RËNE DEKARTI: Tri janë gjërat më të çmuara, një orator i përsosur, një libër i mirë dhe një grua pa të meta
Rëne Dekarti (René Descartes - Cartesius Renatus), lindur më
31 mars 1596 në La Hajë pranë Turit (i quajtur më pas La Hajë-Dekart, pastaj
Dekart), ishte fëmija i tretë i juristit Joakim Dekart dhe e gruas së tij, e
cila vdiq një vit më vonë. Rreth moshës dhjetëvjeçare, djali i ri u çua në
kolegjin e jezuitëve të La Fleshës, në Anzhu, ku mësoi mes të tjerash fizikën,
matematikën dhe filozofinë. Pas tetë vitesh studimi, mësoi për drejtësi në
Puatie, ku u formua si jurist. Atëherë Dekarti ndërmori udhëtime të gjata
përmes Europës. Gjatë një qëndrimi në Vendet e Ulëta, u fut në ushtrinë e
princit Moris dë Naso, ndërsa pas një viti kaloi në atë të Maksimilianit të
Bavarisë. Takimi me mjekun dhe natyralistin Isak Bekman e nxiti të interesohej
për çështje shkencore. Gjatë një nate dimri të vitit 1619, kur ndodhej në
garnizon në rrethinat e Ulmit, Dekarti pa tri ëndrra, që duhet të kenë ndikuar
thellë në rrjedhën e jetës së tij, siç e ka treguar vetë, sepse i zbuluan
prirjen e tij shkencore. Ai braktisi jetën prej ushtari mercenar dhe rifilloi
udhëtimet përmes Gjermanisë, pastaj në Vendet e Ulëta dhe në Itali. Nga 1625
deri më 1628 jetoi në Paris, ku pati takime me matematikanin Marën Mersenën dhe
rrethin e tij shkencor. Atëherë iu përkushtua në mënyrë të veçantë çështjeve të
optikës, algjebrës dhe teorisë së ndijimit. Në fund të vitit 1628, për t'u
shpëtuar telasheve dhe rëndesës së censurës fetare dhe politike, Dekarti
emigroi në Holandë, ku do të qëndronte njëzet vjet, në vende të ndryshme, më së
shpeshti në fshatra të veçuara, për të punuar mbi kërkimet dhe shkrimet që
kishin të bënin me matematikën, fizikën, mjekësinë (kryesisht anatominë) dhe
filozofinë. Vepra e parë u botua në frëngjisht më 1637 - në fillim pa autor -
nën titullin e plotë Diskutimi i metodës për ta prirur mirë arsyen e saj dhe
për të kërkuar të vërtetën te shkencat, si dhe Dioptrika, Meteorë dhe
Gjeometria, që janë sprova të kësaj metode; ai gjeti shumë shpejt një rreth të
gjerë lexuesish. Kjo vepër u pasua më 1641 nga Përsiatje metafizike, që përbën
veprën e tij kryesore. Tre vjet më vonë u botua Principia philosophie (Parimet
e filozofisë), një lloj doracaku në të cilin përmblidheshin në katër pjesë
themelet e mendimit të tij dhe të kërkimeve që kishte kryer deri atëher.
Vepra, e botuar në fillim në latinisht, u përkthye në
frëngjisht që në vitin 1647. Pas një ngurrimi të gjatë, në verën e vitit 1649
Dekarti pranoi ftesën e mbretëreshës Kristina të Suedisë dhe shkoi në Stokholm
për t'i dhënë asaj mësime filozofie. Por mori shumë shpejt një pneumoni që i
dha fund jetës së tij më 11 shkurt 1650, në moshën pesëdhjet e katër vjeçare.
Pak formulime filozofike janë bërë aq të famshme sa cogito
ergo sum "Unë mendoj, pra unë jam" - e francezit Rëne Dekart, e
shprehur më 1644 në Principia philosophioe (Parime të ftlozofisë). Filozofi
rimerr këtu arsyetimin e traditës skeptike: asnjë përceptim i shqisave nuk
është i sigurt; madje unë nuk di nëse një "gjeni i lig nuk është duke më
gënjyer me një botë të rreme; e si ta di me siguri të plotë që thjesht nuk e
ëndërroj atë që perceptoj? E vetmja gjë për të cilën jam i sigurt është ajo që
mendoj, që kryej në vetvete, me vetëdije dhe lirisht, veprimet shpirtërore
ekzistenca e të cilave është për mua më e sigurt se ajo e botës materiale, duke
përfshirë këtu edhe vetë trupin tim. Edhe sikur vetëm të ëndërroj, mendimi im
tek ëndrra do të jetë diçka. Nga e gjithë siguria e parë - "unë
mendoj" - rrjedh detyrimisht siguria e dytë - "unë jam"; kështu,
ka diçka që ekziston, një të Qenë, që është vetja ime.
Te Persijatje metafizike, Dekarti e çon deri në fund
mendimin që kishte prekur më 1637 tek e famshmja Diskutim për metodën: të
mendosh dhe të arsyetosh shkencërisht, nuk mund të pohosh se asgjë nuk mund të
shfaqet përsosurisht e sigurt dhe e qartë; duhet t'i shpërbësh çështjet në aq
përbërës sa do të jetë e nevojshme për të mundur të flasësh me siguri për
secilin prej tyre.
Fjalët e qarta dhe të thjeshta lejojnë të ndërtosh pak nga
pak gjërat më të ndërlikuara. Për të provuar efikasitetin e metodës së tij - bazuar
para së gjithash mbi proceset e ndërtimit të gjeometrisë - Dekarti shtoi si
aneks te Diskutimi tri "sprova" shkencore: një mbi përthyerjen e
dritës (dioptrik); një mbi meteorologjinë (meteores); dhe një të tretë
(gjeometria),ku shtjellonte gjeometrinë analitike që kishte shpikur dhe që
mbetet aktuale, sipas së cilës ekuacionet algjebrikë pasqyrohen në figura
gjeometrike falë sistemit të koordinatave "karteziane" dhe
anasjelltas.
Pasi me cogito ergo sum gjeti një të vërtetë metafizike të
thjeshtë, me të njëjtin kuptim dhe tepër të kufizuar, përsëri Dekarti bën një
kthesë nëpërmjet teologjisë, për të nxjerrë sigurinë e aksiomave matematike, si
dhe sigurinë e vetë trupit të tij dhe të botës së jashtme: unë gjej në mendimet
e mia idenë e një qenie të përkryer, domethënë të Zotit. Kjo ide është këtu
sepse e mendoj, por nuk mund të vijë prej meje përderisa jam i papërsosur dhe
se përsosuria - aksiomë e rimarrë nga Dekarti nga tradita antike dhe skolastike
që, për veç të tjerash, e përbuz - nuk mund të vijë nga papërsosuria. Pra,
jashtë meje duhet të ketë Zot, dhe meqenëse Zoti në përsosurinë e tij nuk mund
të më mashtrojë, nuk ka vend për zhgënjim: unë kam fare mirë një trup, ka fare
mirë një natyrë rreth meje, dhe "dy edhe dv bëjnë katër", si i thotë
Don Zhuani Sganarelit (Don Zhuani III, skena I). Pasi i dha shkencës natyrore
një bazament metafizik të pacenueshëm (sipas tij), dhe pasi siguroi në këtë
mënyrë "metodën" e tij të kërkimit, Dekarti mundi të shtjellonte
fizikën e tij mekanike. Ashtu si mendimi përbëhet nga njohja dhe dëshira, po
ashtu edhe bota materiale përbëhet nga trupa pak a shumë të shtrirë dhe nga
lëvizja e këtyre trupave. Mbarë universi është mbushur nga thërrmija të
pjesëtueshme në pafundësi, me trupa dhe forma të ndryshme; meqenëse nuk ka zbrazëti,
as edhe hiç, këta trupa ndajnë së bashku në qëndrueshmëri lëvizjet e tyre,
ashtu si në një orë një rrotë me dhëmbëza formon ingranazh me një rrotë tjetër.
Vetë Zoti është si energjia, që mban në lëvizje këtë orë të universit. Në
shekullin XVII, nuk shërbente vetëm ora si model për shpjegimin e natyrës, por
edhe loja e ujërave në parqet e senjorëve të mëdhenj. Gjëndra epifike e trurit
(ose epifiza), që për Dekartin është qendra e sistemit nervor, funksionon,
sipas tij, si stacioni rele-ndërresë shpërndarës i lojërave të ujit.
Përshtypjet që japin shqisat arrijnë aty si valë të vogla të trysnisë; prej
andej, me ndërmjetësinë e fijeve nervore që veprojnë si një sistem hidraulik,
shtytjet u përcillen muskujve të trupit dhe shndërrohen në lëvizje muskulore.
Trupi i njeriut, ashtu si universi, është një makinë. Mbetet që zot i kësaj
makine të jetë shpirti i qenies njerëzore.
Dekarti, në shtjellimet e tij mbi moralin, tregon si shpirti
mëson tërë shkathtësi të zotërojë pasionet e trupit; se vullneti njerëzor mund
të ngadhënjejë mbi këtë të fundit. Shpirti mendimtar dhe që fiksohet me dëshirë
te qëllimet, mbetet për të rrënjësisht i ndarë nga bota materiale - krejt
ndryshe nga sistemi materialist i Tomas Hobsit. Dekarti ripërtëriu kështu
dualizmin e vjetër platonik të shpirtit dhe të trupit, por në mënyrë të tillë
që do të linte gjurmë në filozofinë e kohëve moderne: shpirti është subjekti i
njohjes - kuptohet që Dekarti nuk përdor ende konceptin "subjekt" në
këtë kuptim - përballë të cilit ngrihet bota materiale e objektit. Edhe trupi
njerëzor i përket kësaj bote të objektit. Por një çështje mbetet pezull e që
Dekarti nuk mund ta zgjidhë dhe për këtë këshillon të merret si e dhënë:
çështja e ingranazhit midis trupit material dhe shpirtit jomaterial. Kjo çështje
do të vazhdojë edhe në metafizikën moderne. Mendimi (shpirti) është gjithmonë
për Dekartin diçka vetjake: shprehja e tij "unë mendoj (dhe dua)",
mbetet pikënisja e metafizikës së tij. "Uni", që mbretëron mbi trupin
dhe që synon gjithashtu të sundojë natyrën e jashtme me anën e makinave, është
një koncept i ri në historinë e mendimit. Ai dallohet krejtësisht nga
"uni" mesjetar, i ngulitur në traditat e qëndrueshme, por edhe i lirë
ndaj nevojave dhe dëshirave të natyrshme. Ai dallohet po ashtu nga
"uni" i Rilindjes italiane, që kërkonte shpalosjen e lirë të
pasioneve të tij fizike. Shekulli XVII i kundërvuri kësaj një etapë të
rëndësishme në shtjellimin e mendimit, që sociologu gjerman Norbert Elias
(1897-1990), e pagëzoi "proces i qytetërimit". Fisnikët francezë
pranuan disiplinën dhe etiketën e jetës së Oborrit që i mobilizonte; tregtarët
holandezë dhe anglezë mësuan t'i kalonin në plan të dytë kërkesat e çastit, për
të grumbulluar kapitalin e përcaktuar në transaksionet e ardhshme. Ata duhej të
disiplinonin kështu vetveten, pa kërcënimin e një dhune të drejtpërdrejtë, me
një fjalë ta ndanin "unin" e tyre nga nevojat dhe pasionet fizike. Ky
"un" "modern" shfaqet në filozofinë e Dekartit, në dramat e
Kalderonit (1600-1681), si dhe në autoportretet e Rembrandit. Sistemi i
Dekartit, duke lënë mënjanë "problemin e shpirtit dhe trupit", është
më i përpunuar se ai i Hobsit, konkurrenti i tij i mundshëm, por edhe më pak i
hapur ndaj përvojave të reja.
Kjo "konkurrencë" midis racionalizmit
"kartezian"francez dhe empirizmit pragmatik të anglosaksonëve është
përjetësuar deri në ditët tona, megjithëse që të dy kanë një zanafillë të
përbashkët në kundërshtinë e traditës skolastike me një vulë të theksuar
aristotelizmi dhe e vlerësuar shumë lart nga Kishat. Dekarti dhe Hobsi
shpresonin nëpërmjet një metode kërkimi më racionale dhe më afër realitetit, që
t'u jepnin fund grindjeve dhe smirës midis autoriteteve shpirtërore, që për ta
ishin shkaktarët realë të luftërave të tmerrshme të fesë në kohën e tyre.
Synimi i tyre nuk qe pa sukses , sepse "shkenca" u bë shumë shpejt
autoriteti më i fuqishëm, ndërsa konfliktet fetare kaluan shumë shpejt
brendapërbrenda vetë kishave.
Dekarti e pagoi shtrenjt betejën kundër autoriteteve
shpirtërore tradicionalë: ai u detyrua ta kalonte jetën e tij në Holandën
kalviniste, që ishte atëherë - të paktën për mysafirët e saj - vendi më modern
dhe më liberal i Europës. Pavarësisht kësaj, ai i qëndroi besnik Kishës
Katolike, madje edhe gjatë qëndrimit të tij të fundit në Suedinë luteriane.
Feja ishte pjesë përbërëse e "unë mendoj" dhe nuk lejoi asnjëherë të
diktohej mendimi i tij nga cilido autoritet.
JETËSHKRIMET – KURESHTI NGA JETA E RËNE DEKARTIT
* Dekarti ishte njeri me ndjenja shumë bujare. Një herë e
pyetën se pse nuk ishte hakmarrë me një person që e kishte fyer.
- Kur dikush më fyen - u përgjigj filozofi, - unë ngrihem me
shpirtin tim aq lart, sa që fyerja nuk më arrin dot.
* Duka Duras e ngacmonte Dekartin, të cilit i pëlqenin shumë
drekat dhe darkat e mira.
- Ju besoni se natyra i ka bërë gjërat e mira vetëm për të
paditurit?
* Dekartin e pyetën njëherë për gjërat më të rralla dhe më
të çmuara: - Tri janë, - u përgjigj filozofi i madh, - një orator i përsosur,
një libër i mirë dhe një grua pa të meta.
* Dekarti ishte pak i dobët nga shëndeti. Megjithatë ai i
bënte të gjitha detyrat dhe ishte gati për çdo sakrificë për t'i plotësuar ato.
Një miku i tij, që mrekullohej me të, mori këtë përgjigje prej Dekartit:
- Po ç'të bëj? Kur e kam shumë të sigurtë jetën, atëherë
merrem me mjetin tjetër të sigurtë që të mos druhem nga vdekja.
* "Jeta është një ëndërr", ky është titulli i një
pjese teatrore të dramaturgut të madh spanjoll Pedro Kalderon, shkruar kur Rëne
Dekarti përpunonte filozofinë e tij. Një princi, që i ishte grabitur
trashëgimi, ia mbushin mendjen se po jetonte thjesht një ëndërr. Atë e ndihmon
vetëm urtësia filozofike: duhet të veprojë në mënyrë të virtytshme, qoftë në
ëndërr apo zgjuar. "Uni" sigurohet për qenien e tij duke u ngritur
mbi mashtrimet e botës së jashtme, pasioneve dhe dobësive të trupit të tij. Kjo
përputhet në mënyrë të përkryer me shfaqjen etike të cogito- s kartezian, sipas
së cilës Uni që mendon, sundon trupin dhe botën fizike.
* "Prova ontologjike", Zoti ekziston, sepse nuk do
të mund ta kapja përsosurinë, po të mos ekzistonte - kjo është ajo që e quajnë
"provë ontologjike" e ekzistencës së Zotit, formuluar për herë të
parë në shekullin IX nga Shën Anselmi i Kantëbërit. Shën Thoma d'Akuini nuk
shkoi aspak më larg, sepse përziente regjistrat e mendimit dhe të qenies. Por
me të arritur Dekarti në një përfundim logjik të mendimit për ekzistencën e
qenies, prova ontologjike e ekzistencës së Zotit u bë e kapshme.
* Rëne Dekarti vlerëson se asnjë nga perceptimet tona
jetëshkurtra nuk mund të mbartë siguri. Siguria e vetme është që "unë
jam" dhe që "unë mendoj". Siguritë e tjera mund të jenë
shtjelluar duke filluar nga këtej, me ndihmën e matematikës; nga ana e saj, ajo
na lejon të vëmë rregull në botën e dukjeve të jashtme. Kështu mund të
përmblidhet shkurtimisht kartezianizmi: "Unë mendoj, pra unë jam"
* Dekarti, «babai i filozofisë së kohës së re», është një
nga mendimtarët më të mëdhenj racionalistë të të gjitha kohëve. Pas disa
kaptinave kryesisht biografike të cilat në realitet janë teza hyrëse - në
pjesën e katërt të Trajtesës mbi metodën të njohur të tij - libër i cili u
botua në frengjishte, dhe jo në gjuhën tradicionale latinishte arrin te
qëndrimi fundamental i tij, problematika dhe zgjidhja e të cilit paraqesin
skeletin e tërë filozofisë së tij, kurse më vonë edhe të racionalizmit të kohës
së re. Pakënaqësia ndaj gjithë gjendjes së deri atërshme të shkencave
shndërrohet në dyshim që përfshin tërë përmbajtjen e vetëdijes. Të gjitha
gjërat që kanë hyrë në vetëdijen time si përmbajtje e saj, mund të jenë gjithashtu
rezultat i fantazimit dhe i gënjimit të shtrembëruar, sikur është për shembull
gënjimi që e përjetojmë në gjumë. Mund të supozoj dhe të përfytyroj se nuk kam
trup, se nuk ekziston as bota, as vendi mbi të cilin qëndroj. Për më tepër,
mund të dyshojmë edhe në perëndinë dhe të supozojmë se jemi krijuar në një
mënyrë e cila do të na gënjente gjithmonë. Gjithçka, çdo përmbajtje mund ta
përfytyrojmë: se nuk ka as tokë, as qiell, se jemi pa duar, pa këmbë, pa trup.
Mirëpo në të njëjtën kohë kur kështu mendojmë, derisa kështu dyshojmë, e vetmja
gjë për të cilën nuk mund të dyshohet është vetë ky dyshim, domethënë mendimi,
sepse edhe derisa mendohet se gjithçka është e shtrembër, medoemos ai që mendon
është, ekziston: Cogito, ergo sum. Këtu, pra, është zbuluar për të parën herë
baza e sigurt, e kjo është ai «fillimi i kulluar» (Hegeli), mbi të cilin më
vonë u ndërtua tërë sistemi, këtu është thënë se fryma nuk njeh asgjë, as
përpara as më mirë as më qartë nga vetvetja. Rezultati, pra, i skepsës metodike
të Dekartit nuk është i njëjtë si te skeptikët, dyshimi, por vërtetësia.
Mendimi është pikënisje e botës, esenca e tij dhe mundësia e vetë sigurisë së
njohjes. Kjo është ajo formë e çlirimit të njeriut, e cila karakterizohet me
pavarësimin mijëvjeçar nga stagnimi spekulativ i filozofisë kishtare dhe e cila
në këtë mendim të ri dhe të çliruar, vetvetes i shtron ligjësi që në to për
vete të çlirohet vetë.
* Përveç zbulimeve gjeniale matematike të veta dhe të
njohjes në fushën e fizikës, Dekarti ndikoi dukshëm edhe në zhvillimin e
psikologjisë. Psikologjia e tij e pasioneve është përpjekje e parë e një teorie
të ndjejshmërisë, të bazuar në pikëpamjen e tij mbi fiziologjinë dhe teorinë e
shpirtrave animale.
* Me gjithë kufizimet e tërësishme të kushtëzuara nga
gjendja e atëhershme e shkencës, si dhe në përgjithësi nga rrethanat dhe
tendencat shpirtërore të kohës në të cilën jetoi, me gjithë tezat e tij
vulgaro-mekanike dhe njëan-shmërisht racionaliste, filozofia e Dekartit
paraqiste një epokë të re në zhvillimin e të menduarit njerëzor. Thelbi i
revolucionit filozofik të Dekartit qëndron në pohimin se kurrgjë s'ka të drejtë
të ketë një autenticitet të tillë sikurse që kanë njohjet njerëzore të qarta
dhe të kuptueshme. Të gjitha pohimet e tjera duhen reduktuar në këto njohje dhe
të vërteta njerëzore, për t'u bërë edhe vetë të vërteta. Duke provuar guximshëm
këto njohje si njohje të vetme autentike, Dekarti në studimet e tij
njëkohësisht hodhi poshtë paragjykimet mijëvjeçare, besimin në autoritete, në
mistikë dhe në gënjeshtra duke ndërtuar mbi themelet e skolastikës së rrënuar,
në mënyrën e vet edhe sot të freskët, interesante dhe të gjallë të të
menduarit, një filozofi të besimit racional në mundësitë njohëse të njeriut,
një filozofi optimiste të arsyes njerëzore.
Comments
Post a Comment