Le Corbusier, arkitekti si një Totalitar
Kjo ese, e cila mban autorësinë e një publicisti të njohur
bashkëkohor, mundohet të hedhë poshtë rolin që ka pasur në arkitekturë i shumë-njohuri
në këtë fushë, Le Corbusier. Me një gjuhë jo shumë të lehtë intelektuale dhe vende-vende
shumë të ashpër, me argumente të kujdesshme dhe me një vizion të qartë, autori
i esesë është i bindur se Le Corbusier ka qenë një totalitar në arkitekturë dhe
i ka sjellë veç të këqija historisë së saj...
Nga Theodore
Dalrymple*
Le Corbusier ishte për arkitekturën njësoj si Pol Poti në
lidhje me reformat sociale. Në këtë sens, ai pati shumë më pak arsye për t’u shfajësuar
për aktivitetin e tij, nga Pol Poti; edhe pse ndryshe nga kamboxhiani, ai
zotëronte një talent të madh, madje edhe gjenial. Fatkeqësisht, ai e
transformoi talentin e tij drejt përfundimeve destruktive dhe nuk është aspak
koincidencë që ai i shërbeu me dëshirë si Stalinit po aq sa edhe Vishisë. Njësoj
si Pol Poti, ai donte të fillonte nga Viti Zero: Përpara meje: Asgjë; pas meje:
Çdo gjë. Nga prania e tyre, kullat drejtkëndëshe si të zhvoshkura që e
obsesionuan atë- prishën në të vërtetë shekuj të tërë arkitekture. Vështirë
sesi një qytet apo qytezë në Britani (për të marrë si shembull këtë një komb) nuk
arriti ta ketë kompozimin e tij të veçantë dhe më vonë të ndiqej ndonjë projekt
edhe nga arkitektët dhe planifikuesit vendas, që ishin të inspiruar nga idetë e
tij.
Shkrimet për Le Corbusier fillojnë shpesh me një mburrje të
rëndësisë së tij, diçka të tillë si: “Ai
ishte arkitekti më i rëndësishëm i shekullit të njëzetë”. Miq dhe armiq do
të ishin dakord me gjykimin e tij, por e rëndësishme ishte natyrisht që
moralisht dhe estetikisht- ajo të ishte ambicioze. Pos të gjithë gjërave, Lenini
ishte politikani më i rëndësishëm i shekullit të njëzetë, ndërsa ishte
influenca e tij në histori dhe jo meritat, që e bënë atë të tillë: njësoj ndodhi
edhe me Le Corbusier.
Ende, e njësoj ashtu si Lenini, i cili është vlerësuar edhe
për shumë kohë më pas për monstruozitetin e tij, që ishte krejt i qartë për të
gjithë, kështu edhe Le Corbusier vazhdon të jetë i nderuar nga të gjithë. Në të
vërtetë ka diçka të mbijetesës në këtë lajkatim, që vazhdon t’i bëhet. Nicholas
Fox Weber sapo ka botuar një biografi shteruese dhe në përgjithësi shumë
lavdëruese dhe Phaidon ka nxjerrë një libër të stërmadh dhe shumë të shtrenjtë,
që me shumë dashuri i kushtohet punës së Le Corbusier. Duke vazhduar, pak më
parë, u hap edhe një ekspozitë hagjiografike, e cila i është kushtuar Le
Corbusier në Londër dhe Roterdam. Në Londër ekspozita u hap tamam në kompleksin
e neveritshëm të ndërtesave, ndërtuar në vitin 1960, të njohur si Barbican, brutalizmi
konkret i të cilit duket se është dizenjuar pikërisht për të kufizuar nga frika,
për të turpëruar dhe konfuzuar çdo lloj qenie humane, e cila e ndjen veten
krejtësisht të pafat për t’u përpjekur të gjejë veten përmes imazhit të saj.
Barbican nuk është dizenjuar nga Le Corbusier, por që, sigurisht kuptohet se është
inspiruar nga stili i tij i veçantë i arkitekturës të pashpirt.
Në këtë ekspozitë më qëlloi të futesha në muhabet me dy
zonja të stërveshura nga lloji i atyre grave, që zakonisht e kalojnë mbrëmjen në
ekspozita. “E mrekullueshme, nuk mendoni
dhe ju kështu?”, më tha njëra syresh, me të cilën m’u desh të replikoja: ”Monstruoze”, iu gjegja. Të dyja
kuptohet hapën aq gjerë sytë, njësoj sikur të kisha mohuar ekzistencën e
Allahut në Mekë. Nëse pjesa më e madhe e arkitektëve në këtë mbrëmje e nderonin
Le Corbusier, kush vallë na qenkemi ne këta laikët, sak sfondi i thatë human në
ndërtesat e tij, që madje nuk dinim pothuaj asgjë nga problemet e
konstruksioneve të ndërtesave, të arrinim e ta kritikonim? Duke u ngrohur edhe
më ndaj temës sime të preferuar, unë u fola për tmerret e përdorimit të materialit
të dashur të Le Corbusier, të riformuar konkretisht, i cili vërtet nuk
vjetrohet aq në mënyrë të hijshme, por në vend të kësaj shkërmoqet, njolloset
dhe prishet. Qoftë dhe vetëm një nga ndërtesat, e cila është e inspiruar prej
tij mund të arrijë të shkatërrojë harmoninë e krejt linjës së peizazhit të
qytetit, insistova unë. Një ndërtesë e tipit Corbusian është e papërshtatshme
me asgjë tjetër përveç vetes.
Dy zonjat më përmendën në bisedë se ato vetë jetonin në
pjesën kryesore të qytetit, që i takonte ndërtimeve të shekullit të tetëmbëdhjetë,
dukja e të cilës dhe atmosfera sociale ishin tashmë dukshëm të mbytura prej dy
kullave masive, të bëra kuptohet nën idetë e tij. Kullat i konfrontonin ato për
çdo ditë me impotencën e tyre për të përshfaqur asgjë rreth kësaj situate, duke
u dukur edhe ato vetë po aq të trishtuara dhe po aq të mërzitshme. “Dhe kush mendoni se ka qenë inspiruesi
kryesor për këto kulla?”, - i pyeta. “Po
e kuptojmë se çfarë doni të thoni”, më tha njëra nga ato, ashtu sikundër
lidhja e muhabetit në këtë rast do ishte e vështirë dhe madje - tejet e vështirë
për t’u bërë.
I drejtova zonjat në një hapësirë të ekspozitës, e cila i
kushtohej Planit Voisin, skemës së Le Corbusier për të zëvendësuar një kuartier
të madh të Parisit me ndërtesa të llojit me të njëjtin dizajn, njësoj si ato që
hijeshonin rrethinat e Novosimbirsk apo të çdo lloji qyteti tjetër socialist (në
këtë raste për të mos thënë asgjë për vetë Parisin dhe tjetërsimin e tij të banlieues).
Nëse do të realizohej, plani do të kish ndryshuar, dominuar dhe sipas
pikëpamjes sime do kish shkatërruar të gjithë përshfaqjen e qytetit. Ekspozita
shfaqte një pjesë qyteti të vitit 1920, e cila e tregonte Le Corbusier përballë
një harte në qendër të Parisit, një pjesë të madhe të së cilës ai vazhdonte ta
fshinte me një shkumës të trashë të zi po me të njëjtin entuziazëm që
Bombarduesit Harris planifikonin të asgjësonin një qytet gjerman gjatë Luftës së
Dytë Botërore.
Le Corbusier e lavdëronte këtë lloj shkatërrimi si një
imagjinatë dhe guxim në kontrast me konvencionalitetin dhe butësinë me të cilin
ai akuzonte nga ana tjetër të gjithë bashkëkohësit, të cilët nuk donin të binin
në gjunjë para tij. Kjo tregonte në të vërtetë edhe diçka nga shpirti i
shkatërrimit, i cili jetonte ende në atë kohë në Evropë, ku një film i tillë
duhej të shfaqej për të mos sjellë tmerr dhe neveri, por të bënte madje edhe të
qeshje dhe pse jo dhe të shfaqje admirim.
Le Corbusier lindi më 1887 dhe i dhanë emrin Charles-Édouard
Jeanneret, në një qytet të vogël franko-zviceran të La Chaux-de-Fonds, ku i ati
punonte si gdhendës kapakë orësh dhe e ëma ishte muzikante. I ati donte që i
biri të vazhdonte nën gjurmët e tij, por si një adoleshent, Le Corbusier shfaqi
aftësi artistike të parakohshme, mandej ndoqi një shkollë lokale të arteve të
bukura për disa kohë dhe pastaj u sorollat nëpër Evropë në një program vetë-edukimi
disi asketik. Aftësitë e tij të jashtëzakonshme prireshin në mënyrë evidente në
mjeshtërinë e tij brilante, që lidheshin me pikturat e para të hershme (dhe
konvencionale) si edhe akuarelet. Ai, po ashtu, arriti të bëjë edhe mobilje me
shumë elegancë përpara se virusi i revolucionarizimit intelektual dhe artistik
e goditi krejtësisht këtë dhunti.
Le Corbusier e adoptoi pseudonimin që do mbante më pas në
fillim të viteve ‘20, duke e përshtatur atë pjesërisht prej njërit nga
paraardhësit e tij të largët, Lecorbésier. Në mungesë të emrit të parë, ai kërkonte
një forcë fizike po aq sa edhe vetë qenien humane. Kjo i solli ndërmend foljen
courber (me skicu) dhe natyrisht e dimë se Le Corbusier ishte vërtet një
vizatues i madh i linjave të peizazheve urbane, ku ai shprehte aty krejt dëshirën
e tij. Ajo të sjell ndërmend edhe le corbeau, sorrën apo korbin, që për hir të
së vërtetës nuk është se përbën ndonjë zog shumë të mrekullueshëm. qoftë prej
pendëve apo këngës, por ky emër gjithsesi ishte i thjeshtë dhe jo shumë i
zbukuruar në të dyja kuptimet dhe kështu që për të folur nga ana metaforike, por
edhe ndershëm dhe për të hapur sytë, ashtu si në të vërtetë pretendonte që të
ishte arkitektura e Le Corbusier. Në frëngjisht, le corbeau ka dhe një kuptim më
të gjerë: atë të një zogu që ndjell pak keq-dhe ndoshta kjo ishte dhe shakaja e
tij e vogël mbi botën. Ai ishte vërtet një ogur i keq për shumë qytete në Evropë
dhe kudo tjetër.
Influenca e Le Corbusier ndodhi më shumë dhe prej shkrimeve
të tij, përveç atyre që arriti të ndërtojë në të gjallë-pse jo ndoshta edhe më
shumë. Mënyra e tij e shkrimit është e shkëputur, pa një strukturë të dukshme
logjike, aforistike dhe me ngushëllimin e vazhdueshëm të fjalës “duhet”, ashtu
sikur nuk ndjehej nga një lloj qenie me vetëm një IQ (TI-tekst inteligjence), ku
50 për qind mund apo do arrinin të argumentonin atë që donte të thoshte.
Vizatimet dhe fotot shpesh shoqërojnë shkrimet e tij, por ngandonjëherë janë kaq
të mistershme në lidhje me tekstin, saqë lexuesi fillon të dyshojë për fuqinë e
tij të të kuptuarit: ai të bën të mendosh nëse vërtet je duke lexuar një libër
nga dikush në një plan komplet të ndryshëm-më të lartë dhe intelektual.
Arkitektura, prej tij, bëhet një tempull i shenjtë në të cilën masa e gjerë nuk
mund të futet dot kurrë.
André Wogenscky nga fondacioni Le Corbusier, ka bërë parathënien
e një antologjie, duke pretenduar se fjalët e mjeshtrit të tij nuk mund të
kuptohen aq lehtë në kuptimin normal: “Ne
nuk mund t’i kuptojmë thjesht librat e tij. Ne duhet të rrethohemi prej tyre, të
rezonojmë në sensin akustik me gjithë vibracionet e tyre, që janë zbatica dhe
batica e mendimit të tij”. Pasazhi të sjell ndërmend atë që poeti Tjutçev
ka thënë për Rusinë: Njeriu duhet të
besojë në të sepse askush nuk mund të masë atë vetëm me mendjen e tij. Duke
iu afruar Le Corbusier në këtë mënyrë mistike, Wogenscky është përkulur në
praktikë tek një Zot çuditërisht hakmarrës: kryesisht dhe konkretisht i
riformuar, që në terren përbën dhe materialin më të preferuar të Le Corbusier.
Le Corbusier përpiqej të komunikonte me këtë qëndrim elitar
ndaj ndjekësve të tij, por njësoj edhe ndaj përkrahësve dhe hierofantëve. Këtu
po japim një shembull nga një libër rreth tij, që është shkruar nga arkitekti
Stephen Gardiner:
“Le Corbusier mbetet për shumë njerëz një enigmë. Ndoshta
arsyeja kryesore për këtë arsyetim është pafundësia e arkitekturës së iduar
prej tij, kjo do të thotë se është një art i vështirë të kuptohet... Dhe, ndërsa
ndërtesat janë të stërmëdha, qytetet e tij janë edhe më të mëdha akoma: këtu
para nesh është një mozaik i zhvilluar krejtësisht dhe krejt lara-lara, depërtuar
me shumëllojshmërinë e brezave, të cilat të drejtojnë nga të gjitha drejtimet.
Fillimisht duket krejt e pamundur të shihet një pamje e qartë se ku ndodhet, në
fakt rendi, trajta dhe vazhdimësia e gjithë asaj, e cila shikohet është vërtet një
lëmsh. Ende kjo qëndron tek pika se dikush mund të bëjë zbulimin që modeli s’është
i mundur për t’u ndjekur, sepse një copë e rëndësishme e lojë-bërjes së
mozaikut të mungon....e ajo është pikërisht ajo ...që ofroi në shekullin e XXI,
Le Corbusier”.
A ka mundur dikush të provonte të qëndronte dhe duke parë p.sh.
mbi atë që ishte ndërtuar në Grand Canal në Venecie të mendonte: “Ajo që dua në qëllimin për të kuptuar është
copa e munguar e lojë-bërjes së mozaikut, atë të cilën vetëm një arkitekt mund
të ma ofrojë dhe që vetëm atëherë do ta kuptoj?” Gardiner, p.sh., është një
dishepull i vërtetë i Le Corbusier në dëshirën e tij për të intelektualizuar, por
pa ushtrimin e intelektit apo edhe në dështimin e tij për të bërë dhe shquarjet
më elementare teksa përdor fjalë kaq ambigue, saqë është e vështirë për të
argumentuar përfundimisht kundër tij.
Në mirëkuptim me Le Corbusier, janë tre pikëpamje, të cilat mund
të ofrohen për jetën e tij të tmerrshme. Ai u maturua në profesionin e tij në një
moshë kur materialet e reja industriale dhe metodat bënë të mundur një
arkitekturë krejt të ndryshme nga ajo e mëparshmja, që ishte e njohur deri më
atëherë. Shkatërrimi i veriut të Francës gjatë Luftës së Parë Botërore, po aq
sa në përgjithësi edhe kushtet shoqërore, bënë të nevojshme një ndërtim të atypëratyshëm
në një shkallë të madhe, një problem që askush tjetër nuk mund ta zgjidhte në mënyrë
aq të kënaqshme. Dhe, ai u rrit në një kohë kur çoroditja e borgjezisë
vendase-ishte e rëndë: Ajo kërkonte mobiliet e praruara-ose-me pelush, me
xhingla ngado që ishin në dukje kaq mizore saqë një zmbrapsje ekstreme kundër
saj në formë të lakuriqësisë militante dhe mungesës së zbukurimeve do ishte e
kuptueshme, megjithëse kuptohet se jo me çdo kusht e lavdërueshme (kundërshtia diametrike e një mizorie ka të
ngjarë të jetë më shumë vetë një mizori sesa një zgjidhje për gjithë këtë).
Megjithëkëtë, gjuha e Le Corbusier zbuloi realisht edhe qëllimin
e tij totalitar që e shqetësonte atëherë aq shumë. Për shembull, në atë që
mbahet edhe si libri i tij më influencues dhe që u botua në vitin 1924: Në
drejtim të një Arkitekture të Re (titulli në të vërtetë sugjeronte se
bota po e priste atë) ai shkroi poetikisht:
Ne duhet të krijojmë
një gjendje shpirtërore për masën e gjerë
Një gjendje
shpirtërore për ndërtimin e banesave të masës së gjerë
Një gjendje
shpirtërore për jetesën në banesën e masës së gjerë
Një gjendje
shpirtërore për konceptimin e shtëpive të masës së gjerë
Kush janë këta “ne” për të cilët ai flet kaq shumë në ajër,
që janë të përgjegjshëm për krijimin, e mes shumë gjërave edhe të një gjendje
shpirtërore universale? Për këtë, është e mundshme vetëm një përgjigje: Le
Corbusier dhe dishepujt e tij (me të cilët ishin, mjerisht, edhe shumë të tjerë
pas tij). Çdokush tjetër ka “sy që nuk mund të shikojnë” dhe ai i vendos të
gjitha këto në mënyrë shumë tolerante.
Këtu janë dhe disa ‘duhet’ të tjera:
Ne duhet të mendojmë në krijimin e
standardeve kështu që ne duhet t’i
japim formë problemit të perfeksionit.
Njeriu duhet të krijojë mbi këtë aks (të
harmonisë) një mirëkuptim perfekt me natyrën dhe ndoshta dhe me universin.
Ne duhet të gjejmë dhe të aplikojmë metoda
të reja, metoda të pastra që do të na lejojnë të zgjidhim plane të dobishme për
shtëpinë, faljen e vetes në mënyrë të natyrshme drejt standardizimit,
industrializimit, qepjes.
Plani duhet të sundojë...Rruga duhet zhdukur.
Dhe, atëherë, ekziston
edhe një pohim i ngjashëm:”Muranat nuk duhet
të ekzistojnë kurrë më”.
Le Corbusier donte që arkitektura të ishte e njëjtë në gjithë
botën, sepse ai besonte se ishte një rrugë “korrekte” për të ndërtuar dhe ajo në
fakt ishte e vetmja gjë, e cila ai e dinte se ishte në të vërtetë. Programi i
Kongresit Ndërkombëtar të Arkitekturës Moderne në të cilin Le Corbusier ishte
shpirti që e mbajti gjallë, vërejti se: ”Reformat
janë nderë njëherësh në të gjithë qytetet, në gjithë hapësirat... përgjatë
deteve. S’ka më përjashtme. Oslo, Moska, Berlini, Parisi, Algjeri, Port Saidi,
Rio apo Buenos Airesi, për të gjitha zgjidhja është e njëjtë,” ndërsa vetë Le
Corbusier do shtonte “që kur struktura
përgjigjet atëherë qendrat urbane kanë të njëjtat nevoja”.
Domosdoshmëritë e Le Corbusier aplikoheshin kështu jo vetëm
për ndërtesat por edhe për planifikimin e qyteteve, për të cilat e tregonin atë
jo vetëm një filozof totalitar, por pikëpamjet e të cilit në arkitekturë
vazhdonin të paktën veçmas edhe nga pikëpamja e tij e vetë-emërimit si shumë-kompetent.
Ne duhet të krijojmë ferma, vegla, makineri dhe shtëpi të
favorshme për tu pastruar, që e bëjnë jetën të shëndetshme dhe mjaft cilësore.
Ne duhet të organizojmë fshatrat për të përmbushur rolin e tyre si një qendër,
e cila do mund të sigurohet për nevojat e fermës dhe që duhet të veprojnë edhe si
shpërndarëse të produkteve të tij. Ne duhet të vrasim etjen e vjetër dhe llojin
e pamëshirshëm të parasë dhe të krijojmë një para të re dhe të ndershme, një
mjet për përmbushjen e funksioneve, që janë të gjitha natyrale dhe krejt normale.
Nuk ka pasur më arrati të tjera nga përshkrimet e Le
Corbusier. “Rruga e vetme e mundshme është
ajo e entuziazmit... mobilizimi i entuziazmit, ajo që ka njëlloj si burimin
energjisë elektrike nga një fabrikë njerëzore”. Në librin e tij Qyteti
Vezullues ka një pamje të një turme të pafund në Piaca San Marko të Venecias,
që ai e shoqëron me një legjendë:”Pak nga
pak, Bota është duke lëvizur drejt destinit të saj të natyrshëm. Në Moskë, Romë,
Berlin dhe në SHBA- turmat e gjëra janë mbledhur përreth një ideje të fortë-e
cila është ideja e qenies dukshëm të një lideri apo vetë gjendja absolute”.
Këto fjalë janë shkruar në vitin 1935, që duhet të kujtojmë
se ishte një periudhë jo aq e lumtur për mendimin politik në Moskë, Romë apo
Berlin dhe dikush mbase mund të ketë shpresuar se ai mund të ketë menduar edhe ndryshe
në lidhje me to. Por në vitin 1964, kur Le Corbusier e ribotoi librin në
anglisht, tregoi se ishte tepër larg asaj që duhet ta shikonte, ngaqë shkroi
sikur të ishte ndonjë Lajmëtar: “A e keni
menduar ndonjëherë , ju të gjithë Zoti NOS!,’ se këto plane janë të mbushura
plot me pasion total dhe të pa interes të një njeriu i cili ka kaluar të gjithë
jetën e tij i merakosur për veten në”këtë shok’ që e përcakton veten si krejt vëllazëror.
Dhe, për këtë arsye të vërtetë, sa më shumë që kishte të drejtë aq edhe më shumë
i përmbysi rregullimet e skemave që paraqisnin të tjerët”.
Mes këtyre planeve të tij vëllazërore qëndronin shumë nga idetë
e shkatërrimeve e gjithë qyteteve, përfshirë këtu edhe vetë Stokholmin. (Qytete
të tjera, që ai planifikonte të shkatërronte ishin: Parisi, Moska, Algjeri,
Barcelona, Rio de Zhaneiro, Montevideo, Buenos Aires, Antverpi dhe Gjeneva.) Në
Qytetin Vezullues, Le Corbusier ofron një foto ajrore të Stokholmit
ashtu si ishte në të vërtetë, një përmbledhje mahnitëse dhe të mrekullueshme e
ndërtesave që vetëm ai i pa dhe që quheshin si një “kaos i frikshëm dhe një monotoni e trishtueshme”. Ai ëndërronte “pastrimin dhe spastrimin” e qytetit,
importimin ” e një arkitekture të qetë
dhe të fuqishme”-që është për të thënë, domethënia e një varieteti të vërtetë
ku çeliku, xhamat e sheshtë dhe konkretja e riformuar ashtu, si e solli bashkë
me disenjimin prej tij. Vërtetë Le Corbusier nuk shkoi kurrë për të shkatërruar
Stokholmin, por ishin arkitektët e inspiruar nga doktrina e tij, të cilët kanë
bërë një udhë të përshtatshme në drejtim të bërjes në këtë mënyrë të gjërave. Ashtu
si do njoftohej në botimin e vitit 1964 të Qytetit Vezullues, ku ai në mënyrë
profetike kishte vendosur që libri të ishte një “projekt për të sotmen dhe të ardhmen...një punë klasike mbi
arkitekturën dhe planifikimin e qytetit”.
Një skaj johuman-diçka që mund të quhet “johumanizëm”—karakterizon
mendimin dhe shkrimin e Le Corbusier, madje edhe në deklaratat e tij të vëllazërisë
me njerëzimin. Ky manifest, në vetvete përfshaqet në disa mënyra ku në mijëra
fotografitë dhe pikturat e tij arkitekturale rrallë në të vërtetë do shfaqet
ndonjë figurë humane dhe atëherë gjithmonë në formën e një lloji milingone të
largët, fatkeqësisht të prishur dhe përndryshe e panjollë në një të tillë peizazh
qytetar platonik. Në sajë të ndërtesave të tij të larta, thoshte Le Corbusier-
95 për qind e sipërfaqes së qytetit do të bëhet park-dhe ndaj atëherë ai do të
rrëfejë pikturën e një parku të drunjtë pa edhe një figurë të vetme humane në të.
Ishte e mundshme që qeniet humane të ishin atje, ku mendonte ai se duhet të
ishin- krejt jashtë shikimit dhe vërtetë edhe jashtë mendjes (mendjes së
arkitektit kuptohet) me mjetet e tyre
për të jetuar brenda (ashtu si ai në mënyrë joshëse përshkruante shtëpitë), ulur
sërish në mjete që shërbenin për ulje
(ashtu si ai i përcaktonte karriget).
Ky johumanitet shpjegon urrejtjen e shprehur shpesh të Le
Corbusier për rrugët dhe dashurinë ndaj rruginave. Rruginat ishin përshtypje-lënës,
si rrugë kryesore për të mësyrë me shpejtësinë më të madhe të mundshme (ai i
kishte fiksim makinat e shpejta dhe aeroplanët), të cilat kështu kishin edhe një
qëllim të përcaktuar dhe që jepnin një ngritje të bashkëveprimeve johumane për
rregullin. Rrugët, nga ana tjetër, ishin të paparashikueshme, të pallogaritshme
edhe shumë sociale. Le Corbusier donte të bënte me qytetin atë që i bën p.sh. pasterizimi
djathit.
Kur njëherë dikush u përpoq të risillte në kujtesë atë që
kishte të bënte me konkretizimin e riforcuar të Le Corbusier- “konkretja ime e besueshme dhe miqësore”,
u tha se ku ta dish ai mbase do kish vuajtur nga një shkallë e sindromës së Asperger:
ku ai e dinte mirë se njerëzit flisnin, ecnin, flinin dhe hanin por që nuk
kishin as edhe një ide se çdo gjë shkonte përmes kokave të tyre apo ajo që do
mund të ishte, dhe si pasojë i trajtonte ato sikur të ishin gjëra të thjeshta. Gjithashtu
njerëzit me sindromën e Asperger shpesh kanë obsesionin me disa objekte të
zakonshme apo substanciale:apo një gjë konkrete, thoshte ai.
Urrejtja e Le Corbusier për njerëzit shkonte natyrisht shumë
mirë dhe përtej fjalëve. Atë, që ai e quante “kopshti çati” nga blloku i
apartamenteve të tij konkrete aq të famshme në Marsejë, Unité d’Habitation, ka
të bëjë me sipërfaqe konkrete banimi në të cilën zgjaten disa zhvoshkje të
hijeve abstrakte konkrete dhe mureve. Le Corbusier nuk preferonte ndonjë lloj
tjetër çatie apo që paskëtaj të ndërtohej në vend tjetër dhe kështu shkroi në mënyrë
pasionante duke denoncuar të gjitha llojet e tjera “primitive” të çative.
Dikush do kish shpresuar në karakterizimin e Le Corbusier për djerrinën e tij
konkrete, që ishte si një kopsht ku kishte një si përqeshje të rastësishme; kurse
në vend të saj, pikturat janë riprodhuar si shembuj të gjenisë së tij shpikëse.
I vetmi qytet që Le Corbusier e ndërtoi të plotë, ishte
Chandigarh në Indi, një tjetër monument i vizionit të tij të ftohtë. Në ekspozitën
e Londrës, fotografitë e qytetit janë treguar për të tingëlluar ashtu si duhet muzikën
e mrekullueshme klasike indiane, e disa lidhje të brendshme që ekzistojnë në
mes të civilizimit të ripërcaktuar indian dhe pllakat e shëmtuara të konkretes.
Inkompetenca e vënë në skenë me këtë rast e Le Corbusier, që është edhe produkti
natyral i arrogancës së tij jofleksible, u zbulua pa asnjë dyshim te publiku dhe
pa asnjë qëllim nga pikturat e shesheve të madhe konkrete, që ai vetë i vendosi
në Chandigarh, ku mungon krejtësisht trajta. Ai ishte, ashtu si do donte të
ishte, dielli për t’i rrëgjuar insektet humane, të cilat guxonin të njollosnin
gjeometrinë perfekte të planeve të tij me parregullsitë që vërtetë ai i kishte
sjellë bashkë me ta.
Mohimi i humanes e bën unin e tij evident gjithashtu edhe në qëndrimin në drejtim të së
shkuarës. Duke përsëritur, ai flet për të shkuarën si një tirani nga e cila është
e nevojshme për tu arratisur, ashtu si asnjë tjetër nuk kishte arritur të zbulojë
apo njohur ndonjë gjë deri në mbërritjen e tij. Nuk është se e kaluara na lë
trashëgim neve probleme, që ne duhet të përpiqemi për t’i kaluar me më të mirën
tonë: është e gjithë e shkuara, me pak përjashtime, e cila është një gabim i
llahtarshëm, e cila shkatërroi më të mirën dhe pastaj u harrua. Përçmimi për
bashkëpunëtorët e tij, përveç atyre të cilët shkruan për të pa rezervë, është
total: por të mos harrojmë se një shëtitje përmes rrethinave të Parisit në
pjesën e Vincennes, për të marrë këtu vetëm një shembull- do të ishte e mjaftë
për të bindur atë apo çdokënd tjetër nga pasuesit e tij sesi u drejtua arkitektura pas Luftës së Parë
Botërore, ku arkitektët ishin të aftë për të ndërtuar banesa ndryshe, por edhe në
harmoni me gjithë ato që kishin qenë më parë. Këta arkitektë, megjithatë, nuk
ishin egoistë të çmendur të vendosur për të imponuar në mënyrë të vazhdueshme emrat
e tyre në publik, por njerëzit ishin të kënaqur për të shtuar mitin e tyre në
drejtim të civilizimit të tyre. Tek asnjë pikë, Le Corbusier se diskuton
problemin e harmonizimit të së resë me
atë që ekziston në të vërtetë.
Për të mohuar arkitekturën Gotike, Le Corbusier thotë:
Arkitektura Gotike nuk është e mbështetur në mënyrë fundamentale në
sfera, kone apo cilindra..Kjo është për arsye se një katedrale s’është shumë e
mrekullueshme. . . .Një katedrale na intereson neve thjesht si një zgjidhje e zgjuar ndaj problemeve të vështira,
por një problem në të cilin postulatet janë të vendosura keq sepse ato nuk
vazhdojnë që nga format e tyre parësore fillestare.
Kështu që, me këtë logjikë, tashti ne dimë pse njerëzit i
duan Katedralet e Chartres dhe Rheims! Ato zgjidhën pra keqazi problemet e
formuluara! Le Corbusier më kujton mua personalisht babanë rus të një mikut tim,
një njeri që në kohën e tij ishte eksperti më i mirë rus i paneleve të xhamit,
që kur vizitoi Londrën për herë të parë, e kur vizitoi bllokun modernist të disenjuar nga Corbusie, që kishte shkatërruar
një shesh të shekullit të tetëmbëdhjetë- gjithmonë kuptohet duke u mbështetur në
disa aspekte të paneleve të tij të xhamit tha: “Kjo është një zgjidhje vërtetë interesante e problemit”.
Haraçi më i sinqertë, sepse është i pandërgjegjshëm për Le Corbusier
vjen nga shkalafitja e tij e grafitit. Nëse ju i afroheni rezultateve të
aktiviteteve të tyre epidemiologjike, të themi kështu, ju do të shikoni shpejt
se ku arkitektura e mirë është brenda arritjes së arkitekturës së Corbusian, ngaqë
ato priren të prishin vetëm sipërfaqet dhe ndërtesat e Corbusiane. Ashtu si përpjekja
e instinktit, këto lagje të varfra të banuara prej ardhacakësh mund të vlerësohen
saktësisht për atë që shumë arkitektë kanë shpenzuar për një përpjekje të madhe
intelektuale apo për të shmangur vlerësimin e duhur: Ndaj themi se Le Corbusier
ishte një armik për njerëzimin.
Le Corbusier nuk i takon më shumë historisë së arkitekturës
sesa asaj të totalitarizmit, pjesës shpirtërore, intelektuale, dhe deformimit
moral të viteve interbellum në Evropë. Pastërtisht, nuk ishte i vetëm në këtë
kuptim, por ai ishte krijues ashtu edhe një simptomë e shpirtit të kohës. Plani
i tij për Stokholmin, pos të gjithave, ishte një si përgjigje e një konkurrimi
suedez zyrtar për udhët e ndërtimit të qytetit të bukur të mrekullueshëm, që
ishte kaq i shkatërruar në këtë menu. Ishte shenja e një force në ngritje të
tundimit totalitar, ashtu si do e quante atë filozofi frëng Jean-François Revel,
pikërisht atë që Le Corbusier ishte ende duke e pasqyruar me shkollën e tij
arkitekturore dhe kudo gjetkë më shumë sesa në ofendimin universal që do bënte
me punën e tij.
*Theodore Dalrymple, është
një mjek dhe është një redaktor i jashtëm i City Journal dhe Dietrich Weismann
Fellow në Institutin e Manhattan. Libri it ij më i vonshëm është Not with a Bang but a Whimper.
Përktheu nga
origjinali Ben Andoni
Comments
Post a Comment