Postmodernizmi dhe kriza globale
Postmodernizmi është një etapë
veprimtarie estetiko-artistike, një fushë globale intelektuale e kulturore, që
tërheq në vakumin e idealit estetik nostalgjinë lodërtare, ironike për gjithë
qytetërimin modern dhe për avangardizmin e modernizmin, madje edhe më gjerë. Ai
është një lloj rindërtimi e revizionimi jo vetëm i modernizmit, por edhe i
gjithë historisë së kulturës artistike. Nga këndvështrimi botëkuptimor i
postmodernizmit bashkëkohësia dhe historia e kulturës i nënshtrohen një
vlerësimi ironik dhe një loje të përkorë absolute të fillesës estetike, që
tërheq jo vetëm kategoritë tradicionale të klasikës, por edhe të modernizmit.
Por, ndërsa këndvështrimi modernist i kthente kurrizin së kaluarës, duke iu
përmbajtur të vetmit kah drejt së ardhmes, postmodernizmi është i hapur për
gjithë dimensionet e kohës, me pikësynimin për të rindërtuar një formacion të
qëndrueshëm e të plotfuqishëm, që s‘mundi t‘i realizojë asnjë drejtim i
njëanshëm i jetës dhe i kulturës artistike. Postmodernizmi mëton të arrijë atë
që nuk e arritën avangardizmi e modernizmi nga që u mungoi urtësia globale e
historisë së jetës, qenies dhe kulturës, por sidomos edhe kënaqësia estetike e
lojës dhe e ironisë. Nga një rikujtim i disa varianteve të harruara të
modernizmit, Postmodernizmi u kristalizua si një premtim i madh për zgjerimin e
hapësirës së lirë të jetës e qenies njerëzore, por edhe drejt një ringjalljeje
të kulturës artistike në momentet e krizës së modernizmit dhe të globalizmit,
duke vendosur në qendër të fushës së saj parime e koncepte, të përftuara përmes
revizionimit të historisë. Ky koncept është aq i gjerë sa që për të përfshihen
edhe fusha të tjera të qenies dhe ekzistencës së njerëzimit në kushtet e
globalizimit të shumanshëm botëror. “Termi postmodernizëm,-ka shkruar esteti
amerikan, Ihab Hasan,- “vuan” nga një lloj jostabiliteti semantik, kuptimor;
ndër dijetarët nuk ekziston një konsensus i qartë për kuptimin e tij. Kështu,
disa kritikë me termin posmodernizëm e mendojnë atë që të tjerët e qajnë
avangardizëm, por ka edhe asish që fenomenin e njëjtë e quajnë
neo-avangardizëm, por ka edhe të tillë që po këtë fenomen e quajnë thjesht -
modernizëm”.
Shpresat e Premtimit të Madh tashmë
u formuluan e ekzistojnë interpretime të shumta e të kundërta, deri n‘atë
shkallë sa që tani ka ithtarë të tij që e shpallin të pamundur një shpjegim të
vetëm të thelbit të modernizmit, edhe si fushë e kulturës artistike, edhe si
mbulim jo vetëm nga pesimizmi, por edhe nga optimizmi i relativizmit
subjektivist për të pranuar pluralizmin e konceptimit të postmodernizmit dhe
për ta vlerësua atë ashtu siç është, një realitet i larmishëm, që po përcjell
zhvillimin tekno-kulturor të botës këto pesë dekadat e fundit. Tani problemi
bëhet edhe më i ndërlikuar, sepse nuk dyshohet më se etapa e posmodernizmit ka
përfunduar dhe në fillimet e shekullit XXI njerëzimi ndodhet në një situatë të
re, edhe më të komplikuar teknike, sociale, kulturore, shpirtërore, që po quhet
postnonklasike, një formacion i së ardhmes, që po përcillet jo vetëm me një
kaos terminologjik, kritiko-teorike, por edhe me shpërthime krizash ciklike të
qytetërimit bashkëkohor. Prandaj, tani diskutimet rreth postmodernizmit janë
mbyllur dhe tehu i tyre është drejtuar në shpjegimin e dukurive e proceseve të
reja, që përfaqësojnë të ardhmen e kulturës artistike të shek.XXI. Gjithsesi,
ata që e studiojnë postmodernizmin si një formacion historik, i japin një
shtrirje shumë të gjerë në kohë e në hapësirë. Një nga hulumtuesit më të
përkushtuar ndaj historisë së postmodernizmit, amerikani Ihab Hasan ka pranuar
një moshë 150 vjeçare, duke përmendur përdorimin e parë të termit
“postmodernizëm” aty te viti 1870, kur u përdor nga artisti britanik Joh
Watkins Chapman dhe nga shkrimtari latino-amerikan Frederiko de Onis, teksti i
të cilit u botua në Spanjë më 1934. Por kuptimi i këtij termi ka evoluar gjatë
kontinuitetit e ndërprerjeve diskrete, të diakronisë dhe sinkronisë deri sa u
stabilizua pak a shumë përfundimisht si term që shënon një formacion të veçantë
artistik, që u shfaq në fillim të viteve ‘70 të shek. XX, domethënë pas
modernizmit. I. Hasan ka venë në dukje se deri edhe në dy-tre dhjetëvjeçarët e
fundit, termi postmodernizëm, nuk ka fituar një kuptim të vetëm e të pranuar
nga të gjithë të interesuarit dhe kjo vjen ngaqë, siç shprehet studiuesi në
fjalë, “sejcili përpiqet ta përcaktojë ashu siç i duhet sejcilit”, për këtë
arsye ndeshet një numër i madh përcaktimesh, që nisen nga kritere shumë të
ndryshme, të cilët e vështirësojnë edhe në ditët e sotme përcaktimin e
postmodernizmit.
Janë dhënë përcaktime që nisen nga
fenomene të ndryshme kulturore e artistike historike, ose nga shfaqje të
veçanta të reja ose më të hershme, por ka edhe përpjekje për ta vlerësuar si
një formacion me shtrirje globale e mbarëbotërore në 50 vitet e fundit. Kështu,
nga pikëpamja e autorëve në posmodernizmin përfshijnë Sternin, Sadin, Blejkun,
Lotramonin, Rembonë, Tzarë, Hofmajshtajn, Xhojsin e vonë, dhe me radhë pastaj
Paund, Russo, Batali, Borhes dhe Kafka etj… I. Hasani brenda tërësisë së
postmodernizmit dallon duke u nisur nga klasifikimi i D.Bellas, dy tendenca që
i ndan në liberale e autoritare, të cilat gjithsesi i lidhin veçoritë e
trajtave kryesore të këtij formacioni kulturor e artistik, sipas kushteve
ekonomike, politike e socio-kulturore të vendeve të liberalizmit borgjez dhe të
vendeve me regjime totalitare, diktatoriale e autoritare. Por ai jep të dhëna
interesante, që dëshmojnë për dallimet konceptuale të ideve kryesore ngaqë me
kuptimin e postmodernizmit janë marrë shumica e studiuesve kryesorë të
shekullit të fundit; sipas specifikimit të tij në të futen autorë që janë marrë
me tekstologji dhe semiotikë (Julia Kristeva, R.Eko), me hermeutikë (Pol
Riker), me pedagogji edukatë (Rolan Bar), me shizo-analiza (Zhil Delez), me
utopizëm virtual(Mishel Fuko), me gramatologji diferenciale(Zhak Derrida), me
mutacionet gjenetike(Lesli Filder) e shumë të tjerë. Gjithsesi, prirjet e
gjithë këtyre nuk është e mundur të sintetizohen në një përcaktim të vetëm e të
përgjithshëm. I.Hasan vë katër atribute cilësore të postmodernizmit,
megjithëse, nuk pretendon për të mbyllur me të debatet që vazhdojnë edhe në
ditët tona: “Herezia, heteromorfia, ekscentrizmi dhe indeterminizmi. Ne jetojmë
në një univers njerëzor dhe habitim njëri tjetrin me arritjen e marrëveshjeje
të përbashkët. Kultura e posmodernizmit varet ende edhe nga ky fakt” - ironizon
në fund autori i kësaj sinteze(?!).
Por siç ndodh në përgjithësi, jehona
e prirjeve të reja të qytetërimeve moderne arrijnë me mjaft vonesë në zonat e
vendeve të prapambetura, ky fenomen vihet re edhe në vendin tonë, ku shkëputja
e përshpejtuar e radikale nga monizmi dhe produkti i tij i “socrealizmit”, na
gjeti të papërgatitur për të përballuar kohën e humbur, gjë që duket në kaosin
e ideve estetike, që ndodhen në takimin e parë të dashurisë me ide dhe praktika
artistike kuazi të reja e në fakt të vjetra, që u përkasin pa ekzagjerim gati
dy shekujve të kaluar. Disa e ndjejnë veten “modernë” kur mësojnë diçka të re
mbi romantizmin ose simbolizmin, natyralizmin e impresionizmin. Të tjerë kapen
pas Shopenhauerit, Kierkegorit, Niçes, pasi janë ndarë si djalli nga temjani
bga izma të tjera, që i njihnin me të dëgjuar kryesisht dhe të vulgarizuar nga
ithtarë dogmatikë; të tjerë përpiqen të imitojnë kubizmin, futurizmin apo
surrealizmin, pasi prej tyre janë ndarë ndonjë shekull më parë autorët e këtyre
drejtimeve; dhe të tjerë që mendojnë se këto ditë është duke lindur modernizmi,
pale postmodernizmi, dëshmojnë se përqafimet e befta e të sinqerta me ta janë
më të përshpejtuar kur nuk njihen objektet e përqafimit. Ata që guxojnë të
angazhohen seriozisht në diskutimet mbi postmodernizmin shqiptar në shoqërinë
tonë monisto-pluraliste, nuk i njoftojnë lexuesit e tyre, si edhe redaktoret e
brishta të gazetave dhe të masmediave, se postmodernizmi u ka ikur nga duart
dhe ka hyrë në histori. Ndoshta, për këto arsye ne nuk duam ta përjashtojmë nga
analiza tonë pas modernizmit edhe pos apo pasmodernizmin.
Për të kuptuar burimet e
postmodernizmit, fatin e tij dhe të ardhmen bashkëkohore të kulturës
artistiko-estetike ne duam të përmendim një problem që është diskutuar, por që
ka interes të diskutohet më tej edhe te ne. E kemi fjalën për raportin midis
modernizmit e posmodernizmit: A janë e njëjta gjë apo janë dy formacione të
ndryshme njëri nga tjetri?
Në vitet ‘70-‘80 të shek.XX, kur
postmodernizmi po dallohej si etapë e përveçme artistike, ai mbështetej
kryesisht në disa praktika të modernizmit, të cilat nuk patën sukses, ishin
harruar gjatë dekadave të marshimit të modernizmit, si avangardizmi, futurizmi,
naivizmi, ekzotizmi, dadaizmi, surrealizmi etj., që përfshiheshin në “modernizmin
e ulët, e parë” dhe që supozohej se nuk kishin arritur të ezauronin gjithë
potencialin e tyre të brendshëm, prandaj me këto variante radikale
avangardiste, moderniste, ithtarët e “modernizmit permanent” shpresonin t‘i
jepnin një jetë të dytë “modernizmit të lartë” tashmë disi të lodhur e të
përgjumur. Ata që kishin këto shpresa i përkisnin një brezi të ri studiuesish e
krijuesish dhe përpjekjet e tyre për të ringjallur modernizmin me imitime të
reja të varianteve të harruara të tij, nuk mbetën me kaq dhe, pasi u ëmbëlsuan
me krijimet e tyre të para, filluan të besojnë se po hynin në një etapë të re,
domethënë po hynin në portat e postmodernizmit.
Pra, postmodernizmi në përgjithësi
n‘atë kohë nuk përbënte ndonjë etapë të re artistike të ndryshme nga modernizmi;
ai po aktualizohej si një vazhdim i drejtpërdrejtë i modernizmit në fundin e
krizës së tij. “Postmodernizmi bashkëkohor,- shkruan F.Jameson,- kudo mund të
vështrohet si premtim i kthimit dhe i rishpikjes, i rishfaqjes triumfuese, të
një modernizmi të lartë të ri, të pajisur me gjithë fuqinë e tij të mëparshme
dhe me një jetë plot gjallëri”.
Veçse duke mos sjellë në fillim
ndonjë ripërtëritje e gjallërim të mirëfilltë të modernizmit, ndonëse i ushqyer
në grazhdin e ideve dhe të praktikave të tij, zu të dalë përtej tyre dhe të
pagëzojë një etapë të re. Në përgjithësi praktikat e postmodernizmit u
ndërtuan: së pari, duke ringjallur një varg konceptesh e praktikash moderniste
të së kaluarës, që s‘patën në kohën e tyre jetë të gjatë për shkak të
karakterit të tyre tejet ekstravagant, nihilist. Midis këtyre praktikave
postmodernizmi u mbështet veçanërisht në eksperimentimet anarkiste të
dadaizmit, i cili në vitet ‘20, për shkak të karakterit skandaloz, nuk pati
përhapje të gjerë. Së dyti, variantet e tjerë të postmodernizmit u ndërtuan
duke i shpënë deri në skajet ekstreme disa dukuri, që shfaqeshin në trajta të
ndrojtura, të formalizmit e natyralizmit modernist. Së treti, disa variante të
postmodernizmit u ndërtuan duke braktisur e goditur ligjet objektive estetike
të përvetësimit artistik, duke u luhatur sa në njërin për shpjegim të
njëanshëm, aq në ekstremin tjetër të kundërt dhe në bazë të pajtimit eklektik
të koncepteve të kundërta. “Modernizmi dhe postmodernizmi, -thotë Ihab
Hasani,-nuk janë të ndarë me Perde të Hekurt ose me Murin Kinez; shkaku se
historia është si një palimpsese, edhe kultura e përshkon kohën e kaluar, kohën
e tashme dhe kohën e ardhshme”.
Duke mos u formatuar, si një
formacion i ndryshëm artistik e solid në krahasim me modernizmin, ai nuk e
mënjanoi krizën e modernizmit e të idealit social-estetik. Kjo u shfaq edhe në
faktin se modelet e postmodernizmit zëvendësoheshin me shpejtësi të madhe njëri
nga tjetri. Në qoftë se shkollat e para të modernizmit e ruajtën ndikimin e
tyre 2-3 dekada, variantet e postmodernizmit nuk arrinin t‘i mbushnin as 3-4
vite. Shpejtësia e zëvendësimit nuk ishte shenjë vitaliteti, por e shterpësisë
krijuese, sepse nuk sillte vlera të qëndrueshme e të rëndësishme të reja. Ato
nuk mundën të ruanin ndikimin për një kohë të gjatë, falimentonin shpejt dhe u
lëshonin vendin modave të reja. Kriza e idealit mbeti. Ja se ç‘thotë për
shenjat e kësaj krize në librin e tij “Humanizmi i ri” esteti anglez B. Shvarc
për atë kohë të shfaqjes së postmodernizmit: “Ne jetojmë në mes të vlerave të
rrënuara. Njerëzit jetojnë në atmosferën e antagonizmave sociale, polarizimit,
mjerimit, racizmit, seksizmit, dhunës, fatkeqësive ekologjike dhe vdekjes
shpirtërore. Vlerat i ndërtojnë mbi gënjeshtrën, iluzionet dhe konsumin
patologjik, në refuzimin e gjithë të vërtetave të njohura”.
Duke e ndjerë zbrazëtinë dhe
mungesën e një themeli të vërtet burimor teorik, por edhe praktik të modeleve
të mëparshme, postmodernizmi shumë shpejt hoqi dorë nga koncepsionet e
praktikat e njohura moderniste dhe filloi përpunimi i një platforme estetike e
filozofike më të gjerë e më solide për ta mbajtur gjallë për një periudhë më të
gjatë kohe dhe si një formacion artistik e teorik i ndryshëm nga platforma që
kishte pasur “modernizmi i ulët”. Një varg ithtarësh të postmodernizmit filluan
të shkëputen nga modernizmi, duke e quajtur në fillim postmodernizmin një
revizionim të modernizmit, kurse më tej një formacion të ndryshëm prej tij.
Hapi i parë dhe më i rëndësishmi ishte kthimi i tij drejt historizmit. Kjo gjë zu
ta largojë disi nga lidhjet e drejtpërdrejta me modernizmin, duke kërkuar
burime të tjera më të vjetra. Kjo ka qenë një hapje e madhe e karakterit
metateorik në estetikën bashkëkohore dhe në praktikat sidomos të
postmodenizmit. Këtë kthesë e pat njoftuar Çals Xhenksi, i cili e paralajmëroi
interpretimin e postmodernizmit si një “regresion” të kapërcimit të përvojave
dhe gjuhës së modernizmit, si një kërkim gjuhësh të tjera të ndryshme nga ato
të bashkëkohësisë, domethënë përtej avangardizmit, për një “gjuhë historike”,
për “shmangien nostalgjike nga gjuha e modernizmit”. Kjo ishte një thirrje për
të mohuar nihilizmin ndaj së kaluarës artistike, estetike e kulturore, për të
pranuar ndërtimin e postmodernizmit, ose më mirë të gjithë kulturës moderne të
shek.XX-XXI në bazë të përvojave të larmishme pluraliste të gjithë historisë së
kulturës artistike: “Me këtë, përkundër bindjeve të kundërta, kundërshtarëve të
tendencave të reja u është dhënë argumenti se në fushën e arkitekturës
konfirmohet ajo që mund të njihej si tendencë e përgjithshme kah nostalgjia
dhe, me këtë kah antimodernizmi. Barazimi midis historizmit dhe artit, nga
njëra anë, dhe regresionit nostalgjik në praktikën e përgjithshme jetësore, nga
ana tjetër, është bërë modeli themelor i teorisë së postmodernizmit”.
Nga ky orientim metateorik kemi qenë
nisur edhe ne, kur e kthyem vështrimin tonë nga e sotmja drejt historisë së
përgjithshme botërore të “Universit Estetik” I,II,III dhe afirmimit të
konceptit të një estetike integrale pluraliste, që përthith si përvojat e
klasikës, ashtu edhe të nonklasikës historike e bashkëkohore. Kjo do të thotë
se “Postmodernizmi është mirë të kuptohet njëherësh edhe si shembje, përmbysje
edhe si kontinuitet, vazhdimësi, ku të dy perspektivat janë edhe komplemetare,
edhe të përveçuara,- pohon I. Hassan.-Shikimi apolonian, i lartësuar edhe me
abstraksionin, vëren vetëm bashkimet historike; ndjenja dionisiane, e ndjeshme
deri në verbëri, prek vetëm momentin e përveçimit, ndarjes. Ndërkohë
postmodernizmi, përmes grishjes së njëkohshme të dy hyjnive, pajton të dy këto
shikime. Identiteti e diferenca, bashkimi dhe çarja, afria dhe revolta, të
gjitha këto duhet të respektohen nëse duam të merremi me histori, për të
kuptuar njëkohësisht në dy aspekte: atë të strukturës hapësinore, mentale dhe
të rrjedhës kohore, fizike, atë të modelit e të ndodhisë të rastit”.
Praktikat që ekspozoheshin si modele
të reja të posmodernizmit ringjallën modelet e “modernizmit avangardist”, që
kish të bënte me shembuj nga më ekstravagantet, ekscentrike, që refuzonin
gjithë traditat e klasikës si: pop-arti, arti kinetik, op-arti, poezia
konkretiste, aletërsia, arti kibernetik, teatri absurd, arti elektronik,
bodi-arti, kiç-arti, hiperrealizmi, arti pa barriera, fotorealizmi,
georealizmi, arti i Mohimit të Madh etj., por në këto modele po revizionoheshin
modifikoheshin konceptet e praktikat e modernizmit “të parë e të dyte”; pati
hapësirë edhe për disa variante tradicionale e të reja të neorealizmit, gjë që
dëshmonte për largimin përherë e më të ndjeshëm nga nihilizmi estetik. Në këtë
kuadër brenda postmodernizmit bashkekzistojnë përvojat e gjithë drejtimeve
estetikisht të vetëmjaftueshme, jo vetëm të varianteve të nonklasikës së
mëparshme, por edhe ekzistenca e llojeve më të reja të drejtimeve artistike. “Ne
të gjithë jemi, më duket, njëkohësisht nga pak viktorianë, modernë e
posmodernë,-shkruan I. Hasani,-dhe një shkrimtar mundet, gjatë jetës së tij, të
shkruajë me lehtësi si vepra moderniste, ashtu edhe ato postmoderniste.
Krahasoni p.sh., “Portretin e artistit në rini” me “Zgjimin e Fineganit” të
Xhejms Xhojsit. Thënë më përgjithësisht, në një nivel të caktuar të
abstraksionit narrativ, ka mundësi që Modernizmi vetvetiu të asimilohet
drejtpërdrejt në Romantizëm, Romantizmi të lidhet me Iluminizmin, ky i fundit
me Renesansën, dhe kështu më tej, nëse jo deri tek Olduvai Xhorxhi, atëherë
sigurisht deri në Greqinë e lashtë”.
Por ky zë zu të dëgjohej më fort dhe
u bë më i fuqishëm opinioni i specializuar profesional, se postmodernizmi
përbën një formacion tashmë të hapur, të kristalizuar edhe si mendim teorik
edhe si praktikë artistike, madje edhe si dukuri kulturore me perspektivë të
madhe drejt së ardhmes. Ky opinion përcillet edhe me një shpjegim më të thellë
e më të argumentuar, duke e vlerësuar postmodernizmin edhe si kapërcim të
gjendjes së artit në krizë, edhe si një formacion e përpjekje e re për të
konturuar një epokë të re artistike, embrionet e së cilës kanë lëshuar rrënjë
në dekadat e fundit të shek.XX, por e cila do të determinojë edhe shumë anë të
fizionomisë së kulturës artistike, të mënyrës së jetesës, të mendimit
filozofik, politik, me një fjalë, të qytetërimit të pritmë në shek.XXI.
Elementet përbërëse, ingredientët e postmodernizmit tashmë shikohen jo vetëm,
si filiza fillestarë, por si rrugë magistrale e zhvillimit të kulturës
artistike drejt së ardhmes. Për shkak të një kuptimi të tillë pozitiv tani u
jepet rëndësi jo vetëm filizave artistike të postmodernizmit, por po aq edhe
mendimit filozofik, politik, kulturor e social, që po konsolidohen nën etiketën
e postmodernizmit.
Është e vërtetë se jemi dëshmitarë
të kristalizimit të kontureve relativisht të qarta të një qytetërimi të ri, në
themelet e të cilit qëndron një bazë e re tekniko-materiale, me sistemin e ri
të mjeteve moderne të komunikimit (interneti, imeli, aparaturat dixhitale,
robotët etj.), me shpikje e zbulime të reja elektronike, shkencore e
teknologjike, që po ndryshojnë edhe sistemin e marrëdhënieve ekonomike të
prodhimit dhe të mënyrës së jetesës, që kompletohet edhe me politika të reja të
afirmimit të demokracisë e liberalizmit parlamentar, të drejtat e liritë e
njeriut dhe me të mira materiale e komoditete jetese të admirueshme, madje edhe
me fenomene të reja krizash ekonomike e sociale. Nëse po lind e po zhvillohet
një qytetërim i ri material, ai do të pjellë edhe një univers të ri kulturor,
intelektual, shpirtëror, prandaj edhe artistik, që mëton të jetë
postmodernizmi. Ndonjë nga studiuesit më të hershëm (Liotar) e ndonjë më i vonë
(Frederik Xhemson), ashtu si edhe Fuko pohojnë se ne jemi të përfshirë e
jetojmë brenda një konteksti të ri të të menduarit por edhe të të qenit. “Në
vend të tundimit,-shkruan Xhemson,-se a duhet denoncuar vetëkënaqësia e
postmodernizmit, si një simptomë e fundit e dekadencës ose duhen përshëndetur format
e reja si paralajmëruese të utopisë së re teknologjike dhe teknokrate, duket më
i saktë vlerësimi i krijimit të ri kulturor, duke u nisur nga hipoteza vepruese
mbi modifikimin e përgjithshëm të vetë kulturës dhe ristrukturimit social të
kapitalizmit të vonë, si sistem”. Po të jetë kështu, atëherë postmodernizmi,
ndryshe nga modernizmi, po hedh shtat mbi themele më solide transformimesh
sociale materiale e kulturore dhe, për pasojë, do të ketë një të ardhme të
madhe, do të jetë kopertura e qytetërimit të ri. Për këtë arsye ka mendimtarë,
që i atribuojnë postmodernizmit funksionin e një utopie të re në një kohë kur
njerëzimi është zhgënjyer me “Metarrëfimet”, domethënë me falimentimin e
projekteve të mëdha të utopive të shek.XX. Afirmimi i postmodernizmit do të
jetë më i mundshëm mbi këtë bazë se sa ai i modernizmit, i cili s‘arriti të
bëhet zë i “socializmit real”, por jetoi brenda hapësirave të kapitalizmit, si
me thënë, “klasik”, dhe prandaj u gjet në shënjestrën e kryqëzimit të goditjeve
të njëhershme edhe si dukuri “borgjeze” edhe si dukuri “antiborgjeze”;
postmodernizmi kërkon një bazë më reale e më të gjerë në qytetërimin
bashkëkohor në rritje, duke qenë një shprehje e një diskontinuiteti në raport
me kohën e modernizmit, madje edhe me vetë këtë.
Duke e parë si një formacion
intelektual, shkencor, shpirtëror e artistik të lidhur ngushtësisht me
qytetërimin e ri, a mund të përfytyrohet ecja e tij përpara si një marrshim
triumfal, i pandalshëm, gjithnjë fitimtar, i pa rrezikuar nga asgjë regresive
dhe retrograde? Ndarja, përveçimi nga utopitë e falimentuara do të mjaftonte që
të nxirrej një mësim i madh, që të kuptohej se “progresi” nuk realizohet si një
vijë e drejtë, nuk është njëlinear me kah të vetëm nga poshtë lart; ai është
gjithnjë kontradiktor, realizohet nëpërmjet zigzagesh dhe luhatjesh herë
përpara e herë prapa; por kësaj ligjësorie të përgjithshme nuk mund t‘i
shpëtojë as qytetërimi i ri, që është i mbarsur jo vetëm me fitore, por edhe me
humbje, që është i rrezikuar nga konflikte të reja të pritme, por që mund të
jenë më katastrofikë e më pak të shmangshëm, siç janë ndotja ekologjike,
shfrytëzimi irracional i burimeve energjetike dhe i begative natyrore, dalja
jashtë kontrollit njerëzor të progresit shkencor e teknologjik, rreziqet që
vijnë nga përparimi i shumanshëm i informatikës dhe i inxhinierisë gjenetike,
ndryshimet cilësore të klimës planetare etj. Dhe s‘ka asnjë arsye të besojmë se
edhe postmodernizmi nuk ka për t‘u shpëtuar rreziqeve, që ngjallin dyshime qysh
në hapat e para të zhvillimit të tij.
Rreziqet janë të shumëllojtë; njëri
vjen nga ideja tunduese joshëse për ta përfytyruar si një gjedhë apo model
etern, të përjetshëm, të pakapërcyeshëm, të pashtershëm. Përvoja historike
tregon se modele absolute bukurie e arti s‘ka dhe s‘mund të ketë. Prandaj, për
të shmangur iluzionet e gabimet e ithtarëve fanatikë e entuziastë të disa
drejtimeve artistike moderniste, që e shpallnin secilin prej tyre si
“revolucion kopernikian”, si “përmbysje revolucionare”, si fillim i historisë
së vërtetë të kulturës artistike, që në të kaluarën është sorollatur nëpër
hapësira të errëta, të turbullta, që e ka humbur kot kohën e kaluar; kurse
përvoja historike tregon se stilet, etapat e reja artistike, i nënshtrohen
ligjit të dialektikës, domethënë kalojnë nga faza embrionale, në maja të
lulëzimit e pastaj shterrin, veniten e në fund të fundit, pavarësisht nga
epërsitë që kanë pasur, u lëshojnë vendin dukurive e prirjeve të reja, në qoftë
se s‘kanë aftësi t‘u përshtaten ndryshimeve të jetës ose të reformohen. Koncepti
mbi karakterin historik, relativ të artit do t‘ishte koncepti më i saktë për ta
orientuar postmodernizmin që të shmangte gabimet e përsëritura të së kaluarës,
që të ishte një formacion i hapur edhe për fundin e tij, edhe për risi të
paparashikuara, një integrim i klasikës dhe nonklasikës.
Comments
Post a Comment