Për Dom Ndoc Nikaj
Ai lindi në Shkodër më 15 qershor 1865. Mësimet fillestare i kreu tek françeskanët, kurse në moshë 13 vjeçare hyri tek jezuitët në Kolegjin Papnor në Shkodër të cilat i përfundoi më sukses duke u bërë meshtar në vitin 1888. Veprimtaria e tij, e cila filloi pas shugurimit për meshtar, ishte fetare shkencore, historike, letrare, publicistike dhe politike, e botuar brenda dhe jashtë Shqipërisë. Si shkrimtar filloi që në moshën 24 vjeçare, kohë kur shkrim leximi në gjuhën shqipe ishte rreptësisht i ndaluar prej qeverisë turke. Nikaj është më i pari krijues i romanit shqip. Ai shkroi më se 30 vepra të zhanrit të ndryshëm.
Nga shtëpia botuese Plejad në Tiranë,
shtypi librin e autorit dom Ndoc Nikaj. Libri, redaktorë të të cilit janë dr.
Nevila Nika dhe Ibrahim Kadriu, mban titullin Kujtime të nji jetës
së kalueme, të cilin e përgatiti dhe e pajisi me shënime dom Nikë Ukgjini.
Tekstin origjinal të dorëshkrimit që e ka lënë vetë autori, e botoi për
herë të parë “Zëri” i Prishtinës, kurse më pas ”Tema” e Tiranës. Ky interesim i
mediumeve në Kosovë dhe në Shqipëri tregon se fjala është për një libër
me vlerë, në të cilin autori shkodran ka shënuar kujtimet e tij
historike, të cilat janë shkruar sipas rëndësisë së ngjarjeve të historisë
sonë, e të cilat përfshijnë periudhën e viteve 1870 1945, kur, siç thotë
vetë autori, mbarojnë diftesat e këtyne kujtimeve pse plotsohet tetëdhjetë
vjetori i kësaj jete të kalueme, me trazime gjithfarësh. Këto kujtime historike
të dom Ndoc Nikaj na përkujtojnë në ato rrëfimet e gjyshërve tanë për të
kaluarën tonë sa të lavdishme aq edhe tronditëse, andaj edhe
lexohen lehtë e me kënaqësi, sepse siç pohon autori, zbulojnë
ndrrimet e mëdhaja mbrenda një kohe sa asht nji brez jete e nji populli” dhe
shton “ ma tepër i shtyepm prej tjerve se prej andjes s'ëme nisa me
rreshtue n'uzdajë se dishka ka për t'i vjeftë të rive t'ardheshem per defrim
leximi e ashtu edhe per ndonji perfitim moral e per drejtim jete, ku kan
me mujtë me msue sende për t'u ndjekë e sende për t'u largue porsi te
rrezikshme sikur i paraqesin rasat e diftueme. Vlerësojmë se ky
libër ia arriti qëllimit që i kishte parashtuar vetes autori, sepse këto
kujtime, edhe pse përgjithësisht nuk kanë kronologji kohore dhe sigurisht kanë
nevojë për theksimin e disa datave që lidhen me disa nga këto
ngjarje, për lexuesin janë sa të këndshme aq edhe të
dobishme. Lexuesi në këto shkrime, shprehet autori ka me
gjetë dashtunin ma shejten e ma të çmueshmen që i kje e asht dhe ka me kenë për
njeriun e ndershëm dashtunin e atëdheut, burrnitë, kreshnikitë, flijimet që e
ushqejnë dhe e ngjijnë shpirtnisht e mendsisht njerin e urtë. Në
një jetëshkrim siç është ky, ku mosha përfshin plot një jetë njeriu, çdo lexues
do të gjejë diçka që atij i intereson dhe i ofrohet mundësia të mësojë
diçka nga ngjarjet e ndodhura në krahinën e Gegënisë. Lexuesi, veç kësaj, ka
mundësi edhe të përfitojë nga ky libër, duke iu shmangur sendeve që i vëren se
janë devijuese e të dëmshme dhe të përvetësojë ato që i vlerëson se
janë të vlefshme dhe të ndershme. Dom Ndoc Nikaj përshkrimin e jetëshkrimin e
tij në këtë libër e fillon në ato vite kur edhe pat filluar jeta e
tij. Fillimisht na tregon një biografi të vetën, për fatin e
njëmbëdhjetë vëllezërve dhe motrave të tij, për kushtet e jetesës së prindërve
të tij, të cilët materialisht ishin të varfër, por shpirtërisht të pasur.
Në vazhdim shkruan për vajzat e Malësisë, fejesat, martesat, doket,
zakonet, ngatërresat, vrasjet e gjaqet që për atë kohë, madje edhe sot, ishin
të vështira për pajtime. Ngjarja e parë që ka mbetur e ngulitur në mendjen e
dom Ndoc Nikaj qysh në vegjëli, ishte varrimi i Bibdodë Pashës së
Mirditës, ngjarje kjo që ka ndodhur atëherë kur autori nuk
kishte mbushur ende 5 vjet. Nga ngjarjet e shumta e mjaft interesante të këtij
libri, për të cilat autori shprehet se faktet i ka diftue lakuriq sikur janë
kenë po përmendim vetëm disa, të cilat mendojmë se do të zgjojnë
kureshtjen e lexuesve. Veçojmë ndezjen e tmerrshme të xhebehaneve të
Kështjellës së Shkodrës në dhjetor të vitit 1874, ngatërresat ndër ortodoksë
dhe katolikë rreth Kuvendit të Urdhërit Benediktin në Rash, të cilat kanë
ndodhur në vitin 1855 dhe 1869, rrënojat e Kishës së Zojës së Këshillit
të Mirë në Shkodër, përshkrimi i kohës së kapadajive guximtarë të cilët mendjen
e kishin në pushkë e grabitje, e cila u referohet viteve 1888-1892,
formimi i Lidhjes Kombëtare në Shkrel “Bashkimi Kombëtar” ose “Lidhja e
Mshehet” në vitin 1893, pastaj përjetimet e autorit gjatë viteve
1900-1901, kur i bëri vizitë edhe Faik Konicës në Paris, qëndrimin e tij në
Sarajevë dhe Vienë më 1905 dhe më vonë aktiviteten e tij në Shkodër gjatë
viteve 1907-1912 me qëllim që ta lidhë ekonomikisht Mirditën me Shkodrën. Një
kapitull të veçantë ia ka kushtuar edhe Kryengritjes së Malësisë së Madhe
(1910-1911) dhe gjuhës shqipe në kohën kur Turqia kishte hyrë në Shqipëri, në
kohën kur përdorej vetëm gjuha e folur, por jo edhe e shkruar. Giuha
vetem e folun gojarisht nuk shkaktonte asnji rrezik t'ardheshem mbasi qi nuk
ishte mjet me komunikue e me përhap mendimet e njanës anë me tjetren, me
shumicë mendimesh për nji herë... Për kundra giuha me të shkrueme mund t'ishte
nji rrezik i vazhdueshëm per nga ana e sundimit, pse shkrimet depertojnë
qetëlsisht e mshehtas, bindin mendjet e tjerëve qi i lexojnë… Turki
prandej, me shum arrsye, dronte kulturën e shkrimet e kendimet se sa për giuhen
e folur gojarisht nuk u interesue me ca ndryshime. Per at qellim shkollat në
giuhen shqype kjene të ndalueme me ligjë të veçantë. Nuk mund të botoheshin
libra e fletore a të përkohëshme e tjera sende përkatëse. Çdo libër në giuhen
shqype ishte i dnueshëm edhe rrebtsisht i ndaluem. Kuej i gjindej në dorë
ndeshkohej me burgim e tretnin, shkruan dom Ndoc Nikaj. Ai po ashtu
në vazhdim shkruan për ngjarjet ngatërruese rreth flamurit dhe shkronjave të
gjuhës shqipe midis muhamedanëve të Shkodrës dhe katolikëve. Të parët
këmbëngulnin që gjuha shqipe të shkruhej me shkronja turqishte, kurse të
dytët kërkonin që shipja të shkruhet me shkronja latine. Në këtë
jetëshkrim historik autori flet edhe për Luftën e Parë Botërore, 1914,
qëndrimin e lirshëm të ushtrisë serbo-malazeze në Shkodër që nga 5
qershori i i vitit 1915 e deri më 2 shtator 1916, qëndrimin e ushtrisë
austriake në Shkodër në vitin 1916-1918, Luftën Ballkanike, 1912-1914
dhe Lëvizjet e Mirditës më 1920. Mjaft interesant është edhe
kapitulli kushtuar themelimit të shoqërisë “Bashkimi” në vitin
1899, shoqërisë “Agimi” më 1902 dhe Luftën e Kastratit më 1910-1911, Luftën me
Mal të Zi më 1911, Lëvizjen e Mirëditës , qeverinë shqiptare të Durrësit ,
vrasjen e Prenkë Pashës, kohën kur në Shqipëri hypi në postin e
ministrit të Brendshëm Ahmet Zogu, kohën kur u themelua Qeveria e Nolit, ikjen
e Zogut nga Shqipëria në Londër, më 7 prill 1939 dhe ngjarje tjera mjaft
interesante. Fakti se autori ishte tetëdhjetvjeç kur fillon t'i shkruaj
këto kujtime dëshmon se sa e fortë dhe e qëndrueshme është kujtesa
e njeriut.
Gjekë Gjonaj, Ulqin
Nga Filip Shiroka
Të nderueshmit Dom Ndoc Nikaj
Kur më dërgoi diftesën e Pagzimit
Ti m’gazmove, t’lumtë dora,
Qi m’shkrove se nuk jam plakë ;
Paska rá, prá, heret bora,
M’ka zbardhë mjekër e mustakë!
Edhe un kët shpresë e kishe,
Pòr (qoftë thanun ktú nër né),
Sa vjeç jam, i mjeri s’dijshe,
Nuk m’bite n’mend kur kam lé!
Tash qi m’shkrove, u gazmova,
Edhe zemra m’u forcue:
S’qenkem plakë, por... u zbardhova
Nga friga... mos jam plakue!
Pra Zotní, ty t’u rrit ndera
Qi m’the, thinjat nuk plakojnë,
Por dalin si Lule-vera,
kurë ditët të dimnit kalojnë,
Se kur çil kjo lule e bardhë
Thotë se dimni plak ká shkue;
Me prandverë qi nisë me ardhë
Nisë natyra pràp me gzue!
Por... vështrò mirë, o Zatní,
Harapi plak ká pasë thanë;
Floku i bardhë asht shej i zí;
“Lule vorrit thinjat janë!”
N’qoftë se flokt ty po zbardhohen,
Mos u tút, mos u idhnò...
Malet nga bora s’plakohen
Në qofsh thinj, mos mendò;
Mos ki frigë!... Harapi i vjetër,
Nuk ka thanë kshtù për Meshtarët;
Ato fjalë, t’shkrueme në letër
I ka lanë për Shekullarët!
N’Misir, 10 Marc 1899
********************/*******
Kalendari i KOHA JONË
90 vjetori i Profesor
Shaban Demirajt
U lind në Vlorë më 1 janar të vitit 1920, ku mori mësimet e
para. Më pas kreu Institutin Pedagogjik dyvjeçar në Tiranë (1948) dhe atë
katërvjeçar (1954). Pas përfundimit të
studimeve, punoi pedagog në Institutin Pedagogjik dhe nga viti 1957 në
Universitetin e Tiranës. Në vitin 1962-1989 ka qenë përgjegjës i Katedrës së
Gjuhës shqipe. Në vitin 1972 mori titullin “Profesor”. Nga viti 1989 ka qenë
anëtar i Akademisë së Shkencave. Nga veprat e tij më të njohura janë
“Morfologjia e gjuhës shqipe” (1961); “Çështja e sistemit emëror të gjuhës
shqipe” (1975); “Morfologjia historike e gjuhës shqipe” (1973-1976); “Gramatika
historike e gjuhës shqipe” (1986); “Gjuha shqipe dhe historia e saj” (1988)...
Comments
Post a Comment