SOLONI , Ai themeloi atë që quhet timokraci, shtresëzimi i shoqërisë dhe shpëndarja e pushtetit politik u vendosën në bazë të pasurisë
Soloni (greq: Σόλων) lindi rreth viteve 630 dhe vdiq më 560
p.e.s., ishte ligjvënës dhe Aristoteli e cilësonte Solonin si "babain e
demokracisë athinase". Të zhytur në kaosin politik dhe social të shekujve
VII dhe VI para erës sonë, pjesa më e madhe e qyteteve greke qeveriseshin nga
tiranët. Athina u përpoq ta shmangte këtë regjim, duke zgjedhur Solonin për të
zgjidhur krizën shoqërore dhe ekonomike. Soloni vetëm sa e shtyu për disa vjet
tiraninë, por reformate tij ishin fillimi i lëvizjes drejt demokracisë dhe i
mbijetuan tiranit Pisistrat
Soloni nuk ishte demokrat. Aristokrat që në lindje dhe në
zemër, ai ishte humanist. Ai i lehtësoi të varfërit prej borxheve të tyre dhe
vendosi një kod, ku pasqyrohej humanizmi. Reformat e tij kishin si objektiv monopolin
e aristokracisë mbi pushtetin dhe dy prej institucioneve të saj: Bulea (senati
i qyteteve greke) dhe gjykimi prej jurisë së përbërë nga disa gjykatës, luajtën
një rol të rëndësishëm kur triumfoi demokracia.
Për Athinën, shekuili VI para erës sonë ka qenë një shekull
i trazuar. Shoqëria drejtohej nga eupatridët, aristokratë tokash, të cilët me
taksat e tokës i mbysnin pronarët e vegjël dhe i shndërronin këta pothuajse në
skllevër të vërtetë. Për më tepër, kjo aristokraci, teknikat ushtarake të të cilës
ishin të tejkaluara, tregohej e paaftë të mbronte Athinën kundër fqinjës së
saj, Megarës. Në vitin 594 para erës sonë, Soloni u zgjodh arkond i vetëm dhe u
ngarkua me riorganizimin e shtetit. Aristoteli ka thënë për të: "Ai mund
të ushtronte pushtet absolut, duke u lidhur me cilëndo parti, por ai parapëqeu,
duke rrezikuar të mos i pëlqente askujt të bëhej shpëtmtari i vendit dhe
ligjvënës shembullor."
Soloni ishte poet dhe pjesa më e madhe e teorive të tij
politike janë të njohura për poezinë e tyre, e cila nxjerr në pah një
gjithashtu, edhe një humanist. Soloni ishte mishrimi i moderacionit grek dhe ai
vendosi një kod të ri për të zëvendësuar ligjet çnjerëzore dhe të rrepta, të
imponuara nga Drakoni në shekullin paraardhës (kodi "drakonian". Ky
kod isht aq i egër, saqë thuhej se ishte shkruar me gjak). Plutarku tregon se
edhe përtacia dënohej me vdekje. Kodi i moderuar i Solonit vendosi parimet
ligjore bazë të athinasve për shekujt e ardhshëm. Ai çliroi burrat dhe gratë,
që ishin skllavëruar për shkak të borxheve të tyre, duke anuluar borxhet dhe
duke ndaluar huamarrësit të linin peng trupin e tyre. Ndonëse ishte racional
dhe njerëzor, ky ligj u kundërshtua nga kreditorët që humbnin në këtë mënyrë
kapitalin e tyre, por, gjithashtu, edhe nga të varfërit, që nuk mund të merrnin
më hua, duke mos pasur gjë tjetër për të lënë peng përveç se trupin e tyre.
Kundërshtarët më radikal do të dëshironin një rindarje të tokës.
Soloni i atako problemet ekonomike në shumë nivele dhe jo
vetëm duke anuluar borxhet fiskale. Ai inkurajoi zhillimin e prodhimeve për
eksport, siç ishin ulliri dhe rrushi. Eksporti i drithërave u ndalua. Përtë
lehtësuar shkëmbimet me jashtë, u fut në përdorim një sistem i ri peshash dhe
masash, si dhe një para e re. Shteti inkurajoi arizanatin dhe tregtinë
Pushteti ekonomik kishte rëndësi të veçantë për Solonin, që
u pasqyrua edhe në konstitucionin e tij politik. Ai themeloi atë që quhet
timokraci: shtresëzimi i shoqërisë dhe shpëndarja e pushtetit politik u
vendosën në bazë të pasurisë. Për funksionin më të lartë, atë të arkondit, mund
të pretendonin vetëm familjet më të pasura. Kjo reformë e theu monopolin e
aristokracisë, që ishte e tillë që nga lindja, dhe i lejoi klasës së mesme, të
pasur dhe aktive, të orientonte vendimet politike. Historia e shteteve të tjera
greke konfirmon urtësinë e Solonit: duke i dhënë një rol politik më të madh
klasës së mesme, ai shmangu tiraninë. Legjislacioni i përpunuar nga Soloni nuk
mund të quhej, me të vërtetë, demokratik, por edhe qytetarët që nuk ishin në
gjendje të mirë ekonomike, tetët kishin vendin e tyre në gjykatat e reja dhe në
Asamble, e cila në atë kohë kishte pushtet të kufizuar.
Reformat e Solonit i zemëruan ata që humbën paratë për shkak
të anulimit të borxheve. Të tjerët u zhgënjyen, pasi ai nuk ua shpërndau tokën
të varfërve, siç kishin bërë tiranët në shtetet e tjera. Vetëm një pjesë e
vogël e klasës së mesme mbeti e kënaqur. Në fund të mandatit të tij, populli
kishte Asamblenë, gjykatat dhe një këshill, Bulenë. Funksioni i vërtetë i
Bulesë në kohën e Solonit mbetej i paqartë, por në shekullin V ajo u bë
këshilli politik më i lartë dhe e zëvendësoi Aeropagun e aristokratëve. Pasi
mori nga bashkëqytetarët premtimin se ligjet e tij nuk do të ndryshoheshin
gjatë 10 vjetëve, Soloni u largua nga Athina . Kur ai u kthye, tirani Pisistrat
përfitoi prej rivalitetit të grupazheve, për të marrë pushtetin.
Pas tri tentativave të dështuara, në saje të pasurisë së tij
dhe dallavereve Breve, Pisistrati (fillimi i shekullittë 6-të viti 527 p.e.s.)
arriti të mbretëronte si tiran në Atinë. Pushteti i tij ishte i paligjshëm, por
atinasit përfituan prej politikës së tij. Për ironi të fatit, Pisistrati
ndihmoi në zhvillimin e mëtejshëm të demkracisë: meqenëse kishte nevojë për
mbështejen e klasave të mesme dhe të ulta, ai e hoqi përfundimisht kontrollin e
fisnikërisë mbi shtetin. Ai ndërmorri shpërndarjen e tokave, që kërkohej nga të
varfërit, duke konfiskuar tokat e kundërshtarëve të tij politikë. Një program
ndërtimesh e zbukuroi qytetin dhe u siguroi punë të papunëve . Gjithashtu,
Pisistrati përkrahu kultete popullore të Demeterit, të Athinasë dhe të
Dionisit. Athina u bë një kryeqytet kulturor dhe ekonomik i begatshëm.
JETËSHKRIMET – KURESHTI NGA JETA E SOLONIT
Poezia e Solonit pohon se ai nuk ishte demokrat.
U kam dhënë masave pozitën, që u përshtatet nevojave të
tyre.
As nuk u kam vjedhur nderin, as nuk i jam nënshtruar lakmisë
së tyre.
E ata që kishin shumë pushtet,
Që ishin të lavdishëm dhe të pasur,
Kam gjykuar se asgjë nuk duhej t'i privonte
Nga luksi dhe nga pozita e tyre.
Atëherë u ngrita me mburojën time
Për të mbrojtur të varfërit dhe të pasurit,
Kështu, populli do të jetë më i gatshëm për t'iu bindur
Zërit të udhëheqësve të tij,
Kur kapistra nuk është shumë e lirshme
As shtrëngimi shumë i madh.
Comments
Post a Comment