjyrash
të qarta dekorative
dhe me kontraste tonale që i bën të mirëlexueshme edhe në distancë, tregon njohjen e padyshimtë të Davidit me
pikturën protorenesanse dhe renesanse të Italisë.
Tipat e tij Davidi i merr përgjithërisht nga jeta duke i mbrujtur me një forcë mahnitëse
shprehëse. Prej tyre të mbetet
në kujtesë figura e kryedhjakut të ri, Stefanit,
shikimi i tij i qetë dhe i dlirët,
fytyra e bukur djaloshare tipike shqiptare. Por
më
tepër se kudo, prirjet
e Davidit shfaqen në
portretin e
ktitorit, në portretin
e parë realist të artit tonë kishtar. Freska zë një sipërfaqe të madhe në hapësirën e murit jugor. Ktitori me gjeste të gjëra, i vetëkënaqur me pozitën dhe pushtetin
e tij, i tregon shën Kollit tempullin që i dhuron. Fytyra e ktitorit është punuar në menyrë krejt realiste, pa kushtëzime ikonografike.
Është një portret i
vërtetë i mbushur plot jetë, krejt i rregullt nga, ana anatomike. Mjafton të vështrojmë në të si është punuar syri, goja, hunda e
skuqur nga pleqëria e sidomos duart. Ato janë një studim prej natyre të
dorës së plakut ku jepet me mjaft realizëm
lëkura dhe gjithë struktura e vijave te pëllëmbës. Fytyra e shën Kollit është dhënë gjithashtu në menyrë realiste,
e gjallë, pa dhëmbë, me vështrim të rreptë të syve që lotojnë.
Të vetmet detaje që kanë mbetur nga kanunet e ikonografisë janë balli i madh dhe mjekra krela
krela.
Krijimtaria e Davidit
shënon shkëlqimin më të lartë të pikturës
murale kishtare
mesjetare. Ajo përkon me kërkesat e reja realiste që kishin lindur brenda kësaj pikture
në të gjithë gadishullin e Ballkanit.
David Selenicasi
është në të njëjtën kohë dhe ylli i fundit i kësaj krijimtarie. Shekulli XIX, duke përjashtuar deri në
një farë mase gjininë e ikonave që
pati një jetë pak më të gjatë në përgjithësi në
Shqipëri është shekulli i dekadencës së plotë të pikturës ikonografike.
Comments
Post a Comment