VOLTERI: Iluministët duhet të kryesonin betejën për lirinë e shpirtit
Fransua Mari Aruet (François-Marie Arouet), që më pas u
quajt "Dë Volter", u lind më 21 nëntor 1694 dhe ishte bir i një
noteri parisian. Nxënës i kolegjit jezuit "Luigji i Madh", duke
filluar nga viti 1704 ai shkroi vargjet e para dhe tragjedinë e tij të parë (të
humbur) në moshën dymbëdhjetëvjeçare. Duke lënë kolegjin më 1711, prirja e tij
prej shkrimtari u ndal. Megjithëse i filloi studimet për drejtësi nën trysninë
e të atit, i braktisi ato shumë shpejt. Një satirë kundër Regjencës së Filipit
të Orleanit, që iu atribua djaloshit të ri, i kushtoi një qëndrim prej
njëmbëdhjetë muajsh në Bastijë. Gjashtë muaj pas lirimit, Volteri dorëzoi në
teatër tragjedinë Edipi, që pati një sukses të madh dhe i dha emër si autor
tragjik. Më 1723, botimi i La Henriades, epope e ngjizur gjatë burgimit dhe
kushtuar Francës së Hanrit III (që e kishte titulluar në fillim Liga ose Hanri
i Madh), e bëri edhe më të famshëm. I kërcënuar më 1727 për t'u futur përsëri
në burg për paturpësi të tepruar, shkrimtari parapëlqeu të emigronte në Angli.
Gjatë dy viteve që kaloi përtej Manshit, Volteri u interesua për teoritë e reja
të Isak Njutonit mbi shkencat fizike dhe natyrore, si dhe për filozofinë
politike të Xhon Lokut.
Kjo periudhe do të ishte vendimtare për jetën dhe veprën e
tij të ardhshme. Letrat filozofike, të shkruara në mërgim dhe të botuara më
1734 në Francë, u sekuestruan nga Parlamenti i Parisit, u dënuan si armike të
fesë dhe të shtetit dhe u dogjën publikisht. Për t'i shpëtuar një burgimi të
ri, Volteri u strehua në Sirei, në Lorenë, në kështjellën e markezes së
Shatëlesë, ku iu kushtua studimeve të tij filozofike, historisë dhe shkencave
fizike dhe natyrore. Një lidhje e lumtur prej pesëmbëdhjetë vjetësh me
"Emilinë hyjnore" i dha mundësinë të punonte - në shoqërinë e
markezes - mbi komente të gjata mbi shkrimet e Njutonit dhe të Laibnicit. Më
1749, vdekja e zonjës së Shatëlesë e goditi rëndë dhe e bëri të pranonte një
ftesë në Potsdam të Frederikut II të Prusisë, me të cilin kishte letërkëmbim që
nga viti 1736. Pas prishjes së miqësisë me Frederikun e Madh më 1753, Volteri u
nis për të banuar në Gjenevë.
Aty, brenda disa javëve, shkroi novelën filozofike
Shpirtkulluari ose Optimizmi (1758-1759). Më 1758, bleu fshatin dhe senjorinë e
Femeit, në mes të rrugës midis Gjenevës dhe Francës, ku shkroi dhe iu
përkushtua konkretisht përmirësimit të kushteve të jetës të fshatarëve, që
ishin "shtetasit" e tij. Volteri vdiq në Paris më 30 maj 1778.
Deistët njihnin ekzistencën e një zoti krijues, por nuk
besonin që ai merrte pjesë në jetën e botës jashtë ligjeve natyrore të fiksuara
nga krijimi fillestar. Manifesti i parë i deistëve është një vepër e Xhon
Tolandit, Krishtërimi pamister 1696). Kjo mënyrë të menduari u përhap në
shekullin XVIII midis intelektualëve falë, mes të tjerash, shkrimeve të
Volterit.
Rreth së njëjtës kohë, si Volteri, edhe filozofi dhe juristi
Monteskjë (1689-1755) qëndroi për një kohë më të gjatë në Angli. I ndikuar
thellë nga Loku, por edhe i impresionuar nga realiteti i Kushtetutës angleze,
ai riformuloi një teori të së drejtës natyrore dhe përpunoi atë të ndarjes së
pushteteve midis pushtetit ligjvënës, ekzekutiv dhe juridik Mendimi
antiabsolutist i Monteskjësë, paraqitur te Për shpirtin e ligjeve (1748), pati
një jehonë të madhe në gjithë Europën.
Për Volterin, progresi i iluministëve nuk u kufizua në
shkencat e natyrës. Iluministët duhej gjithashtu të kryesonin betejën për
lirinë e shpirtit dhe në luftën kundër obskurantistëve fetarë, sidomos atyre të
Kishës Katolike, që kërkonin të pengonin idenë e vizionit modern të botës.
Ajo që ne kuptojmë me fjalën "filozof " ndryshon
nga një vend në tjetrin. Në vendet anglo-saksone dhe në Gjermani, një filozof
është një profesor universiteti, specialist i filozofisë; në Francë, mund të
jetë edhe një shkrimtar që ndërhyn në debatin publik, duke botuar libra dhe
artikuj shtypi mbi çështjet politike dhe morale dhe që ndihmon në këtë mënyrë
për të formuar një opinion.
Modeli nistor i këtij lloji të dytë filozofi është Fransua
Mari Arue, që u pagëzua vetë "Volter" (ose më mirë "Dë
Volter", për të mos mbetur i vulosur nga inferioriteti i klasës së tij të
origjinës, borgjezisë). Lindur dhe rritur në Paris, Volteri (Voltaire) u njoh
që në rininë e tij si shkrimtar teatri, redaktor artikujsh dhe autor pamfletesh
në vargje satirike kundër disa personaliteteve të rëndësishme të Oborrit.
Lavdinë e parakohshme e pagoi me një qëndrim prej pothuaj një viti në Bastijë,
burgu i shtetit të monarkisë. Aty iu fut redaktimit të një epopeje në vargje
mbi mbretin Hanri IV, që u kishte dhënë fund luftërave fetare në Francë
nëpërmjet ligjit të Nantës (1598). Ai po tregohej shumë guximtar duke i thurur
lavde një mbreti tolerant, në kohën kur sapo kishte vdekur Luigji XIV, që
kishte shfuqizuar ligjin e Nantës (ligji i Fontenblës, 1685) dhe i kishte dhënë
Kishës Katolike statutin e fesë së shtetit. Beteja për tolerancën mbeti për
tërë jetën një mendim i ngulët vetjak i Volterit, sepse toleranca qe themeli
edhe i lirisë së mendimit që e kërkonte si shkrimtar. Ai pati kështu deri në
vdekje një kundërshtar të caktuar: Kishën, që mbronte me thonj e me dhëmbë
monopolin e shpjegimit të zanafillës së botës dhe që kishte çuar rregullisht në
turrën e druve botimet e kundërshtarëve të saj, madje edhe botuesit dhe autorët
e tyre, kur kishte rast t'i shtinte në dorë dhe t'i dënonte për herezi, siç
ndodhi me tmerrin e paharruar të ekzekutimit të filozofit italian Xhordano
Bruno (1548-1600), torturuar dhe djegur i gjallë, si dhe i shumë të
tjerëve.Britma e luftës e Volterit, e përmendur shpesh në fund të letrave të
tij, qe gjithmonë "Ec L'inf." ("Të shtypim të poshtrën!").
Liria e mendimit ka kuptim vetëm kur shoqërohet me lirinë e
të botuarit, kur njerëzit mund të debatojnë lirisht për mendimet e tyre dhe pa
përdorur mjete për t'i imponuar ato me dhunë. Volteri punoi për këtë me botimet
e tij, por edhe me anën e një letërkëmbimi të bollshëm, që mbush njëqind e
shtatë vëllimet në botimin e fundit të plotë të veprave të tij. Këto letra i
dhanë mundësi të ndikonte mbi grupet më të rëndësishme të opinionit publik
francez, domethënë të fisnikërisë dhe të borgjezisë së lartë, që ishin shumë të
hapura ndaj ideve të iluministëve. Në kohën e Volterit, në Francë borgjezia
ende nuk ishte e bindur se idetë vlejnë sipas peshës së arsyetimeve dhe jo në
funksion të rangut të personit që i paraqet. Nga ana tjetër, në Angli, ku
arsyeja e shtetit kërkonte telorancën duke patur parasysh thërrmimin e feve dhe
të sekteve dhe ku fisnikëria sipërmarrëse filloi të përzihej me borgjezinë
tregtare, formimi i këtij opinioni publik "borgjez" ishte shumë i
përparuar dhe liria e mendimit e kishte ndjekur natyrshëm të njëjtën udhë.
I kërcënuar për të përfunduar përsëri në Bastijë dhe i
urdhëruar të zgjidhte midis burgut dhe mërgimit të përkohshëm, Volteri
parapëlqeu të nisej për në Angli. Ai mësoi të njohë sistemin mekanist të Isak
Njutonit dhe të filozofit Xhon Lok, nxënësit e të cilit e kishin zhvilluar
drejt deizmit duke punuar mbi marrëdhënien midis arsyes shkencore dhe fesë.
Volteri e pranoi përparësinë e anglezëve në fushën e iluminizmit dhe nxitoi t'u
tregonte francezëve vonesën e tyre në Letra mbi anglezet (1728). Ai e ndjente
se Franca nuk ishte e gatshme për të zhvilluar sistemet e reja filozofike, por
mund të popullarizohej përparimi i mendimit, siç ishte arritur ndërkaq në Angli.
Talenti prej shkrimtari i jepte atij më shumë se kujtdo aftësinë për t'i
përhapur këto ide.
I kthyer në Francë më 1729, Volteri iu fut përhapjes së
shkencës njutoniane dhe teorisë deiste të botës: edhe pa vënë në dyshim
ekzistencën e një zoti, fetë e tjera ishin flakur si naive dhe të
rrezikshme.Volteri i cilësonte "paragjykime" të gjitha paraqitjet
metafizike apo morale tradicionale për të cilat nuk ekzistonin themele të
arsyeshme, duke u dhënë kështu një koncept beteje "ala franceze"
iluministëve. Paragjykimet sundojnë shkencat fizike dhe natyrore, veçanërisht
mjekësinë; ato janë në themel të të gjitha pabarazive shoqërore; dhe janë
përsëri paragjykimet që karakterizojnë fenë zyrtare, kasta e priftërinjve duke
u mbështetur mbi faktin se njerëzit që nuk janë të arsimuar me arsyen, besojnë
gjërat më të errëta.
Volteri luftoi po ashtu për dinjitetin dhe lirinë e
individit, në radhë të parë për vetveten: marrëdhëniet e tij me mbretin
Frederiku II i Prusisë e bënë të besonte - por vetëm për një kohë - se një filozof
dhe një monark absolut mund të flasin si i barabarti me të barabartin. Në
betejën e tij kundër Kishës, u bind se një njeri nuk ka nevojë për bekimin e
një prifti për t'iu njohur merita e tij. Më 1791, revolucionarët mbartën
triumfalisht eshtrat e filozofit - që ishte varrosur jashtë Parisit - në
Panteon, në kishën e vjetër Sentë-Zhenevievë, e shndërruar në mauzole kushtuar
"njerëzve të mëdhenj" të "atdheut mirënjohës".
JETËSHKRIMET – KURESHTI NGA JETA E VOLTERIT
* Në një udhëtim Volteri zbriti nga karroca për të këmbyer
kuajt. Aty pranë ishte një plak afërsisht në moshën e tij. Diku e kishte parë,
iu afrua dhe pastaj i tha:
- Ju ngjani çuditërisht me një fëmijë që kam njohur
gjashtëdhjetë vjet më parë po në këtë vend. Pastaj i tregoi edhe emrin e fëmijës.
Atëhere Volteri mori vesh se ky plak ishte fëmija që kishte njohur
gjashtëdhjetë vjet të shkuara.
* Një udhëtar francez kaloi nëpër zallishtet e malit Athos
(Greqi). Atje takoi rrugës një plak të moshuar që po shëtiste.
Kur plaku mori vesh se udhëtari ishte francez, iu afrua dhe
e pyeti:
- Ju lutem, më thoni, a rron zotni Volteri?
Udhëtari francez u kthye në atdhe dhe ia tregoi këtë episod
filozofit të madh. Volteri u emocionua shumë.
* Kur vajti në Angli, Volteri shkoi për vizitë te poeti
anglez Kongrev. Ai nuk dëshironte aspak që të përmendeshin veprat e tij,
prandaj i tha Volterit:
- Ju lutem mos më flisni për poezitë e mia. Më quani si një
njeri të thjeshtë.
Po të ishit njeri i zakonshëm, nuk do të kisha marrë
mundimin që t'ju vizitoja, - ia ktheu Volteri.
* Kur po shfaqej një tragjedi e Volterit, Monteskjenë e zuri
gjumi. Volteri, që ishte së bashku me të, e zgjoi dhe i tha: - Zoti kryetar,
mos kujtoni se jeni në audiencë!?
* Një mbrëmje në Potsdam, pas një dreke të shkëlqyer,
Volteri bëri portretin e një princi të mirë që e krahasoi me një despot dhe
tiran: Të gjithë e dëgjuan me shumë vëmendje fjalën e filozofit të madh, kurse
mbreti i Prusisë u trondit shumë nga gojtaria e Volterit dhe nisi të qajë.
Volteri e ndërpreu fjalën e tij, i hodhi një sy mbretit dhe thirri:
- Vështroni, vështroni! Tigri po qan!
* Një abat i dëgjuar shkroi një satirë kundër Volterit. Ai
kur e takoi filozofin i tha për t'u justifikuar:
- Është e nevojshme që të jetoj edhe unë.
- Unë nuk shoh ndonjë nevojë të tillë, - i tha prerë
Volteri.
* Në moshën tetëdhjetëvjeçare Volteri ishte dobësuar dhe
zbehur shumë. Megjithatë, ai mbahej gjallë dhe vazhdonte të punonte, të lexonte
dhe të shkruante. Një njeri që e vizitoi tha:
- Ai është një i vdekur që kanë harruar ta varrosin.
* Në Fërne Volteri ndërtoi një kishë. Në fasadën e saj
shkroi : "Deo erexit Voltaire"). Me të tallur u thoshte vizitorëve
duke treguar mbishkrimin:
- Dy emra të mëdhenj që kanë mbirë së bashku.
* - Babai i Volterit dëshironte ta bënte të birin gjyqtar,
meqenëse në atë kohë postet zyrtare në Francë bliheshin, ai ishte gati të
shpenzonte shumë që të shihte të birin në atë post.
- I thonë babait tim, - iu përgjigj Volteri atyre që e
këshillonin ta dëgjonte prindin, - se nuk di të bëj një punë të nderuar që
blihet. Unë do të fitoj një vend pune që nuk kushton asgjë.
* Qysh fëmijë u fut në kolegjin jezuit "Luigji i
madh". Në këtë kolegj nuk ndizej zjarr derisa të ngrinte uji në pilën e
Kapelës. Atëhere Volteri që mërdhinte shumë; për të bërë që të ngrinte sa më
shpejt uji i shenjtë dhe të ndizeshin stufat, mblidhte në kopësht copa akulli
dhe i hidhte fshehurazi në ujin e shenjtë.
* Volteri shkonte nëpër sallonet e aroistokracisë, por gjuha
e tij thumbuese dhe shpirti i tij ironik bënin që të kishte shumë armiq. Duka
Rohan, që rridhte nga një fis i madh fisnikësh, u mërzit nga qëndrimi i
Volterit dhe pyeti:
- Kush është ky djalosh që për të më kundërshtuar e ngre
zërin kaq lart? Volteri iu përgjigj qetë qetë me ballin lart:
- Zotni dukë, unë jam një njeri që nuk mbaj në shpatulla
ndonjë emër të madh, por ama e nderoj shumë emrin tim.
Duka doli i indinjuar. Disa orë më vonë Volteri po shkonte
udhës dhe dy vetë e kapën dhe e rrahën me shkopinj. Duka ishte në një karrocë
aty pranë dhe po shikonte skenën e turpshme të organizuar prej tij. Ndërkohë,
ai i porositi njerëzit, që po kryenin aktin e ulët:
- Mos e goditni në kokë, brenda mund të ketë ndonjë gjë të
mirë.
* I dërguan Volterit një tragjedi shumë të dobët dhe iu
lutën që të jepte mendimin për të.
- Volteri e lexoi të gjithë me vëmendje të madhe, e vuri
tragjedinë mbi tryezë dhe u tha të pranishmëve:
- E shikoni? Të shkruash një tragjedi si kjo është një gjë
mjaft e lehtë. E vështirë është të shkruash për atë që e ka bërë këtë tragjedi.
* Volteri qysh në fëmijëri kishte pasion të madhe për
poezinë. Ai shkruante vargje gjithë ditën. Vëllai i tij më i madh ishte i dhënë
pas fesë dhe diskutonte shpesh për çështje fetare. Babai i tyre thoshte:
- Kam dy djem, të çmendur: njeri në prozë dhe tjetri në
poezi.
Një mik erdhi t'i thoshte Volterit se ai ishte dënuar që
librat e tij të digjeshin në zjarr.
- Aq më mirë, - u përgjigj filozofi, - librat e mi janë si
gështenjat që sa më shumë të piqen në zjarr aq më të mira bëhen.
* Volteri ishte shumë i njerëzishëm. Megjithëse ishte armik
me Rusoin kur mësoi se ai ishte përndjekur i ofroi strehim në kështjellën e
tij. Rusoi iu përgjigj:
-I nderuari zotëri, unë nuk ju dua aspak dhe nuk kërkoj prej
jush as mëshirë e as nderim.
* Volteri ishte shumë kërkues me aktorët. Në provat e
tragjedisë së tij ai studionte veprën dhe bënte mjaft ndreqje. Një natë nuk
mbylli sytë dhe në orën tre zgjoi shërbëtorin, e dërgoi tek aktori që luante
rolin e tiranit, që të korigjonte një batutë. Shërbëtori i tha se në atë orë të
gjithë flinin, por Volteri iu përgjigj:
- Shko, vrapo. Tiranët nuk flenë kurrë.
* Aktorët ishin aq të lodhur prej Volterit sa zonjusha
Desmare, aktore e parë, nga frika se autori do t'i bënte korigjime të reja, nuk
donte ta merrte rolin. Volteri i foli aktores së zemëruar, që kishte mbyllur
derën, nëpërmjet vrimës së çelësit. Ajo ia mbylli edhe vrimën e bravës që të
mos e dëgjonte. Volteri atëhere bëri një gjellë të mrekullueshme me thëllëza të
pjekura dhe e ftoi. Në sqepin e dymbëdhjetë thëllëzave kishte nga një kartelë
të vogël ku ai shkroi ndreqjet për rolin që do të luante aktorja.
* Volteri i priste shumë kollaj të huajt që e vizitonin në
pallatin e tij në Fërne. Një prej vizitorëve, i përkëdhelur nga sjellja e
njerëzishme, shprehu dëshirën të rrinte disa javë në kështjellë. Volteri iu
kthye atëhere duke qeshur:
- Më duket se ju nuk doni t'i ngjani Don Kishotit. Ai i mori
gjellëtoret për kështjella, kurse ju po i merrni kështjellat për gjellëtore.
* Një kritik e lavdëroi për qartësinë e stilit të tij.
Volteri me modesti i tha:
- Përrenjtë e vegjël janë të kthjellët, dhe a e dini pse?
Sepse nuk janë të thellë.
* Një ditë shkoi në Fërne një punëtor, të cilin e ndaluan të
hynte. Ai deshi të takohej me çdo kusht me Volterin. Nga këmbëngulja e tij u
krijua potere. Në mes të kësaj zhurme të madhe Volteri doli i zemëruar në
dritare dhe thirri:
- Po më së fundi, ç'dreqin doni?
- Oh, asgjë tjetër veçse t'ju shikoja, - u përgjigj
punëtori. Edhe unë bëj atë që bëni ju, bëj fenerë e ndriçoj botën.
Nga kënaqësiae përgjigjes Volteri e priti me përzemërsi.
* Në oborrin e Frederikut II po flitej. Një zotni gjerman
mburrej me bukurinë e gjuhës gjermane. Volteri i tha se gjuha gjermane ishte
shumë e ashpër dhe të fuste frikën kur e dëgjoje. Pastaj shtoi:
- Besoj se kur Zoti dëboi nga parajsa tokësore paraardhësit
tanë, duhet të ketë folur në gjermanisht.
- Mund të jetë ashtu, - u përgjigj mbreti Frederik,
duke marrë pjesë në bisedë, - por gjarpri që gënjeu Evën
padyshim i foli frëngjisht.
* Një njeri i tha Volterit të mos punonte shumë dhe të mos
pinte kafe me tepri.
- Kështu si po bëni ju, - i tha ai, - po vrisni veten tuaj.
- I dashur mik, - iu përgjigj Volteri, - unë kam lindur i
vrarë.
* Në vitin 1778 një prift takoi Volterin dhe i kërkoi t'i
ndërronte besimin fetar. Filozofi e dëgjoi me durim të madh dhe pastaj i tha:
- Ju lutem a mund ta di se kush ju ka dërguar?
- Kush më ka dërguar? Po vetë zoti më ka dërguar.
- Shumë mirë, - e mori prapë fjalën Volteri, - më jepni
letërkredencialet.
* Volteri justifikohej me këtë frazë për pensionin që i
kishte dhënë nipit të Kornejit, i cili ishte në fatkeqësi.
- Eshtë detyrë e çdo ushtari që të ndihmojë nipin e
gjeneralit të tij.
* Dikush e shqetësoi për shumë kohë Volterin me letra të
gjata dhe të kota. Volteri më së fundi i mërzitur i shkroi:
- Zotni, unë jam i vdekur dhe prandaj nuk mund t'u
përgjigjem më letrave tuaja.
Mirëpo ai, që nuk donte të jepej, vazhdoi t'i shkruante
Volterit me këtë adresë:
"Zotit Volter, në botën tjetër".
* Volterit iu desh të largohej nga Franca për shkak të ideve
dhe librave të tij. Një herë u kthye fshehurazi dhe në kufi doganierët i bënë
të vetmen pyetje:
- A keni gjë me vete?
- Zotërinjtë e mij, - u përgjigj Volteri, - e vetmja gjë që
dua të fus kontrabandë është personi im.
* Kur Volteri ishte në oborrin e Frederikut të Madh të
Prusisë një gjeneral i kërkoi t'i korrigjonte disa kujtime të shkruara.
Ndërkohë, një shërbëtor i mbretit i dha Volterit disa vjersha të Frederikut.
- E shikoni? - i tha Volteri gjeneralit, - mbreti më dërgoi
ndërresat e palara për t'i larë, të tuat do t'i laj një herë tjetër.
* Volteri po shëtiste me disa miq të tij. Para tyre kaloi
një prift. Volteri hoqi kapelen. Një nga të pranishmit e pyeti i habitur:
- Qenkeni pajtuar me zotin?
- Bah, - ia bëri Volteri, - përshëndetemi, por nuk flasim me
njeri- tjetrin.
* E pyetën Volterin se ç'ndryshim ka midis të mirës dhe së
bukurës. - E mira, - tha mjeshtri i madh, - ka gjithnjë nevojë për prova, kurse
e bukura jo!
* Kur në Akademinë Franceze po diskutohej për disa fjalë që
do të futeshin në fjalorin e famshëm, Voltari tha:
- Gjuha jonë është një krenari e varfër, duhet t'i japim
lëmoshë kundër vullnetit të saj.
* Katerina II e Rusisë i dërgoi Volterit si dhuratë një kuti
duhani prej fildishi, të punuar prej dorës së saj. Volteri i çoi një palë
çorape që i kishte thurrur vetë dhe i shkroi: "Ju më dërguat një punë
burri të bërë nga një grua, unë po ju çoj një punë gruaje të bërë nga një
burrë".
* Volteri e mbante shpesh me vete Biblën. Miqtë e tij
habiteshin me të se ishte kundërshtar i librit të shenjtë.
- Po, a nuk është e natyrshme që një proçes gjyqësor të ketë
gjithnjë parasysh edhe dokumentet e kundërshtarit? - thoshte filozofi i madh.
* Në ditët e fundit të jetës Volteri i tha priftit që erdhi
për ta parë:
- Keni të drejtë, duhet hyrë në rrethin e kishës. Duhet që
njeriu të vdesë me fenë e prindërve dhe të atdheut të tij.
Kështu, po të kisha lindur në brigjet e Gangut, do të jepja
frymën e fundit duke mbajtur në dorë bishtin e lopës.
* Kur u njoftua vdekja e Volterit, letrari Kol thirri: -
Tashti që vdiq tirani i inteligjencies, në letërsi shpallin prapë republikë.
Comments
Post a Comment