RAMSESI i II-të: Perandori i Eksodit të Madh
Ramsesi është nja nga faraonët pushtues, nga më të njohurit,
të Perandorisë së Re të Egjiptit (1304-1238 p.e.s.),ishte bir i Amonit,që asnjë
armik nuk mund ta përballojë. Gjatë 67 vjetëve të mbretërimit të tij, ai
ndërtoi shumë tempuj dhe monumente, po aq mbresëlënës për madhësinë, sa edhe
për bukurinë e tyre. Gruaja e tij e preferuar, Nefertari, ishte shumë e nderuar
që në vitin e parë të mbretërimit dhe paraqitet pranë mbretit në shumë
monumente.
Ramsesi saktëson në disa mbishkrime se ishte shumë i ri, kur
babai i tij e zgjodhi si trashëgimtar dhe e bëri prijës lufte.Egjipti dhe
perandoria e rimëkëmbur nga gjyshi i Ramsesit ishin kërcënuar shumë herë gjatë
mbretërimit të tij. Ai ndërtoi në perendim të rajonit të Deltës, ku Ramsesi
themeloi kryeqytetin e tij, disa fortifikata për të sprapsur sulmet e Libisë.
Ai nënshtroi shumë revolta në Siri.
Ramsesi ndërtoi një kryeqytet të ri, të cilin e quajti
"Shtëpia e Ramsesit të Madh, në saje të Fitoreve". Vendosja e tij në
zemër të rajonit të Deltës e bëri këtë një port që lehtësonte shkëmbimet
ndërmjet Egjiptit dhe veriut të perandorisë, Ramsesi përfundoi veprat e mëdha
të filluara nga babai i tij në Karnak, Luksor dhe Abidos, por cilësia e
skulpturave shtesë është më e ulët.
Madhësia e monumenteve të Ramsesit të bie më tepër në sy se
detajet e tyre. Ai ngriti në anën perëndimore të Tebës një tempull madhështor
mortor, Rameseeumin. Tempujt e Abu Simbelit, të ndërtuara brenda malit,
parapriheshin nga statuja kolosale që përmbanin shëmbëlltyrën e tij,të cilat
ishin më tepër se 20 metra të larta.Tempulli i madh duhet të jetë zhvendosur në
fillim të viteve 60-ta,gjatë ndërtimit të digës së Asuanit.Gjithashtu, Ramsesi
ia atribon vetes,sikur janë bërë gjatë mbretërimit të tij,shumë ndërtime të
faraonëve të mëparshëm.Ai synonte që me anë të këtyre monumenteve të siguronte
përjetësimin e figures së vet.
Programi i ndërtimeve të Ramsesit mbështetej në ekzistencën
e rezervave të mëdha të krahut të lirë të punës: skllevërit me prejardhje nga
perandoria. Ndryshe nga piramidat e Perandorisë së Vjetër, që i ndërtuan vetë
egjiptianët si nderim për faraonin e tyre, kantieret e mëdha të Ramsesit
vareshin nga krahu i huaj i punës. Ndërmjet popujve të huaj të përdorur për
ndërtim ishin edhe hebrenjtë. Dokumentet egjiptiane përmendin shumë popuj të
huaj, ndërmjet të cilëve edhe hebrenjtë, dhe konfirmojnë fakte të ngjashme që
përmenden edhe në Bibël. Ankesat e kryepunëtorëve, të cilët qaheshin se u
mungonte kashta për prodhimin e tullave, të kujtojnë këshillën që u është dhënë
hebrenjve për të mbledhur kashtën e tyre për të bërë tulla. Dokumentet
egjiptiane u referohen, gjithashtu, ekipeve të punëtorëve, të cilët nuk punonin
në ditët e festave fetare, privilegj i kërkuar nga Moisiu për popullin e tij.
Ekspedita më e famshme ushtarake e Ramsesit II ka qenë
beteja e Kadeshit kundër hititëve, mbretëria e fuqishme e të cilëve ndodhej në
veri të territoreve të perandorisë. Kadeshi, qytet-shtet në veri të Sirisë,
kishte bërë aleancë me hetitët. Në vitin e pestë të mbretërimit të tij, Ramsesi
filloi një fushatë kundër hetitëve, duke shkelur, me sa duket, një traktat
paqeje të realizuar nga babai i tij, Seti I-rë. Arsyeja për të cilën ai
ndërmori një sulm kundër një perandorie kaq të fuqishme, siç ishte ajo e
hetitëve, mbetet e paqartë. Sidoqoftë, Ramsesi tregohet më krenar për fitoren e
Kadeshit sesa për çdo fushatë tjetër, Tregimi që bën ai për betejën dhe për
rolin që luajti në të, është gdhendur në mbishkrimet dhe basorelievet e shumë
tempujve, ndërtimi i të cilëve përfundoi nën mbretërimin e tij.
Tregimi i Ramsesit për betejën e paraqet atë të veçuar nga
luftëtarë të tjerë dhe të rrethuar nga armiqtë. "Kur madhëria e tij u
kthye, ai pa dy mijë e pesëqind karro që e rrethuan. Asnjë prijës nuk ishte me
mua, asnjë drejtues karroje, asnjë oficer." Atëherë, faraoni thirri
perëndinë Amon, e cila e dëgjoi dhe i dha kurajën dhe forcën për t'i bërë ballë
i vetëm armikut. Ai i shpartalloi karrot që e kishin rrethuar. Ai e masakroi
armikun më nge përpara syve të "princit të mjerë të Hatit", që
qëndronte i pafuqishëm dhe i pavendosur. Armiku u arratis dhe fitorja i takoi
Ramsesit.
Sipas Ramsesit, prijësi i hetitëve u lut ditën e dytë për të
bërë paqe. Por edhe hetitët pretendojnë se fitorja ishte nga ana e tyre dhe
thonë se i ndoqën ushtritë e Ramsesit drejt jugut, deri në Egjipt. Kjo betejë
la gjurmë të thella te Ramsesi, pasi ishte gjendur në rrezik vdekjeje dhe i
ishte dashur të jepte prova të një kuraje mbinjerëzore. Por, duket se
strategjia linte për të dëshiruar dhe se ushtrisë së tij i mungonte disiplina.
Beteja e Kadeshit nuke arriti paqen. Ramsesit iu desh të mposhte tri revolta në
veri dhe do të kalonin 16 vjet derisa një traktat ndërmjet faraonit dhe mbretit
hetit të siguronte paqe jetëgjatë në veri të Perandorisë Egjiptiane.
I drejtuar nga Moisiu, Eksodi i hebrenjve jashtë Egjiptit
ishte një ngjarje me rëndësi thelbësore në historinë e popullit izraelit. Kjo
shënon lindjen e Izraelit si komb. Zoti pohoi përgjegjësitë e tij kundrejt
popullit të zgjedhur, të cilin e drejtoi deri në Tokën e Premtuar. Në momentin
e Eksodit, Izraeli mori bazat e Ligjit të tij dhe njohu organizimin e parë
shoqëror dhe politik. Roli i Moisiut si udhëheqës fetar dhe ushtarak ishte
vendimtar. Zëdhënës i popullit të tij në oborrin e Egjiptit, ai e çliroi atë,
megjithëse u ndalua nga faraoni. Atij iu diktua Ligji. Nuk ka asnjë mënyrë për
të vërtetuar mrekullitë që lidhen me historinë e Moisiut. Por një himn fitoreje
i pasardhësit të Ramsesit konfirmon ekzistencën e Izraelit ndërmjet kombeve të
Palestinës Perëndimore.
JETËSHKRIMET – KURESHTI NGA JETA E RAMSESIT TË II-të
* Ramsesi II mbante një harem shumë të madh, në të cilin
kishte princesha të huaja. Ai pati më shumë se 150 fëmijë. Tani vonë,
arkeologët kanë zbuluar një varr të madh 30 metra larg varrit të Ramsesit, në
të cilin gjendeshin, me sa duket, eshtrat e 50 nga të 52 djemve të tij.
Kërkimet për dy varret e tjera në qendrën arkeologjike nuk kanë përfunduar
ende.
* Është shumë interesante të theksohet fakti, se
paraardhësit tanë ilirë Dardanët kanë marrë pjesë në luftën e Trojës dhe në
betejën e Kadeshit. Homeri përmend në "Iliadën" disa fise që luftojnë
në muret e Trojës, lidhja e të cilave me ilirët ballkanikë nuk mund të mohohet.
Aty janë poenët, të cilët në periudhën protohistorike i gjejmë si fis ilir rreth
rrjedhës së mesme të Vardarit, mandej dardanët, fis që më vonë do të ketë rol
të rëndësishëm në historinë e brendësisë së Ballkanit. Këto fise marrin pjesë
në luftën e Trojës, kurse pas shkatërrimit të Trojës, dardanët i gjejmë edhe si
pjesëmarrës në betejën e famshme të Kadeshit në vitin 1286 para erës së re në
anën e hetitëve, kundër faraonit egjiptian Ramzesit të II-të. Materiali i
zbuluar në të ashtuquajturën shtresë homerike në Trojë tregon, sipas disa
ekspertëve, disa veçori të kulturës materiale ilire (më saktësisht protoilire),
e kështu edhe ai material do të duhej të vërtetonte atë që thuhet edhe në
"Iliadën" për praninë e protoilirëve ballkanikë në luftën e Trojës.
Në përpjekjet për të identifikuar këtë element ilir në Trojë dhe përgjithësisht
në Azinë e Vogël, më së largu kanë shkuar filologët, të cilët shumë trimave të
njohur nga epet e Homerit ua kanë veshur kombësinë ilire. Përmenden kështu
emrat e Prijamit,Parisit,Kasandrës etj.
* Mbishkrimet e monumenteve e paraqesin faraonin si një prijës
ushtarak, të cilin princat dhe mbretërit e vendeve të tjera e kishin frikë.
Ramsesi i II-të mori pjesë në betejat e Sirisë për të siguruar pushtetin e
Egjiptit në veri të perandorisë. Nëse do t'u besonim lëvdatave zyrtare, del që
mbreti Ramses e ka fituar betejën e Kadeshit fare i vetëm. Asnjë tekst
egjiptian nuk e përmend eksodin e popullit hebre, të cilin studimet biblike e
përmendin të jetë bërë gjatë mbretërimit të këtij faraoni.
Comments
Post a Comment