Njeriu është i mirë në gjendjen e natyrës
ZHAN - ZHAK RUSO
Djalë i një orëndreqësi, Zhan-Zhak Rusoi (Jean-Jacques
Rousseau) u lind më 28 qershor 1712 në Gjenevë. E ëma, kalviniste, vdiq pak
kohë pas lindjes së tij. Babai, i dënuar me syrgjyn për përleshje, ia besoi
Zhan Zhakun, kur ky ishte dhjetë vjeç, një xhaxhai që e futi në një pension te
një prift në fshat (1722-1724). Pas përpjekjeve për të mësuar te një noter,
pastaj te një gdhendës (1724-1728), djaloshi u arratis në Gjenevë dhe u
konvertua në katolicizëm për t'i shpëtuar skamjes dhe për t'i pëlqyer asaj që e
priti në Anesi, zonjës Dë Varens. Kjo kalviniste e vjetër e konvertuar, që ai e
quante "Mama", do të ishte për të, në Anesi pastaj në Shamberi, një
lloj nëne-dashnore. Edhe kur ishte mësues muzike, Rusoi merrej gjithë përkushtim
me filozofi, letërsi, teologji dhe muzikë. Ai krijoi gjithashtu dhe zhvilloi
një sistem të ri të notave muzikore.
Me të mbërritur në Paris më 1742, u njoh me enciklopedistët,
mes të cilëve Didronë, që e futi për të shkruar zërat e Enciklopedisë kushtuar
muzikës. Rusoi frekuentoi njëfarë kohe sallonet intelektuale më në modë,
pastaj, më 1745, vendosi të bashkëjetonte me një shërbëtore bujtine, Tereza
Lavasër, familja e së cilës jetonte në kurriz të saj. Pesë fëmijët e tyre iu
besuan asistencës publike. Më 1750, Rusoi njohu lavdinë letrare - në të njëjtën
kohë që njohu edhe skandalin - me çmimin që mori në Dizhon për Diskutim mbi
shkencat dhe artet, që shënoi gjithashtu fillimin e grindjes me filozofët e
tjerë. Sukses i ri dhe skandal i ri më 1755 me veprën Diskutim mbi zanafllën
dhe bazat e pabarazisë midis njerëzve. I rikthyer në Gjenevë dhe te kalvinizmi
më 1754, Rusoi u vendos përsëri në Francë më 1756, në pronën e zonjës Dë Epine,
mbrojtëse dhe pa dvshim dashnore e tij. I grindur me të dhe pak nga pak edhe me
të gjithë miqtë e vjetër që, sipas tij, e persekutonin (që ishte pjeserisht e
vërtetë), u tërhoq më 1757 në Montmoransi, te mareshali i Luksemburgut. Rusoi
shkroi në vetmi veprat e tij më të mëdha, që do të dilnin më 1761 (Zhyli ose
Heloiza e re) dhe më 1762 (Erruli ose për Kontratën shoqërore).
I censuruar dhe i dënuar nga Parlamenti i Parisit, njohu
tetë vjet jetë endacake, i ndjekur nga pushteti katolik dhe nga agjentët e
Volterit. Pasi u strehua në vende të ndryshme të Zvicrës, qëndroi një farë kohe
në Angli te Devid Hjumi. Shumë shpejt u grind edhe me këtë dhe nën krizat e
delirit paranojak, Rusoi u kthye në Paris më 1770, ku iu vu përpilimit të
Rrëfimeve dhe të Endërrimet e shetitësit vetmitar. Ai vdiq te një mik në
Ermenovil, pranë Parisit, më 2 korrik 1778.
Krahas Heloiza e re, Emili dhe Kontratës shoqërore, vepër
tjetër e madhe e Rusoit është Rrëfmet, që u botua pas vdekjes së filozofit.
Rrëfimet të shkruara me një çiltëri që nuk kursejnë njeri dhe sidomos autorin e
tyre, janë një autobiografi shumë tronditëse.
Modeli rusoist i "paktit shoqëror" ndryshon
rrënjësisht nga ai i liberalizmit anglo-sakson, që mbështeten në të njëjtat
burime: Tomas Hobsi dhe Xhon Loku. Në qendër të liberalizmit gjendet liria e
individit, që duhet të tjetërsohet në sovran veçse në rast domosdoshmërie
absolute. Te Rusoi, përkundrazi, individi i nënshtrohet tërësisht kolektivit të
"vullnetit të përgjithshëm", përfaqësuesit e të cilit kanë kështu një
pushtet absolut, të njohur nga të gjithë. Regjimi i Terrorit (1793-1794), vendosur
nga Robespieri dhe kolegët e tij u drejtohet posaçërisht teorive të Rusoit,
ashtu si konceptet fashiste të "shtetit organik" në Italinë e
shekullit XX. Megjithatë duhet parë, për të lehtësuar Rusonë, se utopia e tij
politike nuk ishte menduar për shtetet e mëdha si Franca, por në shkallën e
bashkësive më të vogla, si ajo e kantonit të Gjenevës ku ishte lindur dhe ku
uniteti politiko-fetar ishte vendosur në kohën e Reformës. Nga kjo traditë e
dyfishtë kanë dalë projektet e bashkësisë e "socializmit" të parë në
shekullin XIX, si dhe shumë projekte të kolonializmit në Amerikën e Veriut,
duke i dhënë shkas "komunotarizmit". Në sociologji, përgjithësisht
arrihet në përfundimin se "bashkësia" në kuptimin e kolektivizmit
rusoist dhe "shoqëria" si marrëdhënie shoqërore shumë më anonime, nuk
është kusht që ta përjashtojnë njëra-tjetrën.
Njeriu është i mirë në gjendjen e natyrës, mëson Zhan-Zhak
Rusoi. Çdo përmirësim i individit kalon nëpërmjet lirisë nga natyra e tij, i
çliruar nga tërësia e koneepteve të gabuara të lindura nga shoqëria. Çdo
përmirësim i shtetit kërkon të rikrijohen kushtet e një bashkësie njerëzore
natyrore, në të cilën egoizmi i lindur nga qytetërimi të mos ketë asnjë rol.
Në qoftë se i besojmë Zhan-Zhak Rusoit (Jean-Jacques
Rousseau), "ideja e papritur" për t'iu përgjigjur pyetjes së
Akademisë së Dizhonit: "A ka ndihmuar rivendosja e shkencave dhe e arteve
në pastrimin e zakoneve", i lindi duke shkuar më këmbë nga Parisi në
Vansenë, në tetor të vitit 1749, për të vizituar shkrimtarin Denis Didro, i
burgosur për botimet ateiste. Didroi, nga ana e tij, tregon se kishte diskutuar
për këtë temë me atë që kishte marrë përsipër redaktimin e artikujve të
Enciklopedisë mbi muzikën dhe se i kishte sugjeruar me bindje dhe qartë disa
paradokse. Me tekstin e tij të titulluar Diskutim mbi shkencat dhe artet
(1750), Rusoi do të fitonte çmim dhe do të bëhej i famshëm menjëherë. Zhvillimi
i përgjithshëm nuk e kishte bërë aspak më të mirë njeriun, shpjegon Rusoi, por
ndodhi e kundërta: luksi dhe kënaqësia blihen me çmimin e skllavërisë; shthurja
ngrihet mbi moralin e thjeshtë të popullit dhe njerëzit e kulturuar vënë në
lojë ata për të cilët ka mbetur ende diçka e shenjtë. Me fjalë të tjera,
marrëdhëniet shoqërore nuk janë aspak të natyrshme, sepse nuk përputhen më me
të drejtën dhe moralin e natyrshëm; qytetërimi, në tërësinë e tij, ecën në
rrugë të gabuar. Kërkimi me mish e me shpirt i së natyrshmes, rrëfimi publik i
ndjenjave, hedhja poshtë e çdo hipokrizie morale, të gjitha këto janë një
mënyrë intelektuale që e ka zanafillën tek iluministët anglezë dhe në teorinë
lokiane e së drejtës së natyrshme. Risia e mendimit të Rusoit është se ajo vë
natyrën dhe arsyen në një marrëdhënie historike.
Duke paraqitur para kohe shkrimet e mëvonshme të Rusoit,
mund ta përmbledhim kështu filozofinë e historisë: gjendja e moralitetit
natyror humbi gjatë procesit historik të qytetërimit; e vetmja gjë e mirë që
lindi nga ky proces është arsyeja, me ndihmën e së cilës synojmë të kthehemi në
gjendjen para humbjes së të natyrshmes. Në qoftë se kjo natyrë e çoroditur - sa
ajo e njeriut aq edhe asaj që e rrethon - mund të çohet nga arsyeja tek ajo që
ishte, atëherë arsyeja do të bëhet e natyrshme.Kështu do të ruanim veten nga
dysia e natyrës dhe e arsyes (ose e shpirtit), që shënon qytetërimin modern dhe
teoritë mekaniciste të iluministëve. Kjo është një nga idetë themelore të
fundit të kësaj periudhe dhe mbart tërësisht vulën e Rusoit.
Më 1753, e njëjta akademi e Dizhoriit bëri një konkurs të
dytë, me temën e mëposhtme: "Cila është zanafilla e pabarazisë së kushteve
midis njerëzve, dhe nëse është e lejuar nga ligji natyror?" Si përgjigje,
Rusoi hartoi Diskutim mbi zanafllën dhe themelet e pabarazisë midis njerëzve
(botuar më 1755), në të cilin e radikalizoi mendimin e tij. Kuptohet vetvetiu
se të gjithë njerëzit nuk janë të barabartë natyrisht, por pabarazia më e keqe
midis tyre mbështet mbi pronësinë që ndan shoqërinë në lart dhe poshtë, të
pasur dhe të varfër dhe kjo pronësi është gjithçka, me përjashtim të një të
drejte natyrore, (...) është dukshëm kundër Ligjit të Natyrës, në çdo mënyrë që
ta përkufizojmë, (...) që një grusht njerëzish ka me shumicë gjëra të tepërta,
ndërsa shumicës së uritur i mungojnë gjërat më të domosdoshme. Ky sulm frontal
ndaj pronës private ishte i fuqishëm dhe Volteri, filozof si Rusoi, por borgjez
i madh shumë i pasur, shprehu me rezerva sarkastike pasionin e gjenovezit për
"të egrit e mirë" dhe gëzimin që kishte ai "për të ecur me këmbë
e me duar". Rusoi nuk mori këtë herë asnjë çmim, por idetë dhe shkrimi i
tij lirik i dhanë një sukses të madh. Filozofi ndërmori më pas shtjellimin dhe
hedhjen në baza më të shëndosha të ideve të tij. Këtë e bëri në tri vepra të
trasha që dolën në vitet 1761 dhe 1762: Zhyli ose Heloiza e Re (1761), Ermli
ose për edukimin (1762) dhe Për kontratën shoqërore (1762).
"Heloiza e re" quhet Zhyli dhe mishëron në
vetvete, në mënyrë të adhurueshme, natyrën e arsyeshme që gjen gjithmonë,
pavarësisht nga gjithë tundimet, mesin e drejtë midis pasionit dhe moralit
natyror - domethënë besnikërinë te martesa. Ky roman epistolar përshkohet nga
ide filozofike dhe nga koncepte të figurshme, si ai i "kafazit" në
kopshtin e Zhylisë: këtu nuk bëhet fjalë si mund të pritet për një kafaz të
madh ku janë burgosur zogjtë, por për një vend të veçuar ku zogjtë mblidhen
vetë, sepse gjejnë aty ushqim dhe fjalë të ëmbla.
Arsyeja e Zhylisë shkori drejt natyrës dhe e bën atë një
shoqëruese: zogjtë mbeten të lirë dhe kënaqin me dëshirë vullnetin e saj. Emili
ose për edukimin u bë, me kalimin e kohës, vepra me ndikimin më të madh për
shkrimet që trajtojnë pedagogjinë. Ajo përshkruan, nën një formë të romanizuar,
edukimin plot dashamirësi të arsyeshme të një djaloshi të ri me emrin Emil. Një
edukim i arsyeshëm qëndron në nxitjen e prirjeve të mira natyrore që ka secili
në vetvete dhe në mbrojtjen e ndikimeve të dëmshme të shoqërisë. Arsyeja nuk i
është imponuar prej së jashtmi, por shpaloset vetë duke filluar nga natyra e
pastër e Emilit. Pedagogjia nuk është një shoqërizim nëpërmjet forcës, por një
nxitje e durueshme e dhuntive të natyrshme.
Te Për kontratën shoqërore, Rusoi tregon se në ç'gjë një
liri e arsyeshme për shoqërinë perëndimore mund të ketë kuptim. Nëpërmjet
"paktit shoqëror" që ata lidhin kur janë të lirë në gjendje natyrore,
njerëzit ia lënë të gjitha të drejtat e tyre bashkësisë si
"sovran"absolut. Të shtyrë nga arsyetime tërësisht kushtuar
"sedrës" së tyre, ata heqin dorë nga liria e tyre individuale duke e
mbartur atë tek "trupat politike". Duke filluar nga ky çast,
mbretëron "vullneti i përgjithshëm" i mishëruar nga qeveria e
zgjedhur. Megjithatë qytetarët mbeten të lirë përderisa janë pjesë përbërëse të
këtij vullneti të përgjithshëm. Nëpërmjet paktit shoqëror në të cilën hyjnë,
ata heqin dorë solemnisht për ta lënë sedrën e tyre të shndërrohet në
"egoizëm" dhe i japin bashkësisë të drejtën të marrë masa kundër
qytetarëve egoistë. Ata marrin për pronën e tyre - objekt kujdesjesh i sedrës
së tyre - siguritë e shtetit (Rusoi pranon kështu njëfarë të drejte të pronës,
sigurisht jo natyrore, por të arsyeshme); shteti duhet megjithatë të kujdeset
të ndalojë ndryshimet shumë të mëdha në ndarjen e pronësisë, që do të bënin të
shpërthente lidhja e fortë e bashkësisë. Me qëllim që vullneti i përgjithshëm -
domethënë populli sovran si shtet - të mos shpërbëhet në vullnete individuale
që hahen midis tvre, Rusoi vendosi një "fe civile", që përfshinte
kultin e atdheut - një lloj sinteze midis krishterimit minimal dhe kultit të
qytetarisë antikase. Revolucioni Francez, nën shtytjen e Maksimilian dë Robespierit,
adhurues i Rusoit, u përpoq të ngrinte kultin e shtetit të "Qenies
supreme". Dhe më 11 tetor 1794, eshtrat e filozofit u mbartën në Panteon.
JETËSHKRIMET – KURESHTI NGA JETA E ZHAN ZHAK RUSOSË
* Pranë shtëpisë së Rusoit banonte një i pasur mendjemadh që
kishte shumë dekorata, midis tyre edhe Kordonin e Kuq. Ai kishte edhe shumë të
drejta fisnikërie, të drejtën e gjahut, që ishte privilegj vetëm për fisnikët.
Njëherë një lepur i parkut të një fisniku shkoi në kopshtin e vogël të Rusoit.
Ai e kapi lepurin pa shumë zor. Fisniku e paditi filozofin. Atëherë Rusoi i
shkroi një letër ku i kërkonte falje dhe të cilën e përfundonte kështu:
"Kam shumë respekt për lepujt e zotërisë suaj, por që tani e tutje, për
t'i dalluar nga të tjerët, ju lutem t'u vini në bisht një kordon të kuq".
* Një jezuit e pyeti Zhan Zhak Rusonë sesi kishte arritur të
shkruante çdo gjë me pasion të zjarrtë.
- E thjeshtë, - iu përgjigj Rusoi, - unë nuk kam shkruar
veçse atë që kam menduar dhe kam ndjerë.
* Një ditë një vajzë e re, i bëri këtë pyetje Rusoit:
- Si mund ta bëj të lumtur një burrë?
Autori i "Kontratës shoqërore" nuk foli, mori një
fletë të bardhë dhe shkroi:
"Bukuria= 0; aftësia për amvisë = 0; edukata, kultura,
pasuria = 0; zemërmirësia = 1".
Zonjusha e lexoi dhe u habit.
- Po, a flisni seriozisht, ju lutem? - thirri ajo.
- Në të vërtetë, - u përgjigj filozofi, - kur një femër nuk
ka tjetër veç zemrës së mirë ajo vlen një pikë.
Kur është dhe e hijshme dhe e pasur, vlen plus një zero, që
është baraz me dhjetë dhe në qoftë se ka edhe të dhëna të tjera, vlera e saj
shkon në njëqind dhe njëmijë. Por pa cilësitë e shpirtit të gjitha të tjerat
nuk kanë asnjë rëndësi.
* Sadiun e burgosën turqit, e bënë skllav, pastaj e
detyruan, të punonte si argat. Ky e pëlqeu si njeri dhe i dha të bijën për
grua. Po e shoqja e Sadiut ishte një grua e ashpër, e fortë dhe prepotente. Pas
një grindjeje midis dy bashkëshortëve gruaja i tha Sadiut:
- Nuk të kujtohet që babai im të bleu për dhjetë xekine? Dhe
Sadiu iu përgjigj:
- Është e vërtetë, po pastaj më shiti prapë për njëqind!
Dhe në qoftë se në fillim isha skllav i një burri, tashti
jam skllav i një gruaje.
* Filozofin Zhak Zhan Ruso e sulmoi qeni i një fisniku dhe e
rrëzoi për tokë. Kur i zoti i qenit e mori vesh i dërgoi një prej sekretarëve
të vet për t'i kërkuar falje dhe për të pyetur se ç'kërkonte për dëmshpërblim.
- Ta mbani këtej e tutje qenin me rrip në qafë, - u përgjigj
filozofi.
* Zhan Zhak Rusoi u ftua për drekë te një poet, të cilit iu
desh ta mbante vetë gjallë të gjithë bisedën, sepse askush nga të pranishmit
nuk nxori asnjë fjalë.
Për të ngacmuar Rusonë poeti thirri që ta dëgjonte mirë:
- Sa vështirë është të bësh të flasë një ari!
- Është e vështirë, - u përgjigj Rusoi, - është më vështirë
të flasë një ari sesa një papagall.
* Fjalët e fundit që tha Rusoi para se të vdiste ishin: -
Hapni dritaren që të shoh edhe njëherë diellin!
Comments
Post a Comment